Aby nas stworzyć, Pan Bóg wypowiedział tylko jedno słowo. Aby nas przekonać, że wybrał nas na swych przyjaciół, że zamierza nas uczynić uczestnikami swej chwały - musiał ponieść śmierć na krzyżu.
Powyższa refleksja skłoniła niejednego człowieka do zmiany swego dotychczasowego życia. Spotkanie z wydarzeniem męki Jezusa kazało św. Augustynowi zauważyć: „Zobacz, człowieku, jak wielki ciąży
na tobie dług wdzięczności”. A w hymnie kościelnym śpiewamy: Tego, który nas tak ukochał, któż nie ukocha nawzajem. Ks. T. Olszański w swoich rozważaniach pasyjnych stwierdza: „Nieraz więcej
można wycierpieć przez współczucie dla cierpiącego, niż cierpi on sam. Współczuć z cierpiącym to najbardziej naturalna droga do miłości”. Przytacza powiedzenie Bernanosa: „Bywają chwile, kiedy
patrzenie samo przez się już jest dopustem tak okrutnym, że pragnie się, aby Bóg rozbił to zwierciadło”. Przywołuje także powiedzenie poety K. H. Rostworowskiego: „Panie mój, choć zapalasz
i gasisz gwiazd krocie, serca ludzkie zapalasz na Golgocie”.
W Gorzkich żalach śpiewamy: Oby się serce we łzy rozpływało, że Cię, mój Jezu, ciężko obrażało... Na ból męki Chrystusowej żal przejmuje bezwymowny. Uderz, Jezu, bez odwłoki w twarde serc naszych
opoki... Upał serca mego chłodzę, gdy w przepaść męki Twej wchodzę.
Dzień, w którym umarł Chrystus, to dzień, w którym Bóg ukazał nam, że dzieli nasz ludzki los i miłuje nas aż do końca. Tym, którzy będą oglądać film M. Gibsona, życzymy, aby spędzone przed ekranem
chwile napełniły ich serca nadzieją, wdzięcznością i miłością.
O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.
Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
Maj od wieków zajmuje wyjątkowe miejsce w duchowości katolickiej jako miesiąc szczególnie poświęcony Matce Bożej. Nabożeństwa majowe - tzw. „majówki” - wpisały się na stałe w religijny pejzaż Polski, odbywając się wieczorami w świątyniach, przy kapliczkach, grotach i przydrożnych figurach. Ich centralnym punktem pozostaje Litania Loretańska, której wezwania przez wieki pogłębiały maryjne przeżywanie wiary.
Choć źródła maryjnej pobożności sięgają V wieku na Wschodzie, dopiero na przełomie XIII i XIV wieku miesiąc maj zaczęto na Zachodzie poświęcać Maryi - głównie z inicjatywy króla Hiszpanii Alfonsa X, który zachęcał wiernych do wspólnej modlitwy przy figurach Matki Bożej. Tradycja ta szybko się rozprzestrzeniła, a swój rozwój zawdzięczała także postępowi technicznemu - drukowane modlitewniki, jak „Maj duchowy” z 1549 roku, popularyzowały majowe formy kultu jako odpowiedź na kryzys Reformacji.
80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.
Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.