Reklama

Bp Dec powołał Kapitułę Kolegiacką w Kłodzku

2016-08-16 10:28

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Biskup świdnicki Ignacy Dec 15 sierpnia, dokonał podniesienia kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kłodzku do godności Kolegiaty, a tym samym ogłosił powołanie do istnienia Kapitułę Kolegiacką pw. Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny i św. Franciszka Ksawerego w Kłodzku. Uroczystości erygowania Kapituły odbyły się w trakcie Sumy odpustowej.

Wyniesienie kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kłodzku do godności Kolegiaty i powołanie przy nim Kapituły Kolegiackiej to nawiązanie do bogatej historii Kłodzka – mówił podczas Eucharystii biskup świdnicki. Przypomniał, że w XIV wieku w Kłodzku, w miejscu obecnego kościoła, była kolegiata na Górze Zamkowej. Ufundował ją pierwszy arcybiskup metropolita praski Arnost z Pardubic, sprowadzając na te ziemie kanoników zakonu augustiańskiego.

Zobacz zdjęcia: Kapituła Kolegiacka w Kłodzku

W składzie czternastoosobowej kapituły znaleźli się: prepozyt kapituły ks. Julian Rafałko z Kłodzka, dziekan kapituły ks. Jan Tracz z Międzylesia oraz kanonicy gremialni: ks. Andrzej Adamiak (Góra Igliczna), ks. Sławomir Augustynowicz (Głuszyca), ks. Wojciech Dąbrowski (Kamieniec Ząbkowicki), ks. Tadeusz Fitych ( Kudowa-Zdrój), ks. Jan Maciołek (Domaszków), Ks. Edward Rostkowski ( Kudowa-Zdrój), ks. Aleksander Trojan (Długopole Dolne). Natomiast kanonikami honorowymi zostali mianowani: ks. Włodzimierz Dimitrow (Ścinawka Średnia), ks. Jan Patykowski (Ludwikowice Kłodzkie), ks. Marian Prochera (Wilkanów), ks. Zdzisław Wojtowicz (Wojbórz), ks. Dariusz Sakaluk ( Polanica-Zdrój).

W dekrecie powołującym Kapitułę bp Dec napisał: „Powodowany troską o rozwój Diecezji Świdnickiej, a szczególnie o należyte sparowanie kultu Bożego w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kłodzku, świadomy roli, jaką w dziejach kościołów lokalnych odgrywały kapituły kolegiackie, eryguję z dniem 15 sierpnia 2016 r., w uroczystość Wniebowzięci NMP Kapitułę Kolegiacką Wniebowzięcia NMP i św. Franciszka Ksawerego w Kłodzku przy kościele parafialnym pw. Wniebowzięcia NMP, który staje się tym samym Kolegiatą”.

Reklama

- Jestem przekonany, że nowa Kapituła będzie odgrywała ważną rolę w życiu religijno-społecznym całej Ziemi Kłodzkiej – podkreślał bp Dec. Kapituła, to zgromadzenie duchownych, nazywanych kanonikami, ustanowionych przy kościele katedralnym lub kolegiacie. Ich zadaniem jest sprawowanie uroczystych liturgii w kościele kolegiackim, ponadto wykonywanie zadań zleconych przez prawo lub biskupa diecezjalnego – mówił hierarcha.

Instalacja nowej kapituły odbędzie się 3 grudnia podczas uroczystej Eucharystii, we wspomnienie liturgiczne św. Franciszka Ksawerego, który jest patronem Towarzystwa Jezusowego (Jezuitów) prowadzących od XVII wieku przy kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny parafię, a także patronem miasta Kłodzka.

W diecezji świdnickiej istnieją już powołane do istnienia: 8 maja 2005 r. Świdnicka Kapituła Katedralna oraz erygowana 15 września 2010 r. Kapituła Kolegiacka w Wałbrzychu.

Tagi:
kapituła Kłodzko

Reklama

Rejonowa konferencja dla duchowieństwa diecezji świdnickiej

2016-08-30 18:02

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Adoracja Najświętszego Sakramentu, możliwość skorzystania ze spowiedzi św., Msza św. pod przewodnictwem biskupa, wykład nt. nowej ewangelizacji oraz komunikaty poszczególnych wydziałów kurialnych – taki był program rejonowej konferencji dla duchowieństwa diecezji świdnickiej na początek roku szkolno-katechetycznego, która odbyły się 30 sierpnia w Kłodzku.

Ks. Daniel Marcinkiewicz

30 sierpnia w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej w Kłodzku, biskup pomocniczy Adam Bałabuch, przewodniczył Mszy św. na rozpoczęcie rejonowego spotkania dla duchowieństwa. W homilii bp Bałabuch nawiązując do czytań mszalnych, mówił o jednej z podstawowych funkcji Kościoła, jaką jest nauczanie poprzez kaznodziejstwo i katechizację. – Nauczanie jest jedną z podstawowych funkcji Kościoła. To zadanie jest dzisiaj realizowane przede wszystkim poprzez kaznodziejstwo i katechizację, ale czy wysiłek Kościoła wkładany w posługę nauczania przynosi rzeczywiście oczekiwane wyniki? Czy nie odnosimy wrażenia, że trud kaznodziejskiego i katechetycznego nauczania przynosi często mierne owoce w codziennym życiu chrześcijan? Jakie powinno być zatem owo kościelne nauczanie, by mogło przynieść możliwie najlepsze owoce? – pytał biskup. Odpowiadając stwierdził, że nauczanie Kościoła może być skuteczne tylko wówczas, jeżeli będzie dokonywane w mocy Ducha Świętego, który nieustannie posyłany jest do ludzkich serc, by tam zaświadczyć o prawdzie Chrystusowej Ewangelii – mówił bp Bałabuch.

- Owa moc Ducha nie będzie się mogła jednak ujawnić w pełni w kościelnym nauczaniu, jeśli najpierw sami głosiciele nauki, a później także słuchacze nie dostrzegą związku, jaki zachodzi pomiędzy ich życiem a słowem Bożym – podkreślał kaznodzieja.

Po Mszy św. miał miejsce wykład ks. Artura Godnarskiego, dyrektora Szkoły Nowej Ewangelizacji św. Tymoteusza z diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. W trakcie prelekcji pt. „Idźcie i głoście”, poruszana była tematyka nowej ewangelizacji i czym ona jest dla współczesnego Kościoła. Prelegent zwrócił uwagę na fakt, że droga, którą otwiera przed każdym wierzącym Kościół, to droga Bożego widzenia. – Posiadanie wizji, która nie wynika z tego, co widzimy oczami, ale wynika ze zmysłu wiary, wskazuje chrześcijaninowi dar rodzącego się na nowo Kościoła – mówił ks. Godnarski. Prelegent wskazał także na cele strategicznego działania misji nowej ewangelizacji, jakimi są: misja, wizja i strategia. – Misja wyznacza cel i to, do czego zarezerwował każdego z nas Bóg. Wizja pochodzi od Boga i objawia się w różny sposób, np. w modlitwie. Strategia powinna być potwierdzona, i zbudowana z małych elementów, aby tworzyć całość w głoszeniu kerygmatu. Tak poprowadzone cele strategiczne wydadzą owoce ewangelizacji we wspólnotach duszpasterskich, gdzie zostaną wdrożone – tłumaczył ks. Artur Godnarski.

Kolejna konferencja rejonowa, odbędzie się 31 sierpnia w sanktuarium Relikwii Krzyża Świętego w Wałbrzychu, pod przewodnictwem biskupa świdnickiego Ignacego Deca.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Co z postem w Wielką Sobotę?

Ks. Paweł Staniszewski
Edycja łowicka 15/2004

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Bożena Sztajner/Niedziela

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Oświadczenie Świdnickiej Kurii Biskupiej dotyczącego listu otwartego nauczycieli

2019-04-23 20:05

xdm / Świdnica (KAI)

Świdnicka Kuria Biskupia oświadcza, iż zarzuty wobec Biskupa Świdnickiego są bezpodstawne ze względu na szerszy kontekst wypowiedzi - czytamy w przesłanym KAI komunikacie kurii diecezji świdnickiej. Dokument odnosi się do zarzutów środowiska nauczycielskiego wobec słów bp. Ignacego Deca, wypowiedzianych podczas wielkoczwartkowej homilii, w których odniósł się do trwającego strajku nauczycieli.

Oświadczenie Świdnickiej Kurii Biskupiej dotyczącego listu otwartego nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Świdnicy.

W liście z dnia 19 kwietnia 2019 r. przekazanym przez grono pedagogiczne Szkoły Podstawowej nr 4 w Świdnicy, zawarte zostały nieprawdziwe stwierdzenia:

1. „Sugerowanie parafianom jakoby nauczyciele nie wywiązują się ze swojej misji i nie trwają przy swoich uczniach do końca jest wysoce niesprawiedliwe i krzywdzące tę grupę zawodową, która – jak żadna inna – poświęca się ich edukacji i wspiera w wychowaniu”.

2. „skłócanie społeczeństwa ze sobą poprzez przywoływanie na mszy bolesnych, nawiązujących do tragicznych przykładów z naszej historii, a tym samym nieadekwatnych do obecnej sytuacji społecznej”.

Świdnicka Kuria Biskupia oświadcza, iż powyższe zarzuty wobec Biskupa Świdnickiego są bezpodstawne ze względu na szerszy kontekst wypowiedzi. Dla właściwej interpretacji wypowiedzianych słów, które stanowiły impuls dla Autorów listu otwartego, należy zauważyć, że Ksiądz Biskup Ignacy Dec podczas homilii wygłoszonej w Wielki Czwartek w trakcie liturgii Wieczerzy Pańskiej, odwołując się do przesłania i treści tego dnia, zwrócił uwagę na wynikającą z wydarzeń Wieczernika wieloraką postawę służby bliźniemu.

Poniżej fragment homilii:

„Drodzy bracia i siostry, Podczas Ostatniej Wieczerzy bardzo wymownym gestem był obrzęd umycia nóg (…). To wieczernikowe umycie nóg, które jest symbolem służby drugim, stało się szczególnym zobowiązaniem uczniów Chrystusa. Jest ono istotą miłości, osnową nowego przykazania, które zostało ogłoszone właśnie w Wielki Czwartek. Dlatego dziś, tego wieczoru, śpiewamy pieśni wzywające nas do przestrzegania tego najważniejszego przykazania: "Miłujcie się wzajemnie, jak Ja was umiłowałem"; "Gdzie miłość wzajemna i dobroć, tam znajdziesz Boga żywego". Oto nasze zadanie rodzące się z Eucharystii. Przez celebrację Mszy św. nie tylko wchodzimy w jedność z Bogiem, ale jesteśmy z niej posyłani, by służyć drugim i tworzyć z nimi jedną rodzinę dzieci Bożych.

W ubiegłym tygodniu w ramach wizytacji kanonicznej odwiedziłem z ks. proboszczem dwoje chorych osób. Byli to małżonkowie, już w bardzo podeszłym wieku; on - lat 92, ona - 88. Zimą 1940 roku wraz ze swoimi rodzicami zostali zesłani na Sybir, w krainę głodu i mrozu. Byli tam dwa lata a potem 4 lata w Kazachstanie. Cudem wrócili do Polski. Pobrali się. Urodzili i wychowali czworo dzieci. Złożyli świadectwo, że przetrwali dzięki modlitwie i niesieniu sobie wzajemnej pomocy. Lata małżeńskie przeżyli w miłości i zgodzie. Dziś ksiądz z parafii przynosi im Komunię Świętą. Otrzymują w Niej moc - jak mówią - do wzajemnej służby.

Dlaczego dzisiaj kuleje miłość w rodzinach? Może dlatego, że brak jest modlitwy, ze nie docenia się mocy Eucharystii. Zobaczcie, ile ludzi chodzi do kościoła. W naszej diecezji niecałe 30%. W Wałbrzychu gdzieś koło 10%. A we wschodnich diecezjach około 60 – 70%. A reszta? I potem mamy mieć dobrze wychowanych ludzi, dobrych nauczycieli? Korczak poszedł na śmierć z dziećmi do komory gazowej, nie zostawił ich, a dzisiaj różnie bywa. Dajemy dzieci komuś i czasem oni pilnują swoich spraw, a nie tych, którym powinni służyć.

Przepraszam, że to mówię, ale to jest też coś, co nas boli. My się modlimy. Nie chcemy tu być stroną jednych czy drugich. Modlimy się, żeby to się rozwiązało po Bożemu, bo nauczyciele też muszą być wynagradzani, bo to jest wielka służba, trudna służba i bolejemy, jak ona kuleje”.

Mamy głęboką nadzieję, że powyższe informacje ostudzą trwającą w mediach dyskusję, a przy tym pomogą zdezorientowanym odbiorcom przekazów medialnych na temat nauczania Księdza Biskupa Ignacego Deca uzyskać pełny i rzetelny obraz głoszonego słowa.

Ks. dr Daniel Marcinkiewicz

Rzecznik Świdnickiej Kurii Biskupiej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem