Reklama

„Ave Maria” po raz szósty

Właśnie minęła VI edycja Festiwalu „Ave Maria”. Dzięki festiwalowym wieczorom, z roku na rok coraz dłuższym, mogliśmy posłuchać najznakomitszych artystów polskich scen operowych i symfonicznych. Nie inaczej było i w tym roku. Zwiększyła się również liczba miast objętych muzycznym patronatem. Do Czeladzi dołączyły jeszcze Sosnowiec i Będzin.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organizatorami festiwalu, który trwał od 13 do 17 maja, byli: Śląska Izba Lekarska w Katowicach, Urząd Miasta w Czeladzi, parafia pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika i Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych STiK w Czeladzi. Wśród współorganizatorów znalazło się Starostwo Powiatowe w Będzinie i Urząd Miasta w Sosnowcu. Warto dodać, że po raz pierwszy artyści w ramach festiwalu nie śpiewali tylko w jednym miejscu, ale w dwóch lub nawet trzech. Eleni można było posłuchać w kościele pw. św. Stanisława w Czeladzi i kościele pw. św. Jadwigi Śląskiej w Będzinie. Chór Opery Dolnośląskiej we Wrocławiu zaśpiewał tylko w Czeladzi. Chór „Gloria” ze Lwowa dał trzy koncerty - w kościołach pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu, pw. św. Stanisława w Czeladzi i pw. Świętej Trójcy w Będzinie. Zaś Turniej Tenorów Polskich im. Jana Kiepury odbył się w Sosnowcu i Czeladzi.
„Tegoroczna edycja festiwalu różniła się od poprzedniej tym, że mieliśmy do czynienia z dwoma koncertami chóralnymi o niezwykle bogatym repertuarze, zarówno pieśni maryjnych różnych obrządków, jak i muzyki sakralnej różnych epok i stylów. Małgorzata Orawska, znakomita chórmistrzyni, świetnie przygotowała zespół śpiewaków Opery Wrocławskiej, który na co dzień wykonuje bogaty repertuar operowy. Zaś kameralny chór „Gloria” ze Lwowa zaprezentował tradycję i poziom wokalny możliwy do osiągnięcia tylko w krainach obfitujących w brzmienie i urodę głosów artystów ze Wschodu” - powiedział Niedzieli Sławomir Pietras, dyrektor artystyczny Festiwalu „Ave Maria”, a od kilku tygodni dyrektor Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Ciekawostką jest, że otwierając festiwal, Pietras zapowiedział, iż wkrótce napisze książkę, która będzie traktowała o tym, jak czeladzkie dziecko wychowane w Będzinie zaczęło rządzić operami w Polsce.
Festiwal rozpoczął się tradycyjnie od występu znakomitej indywidualności - znanej od wielu lat polskiej piosenkarki greckiego pochodzenia - Eleni, która obok utworów ze swojej nowej płyty zaśpiewała pełne pobożności i muzycznego czaru pieśni maryjne.
Na Turnieju Tenorów w tym roku pojawiło się kilka młodych głosów - Jarosław Wewióra, Rafał Bartmiński czy Marek Szymański oraz kilku renomowanych wykonawców, rozsławiających polską wokalistykę na scenach i estradach Europy, m.in. Leszek Świdziński, Bogusław Bidziński, ks. Paweł Sobierajski i Robert Woroniecki.
Niezwykle atrakcyjnie zaprezentował się Chór Opery Dolnośląskiej we Wrocławiu, wykonując pieśni o tematyce maryjnej. Zespół liczy 40 śpiewaków, z których połowa ukończyła wyższe studia muzyczne. Zespół rozwija się, doskonaląc swój warsztat wokalny, poszerzając środki wyrazu muzycznego o nowe kompozycje, a także kształcąc się aktorsko. Chór istnieje od 1945 r. Do chwili obecnej pracowało z nim wielu dyrygentów, ale najdłużej z zespołem związana jest Małgorzata Orawska, która już od 9 lat pełni funkcję kierownika.
Niemniej udanie koncertował kameralny chór „Gloria” ze Lwowa. Artystycznym credo zespołu jest dążenie do perfekcji artystycznej. Praca zespołu, entuzjazm wykonawców i dyrygenta Volodymira Syvochipa zaowocowały koncertami, które, jako jedne z pierwszych na Ukrainie, przywróciły życiu muzycznemu tego kraju utwory religijne z XVII i XVIII w. W repertuarze chóru znajdują się - oprócz szerokiego spektrum form muzycznych od muzyki renesansu przez Bacha, kończąc na kompozytorach współczesnych - nieznane, niemal niewykonywane kompozycje ukraińskich muzyków, m.in. Lwiwskiego, Dyleckiego, Berczowskiego czy Bortniańskiego. Chór znany jest nie tylko w Polsce i na Ukrainie. Nagradzany był na konkursach w Atenach, Riva del Garda czy Arezzo.
Następna edycja festiwalu już za rok, i jak zapowiada Pietras, znów nie zabraknie na niej sław polskiej i europejskiej wokalistyki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego tak naprawdę Maryja oczekuje od nas wołaniem z Fatimy?

[ TEMATY ]

Fatima

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Zapewne każdy z nas słyszał o objawieniach Matki Bożej w Fatimie, ale czy tak naprawdę wiemy, co wtedy Maryja chciała nam przekazać? Czy orędzie fatimskie to tylko historia, wydarzenie, sensacja? Co ono oznacza dla mnie, dla mojego życia?

Dziś Fatima jest jednym z największych sanktuariów maryjnych świata. Rocznie odwiedza ją około 4 milionów pielgrzymów i turystów, przy czym największe nasilenie tego ruchu przypada na 13 maja i 13 października, w rocznicę rozpoczęcia i zakończenia objawień.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Polsko – libańska przyjaźń

2024-05-14 15:20

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Wernisaż prac polskich artystów, jakie wykonali w nawiązaniu do kultury Libanu, można było obejrzeć na wernisażu w klubokawiarni Fratelli Tutti.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję