Chrześcijaństwo i judaizm posiadają wspólne korzenie. Dialog międzyreligijny pozwala na pogłębienie świadomości, odnalezienie wspólnych dróg i wspólnego dziedzictwa. - Dzień Judaizmu pozwala pogłębić świadomość chrześcijan, że przecież opieramy się na Chrystusie, który przyszedł na świat jako Żyd, z młodej żydowskiej kobiety, Maryi z Nazaretu. Musimy zdawać sobie sprawę, że przecież teksty Pisma Świętego, które odczytujemy na Mszy Świętej, w większości napisali Żydzi. Szalenie istotne jest słynne zdanie św. Jana Pawła II, który powiedział, że kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm - zaznacza ks. Kowalski, dodając, że poszukiwanie wspólnych dróg i wartości wypływa z nauczania Soboru Watykańskiego II - Podkreśla to dokument Nostra aetate. Wokół nas jest tyle podziałów, już na poziomie rodziny, że trzeba szukać wszelkich dróg dialogu. Tym bardziej, że rozpoczęliśmy rok jubileuszowy, w czasie którego papież Franciszek zachęca do budowania mostów między ludźmi, zamiast pogłębiania istniejących podziałów.
Reklama
W okolicach dnia judaizmu słychać głosy, że w judaizmie nie organizują dnia katolicyzmu. Okazuje się jednak, że nie jest sprzeczne z wiernością nauczaniu Kościoła. - Misją Kościoła jest budowanie mostów. Ponadto misja Kościoła Katolickiego jest uniwersalna i dotyczy ewangelizacji wszystkich narodów. Nie od razu widać owoce dialogu. Nieraz potrzeba czasu, nawet dziesięcioleci, aby owoce dialogu były widoczne. Widać je chociażby w kontekście działań upamiętniających 60 rocznicę orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich. W działaniach, które podjął w tym względzie ksiądz arcybiskup Józef Kupny widać niezwykłe owoce. Któż by przypuszczał, że ambasador Polski we współpracy z ambasadorem Niemiec przy Stolicy Apostolskiej będą starali się o upamiętnienie tego wydarzenia sprzed 60 lat? Dwóch ambasadorów – Polski i Niemiec, wspólnie, mówiących jednym głosem! Obchody dnia judaizmu są zatem wyrazem szacunku i ukazaniem chęci pogłębiania relacji - zaznacza ks. Tomasz Kowalski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Tegoroczny dzień judaizmu obchodzony jest pod hasłem “Obwieszczajcie wyzwolenie w kraju dla wszystkich jego mieszkańców”. Te słowa zaczerpnięte z Księgi Kapłańskiej odwołują się do tradycji jubileuszu, który jest szczególnym czasem łaski, nawrócenia i odnowy. - To hasło wspaniale koresponduje z ogłoszonym przez papieża Franciszka rokiem jubileuszowym, który przecież wiąże się z tymi właśnie słowami z Księgi Kapłańskiej. W tym roku w ramach obchodów dnia judaizmu zaplanowano bogatą konferencję naukową, która będzie dotyczyła tematów związanych z liturgią, kaznodziejstwem, czy formacją prezbiterów. Z pewnością skorzystają dużo formatorzy seminaryjni i klerycy. Wszystkie tematy będą osadzone w kontekście judaizmu. Tematyka może okazać się szczególnie cenna dla każdego, kto na poważnie traktuje swoją formację duchową i intelektualną - opowiada ks. Kowalski, wskazując szczególnie na jedno wydarzenie. - Obok prelekcji, których autorami są najlepsi specjaliści z całego kraju, warto podkreślić szczególne punkty na planie obchodów dnia judaizmu we Wrocławiu. Są to wernisaż wystawy „Byli sąsiadami” we wrocławskiej katedrze, modlitwa na dziedzińcu synagogi pod Białym Bocianem pod przewodnictwem arcybiskupa Józefa Kupnego i naczelnego rabina RP Michaela Schudricha, nabożeństwo Słowa Bożego i koncert chóru synagogi pod Białym Bocianem na auli Papieskiego Wydziału Teologicznego.
W tym roku na miejsce centralnych obchodów wybrany został Wrocław: - Taką decyzję podjął ksiądz arcybiskup Józef Kupny w porozumieniu z kardynałem Grzegorzem Rysiem. Wrocław ma swoje szczególne znaczenie jeśli chodzi o obchody dnia judaizmu. Jan Paweł II określił to miasto mianem Miasta spotkań. Przeplatają się tu bowiem liczne kultury i religie. Wrocławska diaspora odegrała istotną rolę w historii diaspory europejskiej. W mieście działa chór żydowski, na Uniwersytecie Wrocławskim od lat funkcjonuje katedra judaistyki. Prężnie działa też Towarzystwo im. św. Edyty Stein, które upamiętnia wrocławską świętą pochodzącą z żydowskiej rodziny. Ponadto funkcjonuje Fundacja Żydoteka, która promuje żydowską literaturę i kulturę, czy szkoła żydowska Etz Chaim, przypominająca żydowską tradycję.