Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Święty jest Pan Bóg nasz

Niedziela Ogólnopolska 49/2002

AG/AP/Domenico Sinellis

Podczas audiencji generalnej w Watykaniem 27 listopada 2002r.

Podczas audiencji generalnej w Watykaniem 27 listopada 2002r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 99 [98], 2-4. 9 - z Jutrzni na czwartek III tygodnia
Audiencja generalna, 27 listopada 2002 r.

1. "Pan króluje". To zawołanie rozpoczynające Psalm 99 [98], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, ukazuje jego zasadniczy temat i rodzaj literacki. Chodzi tu o pieśń zanoszoną przez lud Boży do Pana, który rządzi światem i historią jako najwyższy i transcendentny Władca. Jest on podobny do analogicznych Psalmów - 96 [95] - 98 [97], które już były przedmiotem naszej refleksji, a Liturgia Godzin wskazuje je jako idealną modlitwę poranną. Wierzący, rozpoczynając swój dzień wie, że nie jest pozostawiony jakiemuś ślepemu przypadkowi ani skazany na niepewność swej wolności czy zależny od decyzji innych, ani też poddany wydarzeniom historii. Wie, że nad wszelką ziemską rzeczywistością wznosi się Stworzyciel i Zbawca w swej wielkości, świętości i miłosierdziu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Różne są hipotezy uczonych na temat wykorzystywania tego Psalmu w liturgii świątyni na Syjonie. Ma on charakter uwielbienia kontemplacyjnego, zanoszonego do Pana zasiadającego w chwale niebieskiej przed wszystkimi ludami i całą ziemią (por. Ps 99 [98], 1). Przede wszystkim zaś Bóg staje się obecny w przestrzeni, pośród wspólnoty, to znaczy w Jerozolimie (por. Ps 99 [98], 2), ukazując się jako "Bóg z nami".
Siedem uroczystych tytułów Psalmista przypisuje Bogu w pierwszych wersetach: jest On Królem, jest wielki, wyniesiony ponad wszystkie ludy, straszliwy, święty, potężny i sprawiedliwy (por. Ps 99 [98], 1-4). Następnie Bóg zostaje przedstawiony jako cierpliwy (por. Ps 99 [98], 8). Akcent położony jest przede wszystkim na świętość Boga: trzy razy powtarza się bowiem - jakby w formie antyfony - że "On jest święty" (Ps 99 [98], 3. 5. 9). To określenie w języku biblijnym wskazuje przede wszystkim na Bożą transcendencję. Bóg jest wyższy od nas i sięga nieskończenie ponad wszelkim stworzeniem. Transcendencja nie czyni Go jednak władcą niewzruszonym i obcym: gdy się Go wzywa, odpowiada (por. Ps 99 [98], 6). Bóg jest Tym, który może zbawić, jedynym, który może uwolnić ludzkość od zła i śmierci. On bowiem "kocha sprawiedliwość" i "ustanowił prawo i sprawiedliwość w Jakubie" (por. Ps 99 [98], 4).

3. Na temat świętości Boga Ojcowie Kościoła pozostawili niezliczone refleksje, celebrując Bożą niedostępność. Jednakże ten transcendentny i święty Bóg stał się bliski człowiekowi, a nawet, jak mówi św. Ireneusz, "przyzwyczaił się" do człowieka już w Starym Testamencie, ukazując się w objawieniach i mówiąc przez proroków, podczas gdy człowiek "przyzwyczajał się" do Boga, ucząc się, jak iść za Nim i jak być Mu posłusznym. Św. Efrem w jednym ze swoich hymnów podkreśla, że przez Wcielenie "Święty zamieszkał w łonie (Maryi) w sposób cielesny, teraz ma swoje miejsce w umyśle w sposób duchowy" (Hymny o Bożym Narodzeniu, 4, 130). Ponadto, dzięki darowi Eucharystii, w analogii do Wcielenia, "Lekarz życia zstąpił z wysoka, aby być w tych, którzy są tego godni. Odkąd zstąpił, zamieszkał z nami, uświęcamy w Nim samych siebie" (Hymny zachowane po armeńsku, 47, 27, 30).

4. Ten najgłębszy związek między "świętością" a bliskością Boga rozwinięty jest również w Psalmie 99 [98]. Po kontemplacji absolutnej doskonałości Pana Psalmista przypomina, że Bóg był w nieustannym kontakcie ze swym ludem przez Mojżesza i Aarona, swoich pośredników, jak również przez Samuela, swego proroka. Przemawiał On i był słuchany, karał występki, ale też przebaczał.
Znakiem tej Jego obecności pośród swego ludu był tron Arki w świątyni na Syjonie (por. Ps 99 [98], 5-8). Bóg święty, niewidzialny stawał się dyspozycyjny wobec swego ludu przez prawodawcę Mojżesza, kapłana Aarona i proroka Samuela. Objawiał się On w słowach i aktach zbawczych oraz w sądzie i był obecny na Syjonie przez celebrację kultu w świątyni.

5. Możemy zatem powiedzieć, że Psalm 99 [98] realizuje się dziś w Kościele, który jest miejscem obecności Boga świętego i transcendentnego. Bóg nie wycofał się w niedostępną przestrzeń swej tajemnicy i nie jest obojętny wobec naszej historii i naszych oczekiwań. "Będzie sądził ziemię. On będzie sądził świat sprawiedliwie i według słuszności ludy" (Ps 98 [97], 9).
Bóg wszedł między nas przede wszystkim w swoim Synu, stał się jednym z nas, ażeby wlewać w nas swoje życie i swoją świętość. Dlatego dzisiaj przybliżamy się do Boga bez lęku, ale z ufnością. W Chrystusie mamy bowiem świętego, najwyższego Kapłana, sprawiedliwego i bez skazy. "Przeto i zbawiać na wieki może całkowicie tych, którzy przez Niego zbliżają się do Boga, bo zawsze żyje, aby się wstawiać za nimi" (Hbr 7, 25). Nasza pieśń napełnia się więc pokojem i radością: wysławia Pana, który jest Królem, mieszkającym pośród nas i ocierającym wszelką łzę z naszych oczu.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Mazowieckie: Zarzut zabójstwa znajomego dla proboszcza z powiatu grójeckiego

2025-07-25 20:41

[ TEMATY ]

śmierć

Adobe Stock

60-letni proboszcz z gminy Tarczyn usłyszał zarzut zabójstwa 68-letniego znajomego, którego podpalone ciało znaleziono na drodze w powiecie grójeckim. Śledczy zamierzają jednak zmienić zarzut na zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem – przekazała PAP prokuratura w Radomiu.

Ksiądz z parafii w Przypkach przyznał się do winy i wskazał motywy zabójstwa swojego znajomego – poinformowała PAP w piątek wieczorem rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Radomiu Aneta Góźdź.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież przyjął wysokiego przedstawiciela Patriarchatu Moskiewskiego

2025-07-26 17:31

PAP

Ojciec Święty przyjął dziś rano na audiencji Jego Eminencję Antoniego, metropolitę wołokołamskiego, odpowiedzialnego za stosunki zewnętrzne Patriarchatu Moskiewskiego - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Było to pierwsze spotkanie wysokiego przedstawiciela Patriarchatu Moskiewskiego z Ojcem Świętym. Wcześniej uczestniczył on w uroczystościach pogrzebowych papieża Franciszka. Tradycyjnie nie opublikowano po tym spotkaniu komunikatów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję