Reklama

gadu-gadu z księdzem

O rety! Czemu nasz ksiądz się ożenił?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mam 19 lat i jako chłopak mocno przeżywam sprawy swojej seksualności. Nie ukrywam, że czasem się zastanawiam, jak ja sobie poradzę z tymi sprawami, kiedy będę miał dziewczynę i będziemy chcieli żyć w czystości (a naprawdę tego chcę). Kiedy przychodzą mi do głowy takie pytania, to często myślę o księżach czy zakonnicach żyjących w celibacie. Nie tyle chodzi mi o jakieś teologiczne argumenty za celibatem, ale o to, jak Ksiądz sobie z tym radzi. Moi znajomi mówią, że księża są czasami takimi dziwakami, bo nie współżyją z kobietami. Czy można być normalnym, zachowując celibat? A może Wy, Księża, prowadzicie podwójne życie i to całe gadanie jest tylko tak na pokaz? Ostatnio w mojej miejscowości jeden ksiądz zrzucił sutannę i ożenił się. O rety! Czemu nasz ksiądz się ożenił? Przepraszam za śmiałość, ale myślę, że odpowiedź na to pytanie pomoże mi odkryć sens mojej walki o czystość przedmałżeńską.
Marek

Skoro stawiasz mi te pytania tak bardzo osobiście i nie chodzi Ci o wielką teologię, to zacznę od świadectwa. Wstąpiłem do seminarium po wyższych studiach i nawet wtedy myślałem, że moja decyzja na celibat wiąże się z tym, że sprawy seksu, delikatnie mówiąc, nie należą do najczystszych dziedzin ludzkiego życia. Myślałem wtedy, że skoro mam być świątobliwym księdzem, to muszę się pożegnać z tym, co wydawało mi się brudne, czyli z seksem. Kiedyś już o tym pisałem, że na pierwszych rekolekcjach w seminarium jakiś zakonnik ustawił nam te rzeczy bardzo konkretnie. Przypomniał, że ta sfera życia ludzkiego jest również pomysłem Boga i nasza seksualność jest cudownym darem dla drugich. Jest ona tak bardzo ważna, tak najbardziej nasza, że staje się najpiękniejszym darem dla osoby, którą się naprawdę kocha. Wybrałem drogę kapłaństwa kierowany wielką miłością do Jezusa, tak wielką, że postanowiłem dla Niego złożyć dar swojej seksualności, aby kochać Go miłością wyłączną. Przeżywając swoją seksualność, sam już rozumiesz, jak trzeba kogoś bardzo kochać, żeby dla niego zrezygnować nawet z czegoś tak silnego i ważnego, jak cielesne współżycie. Takie ustawienie sprawy celibatu daje mi olbrzymie i bardzo pozytywne motywacje do jego zachowania. Wyrzekanie się tego typu doświadczeń nie jest dla mnie cierpiętnictwem, ale wyrazem miłości do Boga. Od strony księdza wygląda to czasem tak, że bardziej o nasz celibat zamartwiają się ludzie świeccy niż my sami. Jako kapłani rozumiemy bowiem, z czego wynika praktyka oddania swojej cielesności Panu Bogu. I tak jak Ty zaproszony jesteś do tego, aby czystość swojego ciała zachować dla kobiety, którą pokochasz miłością większą niż tylko przyjaźń i chodzenie ze sobą, tak i my, kapłani, zachowujemy czystość, aby uczynić z niej dar dla Tego, który jest celem i sensem naszego powołania. Oczywiście, że od strony natury ludzkiej nie jest to proste, ale właśnie w tym trudzie zawiera się wielkość daru. Podobnie jak nie spotkałem jeszcze pary narzeczeńskiej, dla której zachowanie czystości byłoby czymś prostym, tak pewnie i nie ma kapłana, dla którego życie w celibacie byłoby sprawą łatwą. Wymaga to olbrzymiej pracy nad sobą, a przede wszystkim wielkiej troski o życie duchowe. Nie wolno mi w tym momencie oceniać przytoczonej historii o kapłanie z Twojej miejscowości. To zawsze jest delikatna i bardzo osobista sprawa. Ważne, by wiedzieć, że upadek jakiegoś księdza w tej dziedzinie nie przekreśla sensu celibatu, tak jak rozwód w jakiejś rodzinie nie sprawia, że sakrament małżeństwa jest bez sensu.
Jedno wiem na pewno: większość księży pięknie przeżywa swój celibat i raczej nie widać, żeby popadali w choroby psychiczne, są natomiast przez to czytelnym znakiem dla świata, że Bóg jest kimś tak ważnym i cudownym, że warto złożyć Mu w darze swoje doświadczenia w tak intymnej i bardzo ważnej sferze, jak cielesność.

Zachęcamy naszych Czytelników do dzielenia się swoimi wątpliwościami i pytaniami dotyczącymi wiary. Na niektóre z nich postaramy się znaleźć odpowiedź. Na naszych stronach internetowych (www.niedziela.pl) jest też specjalny adres, pod który można napisać w każdej sprawie: pytania@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Newsweek prawomocnie przegrał proces z biskupem świdnickim - oskarżenia były fałszywe!

2024-04-18 08:02

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

screen/Youtube

We wtorek 16 kwietnia w Sądzie Okręgowym w Świdnicy zakończyła się sprawa przeciwko "Gazecie Wyborczej" i dziennikarce Ewie Wilczyńskiej - zastępcy redaktora naczelnego wrocławskiego oddziału gazety o naruszenie dóbr osobistych biskupa Marka Mendyka. Bp Mendyk wygrał kolejny proces.

W sierpniu 2022 r. na łamach tygodnika „Newsweek” i portalu „Onet” pojawił się wywiad z Andrzejem Pogorzelskim, który oskarżył duchownego o molestowanie go w dzieciństwie. Mimo przedawnienia i braku dowodów informację szybko podchwyciły inne media, w tym „Gazeta Wyborcza”, wywołując poruszenie w opinii publicznej i falę hejtu wylewaną na biskupa świdnickiego.

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję