Włoski watykanista Sandro Magister na prowadzonej przez siebie stronie internetowej poświęconej problemom watykańskim: www.chiesa.espressonline.it informuje, że Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów planuje kroki w celu ożywienia w Kościele śpiewu gregoriańskiego. Przykładem tej woli, istniejącej w najwyższych kręgach Kościoła, jest oprawa liturgiczna Mszy św. celebrowanej przez Benedykta XVI podczas VII Światowego Spotkania Rodzin w Mediolanie. Powierzono ją Fulvio Rampiemu, dyrygentowi jednego z najlepszych we Włoszech i na świecie chórów wykonujących chorał gregoriański. Włoski watykanista przywołuje w tym miejscu niedawną konferencję na temat chorału gregoriańskiego, która w połowie maja br. odbyła się we włoskim Lecce. Potwierdzono na niej obecną sytuację: pewne zapomnienie śpiewu gregoriańskiego w Kościele, mimo że został on wyróżniony w dokumentach soborowych, oraz podkreślono jego niezmienne walory jako „śpiewu własnego” liturgii rzymskiej, muzycznego wyrazu kościelnej interpretacji słowa Bożego oraz faktu, że śpiew gregoriański nie jest li tylko ornamentem liturgii, ale samą liturgią.
Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.
W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.
Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475
1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się
od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie
się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę
się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.