Od 1994 r. odbywają się corocznie, pod patronatem św. Cecylii - Polickie Dni Muzyki. Ich inicjatorem był ks. Mirosław 0liwiak, o czym przypomniał w powitalnym przemówieniu burmistrz Polic Władysław Diakun, otwierając XIII Cecyliadę. Tegoroczna inauguracja miała miejsce w kościele pw. św. Kazimierza, zaś zakończenie - tam gdzie się przed dwunastu laty wszystko zaczęło - w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Parafie te, obok Miejskiego Ośrodka Kultury oraz Gminy Police były organizatorami XIII Cecyliady. Na tegoroczne Polickie Dni Muzyki złożyły się wykłady i konsultacje, polsko-niemieckie warsztaty chóralne, cztery koncerty, zaś centralnym punktem uroczystości była Msza św. pontyfikalna. Niniejsza relacja obejmuje dwa koncerty oraz Mszę św.
Inauguracyjny koncert 20 października składał się z dwóch części. W pierwszej wystąpił założony w 1993 r. przez wspomnianego ks. Oliwiaka, a od trzech lat prowadzony przez Piotra Szkockiego - Policki Chór Chłopięco-Męski. Ciekawie ułożony program zespołu zawierał utwory sakralne: jednogłosowy chorał gregoriański, wielogłosowe kompozycje łacińskie i włoskie, wykonany przez chór męski po polsku śpiew Kościoła wschodniego „Akatyst”, a także popularne piosenki francuskie. Druga część koncertu nawiązywała do obchodzonego właśnie Roku Mozartowskiego - zabrzmiała słynna „Msza Koronacyjna C-dur” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonawcami byli: Chór Pomorskiej Akademii Medycznej, Kameralny Chór Lekarzy „Remedium”, Studencka Orkiestra Akademii Muzycznej w Poznaniu, Filii w Szczecinie oraz soliści z Rostocku: Nicole Schulz - sopran, Anastasia Dittrich - mezzosopran, Tae Jin Cho - tenor, Tobias Germeshausen - bas baryton. Dyrygował Ryszard Handke, wydobywając z połączonych zespołów pełnię muzycznego wyrazu.
Podczas niedzielnej Mszy św. celebrowanej przez bp. Jana Gałeckiego wraz z księżmi, w tym z nowym proboszczem parafii pw. św. Kazimierza - ks. Waldemarem Gasztkowskim, grała Orkiestra Garnizonowa ze Szczecina oraz śpiewały miejscowe zespoły chóralne: Policki Chór Chłopięco-Męski, Policki Chór Kameralny „Postscriptum” i Policki Chór Kościelny „Maria Cantat”.
Szczególnie interesujący i odznaczający się wysokim poziomem artystycznym okazał się tzw. Koncert Narodów, który odbył się w niedzielne popołudnie. Na początku usłyszeliśmy uwerturę do oratorium „Saul” Georga Friedricha Haendla w wykonaniu świetnie zgranej 9-osobowej Kapeli Dworskiej „Consortium Sedinum” ze Szczecina, której kierownictwo artystyczne sprawuje klawesynistka Urszula Stawieka. Następnie utwory a cappella z okresu „Złotej doby muzyki ukraińskiej”, które tworzyli kompozytorzy Maksym Berezowskyj, Dmytro Bortnianskyj, Artemij Wedel, śpiewał także 9-osobowy Zesół Wokalny „A Cappella Leopolis” ze Lwowa o pięknym, wyrównanym brzmieniu głosów. Jego kierownictwo spoczywa w rękach Romana Stelmaszczuka, zaś dyrygentem jest Ludmyła Kapustina. Wreszcie oba połączone zespoły pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego, który prowadził też wykonanie wspomnianej uwertury oraz wygłaszał słowo o muzyce, przedstawiły dwa odkryte niedawno utwory - pochodzący ze zbiorów Uniwersytetu w Lund (Szwecja) motet „Es ist genug” F. G. Kilngenberga wydany po raz pierwszy w Szczecinie w 1717 r. oraz znaleziona w bogatych zbiorach Biblioteki Jasnogórskiej „Msza polska D-ur” z 1806 r., skomponowana przez Dominika Nuna (było to polskie prawykonanie utworu). Po zakończeniu koncertu Władysław Diakun, któremu towarzyszyła dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury Anna Ryl, podziękował wszystkim uczestnikom Cecyliady 2006 i ogłosił zakończenie imprezy, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu