Franciszek

Papież: To niesamowite, jak wielki jest wszechświat

„Najbardziej zdumiewającą rzeczą w tym wszechświecie jest to, że istnieją żywe istoty, takie jak my, które są w stanie patrzeć na niego z podziwem i kwestionować go – napisał papież w swoim przesłaniu do uczestników Letniej Szkoły Astrofizyki Obserwatorium Watykańskiego. Franciszek zwrócił uwagę, że wielką pokusą, zarówno w nauce, jak i w filozofii, jest "poszukiwanie tylko tych odpowiedzi, których się spodziewamy", podczas gdy ludzkość jest również zdolna do bycia "zaskoczoną przez nieplanowane innowacje". Papież Franciszek potwierdził to w swoim przesłaniu do naukowców odbywających obecnie letni kurs w Obserwatorium Watykańskim.

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Ostatnio, jak powiedział, wszyscy byli zafascynowani "wielkimi odkryciami na temat wszechświata", które oferują nam astronomowie. "Cudowne" obrazy z nowego Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba zadziwiają nas, "a kiedy Obserwatorium Very Rubin zacznie działać, pokaże nam, jak wszechświat rośnie i zmienia się na naszych oczach" - napisał papież. Ogrom wszechświata, "który odkrywamy" jest szczególnie imponujący. „To niesamowite, jak jest duży i jak wiele galaktyk, gwiazd i planet odkryliśmy", podkreślił Franciszek.

Dwudziestu czterech studentów z 20 różnych krajów bierze obecnie udział w kursach astronomii i astrofizyki w Castel Gandolfo, które w tym roku odbywają się pod hasłem "Learning the Universe: Big Data Science tools for astronomical investigation" (Poznawanie Wszechświata: Narzędzia nauki o dużych zbiorach danych do badań astronomicznych). „Letnia szkoła obserwatorium skupi się na sposobach gromadzenia danych do badań astronomicznych”, ogłosiło obserwatorium. Po przerwie związanej z pandemią koronawirusa wznowiono tym samym regularny dwuletni rytm, w ramach którego od 1986 r. oferowane są dalsze szkolenia.

Szkoła letnia jest otwarta dla absolwentów zaawansowanych kierunków astronomicznych oraz doktorantów na pierwszych latach studiów doktoranckich. Większość wybranych uczestników pochodzi z krajów słabiej rozwiniętych. Nauka jest bezpłatna; wsparcie finansowe na podróż i utrzymanie jest dostępne za pośrednictwem Fundacji Obserwatorium.

2023-06-20 14:09

Ocena: +2 0

Watykan: Papież wznawia audiencje generalne z udziałem wiernych

W środę 12 maja odbędzie się pierwsza od jesieni zeszłego roku audiencja generalna papieża Franciszka z udziałem wiernych - ogłosił w czwartek Watykan. Pierwszemu po długiej przerwie spotkaniu towarzyszyć będzie reżim sanitarny.

Audiencja odbędzie się, podobnie jak w zeszłym roku, na dziedzińcu świętego Damazego Pałacu Apostolskiego.

Rozważania na niedzielę: Urodziłeś się, by grać w tę grę

2024-07-11 20:03

homilia

rozważania

Mat.prasowy

Prorok Amos odważnie głosił słowo Boże. Jego pokora i determinacja w mówieniu prawdy przypominają, jak ważne jest bycie wiernym swoim przekonaniom, nawet w obliczu przeciwności.

Podzielę się także refleksjami na temat dwóch tragicznych katastrof lotniczych: w Wirginii w 1982 roku oraz promu Challenger w 1986 roku. Oba te wydarzenia pokazują, jak brak odwagi w mówieniu prawdy może mieć tragiczne konsekwencje. Analizujemy, co możemy z tych historii wyciągnąć dla naszego codziennego życia i wiary.

50 000 ministrantów pielgrzymuje do papieża

2024-07-15 11:02

ministranci

papież Franciszek

LSO

Karol Porwich/Niedziela

50 000 młodych katolików z 20 krajów świata uda się pod koniec lipca do Rzymu na 13. Międzynarodową Pielgrzymkę Ministrantów. Punktem kulminacyjnym będzie audiencja u papieża Franciszka na Placu św. Piotra. Według Katolickiej Organizacji Młodzieży, tylko z Austrii zarejestrowało się ponad 3200 ministrantów i osób towarzyszących ze wszystkich diecezji. W dniach 28 lipca - 3 sierpnia do Rzymu wraz z dziećmi i młodzieżą udadzą się także biskupi.

- Zainteresowanie pielgrzymką do Rzymu pod hasłem "Z Tobą" (Iz 41, 10) jest ogromne i pokazuje wielki entuzjazm i znaczenie posługi w austriackich parafiach, powiedziała przewodnicząca chóru młodzieżowego Veronika Schippani-Stockinger austriackiej agencji katolickiej Kathpress. Ministranci udadzą się do Wiecznego Miasta autokarami z różnych diecezji, a największa grupa 1300 liturgicznej służby ołtarza i osób towarzyszących przyjedzie z Górnej Austrii.