Reklama

Jak dobrze zacząć… nowy rok szkolny

Niedziela Ogólnopolska 37/2011, str. 25

Elżbieta Łozińska
Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (11 lat), Marty (7 lat) i Tomka (5 lat); wykłada i prowadzi warsztaty w

Elżbieta Łozińska<br>Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (11 lat), Marty (7 lat) i Tomka (5 lat); wykłada i prowadzi warsztaty w

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podążając za kolejnymi literami w haśle: ROK SZKOLNY, dzielę się kilkoma refleksjami w odpowiedzi na pytanie: Jak zacząć?

Radośnie

O radość może być najtrudniej. Minęło już kilka dni i powodów do narzekań może być wiele: fatalny plan lekcji, dobór nauczycieli, zmiany w klasie. Jednak pesymizm, myślenie tylko w czarnych barwach, w niczym nam nie pomoże. Odrobina optymizmu natomiast i refleksja: „Może tak ma być i ma to jakiś sens - choć na razie go nie widzę, ale spróbuję ten sens zobaczyć”, sprawią, że najbliższe tygodnie będą bardziej udane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odważnie

Mamy prawo bać się różnych sytuacji, szczególnie nowych, obawiać się trudności. Odwaga jednak polega na tym, że mając świadomość lęku, przyznając się do niego, nie pozwalamy mu zwyciężyć. Pierwszak powinien słyszeć: „Wiem, że nie jest ci łatwo, lęk, trema są naturalne. Będziemy je oswajać. Potrzebujesz czasu”. Jednemu możemy gratulować, jak łatwo wszedł w grupę, innemu potrzeba dłuższego wsparcia, pomocy w odnalezieniu koleżanki, kolegi. Zachęcanie do odwagi wymaga cierpliwości, a nie zawstydzania.

Konsekwentnie

Reklama

Debata rodzinna na temat organizacji roku szkolnego, pór odrabiania lekcji, czytania lektur w terminie, zajęć dodatkowych, czasu na komputer, rozrywkę, sport itp. jest bardzo ważna. Ustalenie zasad, a potem konsekwentne ich przestrzeganie to ważny element wychowawczy. Warto wyciągnąć wnioski z poprzednich lat - co się sprawdziło, a co trzeba zweryfikować.

Systematycznie

Nie ma dobrych efektów bez systematycznej pracy, systematyczność powoduje też, że nabieramy nawyków i już nie musimy tracić energii na mobilizowanie się; po prostu coś robimy, bo taka jest reguła. Są takie lata edukacji szkolnej, kiedy systematyczność jest wręcz niezbędna, aby osiągnąć dobre wyniki. Może więc warto zadbać np. o korepetycje od początku roku co dwa tygodnie, niż pod koniec semestru nadrabiać wszystko na ostatnią chwilę.

Z głową na karku

Planowanie z głową na karku to podstawa. Dotyczy to również zajęć dodatkowych, a także wszelkich innych decyzji. Kierowanie się emocjami lub tym, „co inni powiedzą”, może często gubić. „Pomyśl, zanim coś zrobisz” - powinno być dewizą i uczniów, i dorosłych.

Konstruktywnie

Warto zwrócić uwagę, czy to, na co się decydujemy, czego się podejmujemy, przynosi dobre owoce. Czy nasze działania są konstruktywne? Czy pozytywnie wpływają na naszą osobowość? Może to dotyczyć również relacji międzyludzkich.

Odpowiedzialnie

Wchodząc w relację, bierzemy odpowiedzialność za siebie, ale również za to, jaki mamy wpływ na drugą osobę. Każda relacja, która dobrze służy obu stronom, która nikogo nie krzywdzi i jest źródłem rozwoju, jest dobra. W ten sposób warto też o relacjach rozmawiać, uczyć dzieci nazywania, co jest dobre w tej znajomości czy przyjaźni. Trzeba także umieć podejmować decyzje o przerwaniu niedobrych znajomości.

Legalnie

Reklama

Piractwa możemy się uczyć już w szkole, warto więc zawalczyć o samodzielność, uczciwość i rzetelność. Można sobie pomagać, ale nie można żerować na czyjejś pracy. Zarówno pedagodzy, jak i uczniowie powinni cenić sobie autorskie wypowiedzi czy prace i pamiętać, aby cytowane teksty ujmować w cudzysłów.

Naprzód i - czasem na przekór

Do dzieła! Rok szkolny ruszył i oby zakończył się wynikiem promującym dalej. Czasem pewnie, kierując się swoim sumieniem i wartościami, trzeba będzie zrobić coś na przekór, ale „do odważnych świat należy”. Nie sztuka zachować się głupio w tłumie, sztuką jest jednak zachować się rozsądnie, gdy grupa dyktuje niemądre rozwiązania.

„Yyy”

...I oby zarówno w takich sytuacjach, jak i przy odpowiedzi, gdy zostaniemy wywołani, nie zabrakło nam mądrości. Mądrości w decyzjach, wytrwałości i dobrych ludzi wokół życzę każdemu, mniejszemu i większemu, zaczynającemu swój pierwszy - lub kolejny - rok szkolny!

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się zawołania-prośby

2025-07-24 13:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Można się zgodzić, że w dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się następujące zawołania-prośby: „Panie, naucz nas!”, „Przyjacielu, użycz mi!”, „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam”.

Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów». A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie». Dalej mówił do nich: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: „Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam co mu podać”. Lecz tamten odpowie z wewnątrz: „Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i moje dzieci są ze mną w łóżku. Nie mogę wstać i dać tobie”. Powiadam wam: Chociażby nie wstał i nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje. I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a zostanie wam otworzone. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu zostanie otworzone. Jeżeli któregoś z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Albo o rybę, czy zamiast ryby poda mu węża? Lub też gdy prosi o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileż bardziej Ojciec z nieba udzieli Ducha Świętego tym, którzy Go proszą».
CZYTAJ DALEJ

Warto modlić się i prosić za innych

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 11, 1-13.

Niedziela, 27 lipca. Siedemnasta niedziela zwykła
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Archidiecezji Warszawskiej w związku ze zbrodnią dokonaną przez księdza

2025-07-26 19:01

[ TEMATY ]

komunikat

BP KEP

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas zwrócił się do Stolicy Apostolskiej z wnioskiem o wymierzenie najwyższej kary przewidzianej w prawie kanonicznym dla duchownego - wydalenia ze stanu kapłańskiego, a we wszystkich kościołach archidiecezji zostanie odprawione nabożeństwo ekspiacyjne - czytamy w przesłanym KAI komunikacie Archidiecezji Warszawskiej.

Przeczytaj także: Abp Adrian Galbas: Jestem zdruzgotany wiadomością, że jeden z moich księży brutalnie zamordował człowieka
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję