Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Wybranie Dawida oraz Syjonu

Niedziela Ogólnopolska 40/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 132 [131], 11-18
z Nieszporów na czwartek III tygodnia,
audiencja generalna, 21 września 2005 r.

1. Rozbrzmiewała przed chwilą druga część Psalmu 132 [131], pieśni przywołującej fundamentalne wydarzenie w historii Izraela: przeniesienie arki Pana do miasta Jeruzalem. Twórcą tego przeniesienia był Dawid, czego potwierdzenie mamy w pierwszej części Psalmu, którą już rozważaliśmy.
Król złożył przysięgę, że nie wejdzie do pałacu królewskiego, jeżeli wcześniej nie znajdzie miejsca dla arki Boga, znaku obecności Pana pośród swego ludu (por. w. 3-5).
Na tę przysięgę władcy odpowiada sam Bóg swoją obietnicą: „Pan pod przysięgą dał Dawidowi trwałą obietnicę, której nie cofnie” (w. 11). To uroczyste przyrzeczenie jest tym samym, jakie w imieniu Boga złożył Dawidowi prorok Natan; dotyczy ono przyszłego potomstwa Dawida, przeznaczonego do trwałego panowania (por. 2 Sm 7, 8-16).

Reklama

2. Boża przysięga zakłada jednak zaangażowanie człowieka, tym bardziej że jest uwarunkowana przez słowo „jeżeli”: „Jeżeli zachowają twoi synowie moje przymierze” (Ps 132 [131], 12). Bożej obietnicy i darowi, który nie ma w sobie nic magicznego, powinno odpowiadać synowskie i czynne zaangażowanie człowieka w dialogu, który splata dwie wolności - Boską i ludzką.
W tym miejscu Psalm przekształca się w pieśń, która wysławia wspaniałe skutki zarówno daru Pana, jak i wierności Izraela. Doświadcza się obecności Boga pośród swego ludu (por. w. 13-14): będzie On jako mieszkający pośrodku Jeruzalem, jako obywatel, który wraz z innymi przeżywa wydarzenia historii, okazując jednak potęgę swego błogosławieństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Bóg pobłogosławi zbiory, troszcząc się w ten sposób o biednych, aby mogli zaspokoić głód (por. w. 15); rozciągnie swój płaszcz opieki nad swoimi kapłanami, ofiarując im swoje zbawienie; sprawi, że wszyscy wierzący będą mogli żyć w radości i ufności (por. w. 16).
Najobfitsze błogosławieństwo jeszcze raz jest przeznaczone dla Dawida i jego potomstwa: „Wzbudzę tam moc Dawidowi, zgotuję światło dla mego pomazańca! Okryję wstydem jego nieprzyjaciół, a nad nim zabłyśnie jego korona” (w. 17-18).
Jeszcze raz, jak miało to miejsce w pierwszej części Psalmu (por. w. 10), wchodzi na scenę postać „Pomazańca”, po hebrajsku „Mesjasza”, łącząc w ten sposób potomstwo Dawidowe z mesjanizmem, który - w interpretacji chrześcijańskiej - znajduje swoje pełne urzeczywistnienie w osobie Chrystusa. Użyte tutaj obrazy są bardzo żywe: Dawid przedstawiony jest jako młody pęd, który rośnie z mocą. Bóg oświeca potomka Dawida lampą pełną blasku, która jest symbolem żywotności i chwały; wspaniała korona będzie znakiem Jego tryumfu nad nieprzyjaciółmi oraz zwycięstwa nad złem.

4. W Jeruzalem, w świątyni, w której przechowuje się arkę, oraz w dynastii Dawidowej będzie się urzeczywistniać podwójna obecność Pana, obecność w przestrzeni oraz w historii. Psalm 132 [131] staje się w ten sposób celebracją Boga - Emmanuela, który jest ze swymi stworzeniami, żyje obok nich i im błogosławi, ażeby pozostawały z Nim zjednoczone w prawdzie i w sprawiedliwości. Centrum duchowe tego Psalmu jest już zapowiedzią Janowej proklamacji: „Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas” (J 1, 14).

5. Kończąc, przypominijmy, że początek drugiej części Psalmu 132 [131] był zwykle używany przez Ojców Kościoła dla opisania wcielenia Słowa w łonie Dziewicy Maryi.
Już św. Ireneusz, odwołując się do proroctwa Izajasza o rodzącej dziewicy, wyjaśnia: „Słowa: «Słuchajcie więc, domu Dawidowy» (Iz 7, 13), wskazują, że odwieczny król, którego Bóg obiecał Dawidowi wzbudzić z „potomstwa z niego zrodzonego” (Ps 132 [131], 11), jest tym samym, który narodził się z Dziewicy, pochodzącym od Dawida. Dlatego przyrzekł mu króla, który miał się narodzić z «owocu Jej łona», co jest wyrażeniem wskazującym na dziewicę brzemienną. Pismo Święte ukazuje i potwierdza owoc łona, ażeby proklamować, że zrodzenie Tego, który powinien był przyjść, dokona się z Dziewicy. Tak jak zaświadczyła Elżbieta, napełniona Duchem Świętym, mówiąc do Maryi: «Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony jest owoc Twojego łona» (Łk 1, 42). W ten sposób Duch Święty wskazuje tym, którzy chcą Go słuchać, że w zrodzeniu Dziewicy, to znaczy Maryi, wypełniła się obietnica, jaką Bóg uczynił Dawidowi, że wzbudzi króla z owocu jego łona” (Contro le eresie, 3, 21, 5: Giá e non Ancora, CCCXX, Mediolan 1997, s. 285).
W ten sposób widzimy w wielkiej panoramie, która biegnie od starożytnego Psalmu do Wcielenia Pana, wierność Boga. W Psalmie ukazuje się i jaśnieje już misterium Boga, który mieszka z nami, staje się jednym z nami we Wcieleniu. Ta wierność Boga daje nam ufność w przemiany historii i jest naszą radością.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Krew tego męczennika upłynnia się do dziś

Każdego roku w Neapolu wierni gromadzą się w tamtejszej katedrze, by oddać cześć św. Januaremu. Czekają również na cud, który jest związany z relikwiami tego świętego męczennika. Jego krew, zamknięta w ampułce, zmienia stan skupienia – z zastygłej grudki skrzepu staje się płynną substancją, przypominającą krew żywego człowieka. I choć Kościół nie zajął oficjalnego stanowiska w sprawie stwierdzenia nadprzyrodzoności tego zjawiska, to wierni nie mają wątpliwości, że krew męczennika z IV wieku upłynnia się po dziś dzień.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Pilnie należy ustanowić duszpasterstwo solidarne, empatyczne, dyskretne, nieoceniające

2025-09-19 18:44

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Pilnie należy ustanowić duszpasterstwo solidarne, empatyczne, dyskretne, nieoceniające – wskazał Papież Leon XIV w przemówieniu podczas Zgromadzenia Diecezji Rzymskiej, które odbyło się w piątek wieczorem w Bazylice Świętego Jana na Lateranie. Wezwał do poszukiwania w duchu synodalnym skutecznych form ewangelizacji.

Wychodząc od ewangelicznego obrazu rozmowy Jezusa z Samarytanką przy studni Ojciec Święty wskazał, że „darem Bożym” (J 4,10), żródłem wody żywej, które nigdy się nie wyczerpuje jest Duch Święty, zdolny do odnowienia wszystkiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję