Polska prowincja Zakonu św. Augustyna dla uczczenia 1650. rocznicy urodzin swego zakonodawcy zorganizowała Colloquium Augustinianum. Honorowy patronat nad konferencją, która odbyła się w krakowskim klasztorze Augustianów pw. św. Katarzyny z Aleksandrii Dziewicy i Męczennicy na Kazimierzu w Krakowie, objął metropolita krakowski - kard. Franciszek Macharski. Celem dwudniowej debaty było ukazanie św. Augustyna, biskupa Hippony, doktora Kościoła, współczesnemu światu jako człowieka, mnicha, teologa i prekursora ekumenizmu. W debacie udział wzięli: ks. dr hab. Antoni Żurek (PAT), o. dr Dariusz Kasprzak OFMCap (PAT), s. dr Marta Ziółkowska USJK (KUL), dr Przemyslaw Nehring (UMK w Toruniu), o. prof. dr Georg Laqwless OSA (Augustianum, Rzym), o. dr Wiesław Dawidowski OSA (UŚ), ks. prof. dr hab. Augustyn Eckmann (KUL), o. prof. dr hab. Robert Dodaro (Augustianum, Rzym), ks. dr Henryk Paprocki (Uniwersytet w Białymstoku), ks. prof. dr hab. Manfred Uglorz (ChAT).
- Postać św. Augustyna, jego droga życiowa, jego dokonania, myśl filozoficzna i spojrzenie na różne aspekty życia religijnego są dość dobrze znane - podkreślał ks. dr. hab. Antoni Żurek. Natomiast dla badaczy - jego zdaniem - intrygująca pozostaje osobowość Biskupa z Hippony, jej piękno i głębia. Program jego życia i rozwoju jego osobowości wyznaczają słowa zapisane w Wyznaniach: „Niespokojne jest serce człowieka”. Słowa te odnosi do siebie i określa sytuację każdego człowieka. Stąd w ikonografii św. Augustyn przedstawiany jest z sercem na dłoni, bowiem najważniejszym, pragnieniem i motywem jego postępowania - jak sam pisze - było kochać i być kochanym.
Wśród zagadnień teologicznych poruszanych podczas debaty do najważniejszych należał temat Eucharystii jako znaku i źródła jedności podzielonego Kościoła. - Augustyn nie napisał traktatu o Eucharystii, a antologia jego tekstów związanych z Eucharystią obejmuje 23 kazania i rozproszone uwagi czy napomknienia - mówił o. dr Wiesław Dawidowski OSA. - Zasadniczo zaś znane są powszechnie tylko dwa kazania poświęcone Eucharystii i to skierowane do neofitów.
W dyskusjach podkreślano konieczność odkrywania na nowo myśli św. Augustyna, którego nauka może być punktem wyjścia dla budowania prawdziwej jedności w Chrystusie dla wszystkich wierzących i pojednania między religiami.
Pomóż w rozwoju naszego portalu