Reklama

Aspekty

Nasi biskupi na synodzie

Rozpoczyna się właśnie 3. Sesja Nadzwyczajna Zgromadzenia Synodu Biskupów, która trwać będzie od 5 do 19 października br. Temat tej sesji, zadany przez papieża Franciszka, to: „Wyzwania duszpasterskie związane z rodziną w kontekście ewangelizacji”

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 40/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

synod

Archiwum Aspektów

Św. Jan Paweł II i sługa Boży bp Wilhelm Pluta

Synod Biskupów jest instytucją stosunkowo młodą w Kościele. Utworzył go papież Paweł VI 15 września 1965 r. Obecny Kodeks Prawa Kanonicznego stanowi, że „Synod Biskupów jest zebraniem biskupów, wybranych z różnych regionów świata, którzy zbierają się w określonych terminach, ażeby pobudzać ścisłą łączność między Biskupem Rzymu i biskupami, jak również temuż Biskupowi Rzymskiemu świadczyć pomoc swoją radą w celu zachowania i wzrostu wiary oraz obyczajów, a także zachowania i umocnienia dyscypliny kościelnej, i rozważenia problemów związanych z działalnością Kościoła w świecie” (KPK 342).

W „Niedzieli” o Synodzie Biskupów znajdziemy bardzo wiele informacji. W „Aspektach” zaś pragniemy przypomnieć wkład naszych pasterzy w dzieło Synodu Biskupów.

Ojciec synodalny bp Wilhelm Pluta

Pierwszym biskupem z naszej diecezji, który wziął udział w Synodzie Biskupów, był bp Wilhelm Pluta. Uczestniczył on w 5. Zwyczajnym Zgromadzeniu Ogólnym Synodu Biskupów, który odbył się w Rzymie w dniach od 26 września do 25 października 1980 r. Tematem tego zgromadzenia była „Rodzina przedmiotem i podmiotem misji”. Po zakończeniu tego zgromadzenia synodu papież Jan Paweł II opublikował adhortację apostolską „Familiaris consortio”.

Reklama

Na sesję synodu bp Pluta został wydelegowany przez Konferencję Episkopatu Polski. Było to wielkie wyróżnienie dla samego bp. Pluty, ale i dla całej naszej diecezji, w której ten świątobliwy biskup pełnił swoją posługę. W Polsce bp Pluta dał się poznać jako oddany i gorliwy duszpasterz rodzin i małżeństw. Na synod bp Pluta przyjechał bardzo sumiennie przygotowany. Pierwszy raz zabrał głos na synodzie już 29 września 1980 r. Bp Pluta mówił o wychowaniu, samowychowaniu oraz formacji ascetycznej małżonków. Podczas swojego wystąpienia zaprezentował temat tylko w zarysie, zaś szczegółowe opracowanie złożył w sekretariacie synodu. Drugi raz biskup gorzowski wystąpił na synodzie 14 października. Mówił o propozycjach ojców synodalnych zgłoszonych w grupie językowej. Sam zresztą uczestniczył w pracach grupy językowej łacińskiej, na której głos zabierał aż czterokrotnie. Doświadczenie bp Pluty z synodu oraz własne przemyślenia zawarł w drugim tomie swojego dzieła pastoralnego „W trosce o życie wewnętrzne”. Sługa Boży bardzo nalegał, aby postanowienia tego synodu znalazły jak najszybciej swoje zastosowanie w naszej diecezji.

Ojciec synodalny bp Paweł Socha

Drugim w kolejności biskupem z naszej diecezji, który uczestniczył w Synodzie Biskupów, jest bp Paweł Socha. Bp Socha uczestniczył w 8. Zwyczajnym Zgromadzeniu Ogólnym Synodu Biskupów, który obradował w Rzymie w dniach od 30 września do 28 października 1990 r. Tematem tego zgromadzenia była „Formacja kapłańska we współczesnym świecie”. Owocem tego zgromadzenia Synodu Biskupów była adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis”, którą ogłosił Jan Paweł II.

Temat kapłaństwa pod rozważania synodalne zaproponowali sami świeccy, którzy byli ekspertami poprzedniego Zgromadzenia Ogólnego Synodu, który obradował nad tematem powołania świeckich w Kościele. Na synod o kapłaństwie pojechała z Polski bardzo silna reprezentacja: obok naszego bp. Pawła Sochy także kard. Henryk Gulbinowicz, bp Stanisław Szymecki, bp Stanisław Nowak oraz z nominacji papieskiej bp Henryk Muszyński i ks. Stanisław Kur. Papież powołał także audytorów z Polski: ks. prof. Waleriana Słomkę, ks. prof. Tadeusza Fitycha i s. Krystynę Dębowską. Doświadczenie bp. Pawła Sochy, który był przewodniczącym Komisji Episkopatu Polski ds. Duchowieństwa, a także wieloletnim profesorem i rektorem seminaryjnym, było bardzo ważne. Doświadczenie tego synodu bardzo szybko znalazło oddźwięk w naszej diecezji. Nasze Wyższe Seminarium Duchowne w Paradyżu jako jedno z pierwszych w Polsce zastosowało w praktyce wymagania adhortacji „Pastores dabo vobis”.

W tej sesji synodu uczestniczyło aż 230 ojców synodalnych. Podczas synodu miały miejsce wydarzenia ogromnej wagi. Ojcowie synodalni nie tylko mówili o tematyce następnego synodu czy skierowali orędzia do różnych Kościołów świata. Podczas tego Zgromadzenia Synodu papież Jan Paweł II ogłosił Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich. Ten kodeks był przygotowywany przez ponad sześćdziesiąt lat i właśnie na synodzie został ogłoszony. Z tego prawa korzysta aż 21 Kościołów wschodnich pozostających we wspólnocie z Ojcem Świętym.

Ojciec synodalny bp Józef Michalik

Obecny metropolita przemyski abp Józef Michalik uczestniczył także w obradach Synodu Biskupów, jeszcze będąc biskupem gorzowskim. Bp Michalik uczestniczył w 1. Specjalnym Zgromadzeniu Synodu Biskupów, który obradował w Rzymie w dniach od 28 listopada do 14 grudnia 1991 r. 1. Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone było Europie. W tym przypadku dokument posynodalny został opublikowany dopiero w 2003 r., po zakończeniu 2. Specjalnego Zgromadzenia Synodu Biskupów poświęconego Europie z 1999 r. Dokument „Ecclesia in Europa” podsumowujący te dwie sesje wydał Jan Paweł II.

Bp Michalik nie tylko uczestniczył w Zgromadzeniu Specjalnym Synodu, ale został także przez Jana Pawła II mianowany członkiem grupy roboczej przy Sekretariacie Synodu. Pierwsze spotkanie grupy roboczej miało miejsce w Rzymie już w sierpniu 1990 r. Bp Michalik, wspominając ten czas, mówił: „Podczas prac grupy roboczej wracała jak echo myśl Ojca Świętego, że ten synod powinien stać się godziną «wymiany darów» między bratnimi Kościołami wschodniej i zachodniej Europy. Z czym przybędzie na swój synod wyrosła z chrześcijańskich korzeni Europa? Europa umiała w przeszłości podzielić się zdobyczami Ewangelii także z innymi kontynentami”.

W tej sesji synodu uczestniczyło 139 ojców synodalnych. Po raz pierwszy od czasu ustanowienia instytucji Synodu Biskupów pasterze Kościoła w Europie – ze Wschodu i Zachodu – mogli się spotkać razem w takiej grupie. Z Polski, obok biskupów, udział w synodzie wzięli także kapłani i świeccy: prof. Stanisław Grygiel, dr Jacek Gleba, prof. Kazimierz Czapliński, o. prof. Stanisław Nagy, o. Hauke-Ligowski, o. Pacyfik Dydycz i ks. prof. Stanisław Wielgus. Uczestniczyli oni w pracach synodalnych jako eksperci.

Dzieło Synodu Biskupów przynosi wielkie owoce w życiu całego Kościoła. Ogłaszane na zakończenie poszczególnych sesji i zgromadzeń synodalnych adhortacje apostolskie stały się dokumentami milowymi we współczesnych dziejach Kościoła. W jakiś sposób doświadczenie naszego Kościoła diecezjalnego, reprezentowanego przez naszych biskupów, znalazło swoje odbicie w tych tekstach. Adhortacje „Familiaris consortio”, „Pastores dabo vobis” czy „Ecclesia in Europa” mają zatem także odrobinę naszego, zielonogórsko-gorzowskiego doświadczenia wiary.

2014-10-01 14:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskup Ratyzbony o Drodze Synodalnej: krążenie wokół siebie samych

2020-01-28 14:54

[ TEMATY ]

synod

Niemcy

KEP

Biskup Ratyzbony Rudolf Voderholzer z Ratyzbony uważa, że w obecnej dyskusji w ramach Drogi Synodalnej na temat reform w niemieckim Kościele zostały źle rozłożone akcenty. „Krążymy wokół samych siebie” - powiedział biskup w niedzielny wieczór w katedrze w Ratyzbonie. „Charakterystyczną cechą tej postawy jest fakt, że w naszych bieżących debatach pojęcie osoby świeckiej dotyczy wyłącznie kwestii jej uczestnictwa w służbie biskupom i kapłanom” - zaznaczył bp Voderholzer i zwrócił uwagę, że tendencja ta jest wyraźnie widoczna od Soboru Watykańskiego II (1962–1965) i została wzmocniona przez Synod w Würzburgu (1971–1975).

Bp Voderholzer powiedział, że największym wyzwaniem dla jego diecezji w ciągu najbliższych lat będzie upadek praktykowania wiary, zwłaszcza uczestnictwa w niedzielnej Mszy św., i coraz bardziej słabnąca znajomość Pisma św. Zwrócił uwagę, że niektórzy widzą wyjście z tej sytuacji w adaptacji elementów katolickiego profilu urzędu kapłańskiego do działań mężczyzn i kobiet w Kościele tak, aby to zgadzało się z opinią większości społeczeństwa. "Ale nie jestem w stanie uwierzyć, że zaprowadzi nas to do celu, którym byłby bardziej żywy Kościół, głębsza praktyka wiary i miłość do Jezusa” - powiedział bp Voderholzer i dodał: "Można to już zobaczyć na przykładzie innych wspólnot kościelnych".

Z drugiej strony biskup wyraził radość z rozkwitu inicjatyw misyjnych w wielu miejscach swojej diecezji. Wskazał na działania kręgów biblijnych i modlitewnych, kursy wiedzy religijnej, rekolekcje w życiu codziennym, kościoły domowe i zaangażowanie społeczne wielu katolików. "Nie jest zatem konieczne precyzowanie niczego więcej w instrukcjach diecezjalnych. Ważne jest, aby wszystkie wspólnoty zadały sobie pytanie, w jaki sposób mogą przyczynić się do jeszcze większego życia wiarą i gdzie, dzięki większej wyobraźni duchowej, można by zrobić kolejny krok na przód” - powiedział biskup Ratyzbony.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek u św. Marty: do głoszenia Ewangelii trzeba chrześcijan pełnych życia i radości

2020-01-28 13:06

[ TEMATY ]

homilia

Franciszek

Vatican Media

Nie wolno się wstydzić wyrażania radości z powodu spotkania z Panem, nie wolno dystansować się od radości ludu odczuwającego bliskość Boga. Do głoszenia Ewangelii trzeba chrześcijan pełnych życia i radości – powiedział Ojciec Święty podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty. W swojej homilii papież nawiązał do pierwszego czytania dzisiejszej liturgii (2 Sm 6,12b-15.17-19) opisującego radość ludu Izraela z powodu powrotu Arki Pana do Jerozolimy.

Franciszek przypomniał, że Arka została uprowadzona, a jej powrót był powodem wielkiej radości ludu Bożego, odczuwającego, że Bóg jest blisko. Król Dawid był z nim, stanął na czele procesji, składając w ofierze wołu i tuczne cielę. Razem z ludem krzyczał, śpiewał i tańczył „z całym zapałem”. Dawid wyrażał otwarcie swoją radość duchową spotkania z Panem, który powrócił pomiędzy swój lud. Nie uważał, że król powinien dbać o swój majestat i zachować dystans wobec ludu.

„Dawid miłował Pana, cieszył się z tego wydarzenia, przyniesienia Arki Pana. Wyrażał to szczęście, radość, tańcząc i ponadto zapewne śpiewał, tak jak cały lud” – powiedział Ojciec Święty.

Papież zauważył, że również nam zdarza się odczuwać radość, gdy przebywamy z Panem. Przypomniał, że podobną radość przeżywał Izrael, kiedy została odnaleziona Księga Prawa w czasach Nehemiasza (Ne 8).

Z tą radością kontrastuje postawa Mikal, córki Saula, jednej z żon Dawida, która z powodu radości i spontaniczności Dawida wzgardziła swoim mężem, mówiąc „O, jak to wsławił się dzisiaj król izraelski, który się obnażył na oczach niewolnic sług swoich, tak jak się pokazać może ktoś niepoważny” (2 Sm 6, 20).

Franciszek zaznaczył, że okazała ona pogardę dla autentycznej religijności, spontanicznej radości z powodu Pana. Przypomniał, że we wspomnianym tekście czytamy dalej, iż Mikal z tego powodu była bezdzietna.

„Kiedy chrześcijanin nie ma radości, to nie jest płodny; gdy w naszym sercu nie ma radości, nie ma płodności” – podkreślił Ojciec Święty.

Papież zauważył, że święto wyraża się nie tylko duchowo, ale staje się ono dzieleniem z innymi. Dawid tego dnia, po błogosławieństwie, dokonał podziału między cały naród .. „dla każdego po jednym bochenku chleba, po kawałku mięsa i placku z rodzynkami”, aby każdy świętował w swoim domu. Podkreślił, że Słowo Boże nie wstydzi się świętowania, chociaż do nie j się nie ogranicza. Przypomniał, że św. Paweł VI w adhortacji apostolskiej „Evangelii nuntiandi” mówił o tym aspekcie i zachęcał do radości.

„Kościół nie pójdzie naprzód, Ewangelia nie będzie czyniła postępów, jeśli ewangelizatorzy będą nudni, rozgoryczeni. Pójdzie naprzód jedynie wówczas, gdy ewangelizatorzy będą ludźmi radosnymi, pełnymi życia. Chodzi o radość otrzymywania Słowa Bożego, radość bycia chrześcijaninem, radość czynienia postępów, zdolność świętowania, bez wstydu, nie będąc takimi, jak Mikal, chrześcijanami formalnymi, chrześcijanami – więźniami formalności” – stwierdził Franciszek na zakończenie swej homilii.

CZYTAJ DALEJ

Republika Środkowoafrykańska: polska dentystka pomogła ponad 200 pacjentom

2020-01-29 12:55

[ TEMATY ]

misje

Żydzi

muzeum

Afryka

Klaudia Zielińska

Polska dentystka Monika Wieczorek przyjęła ponad 200 pacjentów w Afryce. Mieszkańcy przychodzili do gabinetu w szpitalu katolickim im. bł. Jana Beyzyma w Bagandou w Republice Środkowoafrykańskiej. Dentystka odwiedziła także pięć okolicznych miejscowości. W Republice Środkowoafrykańskiej ludzie często umierają od zakażeń zębopochodnych.

„Bardzo ważnym elementem projektu była także edukacja stomatologiczna. Mieliśmy wysoką frekwencję. Pacjenci przybywali nawet z odległej stolicy kraju - Bangui. Wiedzę z zakresu zdrowia i higieny jamy ustnej przekazywaliśmy mieszkańców, a zwłaszcza uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych” - opowiada Izabela Cywa, która towarzyszyła lekarce.

Organizatorzy oceniają, że projekt był bardzo owocny, czego dowodem są liczni pacjenci nawet z miejscowości graniczących z Demokratyczną Republiką Konga.

W realizacji projektu, który trwał trzy tygodnie pomogli: Diecezja Tarnowska, Fundacja Redemtoris Missio, misjonarze z Bagandou i Bimbo oraz wolontariusze przebywający w tym czasie w Bagandou.

Szpital w Bagandou działa od 2004 r. To dzieło Diecezji Tarnowskiej. Został on ufundowany przez Kolędników Misyjnych dla ludności koczowniczo - łowieckiej, czyli Pigmejów, przebywających na tamtych terenach. Szpital posiada 50 łóżek, sale operacyjną, laboratorium, gabinet dentystyczny oraz salę porodową.

W 2016 r. Izabela Cywa z diecezji tarnowskiej we współpracy z lekarzem Konradem Rylskim otworzyła tam gabinet stomatologiczny.

Już od ponad roku w szpitalu w Bagandou nie było dentysty, a potrzeby medyczne mieszkańców nie zniknęły.

W Republice Środkowoafrykańskiej ludzie często umierają od zakażeń zębopochodnych. Dzięki pomocy wolontariuszek i ludzi dobrej woli to może się zmienić. W ramach zbiórki internetowej udało się kupić leki i narzędzia chirurgiczne.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję