Reklama

Przykazania w języku symboli

Niedziela Ogólnopolska 26/2008, str. 48

IX Przykazanie - Franciszek Maśluszczak

IX Przykazanie - Franciszek Maśluszczak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbiór Dziesięciu Bożych Przykazań, zwany krótko Dekalogiem i stanowiący fundament moralności judeochrześcijańskiej, a w szczególności katolickiej, towarzysząc dziejom ludzkości przez kilka tysiącleci stawał się niejednokrotnie źródłem inspiracji artystycznej, przedmiotem rozmaitych przedstawień i ujęć, twórczych interpretacji i komentarzy, a niekiedy swego rodzaju polemik czy nawet prowokacji - zwłaszcza w literaturze i sztukach wizualnych. Historia filmu np. odnotowuje wiele, wzbudzających zawsze wielkie zainteresowanie publiczności prób przedstawienia na ekranie zarówno samej biblijnej sceny przekazania Mojżeszowi kamiennych tablic, jak i treści czy sensu poszczególnych nakazów i zakazów, tworzących ten wyjątkowy kodeks moralny o uniwersalnym w istocie znaczeniu. Wśród tych realizacji są propozycje tak różne, jak z jednej strony widowiskowe superprodukcje Cecila DeMille’a („Dziesięcioro Przykazań” z 1923 i 1956 r.), a z drugiej - głęboko refleksyjne ogniwa pamiętnego cyklu Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza („Dekalog”,1988). Przykłady te dobrze ilustrują zarówno skalę trudności, z jakimi borykali się na tym polu nie tylko ci artyści, jak też krańcową odmienność ich podejścia i nastawienia do odwiecznej tematyki.
Nie inaczej jest w dziedzinie twórczości malarskiej, choć tutaj trudno wskazać równie spektakularne przykłady. Ale próby przekładu treści Dziesięciorga Przykazań na język plastyki i osobistego ustosunkowania się do nich są co jakiś czas wciąż na nowo podejmowane. Kilka lat temu np. Beata Konarska ze stołecznej „kreatywnej Dobrej Grupy” zaprezentowała w samym centrum Warszawy bardzo ciekawą „wystawę plakatów w przestrzeni publicznej” zatytułowaną właśnie „Dekalog”, a sygnalizującą w świeży, oryginalny i wyraziście ekspresyjny sposób przede wszystkim dramatyczne napięcia pomiędzy jego nakazami a zaprzeczającymi im, niestety, wybranymi przejawami współczesnego, zlaicyzowanego życia.
Dzisiejsze odniesienia artystyczne do Dekalogu nie zawsze spełniają oczekiwania prawowiernych wyznawców. Z tym większą uwagą należy traktować te, które zachowując walor sztuki wysokiej miary nie są motywowane chęcią ich kwestionowania czy polemiki z nimi. A właśnie do zajęcia takiej postawy skłaniają dwa równoczesne niebanalne wydarzenia plastyczne: wystawa „Dekalog w obrazach” w częstochowskiej Galerii Przyjaciół Stowarzyszenia „Gaude Mater” i wydany w Tarnowie album pod tym samym tytułem. Na jedno i drugie składają się prace tych samych dziesięciorga artystów z całej Polski, których tarnowski mecenas sztuki, dr Janusz Kopczyński zachęcił do osobistych wypowiedzi malarskich - każdego na temat jednego tylko z Dziesięciu Przykazań. Powstał z tego nadzwyczaj interesujący zestaw obrazów, w którym manifestują się jednocześnie: siła indywidualności każdego z twórców oraz wspólnota ich moralnych intuicji i przekonań, a nawet bodaj wiary w nieprzemijającą moc zobowiązań wynikających z Dekalogu.
I tak Paweł Taranczewski ilustrując Pierwsze Przykazanie przedstawia maleńką sylwetkę pustelnika, adorującego mały krzyżyk gdzieś pomiędzy ruinami jakby antycznej, bałwochwalczej cywilizacji. Bogdan Klechowski pośród wysmarowanego sprayem na budynku typowego liternictwa graffiti umieszcza też - sprofanowane w tym kontekście, zastępcze wobec niewymawialnego imienia Jahwe - imiona Adonai i Elochim. Tadeusz Boruta mocno kontrastuje sąsiednie sfery sacrum i profanum: chleb powszedni uświęcony znakiem krzyża i zdegradowany brutalnie - w koszu na śmieci. Stanisław Rodziński natomiast maluje na tle wiejskiego pejzażu i rodzinnego domu wzruszającą scenę z ojcem, matką i klęczącym przed nimi synem, ewokującą powrót marnotrawnego. Szczególną wagę Piątego Przykazania Marek Sapetto akcentuje wyróżniając je spośród wszystkich kolorem i barwiąc krwią symboliczne zarodki życia na białym, umieszczonym centralnie skrawku. Wyjątkowo oszczędna i czysta w wyrazie jest wizja Stanisława Baja z zasłanym łożem małżeńskim, na którego nakryciu mrocznieją niespokojne cienie. Na odmianę młody jeszcze artysta Grzegorz Wnęk pragnie przywrócić dawną grozę kar wymierzanych za tak zbanalizowaną dziś kradzież, malując postać mężczyzny z głową w dybach i odrąbaną ręką. Nieco podobnie Katarzyna Cwynar obrazuje porażającą siłę fałszywego świadectwa, które swym ciemnym płomieniem na poły unicestwia bliźniego. Franciszek Maśluszczak, który niedawno zasłynął przejmującą Drogą Krzyżową w jednym z kościołów na warszawskim Mokotowie, destruktywną dla każdego małżeństwa obcą ingerencję w jego spójność uwidacznia bardzo dosłownym celowo znakiem - czyjejś ręki przebijającej mur i mir domowego azylu. I wreszcie ogromnie sugestywne, a przy tym bardzo dyskretne zamknięcie całego zestawu tych niebanalnie symbolicznych, odwołujących się wprost lub też aluzyjnie do rozmaitych skojarzeń kulturowych, obrazów: przedmiot czyjegoś zawistnego pożądania Małgorzata Hołówka sugeruje ledwie w maleńkim prześwicie zieleni porastającej niedostępne ogrodzenie.
Poruszający emocjonalnie i skłaniający do refleksji, a nawet do rachunku sumienia jest ten - tak różnorodny wewnętrznie, a jednocześnie tak spójny duchowo - przekaz etycznych implikacji Dziesięciu Przykazań wyrażanych językiem czytelnych symboli przez współczesnych malarzy. Warto się mu przyjrzeć uważnie - w albumie czy na wystawie - bowiem osobistego przeżycia dzieł sztuki nie zastąpi żadna interpretacja pośredniczącego życzliwie krytyka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!

2025-11-29 08:23

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

MK

Co gdyby znany z dzieciństwa czekoladkowy Kalendarz Adwentowy przenieść w sferę duchową?
Portal niedziela.pl oraz Niezbędnik Katolika na czas Adwentu przygotował specjalny internetowy kalendarz adwentowy.
Kalendarz Adwentowy to cykl rekolekcyjny, w którym każdego dnia, odkrywając kolejne okienko kalendarza, będziecie odkrywać nowe materiały pomocne w duchowym wzroście.
Oprócz tego każdego dnia będzie czekało na Was: słowo dnia, refleksja, wyzwanie i modlitwa.
Całość ubogaci rozważanie ks. Krzysztofa Młotka.
Przeżyjmy ten wyjątkowy czas razem.
Niech to będzie nowy początek!

1 30 listopada 2 1 grudnia 3 2 grudnia 4 3 grudnia 5 4 grudnia 6 5 grudnia 7 6 grudnia 8 7 grudnia 9 8 grudnia 10 9 grudnia 11 10 grudnia 12 11 grudnia 13 12 grudnia 14 13 grudnia 15 14 grudnia 16 15 grudnia 17 16 grudnia 18 17 grudnia 19 18 grudnia 20 19 grudnia 21 22 23 24 25 Promuj akcję na swojej stronie internetowej
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Głos rodzi się z milczenia

2025-12-18 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Sdz 13, 2-7. 24-25a • Łk 1, 5-25
CZYTAJ DALEJ

Ks. Krzysztof Wons do księży: Letnie serce potrafi śmiertelnie zasnąć

2025-12-19 07:34

[ TEMATY ]

rekolekcje

Kard. Grzegorz Ryś

Ks. Krzysztof Wons SDS

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Ks. Krzysztof Wons SDS

Ks. Krzysztof Wons SDS

– Letnie serce potrafi śmiertelnie zasnąć – mówił ks. Krzysztof Wons SDS podczas ostatniego dnia rekolekcji w Sanktuarium św. Jana Pawła II, na które kard. Grzegorz Ryś zaprosił księży Archidiecezji Krakowskiej przed swoim ingresem do katedry na Wawelu.

Na początku ostatniego dnia rekolekcji przed ingresem kard. Grzegorz Ryś powitał wszystkich księży zgromadzonych w Sanktuarium św. Jana Pawła II. Zapowiedział, że nauka rekolekcyjna będzie przygotowaniem do sakramentu pojednania i pokuty, a spotkanie stanie się również okazją do przekazania jałmużny na potrzeby mieszkańców Lwowa i Zaporoża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję