Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (19)

Niech wszystkie narody nawrócą się do Pana

Niedziela Ogólnopolska 45/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 45, 15-16. 21b-23 - z Jutrzni na piątek I tygodnia

1. "Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym" (Iz 45, 15). Ten werset, rozpoczynający Pieśń zaproponowaną w Psałterzu na Jutrznię z piątku pierwszego tygodnia, wzięty jest z medytacji Drugiego Izajasza o wielkości Boga objawionej w stworzeniu oraz w historii: o Bogu, który się objawia, chociaż pozostaje ukryty w niezgłębionej swojej tajemnicy. Jest On z definicji Deus absconditus ("Bogiem ukrytym"). Żadna myśl nie może Go uchwycić. Człowiek może tylko kontemplować Jego obecność we wszechświecie, jakby idąc Jego śladami i padając przed Nim na twarz w adoracji i uwielbieniu.
Tło historyczne, z którego rodzi się ta medytacja, to zaskakujące wyzwolenie, które Bóg ofiarował swojemu ludowi w czasie wygnania babilońskiego. Któż mógłby kiedykolwiek pomyśleć, że wygnani z Izraela powrócą do swojej ojczyzny? Patrząc na potęgę Babilonu, mogli oni jedynie poddać się rozpaczy. I oto zaskoczenie - ze strony Boga wielka zapowiedź, która rozbrzmiewa w słowach proroka: podobnie jak w czasie wyjścia z Egiptu, Bóg będzie interweniował. Jeżeli wówczas pod strasznymi plagami ugiął się opór faraona, tak teraz, aby pokonać potęgę babilońską i przywrócić Izraelowi wolność, zostaje wybrany król perski Cyrus.
2. "Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym, Boże Izraela, Zbawco!" ( Iz 45, 15). Tymi słowami prorok wzywa do uznania, że Bóg działa w historii, nawet jeśli nie pojawia się na pierwszym planie. Można powiedzieć, że "działa w ukryciu". On jest tajemniczym i niewidzialnym Reżyserem, który szanuje wolność swoich stworzeń, a równocześnie trzyma w swym ręku klucz do wydarzeń w świecie.
Pewność opatrznościowego działania Boga jest źródłem nadziei dla wierzącego, który wie, że może liczyć na stałą obecność Tego, "który ukształtował i wykończył ziemię, który ją mocno osadził" ( Iz 45, 18). Akt stwórczy nie jest bowiem epizodem, który gubi się w przestrzeniach czasu, jak gdyby świat po stworzeniu został skazany tylko na siebie. Bóg nieustannie powołuje do życia stworzenie, które wyszło z Jego rąk. Uznawać Go - oznacza również wyznawać Jego jedyność: " Czyż nie Ja jestem Pan, a nie ma innego Boga prócz Mnie?" (Iz 45, 21). Bóg z samej definicji jest Jedyny. Niczego do Niego nie można porównać. Wszystko jest Mu podporządkowane. Konsekwencją tego jest również odrzucenie bałwochwalstwa, o czym prorok mówi w surowych słowach: "Nie mają rozeznania ci, co obnoszą swe drewno rzeźbione i modły zanoszą do boga nie mogącego ich zbawić" (Iz 45, 20). Jak można adorować dzieło rąk ludzkich?
3. Dla naszej współczesnej wrażliwości polemika ta może się wydawać przesadna, jak gdyby dotyczyła obrazów wziętych jako same w sobie, nie dostrzegając przypisanego im znaczenia symbolicznego, które daje się pogodzić z duchową adoracją Jedynego Boga. Trzeba wziąć pod uwagę mądrą pedagogię Bożą, która przez surowe odrzucenie obrazów uchroniła historycznie Izraela od wpływów politeistycznych. Kościół, wychodząc od obrazu Boga objawionego we Wcieleniu Chrystusa, w II Soborze Nicejskim (787 r.) uznał możliwość posługiwania się świętymi obrazami, jednakże w ich zasadniczo przenośnym znaczeniu.
Ważna pozostaje doniosłość tego prorockiego napomnienia w relacji do wszystkich form bałwochwalstwa, często ukrytych raczej w postawach traktujących ludzi i rzeczy jako wartości absolutne i zastępujące samego Boga niż w niewłaściwym posługiwaniu się obrazami.
4. Patrząc od strony stworzenia, Hymn ten prowadzi nas w przestrzeń historii, gdzie Izrael mógł wielokrotnie doświadczać dobroczynnej i miłosiernej mocy Boga, Jego wierności oraz Jego Opatrzności. W wyzwoleniu z niewoli jeszcze raz objawiła się miłość Boga do swojego ludu, a dokonało się to w sposób tak oczywisty i zaskakujący, że prorok przywołuje na świadków "ocalonych z narodów". Wzywa ich do ewentualnej dyskusji ze sobą: "Zbierzcie się i wyjdźcie, przystąpcie wszyscy, wy ocaleni z narodów!" (Iz 45, 20).
Wniosek, do którego dochodzi prorok, jest następujący: interwencja Boga Izraela nie może być poddawana w żadną wątpliwość. Ukazuje się zatem wspaniała perspektywa uniwersalistyczna. Bóg woła: " Nawróćcie się do Mnie, by się zbawić, wszystkie krańce świata, bo Ja jestem Bogiem, i nikt inny!" (Iz 45, 22). W ten sposób staje się oczywiste, że umiłowanie, w którym Bóg wybrał Izraela jako swój naród, nie jest aktem wykluczającym, ale raczej aktem miłości, z której skorzystać może cała ludzkość. Rysuje się w ten sposób, już w Starym Testamencie, ta "sakramentalna" koncepcja historii zbawienia, która w specjalnym wybraniu synów Abrahama, później zaś uczniów Chrystusa w Kościele, nie widzi przywileju, który "zamyka" i "wyłącza", lecz znak i narzędzie miłości powszechnej.
5. Zaproszenie do adoracji i obietnica zbawienia dotyczą wszystkich narodów: "Przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki język na Mnie przysięgać będzie" (Iz 45, 23). Odczytanie tych słów w perspektywie chrześcijańskiej oznacza dojście do pełnego objawienia w Nowym Testamencie, które ukazuje w Chrystusie "Imię, które jest ponad wszelkie imię" (Flp 2, 9), tak aby "na imię Jezusa zgięło się każde kolano istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych. I aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem - ku chwale Boga Ojca" (Flp 2, 10-11).
Nasze poranne uwielbienie, jakie dokonuje się w tej Pieśni, rozszerza się na cały wszechświat i jest również głosem tych wszystkich, którzy nie dostąpili jeszcze łaski poznania Chrystusa. Uwielbienie to staje się "misyjne", pobudzając nas do wyjścia na wszystkie drogi, by głosić, że Bóg objawił się w Jezusie jako Zbawicielu świata.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Abp Fisichella: Jak telefon bez zasięgu, tak my bez Jezusa

2025-09-26 16:15

[ TEMATY ]

Jezus

telefon komórkowy

Abp Rino Fisichella

Vatican Media

Wyobraźcie sobie telefon bez zasięgu. Tym jest nasze życie bez Jezusa - powiedział abp Rino Fisichella podczas Mszy dla Papieskiej Szkoły Piusa IX. W pierwszym dniu Jubileuszu Katechetów uczniowie i nauczyciele tej szkoły przybyli do Bazyliki św. Piotra, by przejść przez Drzwi Święte i wziąć udział w Eucharystii przy ołtarzu katedry.

Świadkowie jubileuszu sami stali się pielgrzymami
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na V Międzynarodowej Konferencji Ekumenicznej w węgierskim opactwie Pannonhalma

2025-09-26 16:49

[ TEMATY ]

ekumenizm

Węgry

kardynał Grzegorz Ryś

ks. Paweł Kłys

W węgierskim Opactwie Benedyktyńskim Pannonhalma trwa V Międzynarodowa Konferencja Ekumeniczna, której hasłem są słowa z Księgi Izajasza (Iz. 51,3) „Uczyni swoją pustynię ogrodem Pana”. W międzynarodowej konferencji - odbywającej się w dniach 26-27 września br. - biorą udział duchowni z całego świata, wśród których są: kardynał Grzegorz Ryś - arcybiskup łódzki; bp Hiob Getcha - metropolita pizydyjski; światowi przywódcy Kościoła luterańskiego i reformowanego, a także liczni wybitni przedstawiciele ruchu ekumenicznego z całego świata.

Jak wskazują organizatorzy głównym tematem konferencji jest „ogród”. Zwracają uwagę, że obraz ogrodu może wydawać się nietypowy, ale historia ogrodów utraconych, zapomnianych, ponownie odkrytych lub odtworzonych przewija się przez Pismo Święte oraz starożytną i średniowieczną refleksję chrześcijańską. Znajduje ona również liczne echa we współczesnej refleksji teologicznej, filozoficznej i duchowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję