Reklama

Jaka Europa?

Europa musi być chrześcijańska

Niedziela Ogólnopolska 14/2004

„Narody Europy, brońcie swych najświętszych dóbr” - Hermann Knackfuss

„Narody Europy, brońcie swych najświętszych dóbr” - Hermann Knackfuss

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stephen Biller z Wielkiej Brytanii, doradca frakcji Europejskiej Partii Ludowej - EPP-ED w Parlamencie Europejskim, odpowiada na pytania ks. Cezarego Chwilczyńskiego

Ks. Cezary Chwilczyński: - Papież Jan Paweł II, wspominając o zjednoczonej Europie, bardzo często mówi o potrzebie jedności duchowej tego kontynentu. Tymczasem wielu zdaje się nie pamiętać nawet o naszych chrześcijańskich korzeniach. Jakie są oczekiwania, w związku z tym problemem, wobec Polski wchodzącej w struktury unijne?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Stephen Biller: - W czerwcu 2004 r. polskie społeczeństwo będzie mogło po raz pierwszy wysłać swoich przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego. Zachodni chrześcijanie oczekują wzmocnienia chrześcijańskiej obecności w Parlamencie Europejskim. Liczą na poparcie przy głosowaniach nad ustawami i sprawozdaniami dotyczącymi chrześcijańskiej moralności i stosowania Ewangelii w codziennym życiu. Wiąże się z tym pierwsze bardzo ważne zadanie dla polskiego społeczeństwa: wybrać takich przedstawicieli, którzy opowiadają się za chrześcijańskimi wartościami. Po drugie - polskie społeczeństwo ma cenne doświadczenia bogatej, tysiącletniej historii. To w Waszym kraju byli pierwsi demokraci wybierający swojego króla.
Wchodzicie do Unii Europejskiej, która nieustannie się rozwija, gdzie wszystko jest jak malowanie obrazu. Wasi przedstawiciele ze swoimi pomysłami będą brali udział w tworzeniu tego politycznego pejzażu. Do tej pracy Polacy wniosą historię kalwarii swego narodu. Polacy dużo wycierpieli w ciągu minionych stuleci, szczególnie w XX wieku. To może być ich bardzo ważny argument. Naród, który doznał wiele upokorzeń, bardziej dostrzega w życiu priorytety. I tej wyrazistości poglądów oczekuję od Waszych przedstawicieli podczas ich przyszłej pracy nad budowaniem Unii Europejskiej.

- 18 października ub.r. w Estorial w Hiszpanii chrześcijańscy demokraci przyjęli dokument pod nazwą „Konstytucja dla silnej Europy”. Opowiadają się w nim za uznaniem dziedzictwa chrześcijańskiego w preambule konstytucji. Jaka, Pana zdaniem, jest szansa, aby odniesienie do dziedzictwa chrześcijańskiego znalazło się w ustawie zasadniczej UE?

- Odpowiedź na to pytanie wciąż jest tematem debaty zarówno wewnątrz naszej frakcji, jak i w ramach spotkań z przewodzącymi Unii Irlandczykami w Dublinie. Mogę mówić tylko za siebie. Uważam, że jeżeli w preambule do konstytucji nie będzie odniesienia do chrześcijańskich korzeni, to nie powinniśmy mieć konstytucji. Może trzeba jeszcze trochę poczekać. Z Bożą pomocą, za dwa lata możemy mieć chrześcijańsko-demokratyczny rząd Niemiec, a być może także Polski czy Węgier albo też nowego prezydenta Francji, który nie będzie tak laicki. Byłby to dobry czas na spełnienie naszych oczekiwań.

- Przed czym przestrzegałby Pan Polskę w przededniu jej akcesji do struktur unijnych?

Reklama

- Nasze chrześcijańskie życie jest nieustannym wyzwaniem. Tym bardziej że społeczności Europy Zachodniej są duchowo oschłe i ciągle postępuje w nich duchowe osłabianie. Widać to choćby na przykładzie statystyk dotyczących zawieranych małżeństw, których liczba nieustannie maleje. Młodzi ludzie wolą żyć raczej jako partnerzy niż w związku zawartym przed Bogiem. Duża liczba aborcji, wprowadzenie prawodawstwa sprzyjającego eutanazji - wszystkie te czynniki wpływają na osłabienie zarówno fizyczne, jak i moralne naszych społeczności. We Francji próżnię tę zapełniają muzułmanie, którzy stanowią ponad 10 procent społeczeństwa. Podobna tendencja jest w Holandii oraz w Niemczech, gdzie muzułmanie założyli pierwszy uniwersytet, aby wypracować model europejskiego islamu. Wielu z nich osiedliło się także w Wielkiej Brytanii. Widać, jak muzułmanie wykorzystują osłabienie chrześcijan na Zachodzie.

- Co w tej sytuacji powinni zrobić chrześcijanie?

- Potrzeba wielkiej mobilizacji zarówno katolików, jak i protestantów. Mamy być świadkami Jezusa Chrystusa poprzez przykład naszego życia. Nawet jeżeli nie będziemy wypowiadać słowa „Chrystus”, powinniśmy korzystać z argumentacji i logiki Ewangelii, aby tę naukę szerzyć i wdrażać w naszych społeczeństwach.

- Wróćmy jeszcze do spotkania w Estorial. W jednym z przyjętych tam dokumentów jest mowa o „moralnym zobowiązaniu solidarności wobec krajów najuboższych”. Jak Europejska Partia Ludowa zamierza realizować ten zapis?

- Już w 1974 r. przodujący w Europie chrześcijańscy demokraci wdrożyli porozumienie, poparte dużymi finansami, na wsparcie i rozwój gospodarczy najuboższych państw w Afryce i Azji - dawnych kolonii europejskich. Od tego czasu Unia Europejska wydała na ten cel więcej pieniędzy niż Stany Zjednoczone i Japonia łącznie. Jest to więc praktyczne zastosowanie chrześcijańskiej nauki, którą pokazali dawni chrześcijańscy demokraci. Nie mówili o Jezusie czy Ewangelii, ale ich konkretne, polityczne wybory były przesycone Ewangelią. I dziś też to widać. Należy tylko przyjrzeć się budżetowi Unii Europejskiej, aby zobaczyć, że pomoc dla ok. 70 najbiedniejszych państw świata jest ważnym priorytetem naszej pracy. Także w Brukseli są instytucje Kościoła katolickiego, które wykorzystują te pieniądze np. na swoje dzieła w szpitalach, przy nawadnianiu pól, na świeżą wodę dla wiosek albo na pozyskiwanie energii słonecznej. To dobry przykład na pokazanie zaangażowania Unii w pomoc najbiedniejszym krajom świata.

- Dziękuję za rozmowę.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Próba rozgrywania prezydenta

2025-08-23 07:09

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Polityka to sztuka pozorów – ale nawet w tej dyscyplinie przychodzi moment, w którym maska opada. Najnowsza odsłona sporu o tzw. Ustawę wiatrakową i jej prezydenckie weto pokazuje to aż nadto wyraźnie. Donald Tusk i jego koalicja rządząca zbudowali całą narrację na hasłach „obniżymy ceny energii” i „będziemy państwem przewidywalnym”. Problem w tym, że kiedy przyszło co do czego, zamiast spełniać obietnice, zaczęli rozgrywać… Karola Nawrockiego.

Bo właśnie Nawrocki, po zawetowaniu ustawy wiatrakowej, przedstawił własny projekt obniżki cen energii – pozbawiony kontrowersyjnych zapisów o wiatrakach, które pachniały lobbingiem. Co więcej, ustawa ta w kluczowych punktach jest kopią rozwiązań z wersji „wiatrakowej”. Logika podpowiadałaby, że skoro przepisy są takie same, większość sejmowa powinna poprzeć projekt bez wahania. A jednak wcale się do tego nie pali. Dlaczego? Bo nie chodzi o realne rozwiązania, tylko o polityczną grę i możliwość obarczenia winą kogoś innego.
CZYTAJ DALEJ

Co z obecnością maluchów w kościele?

2025-08-20 07:34

Niedziela częstochowska 34/2025, str. IV

[ TEMATY ]

dzieci

Karol Porwich/Niedziela

Ołtarz zawsze przyciąga uwagę dzieci

Ołtarz zawsze przyciąga uwagę dzieci

Jakiś czas temu na swoim profilu w mediach społecznościowych podzieliłam się jedną sytuacją – trudną niedzielną Mszą św. z moją 18-miesięczną córeczką. Mimo tego, że jedynie spacerowała ze mną za rękę po kościele, spotkałam się z przykrą uwagą na temat naszej obecności na Eucharystii.

To niełatwe doświadczenie w świątyni stało się impulsem do prawdziwie gorącej dyskusji. Okazało się, że podobne przeżycia do moich ma wielu rodziców, a temat obecności najmłodszych dzieci w kościele wzbudza ogromne emocje – od zrozumienia i wsparcia, aż po głosy zniecierpliwienia czy nawet krytyki. Ta dyskusja – która przeniosła się szybko poza jeden post – pokazuje, że pytanie: „czy miejsce małych dzieci jest w kościele?”, domaga się poważnej refleksji.
CZYTAJ DALEJ

Abp Szal podczas dożynek w Tyrawie Wołowskiej: Szanujmy chleb

2025-08-23 17:17

ks. Maciej Flader

Poświecenie wieńców dożynkowych

Poświecenie wieńców dożynkowych

Dzisiaj dziękujemy Panu Bogu za chleb. Szanujemy ten chleb, niech ten chleb, który dzielimy, także w czasie Eucharystii i ten chleb, który dzielimy, choćby przy obrzędem dożynkach, przy obrzędzie dożynkach będzie znakiem nie dzielenia ludzi, ale zjednoczenia. mówił abp Adam Szal w Tyrawie Wołowskiej podczas dożynek gminno-powiatowych.

Ordynariusz Przemyski podkreślał wagę wdzięczności, porównując ją do Bożego daru życia, który otrzymujemy każdego dnia. W kontekście współczesnego świata, naznaczonego wojną i kataklizmami, Kaznodzieja wzywał do wdzięczności za możliwość bezpiecznego zbioru plonów. - Wdzięczność to piękna cecha. A my dzisiaj przychodzimy po to, aby zawołać ziemię wydała swój plon. Pan Bóg nam pobłogosławił. Ta wdzięczność jest ważna, gdy zorientujemy się, gdy doświadczymy, Ile jest niebezpieczeństw we współczesnym świecie. Dlatego dzisiaj nie chcemy podziękować za to, że mogliśmy zebrać plony, że mimo tego, że w pewnych momentach pogoda nie sprzyjała żniwom, to jednak udało się zebrać plony – mówił abp Adam Szal.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję