Wałbrzych. Gwiazda Betlejemska – naukowe spojrzenie na tajemniczy fenomen [zaproszenie]
Gwiazda Betlejemska od wieków fascynuje zarówno teologów, jak i naukowców, a jej tajemnica stanie się tematem wyjątkowego wykładu połączonego z pokazem nieba 11 grudnia w Obserwatorium Astronomicznym przy Liceum Sióstr Niepokalanek w Wałbrzychu.
Już w środę 11 grudnia o godzinie 17:00 w Obserwatorium Astronomicznym przy Liceum Sióstr Niepokalanek w Wałbrzychu (pl. Marceliny Darowskiej 1) odbędzie się niezwykłe wydarzenie, które połączy astronomię, geologię oraz fascynującą tajemnicę Gwiazdy Betlejemskiej. To doskonała okazja, by poszukać odpowiedzi na pytania nurtujące zarówno naukowców, jak i miłośników tradycji i historii.
Nauka a tajemnica Gwiazdy Betlejemskiej
Czy nowoczesne technologie mogą pomóc rozwikłać tajemnicę Gwiazdy Betlejemskiej? Czy istnieją geologiczne dowody na wsparcie teorii związanych z tym niecodziennym fenomenem? A może astronomia kryje w sobie klucz do zrozumienia tego, co ujrzeli mędrcy ze Wschodu? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć eksperci zaproszeni na wykład.
Wykład poprowadzą dr Katarzyna Zagożdżon i dr hab. Paweł Zagożdżon, doświadczeni geolodzy z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej. Swoją wiedzą i pasją podzieli się również siostra Dorota Milewska, dyrektor Liceum Sióstr Niepokalanek w Wałbrzychu.
Dlaczego warto?
To nie tylko okazja, by zgłębić naukowe aspekty jednej z największych tajemnic biblijnych, ale także uczestniczyć w pokazie nieba, który z pewnością dostarczy niezapomnianych wrażeń. Urokliwa sceneria Obserwatorium Astronomicznego sprawi, że to wydarzenie zapadnie w pamięć wszystkim uczestnikom.
Zapraszamy serdecznie każdego – zarówno pasjonatów nauki, jak i tych, którzy pragną przeżyć tę magiczną chwilę w wyjątkowej atmosferze. Do zobaczenia 11 grudnia!
W przeszłości panowało przekonanie o harmonii nauki i wiary. Kopernik, Kepler, Newton, Boyle oraz wielu innych dostrzegali głęboką zgodność nauki i religii. Od połowy XIX wieku w nauce kształtuje się tendencja do marginalizacji Boga i rzeczywistości nadprzyrodzonej. Charles Renouvier oświadcza: „Ateizm to prawdziwa metoda naukowa”. A priori, rzekomo dla zachowania neutralnej postawy, modne staje się przyjmowanie perspektywy materializmu i naturalizmu. Materializm zakłada, iż jedyną rzeczywistością jest materia, naturalizm zaś opiera się na założeniu, iż przyroda jest wszystkim, co istnieje. Do tego dodano przesłankę radykalnego racjonalizmu, iż jedynym źródłem poznania jest poznanie rozumowe. Wykluczało to inne źródła poznania np. Objawienie. Zgodnie z tymi założeniami wielu uczonych przyjmuje postawę ateistyczną, przy czym można rozróżnić dwie wersje tego ateizmu: ateizm filozoficzny, który z założenia wyklucza definitywnie istnienie i działanie Boga, oraz ateizm proceduralny lub metodologiczny, który nie chce się wypowiadać się na temat istnienia i działania Boga, oraz deklaruje, iż nauka ogranicza się jedynie do badania dziedziny materialnej. Zwolennicy ateizmu filozoficznego zakładają, że wszechświat jest ciągiem przyczyn naturalnych oraz ze wszystkich sił wykluczają wszelkie teorie naukowe, które mogłyby potwierdzić ślady Boga w otaczającym nas świecie. Gotowi są przyjąć nawet najbardziej absurdalne teorie, o ile pozwalałyby wykluczyć działanie Boga. Na przykład, niektórzy przez wiele lat nie chcieli uznać teorii „Wielkiego Wybuchu”, który mógłby być uznany za akt stworzenia. Astronom i fizyk Lee Smolin pisał, że: „jeśli wszechświat narodził się w określonym punkcie czasu, to ten fakt zostawia otwartą furtkę dla powrotu religii”. Biolog Barry Palevitz stwierdza podobnie: „Wszelkie czynniki nadnaturalne, jako wyjaśnienie świata naturalnego, automatycznie wypadają poza nawias”.
Dwa lata temu, na wiosnę, otrzymałem mail od pani Radki. Podczas krwotoku wywołanego ciążą pozamaciczną pani Radka trafiła do szpitala i natychmiast przeszła operację ratującą życie. Podczas jej krótkiego NDE (bliskie doświadczenie śmierci (ang. near death experience, NDE nazywane także „doświadczeniem śmierci klinicznej” lub „doświadczeniem stanu bliskiego śmierci”), spotkała się z Panem Jezusem. Jej doświadczenie było jednym z najkrótszych, ale i tak na tyle silne, że moja rozmówczyni poszła na studia teologiczne i została katechetką. Wstąpiła także do wspólnoty Odnowy w Duchu Świętym.
PONIŻEJ FRAGMENT KSIĄŻKI. TO I INNE ŚWIADECTWA DOSTĘPNE W CAŁOŚCI W NASZEJ KSIĘGARNI: [KLIKNIJ]: Życie po śmierci 2, ks. Wiktora Szponara, wyd. Fronda.
Francesco Sforza, rzemieślnik fotografii, który oddał oczy i serce na służbę Papieżom – do Pawła VI przez Jana Pawła II po Leona XIV odchodzi na emeryturę po 48 latach pracy. Zamienił aparat fotograficzny w narzędzie komunii i był oczami Papieży oraz ludu Bożego, który spotykał spojrzenie Następcy Piotra. Prefekt Dykasterii ds. Komunikacji Paolo Ruffini, dziękuje mu za służbę papieżom i mediom watykańskim.
Francesco Sforzę poznałem – a raczej nauczyłem się go rozpoznawać – zanim on poznał mnie. Gdziekolwiek był Papież, tam był i on. Zawsze przed nim. Dyskretny, cichy, uśmiechnięty, często w pośpiechu. Zawsze starał się nie rzucać w oczy. Ale był. Zawsze był. I nie sposób było go nie zauważyć. Tam, gdzie się pojawiał, można było być pewnym, że po chwili pojawi się Papież.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.