Reklama

Kościół

Chciał doświadczyć drogi krzyżowej, aby ją namalować

Temat Męki Pańskiej od wieków zajmował ważne miejsce w sztuce chrześcijańskiej. Artyści, przedstawiając ostatnie dni Chrystusa na Ziemi, starali się zbliżyć w swoich dziełach do tajemnicy Jego cierpienia i śmierci krzyżowej. Motyw pasyjny stał się dla wielu z nich wyzwaniem nie tylko twórczym, ale próbą zmierzenia się z własną wrażliwością, z emocjami i zdolnością do współodczuwania cierpienia.

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Joanna Łukaszuk-Ritter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gaetano Previati (1852-1920), pochodzący z Ferrary malarz nurtu włoskiego dywizjonizmu, chciał najpierw doświadczyć drogi krzyżowej, aby ją następnie namalować. Gdy rozpoczynał pracę nad swoją niezwykłą „Via Crucis” w 1901 r. miał 49 lat. Zakupił czternaście pokaźnych rozmiarów płócien oraz wielki masywny drewniany krzyż, który towarzyszył mu przy tworzeniu dzieła. Przez dziesięć długich miesięcy, zamknięty w swoim mediolańskim atelier i pogrążony w medytacji, zmagał się z tematem męki Pańskiej. Ilekroć zdarzało mu się stracić natchnienie brał na ramiona ciężki krzyż, aby poczuć jego ciężar, próbując w ten sposób zrozumieć tajemnicę i cierpienie Jezusa. Tak powstało poruszające dzieło zrodzone z głębokiej kontemplacji, które jest owocem wiary włoskiego artysty.

Na pierwszym planie wszystkich 14 stacji drogi krzyżowej Previati ukazuje ból i mękę Chrystusa poprzez okazałą postać Zbawiciela, wypełniającą niemal cały obraz. Dominującym kolorem jest głęboka czerwień szaty Chrystusa, symbolizująca krew Jezusa, którą przelał za nas na Krzyżu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Joanna Łukaszuk-Ritter

Ważnym elementem jest światło. Previati operuje silnymi kontrastami – niebo przesłonięte blaskiem jasnego zachodu słońca towarzyszy wejściu na Kalwarię i uderza w postacie stłoczone wokół Jezusa, przedstawione na drugim planie.

Joanna Łukaszuk-Ritter

Reklama

Zamierzeniem artysty było ukazanie całego cyklu wydarzeń pasyjnych w jednym ciągu, kolejno stacja po stacji, co poprzez rytm upadków i podnoszenia się Chrystusa oraz uwypuklenie czerwonej barwy jego szaty daje efekt sekwencji filmowej. „Via Crucis” Previatiego jest dziełem nowatorskim, wykraczającym poza standardowe schematy i tradycyjną ikonografię, a zarazem bardzo religijnym, mającym wspomóc modlitwę poprzez sztukę.

Previati zrealizował swoją „Pasję” bez konkretnego zamówienie i przeznaczenia, poruszony jakby wewnętrzną potrzebą, osobistym pragnieniem wyrażenia swoich duchowych poszukiwań. Interesujące jest, że po raz pierwszy wystawił ją tuż po zakończeniu pracy, jeszcze „świeżą”, na Quadriennale Turyńskim w 1902 r., czyli nie w miejscu sakralnym.

Podziel się cytatem

„Via Crucis” jeszcze za życia artysty prezentowana była na różnych wystawach we Włoszech i za granicą. Po śmierci Previatiego w 1920 r. „Pasja” znalazła się w rękach prywatnych, kilkakrotnie próbowano umieścić ją w bazylikach czy katedrach. Ostatecznie została przekazana w 1969 r. papieżowi Pawłowi VI. Od tego czasu jest częścią kolekcji współczesnej sztuki religijnej Muzeów Watykańskich i nazywana jest „Watykańską Via Crucis”. Przez prawie 50 lat obrazy znajdowały się w salach Pałacu Apostolskiego i dopiero w 2018 r. zostały ponownie udostępnione publiczności na wystawię w Muzeum Diecezjalnym w Mediolanie, poświęconej malarzowi z Ferrary.

W tym roku ta wspaniała „Via Crucis” Gaetana Previatiego została zaprezentowana w Bazylice św. Piotra w Watykanie w okresie Wielkiego Postu. Po starannej renowacji w pracowni Muzeów Watykańskich płótna odzyskały żywe kolory i nowy blask. Był to pierwszy pokaz publiczny tego dzieła w budynku sakralnym od momentu jego powstania.

2022-04-15 09:59

Oceń: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania tegorocznej Drogi Krzyżowej w Koloseum

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Simon/pixabay.com

Autorką tegorocznych rozważań Drogi Krzyżowej, której papież Franciszek będzie przewodniczył w Wielki Piątek, 14 kwietnia w rzymskim Koloseum jest francuska biblistka, Anne-Marie Pelletier. W roku 2014 Watykańska Fundacja Józefa Ratzingera-papieża Benedykta XVI przyznała prof. Pelletier, wraz z ks. prof. Waldemarem Chrostowskim Nagrodę Ratzingera.

70-letnia Anne-Marie Pelletier jest wykładowcą lingwistyki, literatury porównawczej, a także Pisma Świętego i hermeneutyki biblijnej. Na Uniwersytecie Paris X-Nanterre i na Uniwersytecie Paris-Est Marne-la-Vallée zainicjowała wykłady „Biblia - wielki kod sztuki” dla studentów literatury. W roku 2001 była audytorką na Synodzie Biskupów odbywającego si pod hasłem: „Biskup sługą Ewangelii Jezusa Chrystusa dla nadziei świata”.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: będą Zaduszki za nienarodzonych w pobliżu punktu aborcyjnego

Centrum Życia i Rodziny zaprasza do udziału w Zaduszkach za nienarodzonych, które odbędą się piątek 7 listopada o godz. 17.00 przy ul. Wiejskiej w Warszawie, niedaleko siedziby „AboTak”, a zarazem w pobliżu polskiego Sejmu.

W dniach, w których Kościół otacza modlitwą zmarłych, chcemy w sposób szczególny powierzyć w modlitwie różańcowej dzieci, które zginęły na skutek aborcji oraz ich matki - mówi Marcin Perłowski, dyrektor Centrum Życia i Rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Kwestowali dla zabytków

2025-11-05 17:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Kwesta na rzecz ratowania zabytków Starego Cmentarza w Łodzi.

Kwesta na rzecz ratowania zabytków Starego Cmentarza w Łodzi.

Ponad 125 tysięcy złotych zebrano w trakcie 31. kwesty na rzecz ratowania zabytków Starego Cmentarza w Łodzi.

Tradycyjna zbiórka funduszy na najstarszej łódzkiej nekropolii przy ulicy Ogrodowej odbyła się 1 i 2 listopada. Po raz pierwszy zbiórka miała miejsce 30 lat temu, w 1995 roku, a najstarsza istniejąca łódzka nekropolia istnieje od 1855 roku i liczy sobie już 170 lat. I to właśnie ta rocznica była motywem przewodnim tegorocznej kwesty. – W tym roku przewodnim hasłem kwesty jest „170. lat Starego Cmentarza”. 9 września 1855 roku cmentarz został poświęcony i od początku była to wielowyznaniowa nekropolia. Pierwsza taka w Łodzi. Odzwierciedla historię naszego miasta. Przypominamy te 170 lat i ratujemy zabytki Starego Cmentarza. Około 1000 kaplic grobowych, pomników, rzeźb i kutych ogrodzeń zabytkowych się na nim znajduje. Odnowiliśmy prawie 220 z nich. – mówi Cezary Pawlak z Towarzystwa Opieki nad Starym Cmentarzem przy ulicy Ogrodowej w Łodzi. Kwesta łączy, bo z puszkami stoją zawsze politycy, dziennikarze, ludzie mediów czy kultury a także różnych stowarzyszeń działających w Łodzi i okolicach. W tym roku kwestowali także przedstawiciele Stowarzyszenie Kombatantów Misji Pokojowych ONZ - Koło nr 40 w Łodzi. Jak co roku, tegoroczną kwestę poprzedziła akcja sprzątania nekropolii przez uczniów łódzkich szkół. W tym roku kwesta miała też swoją wersję online. Za pośrednictwem portalu zrzutka.pl albo specjalnie wygenerowanego kodu QR można było przekazywać datki. Od 1995 roku w ramach kwesty uzbierano już ponad 2,2 miliona złotych, za które udało się odnowić prawie 220 pomnik nagrobnych. W ubiegłym roku, w ramach jubileuszowej, 30. kwesty na rzecz ratowania zabytków Starego Cmentarza przy ulicy Ogrodowej w Łodzi zebrano rekordową kwotę 143 tysięcy złotych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję