Reklama

Sztuka

Prawykonanie „Missa solemnis” h-moll

Niedziela przemyska 48/2012, str. 4-5

[ TEMATY ]

koncert

Kl. Micha Bester

Partie solowe wykonali członkowie „A cappella Leopolis”

Partie solowe wykonali członkowie „A cappella Leopolis”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„(…) i nagle w różnych miejscach ucieczki światło zabłysło
pojawiłeś się z darem pokoju
i łaską rozpoznania w łamaniu chleba
pozwoliłeś sięgnąć w głębię Twoich ran
Dlatego zawołali - Resurrexit - Zmartwychwstał”

7 listopada, w Bazylice Archikatedralnej w Przemyślu miało miejsce prawykonanie „Missa solemnis” h-moll austriackiego kompozytora Ignaza Rittera von Seyfrieda. Koncertu tego wysłuchali zaproszeni goście, m.in.: abp Józef Michalik, bp Adam Szal, prezydent Przemyśla Robert Choma, jego zastępca Grzegorz Hayder, a także prezes Wiedeńskiego Towarzystwa Śpiewaczego Wilfried Mandl oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy Przemyśla.

Reklama

„Prawie po 180 latach od momentu powstania zostanie tu wykonana msza h-moll austriackiego kompozytora - mówiła prof. Marta Wierzbieniec, dyrektor Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, wprowadzając słuchaczy w historię utworu. - Doszło do tego dzięki zbiegowi przeróżnych okoliczności. Pewnego dnia do drzwi nieżyjącego już prof. Kazimierza Górskiego, dyrygenta, chórmistrza, profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zapukała pewna osoba, przynosząc stertę zapisanych kart papieru nutowego. Jak się później okazało, była to kopia rękopisu owej mszy Seyfrieda, znaleziona na strychu jednej z lubelskich kamienic. Materiał nutowy trafił do ks. dr. Mieczysława Gniadego, który nuty te opracował i dzięki ogromowi pracy, jaki włożył w rekonstrukcję i odpowiednie przygotowanie materiałów, ten utwór będzie mógł dzisiaj zabrzmieć”. Ignacy Ritter von Seyfried urodził się w 1776 r. Był uczniem samego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Oprócz mszy, których napisał kilkanaście, tworzył także opery, melodramaty, symfonie, oratoria i miniatury instrumentalne. Msza h-moll zajmuje jednak w twórczości kompozytora szczególne miejsce, gdyż została przez niego napisana specjalnie na prymicje syna, który wstąpił do opactwa benedyktyńskiego w Melk. To właśnie podczas tej uroczystości w 1831 r. msza Seyfrieda została wykonana po raz pierwszy. Później prawdopodobnie nie wykonano jej już w całości, aż do tej chwili, kiedy wybrzmiała w przemyskiej archikatedrze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas koncertu, pod batutą ks. dr. Mieczysława Gniadego, partie solowe wykonali członkowie znanego w Polsce i Europie lwowskiego chóru kameralnego „A cappella Leopolis”. Wystąpił także Przemyski Chór Archidiecezjalny „Magnificat”, którego dyrygentem jest ks. prał. Gniady oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, w ramach cyklu koncertów „Przestrzeń otwarta dla muzyki”. Wykonaniu mszy towarzyszyły poetyckie komentarze, wprowadzające w poszczególne części utworu, napisane specjalnie na tę okazję przez ks. prał. Zbigniewa Suchego, i przez niego odczytane (fragment jednego z nich stanowi wyimek w tekście).

Arcybiskup Józef Michalik zaznaczył, że w koncercie, który był piękną modlitwą, wybrzmiała cała miłość kompozytora do syna, a także jego wiara i fascynacja Bogiem Ojcem. Wyraził także podziękowanie i wielkie uznanie nie tylko dla talentu muzycznego ks. prał. Gniadego, ale również dla jego zdolności organizacyjnych, których wymagało połączenie talentów i umiejętności tak licznie uczestniczących w tym przedsięwzięciu muzyków - solistów, członków chóru i orkiestry.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Halina Frąckowiak kolęduje w „Niedzieli”

[ TEMATY ]

muzyka

koncert

kolęda

www.halinafrackowiak.pl

„Kolędy, litanie”
CZYTAJ DALEJ

Święty Łazarz

Niedziela przemyska 10/2013, str. 8

[ TEMATY ]

św. Łazarz

Wskrzeszenie Łazarza, fot. Flickr CC BY-SA 2.0

Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.

Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny. Podziel się cytatem Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
CZYTAJ DALEJ

Syria: dramatyczny spadek obecności chrześcijan

2025-12-18 08:27

[ TEMATY ]

Syria

chrześcijanie

Vatican Media

Po prawie 14 latach wojny chrześcijaństwo w Syrii przetrwało, ale jest dramatycznie osłabione. Nowy raport organizacji L’Œuvre d’Orient, cytowany przez portal Zenit, pokazuje skalę kryzysu: w ciągu 14 lat liczba chrześcijan spadła o 84 procent. To jeden z najszybszych demograficznych upadków wspólnoty religijnej na świecie.

„Istniejemy. Nie chcemy umrzeć i zostać zapomniani” – mówi Elias, młody student medycyny z Damaszku. Jego słowa streszczają lęk tysięcy syryjskich chrześcijan. Wielu z nich nie czuje się już u siebie. „Nie rozumiemy, dlaczego nie jesteśmy akceptowani, skoro chrześcijanie zawsze starali się kochać wszystkich” – dodaje Firas z tej samej parafii w Damaszku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję