Reklama

Media

Szept gwiazd nad Marciszowem

Elegancja, klasyka, tradycja i pełne czaru dźwięki dwóch nietuzinkowych instrumentów - harmoniki szklanej i verrofonu. Wyjątkowy koncert adwentowy stał się udziałem mieszkańców Zawiercia

Niedziela Ogólnopolska 1/2013, str. 26

Margita Kotas

Christa i Gerald Schönfeldingerowie czarowali grą na szklanych instrumentach

Christa i Gerald Schönfeldingerowie czarowali grą na szklanych instrumentach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Zawierciu-Marciszowie 16 grudnia 2012 r. wystąpili światowej sławy instrumentaliści, austriackie małżeństwo Christa i Gerald Schönfeldingerowie, tworzący „Wiener Glasharmonika Duo”. Melomani wysłuchali również kilku utworów chóralnych oraz solowych w wykonaniu zawierciańskiej „Capelli Vartiensis” pod dyrekcją Leopolda Stawarza, której występ poprzedził i wypełnił przerwę w koncercie wiedeńskich muzyków. Muzyczny wieczór zatytułowany „Szept Gwiazd” wprowadził słuchaczy w prawdziwie adwentowy stan wyciszenia i refleksji.

Od ludowej nuty po klasykę

W koncercie, który poprowadził Wiesław Brennecke, obok klasycznych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Josepha Haydna, Roberta Schumanna, Franza Schuberta („Ave Maria” z piękną wokalizą w wykonaniu Christy Schönfeldinger) zabrzmiały austriackie melodie ludowe z Tyrolu i Salzburga, ale i m.in. popularna piosenka „Jingle Bells” oraz utwory współczesnych kompozytorów George’a Crumba, Arvo Pärta i Krzysztofa Pendereckiego - w większości opracowane na instrumenty szklane przez Christę i Geralda Schönfeldingerów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W służbie „szklanej” muzyki

Reklama

Dla muzyków z Wiednia świat szklanych dźwięków otworzył swoje podwoje na początku lat 90. ubiegłego stulecia. Wcześniej oboje ukończyli studia w klasie skrzypiec i grali w orkiestrach. Po raz pierwszy zetknęli się z harmoniką szklaną na wystawie instrumentów w wiedeńskim pałacu Hofburg. Fascynacja instrumentem była tak duża, że odwiedzili w Monachium Saschę Reckerta, który jest specjalistą od szklanych instrumentów. Wówczas zapoznali się z wynalezionym i zbudowanym przez niego verrofonem. Wkrótce artyści „podzielili się” instrumentami - Christa wybrała grę na kryształowych „talerzach”, czyli harmonikę szklaną, a jej mąż grę na szklanych rurkach (verrofonie). W ten sposób na nowo wskrzesili „szklaną” muzykę, niezwykle popularną w XVIII wieku, i propagują ją, koncertując na całym świecie. „Wiener Glasharmonika Duo” wystąpiło już w Polsce w maju ub.r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, a trzy dni po koncercie w Marciszowie, 19 grudnia ub.r., w Filharmonii Wrocławskiej.

Opuszki palców, talerze i rurki

W Zawierciu-Marciszowie artyści nie tylko rzucili czar dźwiękami wydobywanymi ze swych „magicznych” szklanych instrumentów, ale również podzielili się z publicznością wiadomościami o ich budowie i technice gry. Wybrana przez Christę harmonika szklana jest instrumentem muzycznym z grupy idiofonów pocieranych. Składa się z podłużnej, najczęściej drewnianej skrzyni na czterech nogach, wewnątrz której umocowanych jest współosiowo kilkadziesiąt, stanowiących zestaw wibratorów, kryształowych talerzy (zwanych też kloszami), różniących się wielkością, strojonych chromatycznie. Za pomocą mechanizmu napędzanego pedałem nożnym, którego działanie mogli podpatrzeć słuchacze koncertu siedzący w pierwszym rzędzie, są one wprawiane w ruch obrotowy. Dotknięcie wilgotnym opuszkiem palca wirującego klosza wprawia go w drganie o częstotliwości zależnej od wielkości klosza. Verrofon jest natomiast instrumentem zbudowanym ze szklanych rur osadzonych na ramie. Wymyślony został w 1983 r. przez wspomnianego już wcześniej Saschę Reckerta. Dźwięk w verrofonie powstaje przez pocieranie rantu rury, podobnie jak w przypadku szklanej harfy, a jego wysokość zależy od długości szklanej rurki. W muzyce współczesnej stosuje się go jako instrument solowy, ale również orkiestrowy.

Śpiewacy znad Warty

Towarzysząca muzykom z Austrii „Capella Vartiensis”, czterogłosowy chór mieszany prowadzony przez Barbarę Czajkowską i Leopolda Stawarza, powstała w 2002 r. Siedzibą chóru jest Miejski Ośrodek Kultury „Centrum” im. A. Mickiewicza w Zawierciu. Chór współpracuje z młodzieżowym zespołem wokalnym „Fatamorgana”, założonym również przez Leopolda Stawarza. Koncertuje w Polsce i poza granicami kraju, a w jego repertuarze znajdują się zarówno utwory świeckie, rozrywkowe i klasyczne, jak i sakralne; od renesansu po współczesność, z elementami jazzu czy nawet rapu.

Koncert „Szept Gwiazd” stał się możliwy dzięki przedsiębiorczości proboszcza parafii ks. dr. Henryka Niemca, który pozyskał środki na ten cel. Jego współorganizatorami były Miejski Ośrodek Kultury „Centrum” w Zawierciu oraz Agencja Brennecke Art. Wstęp na koncert był bezpłatny dzięki sponsorowi, Bankowi SK - Spółdzielczemu Bankowi Rzemiosła i Rolnictwa z siedzibą w Wołominie, założonemu w 1926 r. z inicjatywy ks. Jana Golędzinowskiego (1877-1942). Patronem koncertu był Austriacki Konsulat Generalny w Krakowie.

2013-01-02 11:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odbył się pogrzeb francuskiego „bliźniaka” bł. ks. Popiełuszki

2025-08-24 10:04

[ TEMATY ]

pogrzeb

Wikimedia (domena publiczna)

Ks. Bernard Brien był kapłanem diecezji Créteil. Zmarł w wyniku długiej choroby 6 sierpnia w Centre Hospitalier Intercommunal de Créteil, mając 77 lat. Urodził się 14 września 1947 r. – to niezwykła data, która połączyła go z bł. ks. Jerzym Popiełuszką. Obaj urodzili się dokładnie tego samego dnia i choć nigdy nie spotkali się za życia ks. Jerzego, poniekąd działali wspólnie. Pogrzeb ks. Briena odbył się w czwartek 21 sierpnia o godz. 10:00 w kościele św. Mikołaja w St Maur des Fossés.

Jak zrelacjonował „Le Pèlerin”, uroczystości pogrzebowe odbyły się w posępny letni poranek. Katolicy z diecezji Créteil zebrali się, pomimo wakacji, aby uczcić pamięć 77-letniego ks. Bernarda. Uroczystości przewodniczył miejscowy biskup Dominique Blanchet. Koncelebrowało wielu lokalnych księży i kapłanów przybyłych z innych rejonów. „Pogrzeb odbył się w spokojnej i skromnej atmosferze, podkreślając ‘dyskretną miłość’ zmarłego do swoich parafian oraz jego ‘cichą siłę’” – napisał „Le Pèlerin”.
CZYTAJ DALEJ

Miss Kostaryki oddała koronę Matce Bożej

2025-08-25 15:45

[ TEMATY ]

Matka Boża

100‑lecie koronacji figurki

miss Kostaryki

Adobe Stock

Nowa miss Kostaryki oddała koronę Matce Bożej

Nowa miss Kostaryki oddała koronę Matce Bożej

Tegoroczna miss Kostaryki Mahyla Roth oddała swą koronę Matce Bożej, modląc się na klęczkach w bazylice Matki Bożej Anielskiej w Cartago. Młoda królowa piękności wyjaśniła, że dotrzymała w ten sposób obietnicy złożonej na początku roku, że swe ewentualne zwycięstwo w konkursie poświęci Bogu, a koronę odda Patronce Kostaryki.

Zdobycie tytułu najpiękniejszej Kostarykanki było
CZYTAJ DALEJ

Caritas Internationalis o Strefie Gazy: to nie wojna, tylko systematyczne zabijanie cywilów

2025-08-25 19:56

[ TEMATY ]

Caritas

wojna

strefa gazy

systematyczne

zabijanie cywilów

PAP/EPA

Przesiedleni Palestyńczycy czekają na napełnienie pojemników wodą pitną w obozie na południu Strefy Gazy

Przesiedleni Palestyńczycy czekają na napełnienie pojemników wodą pitną w obozie na południu Strefy Gazy

To nie wojna, tylko systematyczne zabijanie cywilów - tak o izraelskiej ofensywie w mieście Gaza wypowiada się Caritas Internationalis. W ogłoszonej dziś nocie ta międzynarodowa katolicka organizacja charytatywna podkreśla, że „głodzenie ludności jest profanacją życia”, zaś milczenie wobec tego, co się dzieje oznacza „bycie wspólnikiem”.

„To nie tragiczny wypadek. To wynik przemyślanych decyzji. Ludność pozbawiona schronienia, utrzymania i bezpieczeństwa została pozostawiona, aby umierać na oczach świata” - pisze Caritas Internationalis jako naoczny świadek tego okrucieństwa. Wskazuje, że izraelskie „oblężenie Gazy stało się machiną unicestwienia, wspieraną przez bezkarność i milczenie, lub przez wspólnictwo silnych państw”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję