Reklama

Stawać się ludźmi błogosławieństw

2015-05-14 13:58

Ks. Sławomir Skowroński
Edycja zamojsko-lubaczowska 20/2015, str. 5

Ks. Sławomir Skowroński
Na trasie perygrynacji symboli ŚDM w naszej diecezji była m.in. parafia Matki Bożej Królowej Polski w Zamościu

Od 2 do 16 maja Krzyż i Ikona Matki Bożej – symbole Światowych Dni Młodzieży przemierzały naszą zamojsko-lubaczowską ziemię. Na drodze tej pielgrzymki znalazła się również parafia Matki Bożej Królowej Polski w Zamościu, do której znaki przybyły w niedzielę 3 maja o godz. 12. Krzyż i Ikona Matki Bożej zostały powitane przez przedstawicieli młodzieży naszej parafii oraz proboszcza ks. Tadeusza Czuka.

Następnie została odprawiona uroczysta Msza św., po której zgromadzeni wierni mieli okazję uczestniczyć w modlitewnym czuwaniu przygotowanym przez młodych z Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży „Armia Pana”, działającym przy parafii. W czasie wspólnej modlitwy każdy miał chwilę czasu, by podejść do Krzyża i Ikony Matki Bożej, dotknąć, ucałować i powierzyć osobiście pragnienia swojego serca.

4 maja również był dniem wyjątkowym, który zapewne pozostanie długo w pamięci każdego z nas. A to z racji tego, że symbole ŚDM – Krzyż i Ikona Matki Bożej Salus Populi Romani przybyły po raz kolejny na teren naszej parafii, tym razem do Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Zamościu.

Reklama

Krzyż, który dotarł do wspólnoty naszej szkoły, jest to Krzyż Roku Świętego. 22 kwietnia 1984 r. na zakończenie Nadzwyczajnego Jubileuszu Odkupienia Ojciec Święty Jan Paweł II podarował go młodym. Krzyż ten stał się „żywą ikoną Kościoła pielgrzymującego po drogach świata”. Jest on wiernym świadkiem Światowych Dni Młodzieży, które odbywają się w diecezjach całego świata w Niedzielę Palmową, a ponadto co kilka lat w różnych miejscach na świecie, w obecności papieża i z udziałem młodzieży przybywającej ze wszystkich państw. Najbliższe spotkanie odbędzie się w Krakowie w 2016 r.

Na Krzyżu znajdują się wyryte w czterech językach słowa Jana Pawła II: „Ponieście go na cały świat jako znak miłości, którą Pan Jezus umiłował ludzkość, i głoście wszystkim, że tylko w Chrystusie umarłym i zmartwychwstałym jest ratunek i odkupienie”.

Krzyż Światowych Dni Młodzieży wędruje po całym świecie, docierając do milionów młodych ludzi. A w ten pamiętny dzień dotarł również do nas.

Od Niedzieli Palmowej 2003 r. razem z Krzyżem wędruje Ikona Matki Bożej Salus Populi Romani. Opiekunka Rzymskiego Ludu jest najbardziej ukochaną i czczoną ikoną maryjną w Rzymie. Obraz znajduje się w Capella Paolina w Bazylice Większej w Rzymie, uważanej za trzecią z kolei spośród rzymskich bazylik patriarchalnych.

Cudowny obraz nosi tę nazwę, ponieważ panuje powszechne przekonanie, że Matka Boża wielokrotnie uratowała Rzym. W czasach klęsk, zaraz czy wojen noszono ten obraz ulicami Rzymu. Tradycja podaje, że podczas straszliwej epidemii dżumy w Rzymie w roku 590 papież Grzegorz Wielki niósł ten obraz w uroczystej procesji błagalnej, prosząc Pana Boga o ocalenie miasta. W pewnym momencie ujrzał na niebie anioła, który chował właśnie karzący miecz będący znakiem Bożego gniewu. Zaraza ustąpiła. Wówczas rozwinął się szczególny kult Matki Bożej, czczonej w tym wizerunku.

Społeczność Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Zamościu bardzo głęboko przeżyła ważną chwilę perygrynacji. Już od godz. 9. trwało oczekiwanie na przybycie symboli ŚDM. O godz. 9.15 samochód kaplica podjechał pod główne wejście szkoły, po czym delegacja młodzieży uroczyście wniosła Krzyż i Ikonę Matki Bożej na aulę szkolną, gdzie słowa powitania skierowała p. Jolanta Goryczka, dyrektor Zespołu Szkół nr 4 w Zamościu. Zawierzenia swojego życia w obecności Krzyża naszego Zbawiciela i Ikony naszej Matki Maryi dokonywali również uczniowie naszej szkoły.

Głównym punktem spotkania z symbolami ŚDM była adoracja Krzyża połączona z pięknymi rozważaniami przeplatanymi pieśniami uwielbienia. Rozważania prowadzili gimnazjaliści naszej szkoły, swoim śpiewem uświetniła tę uroczystość schola działająca przy parafii Matki Bożej Królowej Polski, do której również należą nasi uczniowie. Na zakończenie każdy miał okazję osobistej adoracji przez dotknięcie Krzyża i powierzenie Zbawicielowi i Maryi swoich osobistych spraw.

Dlaczego Jan Paweł II ofiarował młodym Krzyż, który dziś pielgrzymuje po każdym zakątku świata? Wedle praw współczesnego marketingu powinien zaoferować gadżet związany z nieustanną zabawą i rozrywką. Ale zaryzykował. Dał Krzyż, bo nie ma czytelniejszego znaku odwiecznej miłości Boga do człowieka. Nie ma wyraźniejszego symbolu ukazującego, jak cenny jest człowiek w oczach Bożych…

– Przygotowując się do święta wiary i braterstwa, pragniemy przyjąć symbole, które przed laty pozostawiłeś młodym całego świata: Krzyż i Ikonę Matki Bożej – mówił Radosław Górski w słowach powitania symboli przez przedstawicieli młodzieży. – W geście przyjęcia tych znaków otwieramy nasze serca na zaproszenie Jezusa do pójścia drogą miłości, jedyną drogą, która prowadzi do szczęścia tu, na ziemi, i wieczności. Chcemy odkryć na nowo i pogłębić prawdę, że Chrystus jest z nami i nie zapomina o nas. Chcemy pokonać lęki i zawierzyć Mu do końca. Chcemy podjąć wyzwanie wiary i stawać się ludźmi błogosławieństw, dla których „być” znaczy więcej niż „mieć”.

Niech życie każdego i każdej z nas wypełni się sensem i przyniesie obfite owoce.

Tagi:
peregrynacja Światowe Dni Młodzieży

Reklama

Peregrynacja w parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gorzowie

2019-05-26 22:36

Kamil Krasowski

Obraz św. Józefa Kaliskiego 25-26 maja nawiedził parafię Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gorzowie. Naukę w czasie nawiedzenia wygłosił misjonarz peregrynacji ks. Adrian Put. Przedstawiamy fotorelację z powitania obrazu i Mszy św.

Andrzej Planner
Wprowadzenie obrazu św. Józefa do kościoła NMP Królowej Polski w Gorzowie
Zobacz zdjęcia: Peregrynacja w parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gorzowie
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kraków: ks. Franciszek Ślusarczyk nie jest już kustoszem Sanktuarium Bożego Miłosierdzia

2019-06-19 14:28

md / Kraków (KAI)

Ks. prałat Franciszek Ślusarczyk został zwolniony z funkcji rektora Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach i mianowany proboszczem w parafii NMP Matki Kościoła na Prądniku Białym w Krakowie. Listę zmian personalnych duchowieństwa opublikowano dziś na stronie internetowej Archidiecezji Krakowskiej.

diecezja.pl
ks. Franciszek Ślusarczyk

Dotychczasowego kustosza zastąpi go ks. kanonik dr Zbigniew Bielas, proboszcz parafii Matki Bożej Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu.

Z łagiewnickim sanktuarium ks. F. Ślusarczyk był związany od 2002 r. Posługę kustosza i rektora pełnił pięć lat. Rektorem świątyni został w 2014 r. po tym, jak dotychczasowy kustosz - bp Jan Zając - przeszedł na emeryturę.

W Roku Miłosierdzia znalazł się w gronie powołanych przez papieża Franciszka misjonarzy miłosierdzia. Jako gospodarz sanktuarium Bożego Miłosierdzia przyjmował podczas Światowych Dni Młodzieży Ojca Świętego, który w łagiewnickiej bazylice wyspowiadał grupę młodzieży i na krótko spotkał się z chorymi. Był również odpowiedzialny za przygotowanie przyjęcia w Łagiewnikach młodych pielgrzymów z całego świata, którzy w trakcie ŚDM odbywali tam Pielgrzymkę Miłosierdzia.

Ksiądz Ślusarczyk jest również autorem Drogi Miłosierdzia - nabożeństwa, które po raz pierwszy zostało odprawione wieczorem 2 kwietnia 2016 r., w wigilię Niedzieli Miłosierdzia.

Franciszek Ślusarczyk urodził się 26 lipca 1958 r. w Dobczycach. Święcenia kapłańskie przyjął 20 maja 1984 roku z rąk kard. Franciszka Macharskiego. Przez pierwsze lata kapłaństwa posługiwał jako wikariusz najpierw w Żywcu-Zabłociu (1984-1988), a następnie w Wieliczce (1988-1989). Rok później zamieszkał w parafii w Gaju. Od 1990 r. pełnił funkcję prefekta w krakowskim Seminarium Duchownym, a w latach 1997-2002 był jego wicerektorem.

Był pracownikiem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, wieloletnim adiunktem w Katedrze Homiletyki, jest doktorem teologii.

W grudniu ub. roku został mianowany biskupem pomocniczym Archidiecezji Krakowskiej. Kilka dni później "po refleksji i modlitwie zdecydował o nieprzyjmowaniu święceń biskupich i złożył na ręce Ojca Świętego dymisję z tego urzędu", jak poinformował w swoim komunikacie abp Marek Jędraszewski.

Ks. dr kanonik Zbigniew Bielas przyjął święcenia kapłańskie w 1992 r. Od 2012 r. do dnia nominacji na kustosza łagiewnickiego sanktuarium pełnił posługę proboszcza parafii Matki Bożej Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu Starym. Jest członkiem Rady Duszpasterskiej Archidiecezji Krakowskiej oraz Komisji Nadzorującej Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się!”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Nowa publikacja Towarzystwa Naukowego KUL

2019-06-19 20:00

Łukasz Krzysztofka

W Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski zaprezentowano książkę „Konkordaty Polskie. Historia i teraźniejszość”, pod redakcją ks. prof. Józefa Krukowskiego.

Łukasz Krzysztofka

Publikacja poświęcona jest kwestiom regulacji stosunków między państwem polskim a Kościołem katolickim przy użyciu konkordatu, czyli dwustronnej umowy pomiędzy Stolicą Apostolską a najwyższymi organami władzy państwa, która rodzi skutki prawne dla obu stron. Jej głównym celem jest całościowe ujęcie problematyki w aspekcie historycznym i współczesnym. Książka jest nowością na rynku wydawniczym.

- Napawa mnie ogromną radością fakt, że prezentacja tej wyjątkowej książki odbywa się w roku jubileuszu stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Watykanem oraz bliskości zakończonego niedawno świętowania setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – powiedział bp Artur Miziński, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski.

Publikacja składa się z rozdziału wstępnego, wyjaśniającego pojęcie i rodzaje konkordatów – i dwóch części odpowiadających informacjom zawartym w tytule: historia i teraźniejszość.

W spotkaniu, które prowadził ks. dr Jarosław Mrówczyński, zastępca sekretarza generalnego KEP, uczestniczyli także ks. prof. Józef Krukowski z KUL, redaktor książki ks. prof. Wojciech Góralski z UKSW, współautor publikacji oraz ks. prof. Augustyn Eckmann, prezes Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Ks. prof. Góralski wyjaśnił czemu ma służyć konkordat. – Ta instytucja służy ułożeniu poprawnych, a czasem przyjaznych wręcz wzajemnych relacji między Stolicą Apostolską a konkretnym państwem – mówił kanonista. Ks. prof. Góralski naświetlił kwestie genezy i historii konkordatów. Zwrócił też uwagę na podział konkordatów na całościowe i parcjalne, czyli poświęcone tylko pewnym obszarom. – Zawierane są także konkordaty częściowe pod nazwą „Protokół z przeprowadzonych rozmów”, „Konwencja”, m.in. „Protokół do układu Stolicy Apostolskiej z Republiką Austrii” z 1972 r. – podkreślił wykładowca UKSW.

O historii i teraźniejszości konkordatów opowiedział ks. prof. Józef Krukowski. Pierwsza część książki zawiera analizę regulacji stosunków między państwem polskim a Stolicą Apostolską od Mieszka I do czasów współczesnych. Rozdział pierwszy zatytułowany „Dagome iudex prototypem konkordatu”, autorstwa ks. dr. hab. Krzysztofa Burczaka, zawiera analizę dokumentu wskazującego na fakt nawiązania stosunków ze Stolica Apostolską. Na mocy tego dokumentu Mieszko I powierzył całe swoje państwo pod opiekę Stolicy Apostolskiej, wskazując zarazem kierunek jego dalszego rozwoju we wspólnocie chrześcijańskich państw Europy. Rozdział drugi – „Konkordaty nienazwane i nazwane w Polsce przedrozbiorowej” – autorstwa prof. Wacława Uruszczuka zawiera pierwsze całościowe opracowanie wielu umów zawartych między państwem polskim a Kościołem Katolickim od X wieku do drugiej połowy XVIII wieku – okresu rozbiorów. Tylko jedna, zawarta w XVIII wieku, umowa była konkordatem w ścisłym tego słowa znaczeniu. Na zaliczenie do konkordatów wcześniejszych umów wskazuje zatwierdzenie ich przez papieży w formie bulli. Rozdział trzeci zawiera opracowanie „Konkordatu polskiego z 1925 r.” autorstwa ks. prof. Wojciecha Góralskiego. Przedmiotem analizy jest konkordat zawarty przez państwo polskie po odzyskaniu niepodległości.

Jest to konkordat w ścisłym tego słowa znaczeniu, regulujący całokształt stosunków między państwem a kościołem. Autor omówił w nim genezę zawarcia tego konkordatu oraz przeprowadził systematyzację zawartych w nich norm z uwzględnieniem gwarancji, jakie uzyskał Kościół katolicki ze strony państwa oraz państwo ze strony Kościoła. Autorem czwartego rozdziału – „Porozumienia między przedstawicielami Episkopatu Polski i Rządu komunistycznego z 1950 i 1956 r.” – jest ks. prof. Józef Krukowski. Przedmiotem analizy są umowy zawarte, po zerwaniu w 1945 r. konkordatu, pomiędzy przedstawicielami Episkopatu Polski a Rządem komunistycznym. Przy braku stosunków dyplomatycznych ze Stolicą Apostolską Episkopat Polski podejmował próby zawarcia „modus vivendi” z Rządem komunistycznym w celu uzyskania gwarancji pełnienia przez Kościół swojej misji. Porozumienia te nie były konkordatami, jednak Stolica Apostolska nigdy ich nie zanegowała. Druga część zawiera wyjaśnienie genezy i obszerny komentarz norm zawartych w obowiązującym Konkordacie.

W opracowaniu genezy Konkordatu zostały uwzględnione informacje zawarte w monografii abpa Józefa Kowalczyka, nuncjusza apostolskiego w Polsce i przewodniczącego delegacji Stolicy Apostolskiej, która z upoważnienia papieża Jana Pawła II wynegocjowała Konkordat. Konkordat ten jako umowa międzynarodowa ratyfikowana za zgodą parlamentu, wyrażona w formie ustawy, jednocześnie stanowi integralny element dwóch systemów prawa: systemu prawa III Rzeczypospolitej i systemu prawa kanonicznego Kościoła katolickiego. W zakończeniu autor stawia tezę, że zawarcie tego Konkordatu oznacza zerwanie z modelem wrogiej separacji – narzuconym przez reżim komunistyczny – i realizację modelu państwa świeckiego, opartego na zasadzie przyjaznego rozdziału i współdziałania między państwem a Kościołem dla dobra wspólnego.

Wydawcą książki jest Towarzystwo Naukowe KUL, które powstało w 1934 r. z inicjatywy ks. Antoniego Szymańskiego. Obecnie liczy ponad 700 członków czynnych, korespondentów i współpracowników ze wszystkich ośrodków naukowych w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem