Reklama

Aspekty

Nie możemy dać się zamknąć w kościele

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 24/2016, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

Karolina Krasowska

Piotr Barczak

Piotr Barczak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kamil Krasowski: – 17 maja zostałeś wybrany nowym prezesem zielonogórskiego KIK-u. Jak przyjąłeś decyzję o nominacji?

Piotr Barczak: – Na pewno z zaskoczeniem. Nie spodziewałem się tej propozycji, ponieważ Klub Inteligencji Katolickiej jest stowarzyszeniem z bardzo dużą tradycją, które działa w Zielonej Górze już od wielu lat i ma w swoich szeregach bardzo wielu zacnych ludzi zasłużonych dla miasta, a także różnych środowisk. Członkami klubu są nie tylko intelektualiści, ale także osoby, które pomagają innym ludziom, a jednocześnie na spotkaniach klubu podnoszą swoją wiedzę, wartość duchową i poczucie bliskości Pana Boga. W związku z tym to zaproszenie do pracy w zarządzie, a potem jeszcze wybór na prezesa klubu były i są dla mnie zarówno dużym zaskoczeniem, jak i nobilitacją. Traktuje to jako dodatkowe wyzwanie. Pan Bóg powołuje nas często do takich różnych zadań i wydaje mi się, że nie należy od nich uciekać. Jeżeli w tym miejscu, w tym momencie postawił mnie w tej roli i członkowie klubu tak wybrali, to nie odmawiam.

– Masz bogate doświadczenie, jeżeli chodzi o zaangażowanie w działalność lokalnych katolickich stowarzyszeń czy świeckich instytucji. Jak udaje Ci się pogodzić działalność zawodową z formacją duchowo-religijną jako katolika?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Zadań jest dużo, ale jeżeli je dobrze poukładamy, to wszystko można zrealizować. Tego uczyłem się przez całe życie, szczególnie w Katolickim Stowarzyszeniu Młodzieży, gdzie z jednej strony konieczna była praca czysto stowarzyszeniowa, a z drugiej biurokratyczna umiejętność. To znaczy, że muszą być poukładane dokumenty, wszystko musi być na czas, że nie można złożyć wniosku o rozliczenie następnego dnia, ale trzeba to zrobić odpowiednio wcześniej. To są rzeczy, które uczą człowieka pewnej systematyczności, a przez to też poukładania hierarchii ważności poszczególnych tematów. Dzisiaj wciąż brakuje nam czasu, jednak kiedy go dobrze poukładamy, a zaczniemy to robić od Pana Boga, to On tak nam pomoże realizować nasze zadania, że spokojnie zdążymy ze sprawami zawodowymi, społecznymi i jeszcze będziemy mieli czas na formację siebie i rodziny. Dodatkowym aspektem jest jeszcze kwestia współpracy. Jeżeli przebiega ona z dobrymi, poukładanymi ludźmi – a ja miałem tę okazję w życiu trafiać na wspaniałych ludzi – to tego czasu można wygospodarować znacznie więcej, bo w kilka osób można znacznie więcej zdziałać. To jest też kwestia pracy w zespole i pomocy innych.

– Zielonogórski KIK funkcjonuje już 35 lat. Jaką rolę pełni w życiu lokalnej społeczności katolickiej? Jaką masz wizję swojej prezesury i przyszłości klubu?

– KIK stoi przed wyzwaniem dalszej formacji duchowej swoich członków, co jest założeniem i celem funkcjonowania stowarzyszenia. Jednak mimo dużych tradycji okazuje się, że wiele osób nie wie o jego istnieniu. Dlatego chciałbym zaprosić tych, którzy mają możliwość, czas oraz potrzebę systematycznej formacji i przybliżenia się w ten sposób do Pana Boga do udziału w spotkaniach klubu. Chciałbym dotrzeć do szerszej grupy osób, które do kościoła przychodzą raz na jakiś czas, do osób, które noszą w sobie pytania o Pana Boga, ale nie zawsze rozumieją to, co się dzieje w Kościele. KIK jest przestrzenią, która stwarza możliwość spotkania i rozmowy, a jednocześnie poprzez wiedzę, rozum, poznanie i umiejętność daje szansę dowiedzenia się czegoś więcej o Panu Bogu. Z jednej strony chciałbym zachować tradycję cotygodniowych spotkań, a z drugiej dodatkowo wprowadzić taką szerszą formułę spotkań raz w miesiącu na zasadzie prelekcji dla osób – niezależnie od tego, czy są blisko, czy daleko od Pana Boga – które zwyczajnie chcą podyskutować na bieżące tematy związane z wiarą i podnoszeniem swojej formacji duchowej.

– Wiele osób twierdzi dzisiaj, że wiara to ich prywatna sprawa. Jak świadczyć dzisiaj o Bogu w miejscach i wśród ludzi, do których jesteśmy posłani?

– Często mówi się, że człowiek wierzący nie powinien afiszować się ze swoją wiarą. To znaczy, że mam być inny w kościele, inny w domu i w pracy? Tak się nie da. W moim przekonaniu przede wszystkim powinniśmy być naturalni, zwyczajni. Jeżeli tacy będziemy przy Panu Bogu, to będziemy piękni. I tacy również będziemy w domu, pracy zawodowej czy działalności społecznej. To piękno daje Pan Bóg. Jeżeli będziemy blisko Niego, to ten blask poprzez nas będzie przechodził na innych. Nie możemy dać się zamknąć w kościele. Po to Pan Bóg posyła nas do pracy zawodowej czy działalności społecznej, aby właśnie o Nim świadczyć. To też jest niesamowite bohaterstwo pokazać, że wierzę w Boga, ale poprzez swoją postawę pomocy drugiemu człowiekowi, życzliwości, mimo trudności w życiu, które przychodzą na co dzień. Wiara plus wiedza o Panu Bogu dają nam do tego dodatkowy oręż oraz siłę i moc w dzisiejszym trudnym świecie. To jest zadanie nas, świeckich – niezależnie od tego, w jakim stowarzyszeniu, grupie modlitewnej czy wspólnocie jesteśmy – pokazywać, że Pan Bóg jest wspaniały i piękny.

2016-06-09 10:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Weź i czytaj

Niedziela zamojsko-lubaczowska 18/2017, str. 2

[ TEMATY ]

wywiad

DiecezjaSandomierska.pl

Św. Augustyn

Św. Augustyn

Z ks. Krystianem Malcem, moderatorem diecezjalnym Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w diecezji zamojsko-ubaczowskiej, rozmawia ks. Krzysztof Hawro

KS. KRZYSZTOF HAWRO: – Tegoroczna Niedziela Biblijna jest szczególna. Co jej nadaje takiego wymiaru?

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Bronakowski

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Publikujemy pełną treść komentarza bp. Tadeusza Bronakowskiego - przewodniczącego Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję