Pewnego październikowego popołudnia ubiegłego roku w Kaplicy Sykstyńskiej miało miejsce zupełnie niezwykłe spotkanie. Pod dłońmi Stwórcy i Adama, które niemal dotykają się palcami na fresku Michała Anioła, zgromadziło się ponad dwustu biskupów - uczestników Synodu nt. Słowa Bożego, by wysłuchać orędzia, które skierował do nich Ekumeniczny Patriarcha Konstantynopola. Po raz pierwszy w historii Kościoła patriarcha miasta, w którym stoi kościół Hagia Sophia, przemieniona później na meczet, miał możliwość przemawiania do ojców Synodu.
W swoim wystąpieniu podkreślał fakt, że Słowo Boże nie ogranicza się do Biblii, lecz Bóg przemawia do człowieka na różne sposoby. Jednym z nich jest ikonografia: Bóg mówi do człowieka i objawia mu swą wolę za pomocą ikon. Bartolomeusz mówił: „Każde muśnięcie pędzlem ikonografa jest jak słowo teologicznej definicji, jak muzyczna nuta śpiewana w psalmodii, jak kamień ociosany po to, by stać się częścią małej kapliczki lub ogromnej katedry. Każde muśnięcie pędzla ikonografa wyśpiewuje Słowo Boże w stworzeniu”. Patriarcha przywołał także fragment z pisma Jana Damasceńskiego: „Pierwszym, który pisał i malował ikony, był sam Bóg, Stworzyciel nieba i ziemi”. Jeśli to rzeczywiście Bóg pisze ikony, to w naszych czasach jesteśmy świadkami powstawania kolejnej z nich - ikony jedności.
Co roku w dniach 18-25 stycznia obchodzimy w Kościele Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. Data nie jest przypadkowa. W ostatnim dniu obchodów wspominamy bowiem postać św. Pawła, który w drodze do Damaszku przeżył najważniejsze spotkanie swego życia - spotkanie z Chrystusem Zmartwychwstałym. Zakładając gminy chrześcijańskie, troszczył się o ich jedność. Mieszkańców Efezu zachęcał: „Usiłujcie zachować jedność Ducha, dzięki więzi, jaką jest pokój” (Ef 4, 3). Dbał o jedność duchową zakładanych przez siebie wspólnot. Troszczył się o jedność chrześcijan pochodzenia żydowskiego i pogańskiego.
Tegoroczny Tydzień Ekumeniczny przeżywać będziemy pod hasłem: „Aby byli jedno w Twoim ręku” (por. Ez 37, 17). Fragment proroctwa Ezechiela dotyczy jedności Izraela i Judy. Organizatorzy obchodów postanowili dojrzeć w nim zachętę do jedności nowego Izraela, którym jest Kościół. A jedność tę zdobywa się na różne sposoby. Przez modlitwę i wzajemne poznawanie się, przez działalność charytatywną i na polu doktrynalnym, przez pozbywanie się uprzedzeń i nabywanie wzajemnego szacunku. Nie ulega wątpliwości, że podstawą jedności jest odniesienie do Biblii jako Słowa Bożego. W encyklice Soboru Watykańskiego II „Ut unum sint” czytamy: „Pismo Święte jest (...) znakomitym narzędziem w potężnym ręku Bożym do osiągnięcia tej jedności, którą Zbawca wskazuje wszystkim ludziom”. A jeśli Biblia - Słowo Boga jest narzędziem jedności chrześcijan, to jej bezsprzecznym fundamentem jest Chrystus - Słowo Wcielone. Warto w tym kontekście przytoczyć wypowiedź Błażeja Pascala: „Znamy Boga tylko przez Chrystusa, ale i siebie samych poznajemy tylko dzięki Niemu. Jedynie przez Chrystusa poznajemy życie i śmierć. Z dala od Niego nie wiemy, czym jest nasze życie ani nasza śmierć, ani Bóg, ani my sami”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu