Reklama

Psycholog radzi

Agresja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich dniach mieszkańcy Płocka byli świadkami tragedii z udziałem kilkunastoletnich chłopców. Napad na kobietę i pozbawienie jej torebki z pieniędzmi zakończyły się zadaniem ran, które doprowadziły do śmierci ofiary. Wyemitowany program telewizyjny z udziałem kolegów tych napastników był dla wielu widzów szokiem - nastolatkowie przyznali, że takie zachowania są ich normalnym sposobem na zdobycie pieniędzy, bo rodzicielskie kieszonkowe nie starcza na wszystko...
To, niestety, nie jest sprawa odosobniona. Podobne wypadki mają miejsce w całym kraju. Różne jest ich nasilenie, rozmiar, ale mechanizmy pozostają te same. Jeszcze niedawno relacje telewizyjne o uczniach amerykańskich szkół, strzelających do swoich rówieśników i nauczycieli z broni palnej, odbierane były przez nas jako coś absolutnie niewyobrażalnego. A dziś?
Zachowania agresywne są bardzo szeroko opisywane w literaturze psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie ostatnio, gdy zanotowano wzrost ich liczby i stopnia szkodliwości. W szkole przejawiają się w dokuczaniu i dręczeniu dzieci młodszych, słabszych i z jakiegoś powodu innych (np. niepełnosprawnych, otyłych). Kolejny problem wiąże się z przenoszeniem do środowiska szkolnego pewnych zwyczajów wywodzących się z podkultury więziennej (np. fala obejmująca agresywne zachowania wobec młodzieży klas pierwszych). Mówiąc o zachowaniach agresywnych, nie należy zapominać również o niektórych subkulturach młodzieżowych (np. sataniści, skini, szalikowcy).
Poniżej przedstawiam jeden z podziałów omawianych zachowań, w którym wyróżniono agresję werbalną, fizyczną i przemieszczoną. Pierwsza z wymienionych ma miejsce wówczas, gdy nośnikiem emocji są słowa, wśród których dominują obelgi, przezwiska, przekleństwa. Te zachowania można podzielić na agresję kierowaną, czyli ukierunkowaną bezpośrednio na obiekt agresji, oraz niekierowaną, gdy nie dochodzi do bezpośredniej konfrontacji, a osoby wybierają obmowy, oszczerstwa. Ten rodzaj zachowań agresywnych jest bardzo częsty u dzieci w wieku szkolnym.
Agresja fizyczna ma miejsce wówczas, gdy dochodzi do bezpośredniej konfrontacji stron i do zadawania sobie bólu. Może wówczas nastąpić ekspresja negatywnych emocji w formie bicia, kopania, plucia itp.
Agresja przemieszczona, kolejny rodzaj omawianego zachowania, jest skierowana na osoby i przedmioty nie będące przyczyną ani właściwym obiektem tych zachowań. W takiej sytuacji może ulec zniszczeniu np. przedmiot należący do osoby będącej źródłem agresji lub może być skrzywdzony ktoś w ogóle nie zaangażowany w dane zachowanie, najczęściej będący kimś słabszym od agresora. W szkole zachowania agresywne dotyczą każdej relacji międzyosobowej, zarówno relacji między wychowankami, jak również kontaktów dzieci i młodzieży z ich opiekunami.
Obserwując rozwój reakcji agresywnych, można zauważyć ich przemiany w poszczególnych okresach rozwojowych. U małych dzieci w okresie pierwszych dwóch lat życia, pozbawionych możliwości wyrażania otwartej agresji, wykształcają się symboliczne jej formy - dąsanie się, mrukliwość, zły humor. Są one wywołane przez problemy fizyczne i socjalne. U dzieci 2-3-letnich agresja najczęściej idzie w parze z niezadowoleniem spowodowanym przez nakazy i zakazy rodzicielskie, wdrażanie do pierwszych obowiązków. Okres przedszkolny może przynieść formy agresji związane z nieprzestrzeganiem norm higienicznych. Agresja w okresie szkolnym może przyjmować formę szantażu bądź negatywizmu. Szczególnie problemy te mogą się nasilić w okresie dorastania.
Wpływ na występowanie i rodzaj reakcji agresywnych ma w dużej mierze wychowanie w domu rodzinnym i szkole. "Normalny dom" to nie tylko rodzice dający dzieciom to, czego one oczekują. To przede wszystkim atmosfera zaufania i czas, który wychowawcy poświęcają swoim pociechom. Komputer ani najnowszy sprzęt nie zastąpią rozmowy czy razem spędzanych wolnych dni. Ważne jest przekazywanie właściwego systemu wartości, kształtowanie potrzeb, wśród których najważniejszymi jest poszanowanie życia własnego i innych oraz postępowanie zgodne z Dekalogiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dowództwo Operacyjne: akt agresji, który stworzył realne zagrożenie dla obywateli

2025-09-10 06:00

[ TEMATY ]

przestrzeń powietrzna

naruszenie polskiej przestrzeni

Stockr/ Fotolia.com

Doszło do bezprecedensowego w skali naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej przez drony - oświadczyło nad ranem w środę Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Część dronów została zestrzelona; ten akt agresji stworzył realne zagrożenie dla bezpieczeństwa naszych obywateli - podało DORSZ.

Dowództwo podało na platformie X, że na rozkaz dowódcy operacyjnego natychmiast uruchomiono procedury obronne.
CZYTAJ DALEJ

Seksuolog koordynatorem programu tzw. edukacji zdrowotnej

2025-09-08 19:16

[ TEMATY ]

honorowy obywatel

Zielona Góra

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

seksuolog

uz.zgora.pl/MEN

Zbigniew Izdebski został mianowany przez Barbarę Nowacką koordynatorem podstawy programowej "edukacji zdrowotnej"

Zbigniew Izdebski został mianowany przez Barbarę Nowacką koordynatorem podstawy programowej edukacji zdrowotnej

Seksuolog, którego działalność i badania przed laty budziły ostre protesty rodziców i pedagogów dziś wraca na białym koniu. Okazuje się, że został koordynatorem zespołu przygotowującego podstawę programową "Edukacji zdrowotnej", siłą wprowadzanej do szkół przez lewicową minister edukacji i tylko dzięki reakcji społeczeństwa uznanej przez rząd za nieobowiązkową. Zapewne by zatrzeć negatywne postrzeganie nowego przedmiotu i jego twórców, radni zielonogórscy - politycy powiązani z dzisiejszą koalicją 13 grudnia "na szybko" zrobili go ... honorowym obywatelem miasta.

Tym zasłużonym dla Zielonej Góry, który w ostatniej chwili został dokooptowany do zacnego grona kandydatów do tego miana jest oczywiście seksuolog Zbigniew Izdebski. Regulamin przyznawania honorowego obywatelstwa przewidywał, że co roku przyznaje się maksymalnie 3 takie wyróżnienia, odpowiednio wcześniej zgłoszonym kandydatom. Wręczenie zaszczytnego tytułu odbywa się podczas "Winobrania", czyli corocznego święta miasta. W tym roku uroczysta sesja rady miasta odbędzie się 9 września.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: nie bójmy się wołać do Boga, jak Jezus na krzyżu

2025-09-10 10:39

[ TEMATY ]

audiencja ogólna

Leon XIV

Vatican Media

Tłumienie wszystkiego w sobie może nas powoli wypalać. Jezus uczy nas, by nie bać się krzyku, o ile jest szczery, pokorny i skierowany do Ojca – mówił Leon XIV w katechezie, która była poświęcona śmierci Jezusa. Przypomniał, że nie konał on w milczeniu, ale umierając zawołał donośnym głosem. Papież podjął się refleksji nad znaczeniem tego ostatniego krzyku Zbawiciela.

Podkreślił, że zawiera on w sobie wszystko: cierpienie, opuszczenie, wiarę, dar z siebie. „Krzyk Jezusa – mówił Ojciec Święty – poprzedzony jest pytaniem, jednym z najbardziej bolesnych, jakie można wypowiedzieć: ‘Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?’. Jest to pierwszy wers Psalmu 22, ale na ustach Jezusa nabiera on wyjątkowego znaczenia. Syn, który zawsze żył w najściślejszej komunii z Ojcem, doświadcza teraz milczenia, nieobecności, otchłani. Nie chodzi o kryzys wiary, lecz ostatni etap miłości, która oddaje siebie aż do końca. Krzyk Jezusa nie jest rozpaczą, lecz szczerością, prawdą doprowadzoną do granic możliwości, ufnością, która trwa nawet wtedy, gdy wszystko milczy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję