Reklama

Włocławek

Słuchając muzyki organowej w katedrze (3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

3 czerwca gościliśmy w murach świątyni artystę, dzięki któremu katedralne organy zaistniały jako instrument koncertowy: to właśnie prof. Andrzej Chorosiński zainicjował przed laty we włocławskiej katedrze koncerty organowe i jego nazwisko przyciągało tu innych artystów.

W 1972 r. Andrzej Chorosiński ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Feliksa Rączkowskiego. W tym samym roku ukończył kurs mistrzowski w Belgii i otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kolonii. Koncertował prawie we wszystkich krajach Europy oraz w USA, Kanadzie, Korei i Japonii. Dokonał licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w działalności A. Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W latach 90. sprawował godność rektora Akademii Muzycznej w Warszawie. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii w Warszawie i Wrocławiu. W wielu krajach prowadził kursy improwizacji organowej. Był jurorem wielu konkursów organowych. Od 1997 r. jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Koncert był dedykowany wszystkim Matkom, z racji niedawno minionego Dnia Matki.

Na początku wysłuchaliśmy wariacji na podstawie popularnej w Austrii pieśni kościelnej Bądź pochwalony w wieńcu chwały Johanna Christiana Heinricha Rincka (1770-1846), rówieśnika Beethovena, kompozytora i pedagoga działającego w Darmstadzie. Wariacje - to forma muzyczna oparta na zmianach tematu. Rinck dokonał przekształceń tematu pieśni polegających na zmianach harmonicznych i zmianach rytmu.

Następnie A. Chorosiński wykonał Sonatę g-moll Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-80), syna Jana Sebastiana. Carl kształcił się u ojca, zwłaszcza w zakresie kompozycji i gry na instrumentach. Był twórcą wszechstronnym, uprawiającym niemal wszystkie gatunki muzyki okresu przejściowego między barokiem i klasycyzmem.

Później wnętrze bazyliki wypełniły dźwięki Wielkiej fantazji i Fugi g-moll BWV 542 Jana Sebastiana Bacha, dzieła o wielkim ładunku ekspresji, jednego z najdoskonalszych kompozycji organowych Bacha. Jako ostatni utwór, A. Chorosiński zagrał Suitę gotycką Leona Boellmanna, kompozytora francuskiego żyjącego w drugiej połowie XIX w.

Publiczność pożegnała artystę gorącymi brawami i bukietem róż. Wielki aplauz wzbudziło zapewnienie Profesora, że w przyszłym roku także odwiedzi Włocławek, by wystąpić z koncertem.

* * *

Tydzień później, 10 czerwca melomani witali Adama Klareckiego, mieszkańca naszego grodu, organistę bazyliki katedralnej, pedagoga i nauczyciela prowadzącego klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Włocławku.

A. Klarecki urodził się w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończył w Wałbrzychu, a studia w 1994 r. we Wrocławiu, w klasie prof. A. Chorosińskiego. Koncert rozpoczęła Elżbieta Woleńska, studentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie fletu prof. J. Mrozika, wykonując Fantazję X na flet solo Georga Philippa Telemanna (1681-1767), kompozytora niemieckiego, a następnie kompozycję Claude Debussy´ego przeznaczoną na flet solo: popisowy dla instrumentalisty utwór Syrinx, skomponowany w 1913 r.

W wykonaniu A. Klareckiego wysłuchaliśmy koncertu organowego d-moll transkrybowanego przez J. S. Bacha z koncertu orkiestrowego Antonio Vivaldiego. Bach chętnie transkrybował (opracowywał kompozycję na inny niż przewidziano w oryginale instrument) utwory innych kompozytorów. Nie troszczył się przy tym zbytnio o wierność w stosunku do opracowywanego dzieła, stosował "swobodną transkrypcję", tworząc właściwie nowe dzieło.

Nie wszyscy wiedzą, że z końcem baroku nastąpiło zmniejszenie zainteresowania muzyką organową. W XIX w. belgijski kompozytor, a właściwie pianista - wirtuoz Cesar Franck (1822-90) przywrócił znaczenie tej muzyce. Będąc profesorem klasy organów, wykształcił wielu kompozytorów. Jego utwory organowe charakteryzuje wyjątkowa głębia i powaga. Słuchacze mogli się o tym przekonać, słuchając jego Chorału h-moll.

Następnie E. Woleńska i A. Klarecki wykonali arię z opery Orfeusz i Eurydyka w transkrypcji na flet i organy. Autor opery Christoph Willibald Gluck (1714-87), kompozytor niemiecki pochodzenia czeskiego, skomponował ponad 100 dzieł scenicznych: oper, baletów i pantomim.

Ostatnim utworem podczas koncertu była Litanies kompozytora francuskiego Hehana Alaina (1911-40). Zdaniem współczesnych krytyków miał zadatki na wielkiego artystę. Bohaterska śmierć na froncie II wojny światowej przerwała jego dobrze zapowiadającą się karierę. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Legii Honorowej.

Po koncercie na placu przed katedrą artyści przyjęli podziękowanie, jakie w imieniu własnym i publiczności złożył proboszcz parafii katedralnej - ks. prał. Stanisław Waszczyński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

TRWA NOWENNA w intencji pokoju i Ojczyzny za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli. DOŁĄCZ DO MODLITWY
CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwa majowe: modlitwa, która przetrwała wieki

2025-05-07 14:52

[ TEMATY ]

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj od wieków zajmuje wyjątkowe miejsce w duchowości katolickiej jako miesiąc szczególnie poświęcony Matce Bożej. Nabożeństwa majowe - tzw. „majówki” - wpisały się na stałe w religijny pejzaż Polski, odbywając się wieczorami w świątyniach, przy kapliczkach, grotach i przydrożnych figurach. Ich centralnym punktem pozostaje Litania Loretańska, której wezwania przez wieki pogłębiały maryjne przeżywanie wiary.

Choć źródła maryjnej pobożności sięgają V wieku na Wschodzie, dopiero na przełomie XIII i XIV wieku miesiąc maj zaczęto na Zachodzie poświęcać Maryi - głównie z inicjatywy króla Hiszpanii Alfonsa X, który zachęcał wiernych do wspólnej modlitwy przy figurach Matki Bożej. Tradycja ta szybko się rozprzestrzeniła, a swój rozwój zawdzięczała także postępowi technicznemu - drukowane modlitewniki, jak „Maj duchowy” z 1549 roku, popularyzowały majowe formy kultu jako odpowiedź na kryzys Reformacji.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: drugi dzień konklawe

2025-05-08 06:20

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

W czwartek, w drugim dniu konklawe przewidziane są cztery głosowania nad wyborem nowego papieża- dwa rano i dwa po południu. Jeżeli jednak wybór zostanie dokonany już w pierwszym porannym głosowaniu, to białego dymu z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej można oczekiwać około 10.30.

W konklawe, które ma wybrać następcę papieża Franciszka udział bierze najwyższa w historii liczba kardynałów elektorów- 133. Do wyboru potrzeba dwóch trzecich głosów, czyli 89.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję