Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypowieści niejako zmuszały słuchacza (obecnie zaś czytelnika Ewangelii) do intelektualnego wysiłku, aby odnaleźć ich puentę, którą Jezus niewątpliwie chciał przekazać swoim naśladowcom. Wszystkie inne detale zawarte w parabolach służyły tylko do podkreślenia ich wiarygodności i wytworzenia sprzyjającej atmosfery. Pomagała ona słuchającemu w skoncentrowaniu się i spostrzeżeniu owej puenty. Właśnie ona stawała się punktem centralnym, który odnosił się do jego egzystencji i sposobu postępowania. Zatem słuchacz musiał odnotować ów morał i odnieść go do realiów swojej sytuacji, do osobistej relacji z Bogiem i drugim człowiekiem.
Dlatego też wszystkie inne szczegóły obecne w przypowieściach można pominąć w ich interpretowaniu. Gdyby jednak ktoś chciał skupiać swoją uwagę na detalach, to z prostej paraboli uczyni alegorię. Ona zaś jest już symbolicznym dyskursem. Można powiedzieć, że jest pewną formą kryptografii, w której każdy szczegół posiada swoje tajemnicze, symboliczne znaczenie. W alegorii każde słowo, każdy przedmiot i każda osoba nie są już realne, lecz stają się symbolami prawd duchowych lub moralnych. Przykłady alegorii odnajdujemy np. w tekście: Ef 6,13-17 lub też w wyjaśnieniu przypowieści o siewcy (por. Mk 4,14-20) czy też chwaście (por. Mt 13,37-43), które przenoszą na wyższy poziom bezpośrednie przesłanie tych parabol.
A zatem, aby uniknąć pokusy interpretacji alegorycznej, potrzeba poszukać punktu odniesienia, czyli puenty, na którą historyczny Jezus chciał położyć nacisk. Stąd też przy wyjaśnianiu jakiejś paraboli warto zwrócić uwagę na dwie zasadnicze rzeczy.
Pierwsza z nich odnosi się do sytuacji, w jakiej owa przypowieść została wypowiedziana. Zadajemy wtedy pytanie o okoliczności, które skłoniły Jezusa do wypowiedzenia paraboli. Trzeba nam pamiętać, że parabole nie są nigdy prawdami czysto abstrakcyjnymi, które są niejako ubrane w konkretne sytuacje. Zawsze są one bowiem zwrócone do osób, które chcą po prostu ich słuchać, aby w ten sposób pogłębić i poszerzyć swoją wiarę. Dlatego też trzeba zawsze przynajmniej usiłować dotrzeć do sytuacji, w której dana przypowieść została obwieszczona.
Drugą rzeczą jest odnalezienie w przypowieści elementu paradoksalnego (np. pozostawienie 99 owiec na pustkowiu, by ratować tylko jedną zaginioną owcę - por. Łk 15,1-7). Paradoks bowiem jest czymś, co czyni z parabol opowiadania, które zawsze i wszędzie są aktualne. Często właśnie ów paradoksalny punkt jest źródłem nauczania, jakie dana parabola nam oferuje.
Na koniec tradycyjny cytat biblijny warty zapamiętania: „Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, wszystkich wzywających Go szczerze” (Ps 145,18).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent: w ciągu 48 godzin zostanie zwołana Rada Bezpieczeństwa Narodowego; dyskusja o możliwości uruchomienia art. 4 NATO

2025-09-10 10:03

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

naruszenie polskiej przestrzeni

PAP/Leszek Szymański

Prezydent Karol Nawrocki zapowiedział w środę, że w ciągu 48 godzin zostanie zwołana Rada Bezpieczeństwa Narodowego w związku z naruszeniem polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie drony. Musimy wtedy dysponować pełnymi informacjami, by odpowiednio reagować na sytuację - podkreślił.

Prezydent przekazał, że obecnie służby analizują zniszczenia, do jakich doszło w nocy na terytorium Polski. Zaznaczył, że łączy się z tymi Polakami, których w jakiś sposób dotknął atak dronów.
CZYTAJ DALEJ

Błogosławiona służąca

Żyła duchowością św. Franciszka z Asyżu, była tercjarką franciszkańską.

Aniela Salawa urodziła się w ubogiej rodzinie chłopskiej w Sieprawiu pod Krakowem. Ukończyła jedynie dwie klasy szkoły elementarnej, ponieważ musiała pomagać rodzicom w gospodarstwie. W 1897 r. wyjechała do Krakowa, gdzie podjęła pracę jako służąca. W 1900 r. zgłosiła się do Stowarzyszenia Sług Katolickich św. Zyty, którego zadaniem było niesienie pomocy służącym. W 1912 r. wstąpiła do III Zakonu św. Franciszka i złożyła profesję.
CZYTAJ DALEJ

Kierowca z wartościami - dlaczego bezpieczna jazda to obowiązek moralny? 7 zasad, które powinien znać każdy kierowca

2025-09-10 11:37

[ TEMATY ]

kierowca z wartościami

bezpieczna jazda

obowiązek moralny

elements.envato.com

7 zasad, które powinien znać każdy kierowca

7 zasad, które powinien znać każdy kierowca

Każdego dnia miliony Polaków chwytają za kierownicę, rozpoczynając podróż do pracy, szkoły czy na zasłużony odpoczynek. Posiadanie prawa jazdy często postrzegamy jako przywilej i symbol niezależności, zapominając, że jest to przede wszystkim olbrzymi kredyt zaufania, jakiego udziela nam społeczeństwo. Prowadzenie pojazdu to nie tylko techniczna umiejętność, ale przede wszystkim test z naszej dojrzałości, empatii i poczucia odpowiedzialności za innych, odbywający się w najbardziej prozaicznych sytuacjach drogowych.

Moment, w którym uruchamiamy silnik, to chwila, gdy dobrowolnie stajemy się częścią złożonego systemu, w którym nasze decyzje mają bezpośredni wpływ na zdrowie i życie innych. Zamknięci w metalowej kabinie, często ulegamy złudzeniu anonimowości, które może prowadzić do egoistycznych i niebezpiecznych zachowań. Prawda jest jednak taka, że prowadzimy tonę metalu zdolną do rozwijania ogromnych prędkości, co stawia nas w uprzywilejowanej pozycji wobec pieszych czy rowerzystów. Ta asymetria sił nakłada na nas moralny obowiązek szczególnej troski i uwagi, ponieważ konsekwencje błędu za kierownicą są nieporównywalnie większe niż w jakiejkolwiek innej codziennej czynności. Chwila nieuwagi może prowadzić do nieodwracalnych skutków, które na zawsze zmieniają życie nie tylko ofiar, ale również ich rodzin.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję