Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Najstarsze kościoły Sosnowca

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sosnowieckim Muzeum można zobaczyć wystawę prezentującą obiekty sakralne wybudowane w Sosnowcu od XVII wieku do końca lat 30. XX wieku. Wyjątek stanowi kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, którego budowa trwała z przerwami od 1905 do 1952 r.

– W Sosnowcu, w którym w XIX wieku osiedlali się w dużej mierze cudzoziemcy, świątynie wznosili nie tylko katolicy, ale także prawosławni – Rosjanie, ewangelicy – Niemcy, Żydzi oraz mariawici. Wystawa w sosnowieckim Muzeum prezentuje najstarsze zabytki architektury sakralnej miasta, wśród których oczywiście przeważają kościoły katolickie. Uwzględniono ponadto cerkwie prawosławne, w tym dwie już nieistniejące, oraz kościoły: ewangelicko-augsburski i mariawicki. Brak natomiast judaistycznych obiektów kultu religijnego, po których w Sosnowcu nie pozostał żaden ślad. Wszystkie obiekty zostały przedstawione na fotografiach archiwalnych i współczesnych, wykonanych odpowiednio w 1910 i 2013 r. – mówi Zbigniew Studencki, dyrektor Muzeum w Sosnowcu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawę rozpoczyna plansza ukazująca centralny kościół miasta – pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Świątynia została wybudowana w latach 1893-99 według projektu Karola Kozłowskiego. Budowla z okazałą wieżą od frontu jest trójnawową bazyliką z transeptem. Jej neoromańskie wnętrze z neobarokowymi ołtarzami, amboną, witrażami i polichromią w stylu młodopolskim, wykonaną przez krakowskich artystów Włodzimierza Tetmajera i Henryką Uziębłę, tworzy niepowtarzalny nastrój. Włodzimierz Tetmajer namalował również scenę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny umieszczoną w ołtarzu głównym bazyliki. Twórcą ołtarza oraz ambony był rzeźbiarz Paweł Turbas. Witraże, obok dwóch XIX-wiecznych, pochodzą z lat 30. XX wieku z pracowni Żeleńskich. W 1992 r. kościół został podniesiony do godności katedry, a w 1999 r. otrzymał tytuł bazyliki mniejszej.

Na uwagę zasługuje kościół ewangelicko-augsburski pw. św. Jana Ewangelisty w Sosnowcu. Od 1886 r. mieści się w zaadoptowanej do celów sakralnych hali fabryki włókienniczej Henryka Dietla. W 1888 r. dobudowano wieżę i częściowo zmieniono jego wystrój. Obecny wygląd otrzymał w 1910 r. po kolejnej przebudowie. Kościół stanowi eklektyczną budowlę z przewagą elementów neobarokowych. Do dnia dzisiejszego zachowało się jego wyposażenie z lat 1886-88, m.in. organy znanej firmy Schlag und Sohne. Jeśli wspomniane wyżej świątynie możemy zobaczyć także w rzeczywistości, to po cerkwi pw. św. Mikołaja Cudotwórcy i cerkwi pw. św. Aleksandra Newskiego pozostały tylko fotografie. A szkoda, bo były to piękne budowle. Okazała cerkiew pw. św. Mikołaja Cudotwórcy została wybudowana w latach 1901-1905 w śródmieściu Sosnowca. Była neobizantyjską budowlą z pięcioma cebulastymi kopułami i dostawioną od zachodu wieżą. Miała ceglane ściany z kamiennymi detalami. Do kruchty prowadził neobizantyjski portyk. Niestety nie dotrwała do naszych czasów – została rozebrana w 1938 r. Z kolei cerkiew pw. św. Aleksandra – wybudowana w Granicy, obecnie w dzielnicy Sosnowca – Maczkach, została wzniesiona w latach 1876-84. Powstała na planie krzyża greckiego z ośmioboczną wieżą na skrzyżowaniu ramion; drugą, niższą wieżę umieszczono na końcu jednego z nich, a przeciwległe ramię kończyła półkolista absyda. Ikonostas pochodził z pracowni Leontiewa. W 1926 r. świątynię przejęli zwolennicy kościoła narodowego ks. Andrzeja Huszno. Podczas II wojny światowej świątynia została uszkodzona, a w końcu lat 50. XX wieku rozebrana. Fotograficzną ekspozycję z interesującymi opisami można oglądać w Muzeum w Sosnowcu do 29 czerwca.

2014-05-29 10:06

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jej wysokość lalka

Niedziela sandomierska 7/2023, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Grażyna Szlęzak/Radio Kielce

Prezentowane lalki są dziełami sztuki

Prezentowane lalki są dziełami sztuki

Pod takim właśnie tytułem w Wiśniowej w Pałacu Kołłątajów otwarta została wystawa lalek ze zbiorów Teatru Lalki i Aktora „Kubuś”.

Na ekspozycji odwiedzający mogą podziwiać prawie 70 lalek, które zostały wykonane z wielkim kunsztem. Każda z nich przygotowywana była do oddzielnego przedstawienia i robi wrażenie indywidualnością, strojem oraz sposobem wykonania. – Na wystawie prezentowane są arcydzieła sztuki lalkarskiej, jednej z najstarszych sztuk na świecie, która zaczęła się na Dalekim Wschodzie, a potem przyszła do Europy. Na ekspozycji są m.in. lalki z lat 60. ubiegłego wieku. Cieszę się, że wystawa zorganizowana została w pałacu związanym z Kołłątajami, ponieważ jest to niezwykłe miejsce i z tego powodu dokonano także specjalnego doboru lalek. Jest m.in. Śpiąca Królewna oraz Królewna Perska, są również czarownice, ale tylko te z pozytywnym nastawieniem – mówiła Magdalena Kusztal, kurator wystawy z Fundacji im. Edwarda Kusztala. Dodając, że wystawa dedykowana jest Jolancie Kusztal, jednej z pierwszych aktorek Teatru Lalki i Aktora „Kubuś”. Obecna na otwarciu wystawy Anna Krupka, wiceminister sportu i turystyki mówiła, że każda z prezentowanych lalek wzbudza duże zainteresowanie. Jak dodała wiceminister, cała ekspozycja w Pałacu Kołłątajów robi wrażenie i dzięki niej przybliżany jest nie tylko zbiór lalek z teatru, ale również jego historia, która warta jest propagowania. Projekt wystawy poświęcony jest w całości Teatrowi Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Prezentowane lalki, zostały stworzone przez najlepszych polskich scenografów w różnych teatralnych technikach i były nagradzane na wielu międzynarodowych festiwalach. Wystawę w Wiśniowej można oglądać w Pałacu Kołłątajów do 28 marca, od poniedziałku do piątku.
CZYTAJ DALEJ

Wierzę w święty Kościół powszechny... czyli jaki?

2025-09-25 21:09

[ TEMATY ]

Credo

Karol Porwich /Niedziela

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do studentki medycyny: nie możemy utracić nadziei na lepszy świat

2025-09-26 18:43

[ TEMATY ]

student

list papieża

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

To prawda, że żyjemy w trudnych czasach. Żyjmy dobrze, a czasy będą dobre - odpowiedział Leon XIV na list studentki medycyny, opublikowany we wrześniowym numerze czasopisma „Piazza San Pietro”. Studentka, 21-letnia Veronica, pisała: „Wydaje się niemal niemożliwe, by żyć w pokoju. Jaka przyszłość nas czeka?”.

List Veroniki ukazał się we wrześniowym numerze magazynu „Piazza San Pietro”, wydawanego przez Bazylikę Watykańską i redagowanego przez ojca Enzo Fortunato. Magazyn rozpoczyna się tradycyjną sekcją Dialog z Czytelnikami. Tam zamieszczono pytanie Veroniki i odpowiedź Papieża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję