Reklama

W hołdzie Janowi Pawłowi II

Muzyka sakralna znowu zabrzmi w Częstochowie

W dniach 1-6 maja 2005 r. po raz piętnasty zabrzmi w Częstochowie Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.
Tegoroczny festiwal nawiązuje do wielkich rocznic: jubileuszu 350-lecia cudownej obrony Jasnej Góry, 300-lecia urodzin o. Eryka Briknera, kompozytora jasnogórskiego, oraz 100-lecia urodzin św. s. Faustyny Kowalskiej.
Decyzją organizatorów, Festiwal zadedykowany jest Janowi Pawłowi II.
O tym, co usłyszymy podczas jego kolejnej edycji, rozmawiam z Małgorzatą Zuzanną Nowak, dyrektorem Festiwalu.

Niedziela Ogólnopolska 17/2005

Margita Kotas

Inauguracja liturgiczna Festiwalu co roku ma miejsce w Bazylice Jasnogórskiej.
Na zdjęciu - scena z koncertu inauguracyjnego w 2003 r.

Inauguracja liturgiczna Festiwalu co roku ma miejsce w Bazylice Jasnogórskiej. <br>Na zdjęciu - scena z koncertu inauguracyjnego w 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Program
XV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej
Gaude Mater

Margita Kotas: - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” jest jedną z wielu dużych imprez muzycznych w Polsce, ale z każdą edycją wzrasta jego renoma, sprawiając, że coraz bardziej znany jest w świecie. Co stanowi o jego niepowtarzalnym charakterze i jego wyjątkowości na tle innych festiwali w kraju?

Reklama

Małgorzata Nowak: - Z założenia tym, czym ten festiwal miał różnić się od innych, była jego formuła: z jednej strony prezentacja muzyki innych religii i kultur, a co za tym idzie, jego nurt ekumeniczny, z drugiej - zapoznawanie słuchaczy z polską muzyką sakralną. Pracując nad pierwszymi edycjami festiwalu, stawialiśmy na muzykę różnych religii i różnych kultur. Wydawało się nam, że w tym tkwi pewna oryginalność festiwalu, że to stanowi pewien pierwiastek przyciągający publiczność. Z drugiej strony, w trakcie organizacji festiwalu dostrzegliśmy problem braku promocji polskiej muzyki sakralnej na arenie międzynarodowej. Potraktowaliśmy ten festiwal jako rodzaj misji wobec polskiej kultury, równoważąc te dwa festiwalowe nurty i jakby przeciwstawiając nurt polskiej muzyki sakralnej tej wielokulturowości. Stąd też zrodził się pomysł przyłączenia do festiwalu Konkursu Młodych Kompozytorów „Musica Sacra”, stąd od 1993 r. zaproponowane przez nas koncerty polskich prawykonań muzyki sakralnej, stąd koncerty muzyki polskiej, już znanej, ale wielkiej i wartościowej. Stąd również inspiracja festiwalu w stosunku do polskich kompozytorów, aby powstawały nowe cykle liturgiczne, nowe cykle mszalne, które będą prezentowane podczas inauguracji liturgicznej festiwalu, a potem wzbogacą już dzisiaj bardzo szeroką gamę polskiej muzyki liturgicznej.

- Festiwal obchodzi w tym roku jubileusz 15-lecia swego istnienia. Jaką drogę przebył przez te lata?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Od samego początku jego formuła jest ta sama, cały czas bazujemy na początkowym pomyśle. Oczywiście, jak każda impreza, festiwal ewoluuje. Ewolucja polega przede wszystkim na coraz większej różnorodności form, gatunków, stylów i kierunków muzycznych, jakie prezentujemy. Z festiwalu, który niemal w całości poświęcony był prezentacji muzyki chóralnej, stworzyliśmy imprezę, w której prezentujemy również wielkie formy oratoryjno-kantatowe. Staraliśmy się proponować melomanom program, który wyczerpywałby - choćby w pigułce - różnorodne formy muzyczne.

- Dotychczas Festiwal rozpoczynał się koncertem. W tym roku forma inauguracji festiwalu „Gaude Mater” jest odmienna.

Reklama

- Festiwal rozpoczyna się zawsze 1 maja. W tym roku dzień ten przypada w niedzielę. Pomyśleliśmy więc, że skoro to niedziela, nie rozpoczniemy go wieczornym koncertem, a inauguracją liturgiczną - Mszą św., która i tak zawsze mieści się w programie festiwalu - jest liturgią dla uczestników festiwalu, jego gości i słuchaczy. Msza św. inauguracyjna będzie miała miejsce 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 13.00 i za pośrednictwem Telewizji Polonia będzie transmitowana na cały świat. Myślę, że stała się tu rzecz bardzo ważna i dla festiwalu, i dla promocji dobrego, wzorcowego modelu liturgii. Podczas tej liturgii po raz pierwszy zostanie wykonana nowa forma mszalna - Missa Claromontana Mariana Sawy.

- Czy w bogatym programie Festiwalu jest taki koncert, którego nie można absolutnie opuścić?

Reklama

- To jest trudne pytanie, bo gusta publiczności są bardzo różne. Inne są gusta osób, które przybywają do Częstochowy na seminarium naukowe, towarzyszące festiwalowi, osób wykształconych muzycznie i poszukujących na festiwalu rzeczy nowych i wartościowych, inne gusta przeciętnej publiczności. Ta najczęściej oczekuje imprez z udziałem egzotycznych wykonawców. Myślę, że ogromnym powodzeniem będzie się cieszył koncert muzyki islamskiej w wykonaniu zespołu z Maroka. Z pewnością wielu słuchaczy przyciągnie muzyka synagogalna w wykonaniu kantora ze Stanów Zjednoczonych - Benziona Millera. Jedna propozycja będzie łączyć w sobie wszystko lub wiele - mówię o koncercie wielkich religii monoteistycznych świata, jaki usłyszymy 4 maja. Koncert noszący tytuł Bóg ojców naszych zaprezentuje korzenie trzech największych religii monoteistycznych. W koncercie wystąpią liczni wykonawcy, których będzie można zobaczyć później w indywidualnych koncertach. Tu wystąpią w jednym miejscu o jednym czasie, chwaląc Pana. W koncercie tym zabrzmi chorał gregoriański, polska muzyka współczesna, muzyka muzułmańska, muzyka żydowska, muzyka chrześcijańska Kościoła ortodoksyjnego. Chcemy pokazać szerokie spektrum, chcemy pokazać również, w jaki sposób funkcjonuje nasza idea ekumenizmu. Ten koncert będzie pewnie jednym z hitów festiwalu. Bardzo się cieszymy, że do tegorocznego jubileuszowego festiwalu udało się zaprosić wykonawców reprezentujących trzy wielkie religie monoteistyczne.

- Niektóre z koncertów będą transmitowane bądź rejestrowane przez II Program PR...

- Bezpośrednio transmitowane będą dwa koncerty: koncert muzyki ze zbiorów jasnogórskich - 4 maja oraz koncert finałowy - 6 maja, w którym zabrzmi Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. To wielka radość, że radio transmituje koncerty muzyki polskiej, to jest dla festiwalu bardzo ważne. Będą też retransmisje z koncertu kantora i koncertu prawykonań, zatytułowanego Muzyka pięciu kontynentów.

- Dziękuję za rozmowę. Będziemy ją kontynuować w następnym numerze.

Zamawianie biletów na koncerty Festiwalu „Gaude Mater” pod nr tel. (0-34) 324-36-38, tel./fax (0-34) 365-17-60, biuro@gaudemater.pl

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczynamy nowennę w intencji pokoju i Ojczyzny za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli

2025-05-03 18:21

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda SAC

Episkopat Flickr

Potrzebujemy mocnej i autentycznej wiary, płynącej z zażyłości z Twoim Synem, opartej na Jego nauczaniu, a nie wiary ckliwej, emocjonalnej, czy też selektywnej według własnych potrzeb i przekonań. Potrzebujemy tej wiary, aby stać się pielgrzymami nadziei również dla innych – mówił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w rozważaniu podczas Apelu Jasnogórskiego 2 maja br.

Episkopat News
CZYTAJ DALEJ

Nawrocki ws. kawalerki w Gdańsku: zdecydowałem o przekazaniu mieszkania na cele charytatywne

2025-05-07 15:40

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Szymon Pulcyn

Karol Nawrocki przekazał, że razem z żoną Martą podjął decyzję, by przekazać kawalerkę w Gdańsku na cele charytatywne. Zdaniem popieranego przez PiS kandydata na prezydenta wątpliwości ws. mieszkania "mają ci, którzy nie potrafią sobie wyobrazić, że można pomagać drugiemu człowiekowi bezinteresownie".

Nawrocki w środowym oświadczeniu dla mediów stwierdził, że "zło trzeba zwyciężać dobrem". "Dlatego wczoraj podjąłem decyzję wspólnie ze swoją żoną Martą, aby przekazać to mieszkanie na cele charytatywne jednej z organizacji charytatywnych, która będzie nadal wykonywała tę misję, którą ja wykonywałem wobec pana Jerzego" - powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata

2025-05-07 21:12

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.

Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję