Reklama

Polska

Szkoły katolickie dbają o integralny rozwój dzieci i młodzieży

Szkolnictwo katolickie cieszy się zaufaniem w wielu krajach świata. W Europie: w Belgii, Francji, Holandii ponad połowa wszystkich uczniów uczęszcza do szkół katolickich. Trzeba jednak dodać, że w tych krajach swego czasu nie zlikwidowano szkolnictwa katolickiego ze względów politycznych. Nie można także nie zauważyć, że w krajach europejskich szkolnictwo katolickie pełni swą misję na miarę kondycji Kościoła i ludzi wierzących w zlaicyzowanych i liberalnych społeczeństwach tego regionu

Niedziela Ogólnopolska 47/2014, str. 24-25

[ TEMATY ]

szkoła

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Europie środkowo-wschodniej, w tym w Polsce, szkolnictwo katolickie zostało po II wojnie światowej zlikwidowane z powodów ideologiczno-politycznych - likwidację przetrwało w Polsce tylko 9 szkół katolickich. Teraz powoli odradza się na nowo, dlatego nie można porównywać w liczbach i procentach szkół katolickich w krajach starej Europy i w krajach Europy środkowo-wschodniej.

Szkolnictwo katolickie w Polsce odbudowuje się dopiero od niewiele ponad 20 lat. Wydaje się, że odradza się na miarę oczekiwań społecznych, także rodzin nieutożsamiających się z wiarą i Kościołem, jednak mających zaufanie do tych szkół. Odbudowuje się poprzez nowe instytucje oświatowe, oparte na fundamencie wiary i moralności katolickiej, kultury chrześcijańskiej oraz wartości rodzinnych i narodowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ile mamy szkół katolickich w Polsce?

Szkół dla dzieci i młodzieży mamy w 2014 r. 598, w tym: 196 szkół podstawowych, 203 gimnazja, 135 liceów ogólnokształcących, 50 szkół różnych typów: zawodowych, techników, dla młodzieży wymagającej specjalnych metod pracy, oraz 14 specjalnych - dla uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi. W skali całej oświaty dla dzieci i młodzieży (szkoły podstawowe, gimnazja i licea ogólnokształcące) szkoły katolickie stanowią tylko 2,5 proc.; z tym że szkoły podstawowe - 1,54 proc. wszystkich, gimnazja: 3,08 proc. i licea ogólnokształcące - 6,3 proc.

Ogółem w szkołach katolickich uczy się ponad 60 tys. dzieci i młodzieży.

Reklama

Siłą szkolnictwa katolickiego jest formacja duchowa i intelektualna, uwzględniająca wyzwania niesione przez liberalizm i relatywizm. Szkoła katolicka chce wychowywać i kształcić człowieka do pełni rozwoju, jaki zaplanował mu Stwórca.

W listopadzie przyjechali na Jasną Górę dyrektorzy i nauczyciele szkół katolickich z całej Polski. Spotykają się na Forum Szkół Katolickich od 25 lat. Zawsze towarzyszą im księża biskupi - w tym roku byli to: abp Stanisław Gądecki - przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i ojciec synodalny na niedawno zakończonym synodzie nt. rodziny, bp Stanisław Napierała - długoletni asystent Rady Szkół Katolickich i bp Marek Mendyk - obecny asystent Rady.

Nauczyciele spotykają się, by w ciągu 3 dni wzbogacić się duchowo, posłuchać arcyciekawych wykładów specjalistów z różnych dziedzin, wymienić doświadczenia. Tak było i tym razem. Myślą przewodnią Forum, które odbywało się w dniach 6-8 listopada br., były słowa św. Jana Pawła II: „Człowiek jest sobą poprzez prawdę i staje się bardziej sobą przez coraz pełniejsze poznanie prawdy”. Dobór tematów sugerował, naszym zdaniem, obszary, na które nauczyciel powinien zwracać szczególną uwagę, w tym na zjawiska, które w rozmaity sposób wpływają na wychowanie i kształcenie dzieci i młodzieży.

Jaka powinna być szkoła katolicka?

Reklama

Zapytaliśmy bp. Marka Mendyka, asystenta Rady Szkół Katolickich z ramienia KEP, o kondycję katolickiej szkoły. - Mam od jakiegoś czasu okazję przyglądać się naszym szkołom i jestem zbudowany tym, jak się rozwijają, jak pokonują trudności. Wiele jest w nich nadziei i optymizmu. Proszę zauważyć, że nawet przy niżu demograficznym nie maleje zainteresowanie szkołami katolickimi, co dowodzi, że są potrzebne. I warto zapytać, dlaczego polskie rodziny tak cenią sobie katolickie szkoły. Odpowiedź wydaje się oczywista: bo wiedzą, że tam buduje się na wartościach, że nie chodzi tylko o komfort bezpieczeństwa dla ich dzieci, ale o kształtowanie ich charakterów na mocnym fundamencie - na prawdzie. Nauczyciele, którzy spotykają się na Jasnej Górze, dużo się w tym miejscu modlą. Dyskusje, wymiana doświadczeń są oczywiście, niezmiernie ważne, ale najważniejszą siłą kreującą nasze otoczenie i nasze wnętrza jest modlitwa - powiedział bp Mendyk.

Abp Stanisław Gądecki przypomniał, że szkoła katolicka, która ulega wpływom nurtów świeckich, nie spełnia swojej misji; szkoła katolicka musi być wierna swojej tożsamości chrześcijańskiej.

Nauczyciel katolicki, czyli jaki?

Czy istnieje jakaś specyfika w byciu nauczycielem katolickim? Odpowiedź wydaje się oczywista, ale podczas Forum do tej myśli powracano wiele razy.

- Forum to wielki zastrzyk intelektualnych treści, które pozwalają się nieustannie rozwijać. Nauczyciele muszą ciągle pracować nad sobą; nie tylko mieć taką świadomość, że przekazują wiedzę i wychowują, ale żeby móc to robić, muszą ciągle kształtować swoje serce, swoje sumienie i swój umysł. Konferencje, które się tu odbywają, dają sposobność, żeby w tej uczcie intelektualnej, duchowej uczestniczyć - powiedział nam Robert Jaczyński, wicedyrektor częstochowskiego Katolickiego Liceum i Gimnazjum im. Matki Bożej Jasnogórskiej.

Rodzina i szkoła

Reklama

Podczas spotkania na Forum ludzi zajmujących się wychowaniem młodego pokolenia nieuniknione było nawiązanie do kwestii kondycji polskiej rodziny. To ona bowiem stanowi środowisko, w którym wszystko się zaczyna, powinna więc w naturalny sposób współpracować ze szkołą w dziele wychowania młodego człowieka. Abp Stanisław Gądecki, zapytany o kondycję rodziny, poprosił, by nie ulegać pesymizmowi. - Ciągle znacznie więcej jest rodzin dobrych niż złych - przekonywał. - I te dobre, zwłaszcza wielodzietne, należy pokazywać, promować, mówić o nich. Jeśli natomiast mamy do czynienia z rodziną dysfunkcyjną, nieradzącą sobie w życiu, to do rozmaitych wspólnot katolickich, rodzin mocnych, do szkół należy udzielenie takiej rodzinie wsparcia, a nie biadolenie. Warto przy okazji pamiętać, że pracując w katolickiej szkole, wpływamy na kształt polskiej rodziny w przyszłości - dodał.

Uczestnicy Forum jako niezwykle interesujący i pogłębiony uznali wykład ks. prof. Franciszka Longchamps de Bérier. Przedstawił on klarownie niezwykle trudny problem: bioetyka w trzech wymiarach - prawnym, etycznym i politycznym. Wiedza ta, jak przyznawało wielu słuchaczy, ogromnie im się przyda, bo coraz częściej muszą wyjaśniać, dlaczego Kościół mówi „nie”: in vitro, aborcji, eutanazji.

Wyróżnieni

Podczas XXV Forum Szkół Katolickich Rada Szkół Katolickich wyróżniła osoby zasłużone w dziedzinie wychowania oraz wspierające działalność szkolnictwa katolickiego. Tytuł „Przyjaciel Szkół Katolickich” otrzymali m.in.: Joanna Szymańska, Teresa Król, Maria Panz i ks. Marek Studenski.

Spotkania dyrektorów i nauczycieli szkół katolickich organizowane są tak, by bloki wykładów i dyskusji przedzielał czas modlitwy, także tej prywatnej. By znalazł się czas na spotkania i wymianę doświadczeń. Końcowym akcentem był Akt Zawierzenia szkolnictwa katolickiego Matce Bożej Jasnogórskiej Królowej Polski.

2014-11-18 14:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wskazuje cel życia

Niedziela małopolska 26/2016, str. 6

[ TEMATY ]

szkoła

patron

Maria Fortuna-Sudor

W Łagiewnikach poczty sztandarowe reprezentowały szkoły św. Jadwigi

W Łagiewnikach poczty sztandarowe reprezentowały szkoły św. Jadwigi

Prawie 750 osób, reprezentujących Rodzinę Szkół im. św. Jadwigi Królowej Polski, przybyło z różnych stron Polski do Krakowa, gdzie świętowano 19. rocznicę kanonizacji swej patronki

Zgodnie z tradycją, uczniowie pod opieką wychowawców, nauczycieli oraz rodziców przybyli najpierw do Katedry Wawelskiej, aby w tym miejscu, tak szczególnym w życiu św. Jadwigi, modlić się za jej wstawiennictwem przed Czarnym Krzyżem. Tu również złożyli czerwone róże i „szkatułki miłosierdzia”.
CZYTAJ DALEJ

26 grudnia uroczyste posłanie kolędników misyjnych 2025/2026

2025-12-18 21:46

[ TEMATY ]

kolędnicy misyjni

BP KEP

W drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia, 26 grudnia, będzie miało miejsce uroczyste posłanie kolędników misyjnych 2025/2026. W tym roku dzieci będą kolędować na rzecz swoich rówieśników ze Sri Lanki. Akcja Papieskich Dzieł Misyjnych została zaprezentowana 18 grudnia br. w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.

Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ wskazał, że w całej Polsce i wśród Polonii w okresie Bożego Narodzenia setki tysięcy dzieci, rodziców, opiekunów i animatorów zaangażowanych w działalność Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci wyrusza z misyjnym kolędowaniem. „Kolędnicy misyjni ewangelizują, formują i uwrażliwiają na potrzeby dzieci świata, a czynią to w łączności z Ojcem Świętym, z jego posłaniem i błogosławieństwem” – zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję