Katolicki Uniwersytet Lubelski

Nowe laboratorium

18 lutego br. miało miejsce poświęcenie laboratorium powstałej we wrześniu 2002 r. Katedry Biologii Komórki na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym KUL. Laboratorium mieści się w budynkach przy Alei Kraśnickiej 102.

Przybliżając działalność katedry, dziekan wydziału, ks. prof. Stanisław Zięba powiedział, że aby zgłębić życie kompleksowo, należy je poznać indywidualnie. Wszystko, co żyje lub żyło, jest zbudowane z komórek. Komórki tworzą nasze ciało. Katedra swoje dociekania koncentruje na komórkach krwi, bowiem rozszyfrowanie organizacji tej komórki ma wielorakie znaczenie. Nie tylko z racji nowotworów, ale w aspekcie relacji organizm-środowisko. Badania skupiają się na dwóch aspektach: wpływ wanadu i jego interakcje z innymi pierwiastkami m.in. selenem, cynkiem, chromem na metabolizm wybranych komórek zwierzęcych oraz parametry układu oksytokacyjnego w warunkach interakcji z wymienionymi wcześniej pierwiastkami. Są one prowadzone w dwóch układach: in vivo (bezpośrednio na żywym organizmie, w tym przypadku modelem jest szczur) oraz in vitro (badanie w warunkach sztucznych). Ich zastosowanie, w przypadku ustalenia zależności dawka - efekt, wpłynie na odkrycie najwyższych, dopuszczalnych stężeń różnych substancji w środowisku i zminimalizowanie efektu wzajemnej neutralizacji leków.
Jak powiedziała kierownik Katedry Biologii Komórki, prof. Halina Zaporowska, tak skomplikowane badania nie byłyby możliwe, gdyby nie wysokiej klasy sprzęt zgromadzony w laboratorium. Katedra dysponuje komorą laminarną, inkubatorem CO2 HERAcell, zamrażarką niskotemperaturową i spektrofotometrem do mikropłytek. Wymieniony sprzęt umożliwia dokładne i wiarygodne badania cytotoksyczności pierwiastków oraz wielu innych substancji. Dodatkowo mikroskop firmy Nikon z aparatem cyfrowym oraz kontrastem Nomarskiego, Hoffmana, fluorescencją i systemem analizy obrazu, pozwala na dokładną dokumentację uzyskanych wyników. Badania in vivo prowadzone w katedrze bardzo ułatwia analizator hematologiczny, klatki metaboliczne oraz wysokiej klasy spektrofotometr z płynną regulacją długości fali świetlnej.
Tak cenny sprzęt nie byłby chlubą tego laboratorium, gdyby nie pomoc sponsorów. Swoje podziękowania za udzieloną pomoc wyraził rektor KUL - ks. prof. Andrzej Szostek, a kierował je m.in. do: Ministerstwa Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zaproszony na tę uroczystość Wielki Kanclerz KUL, abp Józef Życiński zwrócił uwagę, że czasami dzieje się tak, że mają miejsce eksperymenty na człowieku, gdzie godność ludzka staje się instrumentalnym składnikiem do zaspokojenia ambicji badawczej, jest to problem moralny naszej epoki. Dlatego dobrze, że coraz częściej uważa się, że w badaniach naukowych naczelną zasadą jest godność ludzka, na drugim miejscu jest wartość odkrycia naukowego, a dopiero na trzecim troska o szerzej pojęte dobro ludzkie. Problem etyki laboratoryjnej i odpowiedzialności za wartości ludzkie powinien iść w parze z nauką służącą człowiekowi. Kończąc swoje wystąpienie, Ksiądz Arcybiskup życzył przewrotu naukowego, związanego z planami badawczymi.

Papież do słowackich jezuitów: wciąż żyję, choć niektórzy chcieli mojej śmierci

2021-09-21 13:42

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

- Wciąż żyję, choć niektórzy chcieli mojej śmierci – powiedział papież Franciszek podczas spotkania ze słowackimi jezuitami 12 września w Bratysławie. Zapis tej rozmowy ukazał się we włoskim czasopiśmie „La Civiltà Cattolica”.

Ojciec Święty dodał, że wie, iż „odbywały się nawet spotkania prałatów”, którzy myśleli, że jego stan jest poważniejszy, niż mówiono i „przygotowywali konklawe”. – Cierpliwości! Dzięki Bogu czuję się dobrze – zapewnił papież.

Franciszek podziękował Polakom za modlitewne wsparcie ostatniej pielgrzymki

2021-09-22 10:02

papież Franciszek

Vatican News

Papież Franciszek

Za modlitewne wsparcie swej pielgrzymki do Budapesztu i na Słowację podziękował papież Polakom podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Oto słowa Ojca Świętego:

Film animowany o św. Maksymilianie

2021-09-22 16:47

św. Maksymilian Kolbe

film animowany

Studio Filmów Rysunkowych

Postacie z filmu rysunkowego.

Powstaje film animowany o św. Maksymilianie.

Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej razem z nowosądeckim Wydawnictwem Promyczek opracowuje film animowany o o. Kolbem pt. „Szalony Maks”.