Obraz Matki Boskiej Jasnogórskiej należy do tzw. typu Hodegetrii, tzn. Maryi Panny - Matki Boga, Orędowniczki
u Syna, wstawiającej się za ludzkością, oraz Przewodniczki wiodącej
do Chrystusa. Według przyjętego dla tego typu schematu, Maryja przedstawiona
jest frontalnie, z prawą ręką złożoną na piersi i z Dzieciątkiem
Jezus na lewym ramieniu. Jezus, zwrócony ku Matce, prawą rączkę unosi
w geście błogosławieństwa, w lewej zaś trzyma zwój lub księgę Ewangelii.
W zależności od wzajemnego ułożenia głów Maryi i Jezusa, układu prawej
dłoni Matki i pozycji nóg Dzieciątka, można wyróżnić kilka wariantów
przedstawień ikonograficznych Maryi. Za najbliższą analogię Obrazu
częstochowskiego można uznać ikonę bizantyjską z końca X wieku, znajdującą
się w rzymskim kościele S. Maria Maggiore; ikonę mozaikową z XII
wieku, zachowaną w serbskim klasztorze Chilandar na górze Athos,
oraz obraz Matki Bożej z kościoła S. Maria Nuova w Rzymie.
Obraz Jasnogórski malowany jest techniką tempery na płótnie
naklejonym na 3 sklejone na styk lipowe deski grubości 3,5 cm, o
wymiarach 120,2 x 81,6 cm, w ramie 137 x 97,2 cm. Malowidło wykonane
jest na zaprawie klejowo-kredowej. Wypukłe drewniane obramowanie
obrazu, tzw. kowczeg, uzyskano przez pogłębienie powierzchni tablicy.
Zarówno farby, zaprawa, płótno, jak i deski mają wiele różnorakich
ubytków i uszkodzeń, w których odciśnięta jest długa, a zarazem tajemnicza
historia Obrazu.
Matka Boża przedstawiona jest frontalnie, z lekkim zwróceniem
głowy w lewo, w kierunku Dzieciątka. Ubrana jest w ciemnogranatową
suknię i takiego samego koloru płaszcz z czerwoną podszewką, otaczający
również głowę. Niezwykłe wrażenie potęguje szczególny kontrast, jaki
zachodzi między majestatycznym i hieratycznym ustawieniem postaci
Bogurodzicy a Jej delikatnym, dziewczęcym obliczem i pasmem swobodnie
spływających wzdłuż policzka falistych włosów. Pociągła twarz Maryi
oświetlona jest światłem padającym z góry, lekko od prawej strony,
które modeluje wąski wydłużony nos i małe, lecz wydatne usta. Lewa
strona twarzy Maryi, pogrążona w cieniu, jest wyraźnie niesymetryczna,
co jeszcze bardziej przydaje obliczu cech życia. Siła ekspresji malowidła
skoncentrowana została w oczach Bogurodzicy. Spoglądają wprost na
patrzącego spod opuszczonych, jakby lekko obrzmiałych powiek. Wokół
tęczówek, po stronie wewnętrznej, jaśnieją wyraźne błyski światła.
Maryja patrzy z wyrazem przejmującego, subtelnego smutku i refleksyjnej
zadumy. Na jej prawym policzku widnieją wgłębione w fakturę obrazu
i nasycone cynobrem "blizny". Dwie największe, niemal równoległe,
przecięte u góry poprzeczną rysą, przechodzą skośnie przez policzek
od połowy nosa do szyi, a następnie aż na galon szaty. Dwie mniejsze "
blizny", również wgłębione w fakturę, znajdują się z prawej strony
szyi. Maryja prawą rękę skośnie składa na piersi. Na lewej, poprzez
połę płaszcza odsłaniającą jedynie końce palców, trzyma siedzące
Dzieciątko, którego główka zwrócona jest lekko w prawo, uniesiona
ku górze i nieznacznie odchylona do tyłu. Dzieciątko spogląda nie
na Matkę, lecz przed siebie, wprost na patrzącego. Twarz Jezusa -
okrągła, nacechowana dziecinnym wdziękiem (krótki nos, małe, lecz
pełne usta, drobne loczki) - również przepojona jest przejmującym
smutkiem, skoncentrowanym w wyrazie oczu patrzących spod opuszczonych
powiek. Dzieciątko ubrane jest w tunikę z szeroką pionową fałdą pod
szyją i wąskimi, ujętymi w mankiety rękawami. Szata suto okrywa zgięte
w kolanach nóżki, tak że spod jej rąbka widać jedynie palce lewej
stopy. Stosunkowo niewielka główka Dzieciątka wyraźnie kontrastuje
z dużymi dłońmi i palcami stopy. Jezus prawą rączkę unosi do błogosławieństwa,
w lewej trzyma poziomo kodeks Ewangelii. Koloryt całego malowidła
jest ciemny i nasycony. Potęgują to ściemniałe warstwy werniksu.
Karnacja twarzy Matki Bożej i Dzieciątka Jezus jest koloru palonego
ugru, na światłach przechodzi w odcienie czerwieni, w cieniu wpadając
w ton ciemnej umbry. Pasmo falistych włosów, spływające wzdłuż lewego
policzka Maryi, wydobywa na światłach złote połyski. Ciemnogranatową
suknię Matki Bożej i tego samego koloru płaszcz na karminowej podszewce
zdobi motyw złotych lilii heraldycznych. Obramowanie płaszcza i sukni
pod szyją tworzy potrójna złota bordiura, złożona z szerokiej listwy
i dwu ażurowych szlaków, z których skrajny, arkadkowy, jest zwieńczony
treflowo. Płaszcz Maryi wieńczy nad czołem sześcioramienna złota
gwiazda. Jasnokarminową suknię Dzieciątka zdobią trzy rodzaje
złoconych rozet, utworzonych z palmetek i lilii. Księgę, a raczej kodeks, trzymany
przez Jezusa, w zielonobrunatnej oprawie, z żółtymi brzegami kart,
zdobi 5 złotych rombowych okuć, zakończonych treflowo w narożnikach.
Gładkie, złocone na poler nimby występują z tła, silnie kontrastując
z niebieskozielonym tłem malowidła.
W następnym odcinku dotkniemy bogatej ikonografii Obrazu
Matki Bożej, tak bardzo zgodnej z ewangelicznym wizerunkiem Maryi.
Pomóż w rozwoju naszego portalu