Reklama

Włocławek

Słuchając muzyki organowej w katedrze (3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

3 czerwca gościliśmy w murach świątyni artystę, dzięki któremu katedralne organy zaistniały jako instrument koncertowy: to właśnie prof. Andrzej Chorosiński zainicjował przed laty we włocławskiej katedrze koncerty organowe i jego nazwisko przyciągało tu innych artystów.

W 1972 r. Andrzej Chorosiński ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Feliksa Rączkowskiego. W tym samym roku ukończył kurs mistrzowski w Belgii i otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kolonii. Koncertował prawie we wszystkich krajach Europy oraz w USA, Kanadzie, Korei i Japonii. Dokonał licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w działalności A. Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W latach 90. sprawował godność rektora Akademii Muzycznej w Warszawie. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii w Warszawie i Wrocławiu. W wielu krajach prowadził kursy improwizacji organowej. Był jurorem wielu konkursów organowych. Od 1997 r. jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Koncert był dedykowany wszystkim Matkom, z racji niedawno minionego Dnia Matki.

Na początku wysłuchaliśmy wariacji na podstawie popularnej w Austrii pieśni kościelnej Bądź pochwalony w wieńcu chwały Johanna Christiana Heinricha Rincka (1770-1846), rówieśnika Beethovena, kompozytora i pedagoga działającego w Darmstadzie. Wariacje - to forma muzyczna oparta na zmianach tematu. Rinck dokonał przekształceń tematu pieśni polegających na zmianach harmonicznych i zmianach rytmu.

Następnie A. Chorosiński wykonał Sonatę g-moll Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-80), syna Jana Sebastiana. Carl kształcił się u ojca, zwłaszcza w zakresie kompozycji i gry na instrumentach. Był twórcą wszechstronnym, uprawiającym niemal wszystkie gatunki muzyki okresu przejściowego między barokiem i klasycyzmem.

Później wnętrze bazyliki wypełniły dźwięki Wielkiej fantazji i Fugi g-moll BWV 542 Jana Sebastiana Bacha, dzieła o wielkim ładunku ekspresji, jednego z najdoskonalszych kompozycji organowych Bacha. Jako ostatni utwór, A. Chorosiński zagrał Suitę gotycką Leona Boellmanna, kompozytora francuskiego żyjącego w drugiej połowie XIX w.

Publiczność pożegnała artystę gorącymi brawami i bukietem róż. Wielki aplauz wzbudziło zapewnienie Profesora, że w przyszłym roku także odwiedzi Włocławek, by wystąpić z koncertem.

* * *

Tydzień później, 10 czerwca melomani witali Adama Klareckiego, mieszkańca naszego grodu, organistę bazyliki katedralnej, pedagoga i nauczyciela prowadzącego klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Włocławku.

A. Klarecki urodził się w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończył w Wałbrzychu, a studia w 1994 r. we Wrocławiu, w klasie prof. A. Chorosińskiego. Koncert rozpoczęła Elżbieta Woleńska, studentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie fletu prof. J. Mrozika, wykonując Fantazję X na flet solo Georga Philippa Telemanna (1681-1767), kompozytora niemieckiego, a następnie kompozycję Claude Debussy´ego przeznaczoną na flet solo: popisowy dla instrumentalisty utwór Syrinx, skomponowany w 1913 r.

W wykonaniu A. Klareckiego wysłuchaliśmy koncertu organowego d-moll transkrybowanego przez J. S. Bacha z koncertu orkiestrowego Antonio Vivaldiego. Bach chętnie transkrybował (opracowywał kompozycję na inny niż przewidziano w oryginale instrument) utwory innych kompozytorów. Nie troszczył się przy tym zbytnio o wierność w stosunku do opracowywanego dzieła, stosował "swobodną transkrypcję", tworząc właściwie nowe dzieło.

Nie wszyscy wiedzą, że z końcem baroku nastąpiło zmniejszenie zainteresowania muzyką organową. W XIX w. belgijski kompozytor, a właściwie pianista - wirtuoz Cesar Franck (1822-90) przywrócił znaczenie tej muzyce. Będąc profesorem klasy organów, wykształcił wielu kompozytorów. Jego utwory organowe charakteryzuje wyjątkowa głębia i powaga. Słuchacze mogli się o tym przekonać, słuchając jego Chorału h-moll.

Następnie E. Woleńska i A. Klarecki wykonali arię z opery Orfeusz i Eurydyka w transkrypcji na flet i organy. Autor opery Christoph Willibald Gluck (1714-87), kompozytor niemiecki pochodzenia czeskiego, skomponował ponad 100 dzieł scenicznych: oper, baletów i pantomim.

Ostatnim utworem podczas koncertu była Litanies kompozytora francuskiego Hehana Alaina (1911-40). Zdaniem współczesnych krytyków miał zadatki na wielkiego artystę. Bohaterska śmierć na froncie II wojny światowej przerwała jego dobrze zapowiadającą się karierę. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Legii Honorowej.

Po koncercie na placu przed katedrą artyści przyjęli podziękowanie, jakie w imieniu własnym i publiczności złożył proboszcz parafii katedralnej - ks. prał. Stanisław Waszczyński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Konkurs fotograficzny na jubileusz 900-lecia

2024-04-24 19:00

[ TEMATY ]

konkurs fotograficzny

diecezja lubuska

Bożena Sztajner/Niedziela

Do końca sierpnia 2024 trwa konkurs fotograficzny z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Czekają atrakcyjne nagrody.

Konkurs jest przeznaczony zarówno dla fotografów amatorów, jak i profesjonalistów z wszystkich parafii naszej diecezji. Jego celem jest uwiecznienie śladów materialnych pozostałych po dawnej diecezji lubuskiej, która istniała od 1124 roku do II połowy XVI wieku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję