Reklama

Rekonstruktorzy w Muzeum Rolnictwa

2017-07-26 10:52

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk
Edycja podlaska 31/2017, str. 7

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk

Zajazd Wysokomazowiecki. Ojczyzna wzywa! po raz 9. zagościł w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu 16 lipca. Wydarzenie to przygotowano w 210. rocznicę utworzenia Księstwa Warszawskiego, co było przełomowym momentem w zarówno w dziejach Polski, jak i Podlasia

W 1807 r. na mocy traktatu zawartego w Tylży ustanowiono granicę między Księstwem Warszawskim a Cesarstwem Rosyjskim. Linia demarkacyjna przecięła tereny wchodzące w skład dzisiejszego powiatu wysokomazowieckiego na blisko 100 lat, zaś konsekwencje tego wydarzenia są dostrzegalne do dnia dzisiejszego. Przykładem zaszłych wówczas zmian granicy państwowej są losy Ciechanowca. Nowa granica przebiegała wzdłuż rzeki Nurzec, dzieląc miasto na dwie części. Lewobrzeżny Ciechanowiec znalazł się w granicach Imperium Romanowów, natomiast prawobrzeżna część miasta weszła w skład Księstwa Warszawskiego. Do dnia dzisiejszego wielu starszych mieszkańców używa określenia „polska” i „ruska” strona dla odróżnienia części miejscowości leżących po obu stronach rzeki.

W programie znalazły się: pokazy musztry, pokazy kar wymierzanych żołnierzem z epoki napoleońskiej, prezentacje pracy lekarza na polu bitwy, pojedynki na pistolety i broń białą, prezentacje uzbrojenia, wyposażenia i umundurowania. Zwiedzający mogli zaglądać do obozowiska żołnierzy, z bliska przyglądać się ich broni i mundurom. Dzieci i młodzi próbowali swoich sił w konkursie fechtunku. Wyłoniony w ten sposób mistrz szermierki został nagrodzony bogato zdobioną szablą, którą wręczał starosta wysokomazowiecki Bogdan Zieliński. – Cieszę się, że możemy w ten sposób pokazywać historię, uczyć jej, a przy okazji miło spędzać czas – powiedziała dyrektor Muzeum Rolnictwa Dorota Łapiak.

Spotkanie z historią rozpoczęła Msza św. w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu, po której wojska przemaszerowały ulicami miasta do muzeum, gdzie odbyła się dalsza część rekonstrukcji. Kulminacyjnym punktem była rekonstrukcja bitwy „Porwanie ekonoma z dóbr Michała hr. Starzeńskiego”. Za podstawę scenariusza widowiska, podczas którego porwano ekonoma, posłużyły luźno zinterpretowane wydarzenia, które rozegrały się przed ponad dwustu laty w majątku hrabiów Starzeńskich. W bitwie w muzeum w rolę wojsk Księstwa Warszawskiego, armię Napoleona i wojska rosyjskie wcielili się rekonstruktorzy: Ostrołęckie Stowarzyszenie Historyczne „Czwartacy”, Projekt Historyczny Garnizon Gdańsk, Regiment Piechoty z Borysowa nad Berezyną, 50. Bateryjna Rota Artylerii i Stowarzyszenie Strzelców Kurpiowskich z Duglasów. Tło historyczne uzupełniali pracownicy muzeum i wolontariusze w strojach z epoki.

Reklama

– Ciechanowiec i okolice to tereny, gdzie królowała szlachta polska, a więc te tradycje szlacheckie chcemy przypominać i prezentować – mówiła Dorota Łapiak. – Te tradycje były różne i szlachta była różna ze wszystkimi swoimi przywarami, ale też ze swoim wielkim charakterem i honorem. Chcemy przypominać ważne wydarzenia historyczne, zwracając uwagę na wątki lokalne. Nasze muzeum mieści się w dawnej rezydencji hrabiów Starzeńskich i dziś sięgamy po odnalezioną historię hrabiego Michała Hieronima Starzeńskiego, który był szlachcicem, a przede wszystkim wielkim patriotą zaangażowanym w sprawy polskie. Jest to uwieńczenie naszych badań historycznych. Ogromne znaczenie ma charakter edukacyjny spotkania.

Na koniec plenerowego spotkania z historią sztukę „Damy i huzary” zaprezentował Teatr Parabuch.

Zajazd Wysokomazowiecki współorganizowały: Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, Towarzystwo Naukowe Societas Scientiarum Klukoviana et Jablonovianae oraz Zarząd Powiatu Wysokomazowieckiego. Impreza wróciła do muzeum po kilkuletniej przerwie.

Tagi:
wydarzenie

Abp Jędraszewski: duszą państwa jest małżeństwo i rodzina

2019-06-07 18:12

jf/diecezja.pl / Zakopane (KAI)

- Duszą państwa jest autentyczne małżeństwo i rodzina. Przepisy biurokratyczne nie mogą tego ducha zabijać! - mówił arcybiskup Marek Jędraszewski podczas konferencji „Rodzina w społeczeństwie i państwie – aspekty filozoficzne, kulturowe, społeczne i prawne”, która odbyła się w Zakopanem. Wydarzenie zorganizował Klub im. Władysława Zamoyskiego i Związek Podhalan.

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

W wykładzie zatytułowanym „Rodzina w nauczaniu św. Jana Pawła II”, metropolita krakowski przypomniał słynny hołd górali, jaki mieszkańcy Podhala złożyli 22 lat temu Ojcu Świętemu i zbliżającą się 40. rocznicę jego pobytu w Nowym Targu podczas pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny.

Przytoczył wygłoszone wówczas stwierdzenie papieża, że rodzina jest podstawową komórką życia społecznego. Jan Paweł II mówił też wówczas, że od tego, jaka jest rodzina, zależy naród, bo od tego zależy człowiek. e Abp Jędraszewski zacytował apel w obronie życia, wygłoszony przez papieża-Polaka przed 40 laty w Nowym Targu i zachętę, aby polska rodzina dawała życie i była wierna świętemu prawu życia. "Jeśli się naruszy prawo człowieka do życia w tym momencie, w którym poczyna się on jako człowiek pod sercem matki, godzi się pośrednio w cały ład moralny, który służy zabezpieczeniu nienaruszalnych dóbr człowieka" – cytował papieża metropolita krakowski.

Abp Jędraszewski zwrócił uwagę, że cytowane słowa Jana Pawła zawierają podstawowe prawdy tradycyjnej nauki Kościoła, które Jan Paweł II rozwijał podczas swojego pontyfikatu: łączenie małżeństwa i rodziny z dziełem stwórczym Boga, definicję małżeństwa jako sakramentalnego i nierozerwalnego związku kobiety z mężczyzną, socjologiczną tezę o rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i fakt, że rodzina, zbudowana na Bożym fundamencie, daje życie. Przypomniał słowa Ojca Świętego Franciszka, który podczas kanonizacji Jana Pawła II, nazwał go Papieżem Rodziny.

– Jeśli spojrzymy już na jego wczesną działalność, to dostrzeżemy jego szczególne zainteresowanie poświęcone zagadnieniom rodziny i małżeństwa. Z tych refleksji powstały takie filozoficzno-etyczne dzieła jak: „Miłość i odpowiedzialność” i „Przed sklepem jubilera”.

Metropolita odwołał się do listu Karola Wojtyły, napisanego pod koniec Soboru Watykańskiego II w 1965 roku do przyjaciół, Danusi i Julka, w którym ówczesny krakowski arcybiskup dał wyraz przywiązania do rodzin i pokazał, że nie są one dla niego abstrakcyjnymi tworami, tylko znaną mu rzeczywistością, którą kochał i darzył szacunkiem.

– Chciał przejść do historii przede wszystkim jako Papież Rodziny, bo wiedział, że tu zaczyna i kończy się wszystko, gdy chodzi o człowieka i całą ludzkość - zauważył abp Jędraszewski.

Metropolita krakowski przypomniał, że 2 lutego 1994 roku ukazał się list do rodzin „Gratissimam Sane”, opublikowany z okazji ogólnoświatowego Roku Rodziny. Papież włączył w te obchody głos Kościoła, pisząc orędzie skierowane do małżonków i zachęcając ich, by odkrywali swoje powołanie, godność, a także odpowiedzialności i zadania we współczesnym świecie. Abp Jędraszewski zwrócił uwagę na aktualność papieskiego przesłania, które po 25 latach nie traci swojej wymowy.

Metropolita krakowski zaznaczył, że Kościół towarzyszy małżonkom w ich drodze, pokazując właściwy kierunek i wskazując na Chrystusową miłość. Dodał, że papież dostrzegał zagrożenia współczesnego świata, prowadzące do kryzysu małżeństwa i rodziny - wskazywał konieczność powrotu do samych fundamentów i oparcia relacji na Bogu.

Abp Jędraszewski stwierdził także, że prawodawstwo powinno umożliwić i rozwijać życie małżeńskie i rodzinne. "W tym mieści się problem służby zdrowia i troska o dostęp wszystkich ludzi do pracy, a także te problemy, które musi państwo rozwiązywać, by chronić rodzinę i małżeństwo. Co więcej, rozwiązując pewne problemy społeczne, trzeba umieścić dobro rodziny i małżeństwa w centrum tego prawodawstwa" - wskazał prelegent.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kościelny dress code, czyli w co się ubrać do kościoła

2019-07-10 09:40

Magda Nowak
Niedziela Ogólnopolska 28/2019, str. 22-23

Przy temperaturach dochodzących do 30 stopni Celsjusza to zupełnie naturalne, że zakładamy coraz lżejsze ubrania i zaczynamy wyglądać jak plażowicze, nawet w miejscach, w których taki ubiór jest niestosowny. A to już stanowi problem. Dlatego warto przypomnieć zasady, które pomogą nam dostosować strój do miejsca i okoliczności, w których się znajdziemy

pixabay.com

Szczególnym miejscem, w którym należy nie tylko godnie się zachować, ale i być stosownie ubranym, jest kościół. Potrzebny jest nam zatem kościelny dress code. Opiera się on na tych samych założeniach i pełni podobne funkcje co dress code biznesowy. Przede wszystkim chodzi o szacunek do miejsca i spotkanej w nim osoby – w tym przypadku do Pana Boga – oraz o niezwracanie na siebie uwagi. Savoir-vivre jednoznacznie określa wymogi, a ich naczelna zasada brzmi: elegancko i odświętnie.

Dla pań

Kobiecy ubiór do kościoła to opcja „skromnie” – ubrania nie są ani obcisłe, ani prześwitujące i nie wystaje spod nich bielizna. Właściwy strój to taki, który u nikogo nie wywołuje negatywnych reakcji i nie rozprasza uwagi. Należy więc unikać: sukienek oraz bluzek z odkrytymi ramionami i plecami, zbyt głęboko wyciętego dekoltu, spódniczek i sukienek mini, krótkich spodenek, bluzek, które nie zakrywają brzucha, oraz legginsów.

Dla panów

Idący do kościoła panowie także powinni być eleganccy i odświętni, dlatego strój roboczy czy też sportowy tym razem powinni zostawić w szafie. W świetle etykiety, która jest w tym przypadku bezwzględna, elegancki mężczyzna wybierając się na Mszę św. powinien włożyć garnitur, do tego koszulę (najlepiej białą), krawat oraz półbuty. Dopuszczalne są też koszule, spodnie z materiału lub jeansy, ale bez przetarć. Koszulka typu T-shirt, jak mówią specjaliści, to strój dobry na rower lub jogging. Niedopuszczalne są natomiast krótkie spodenki. Gdy chodzi o buty, to u pań i u panów jest podobnie. Według zasad savoir-vivre’u, klapkom plażowym i japonkom mówimy stanowcze – nie.

Godnie, nie swobodnie

Latem na drzwiach kościołów pojawiają się plakaty, które przypominają, by na czas wizyty w świątyni przywdziać strój godny, a nie swobodny. Bernardyn z sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej – o. Tarsycjusz Bukowski mówi: – Przy wszystkich wejściach do sanktuarium mamy tablice informacyjne ze znakami graficznymi o stosownym ubiorze do kościoła. Również podczas ogłoszeń prosimy o właściwe ubieranie się. Czasem jednak się zdarza, że rzeczywiście ktoś nie jest stosownie ubrany. Z czego to wynika? Być może z niewiedzy, że świątynia jest miejscem świętym i wymaga odpowiedniego stroju.

Paulini na Jasnej Górze również wykorzystują tablice informacyjne i ogłoszenia duszpasterskie. Włączyli się ponadto w ogólnopolską akcję: „W progi Boże w godnym ubiorze”. – Niektórzy uważają, że wysoka temperatura zwalnia z odpowiedzialności. Czasami nasza straż jasnogórska czy straż maryjna zwracają komuś uwagę, ale niestety, spotyka się to często z niezrozumieniem, a nieraz i gniewem – mówi o. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry. Zakonnik uważa, że ludzie zatracili poczucie sacrum, i podkreśla: – Potrzeba edukacji i przywrócenia wrażliwości na to, że święte miejsce wymaga odpowiedniego ubioru.

Warto sobie uświadomić, że w krajach takich jak Chorwacja, Włochy czy Malta niewłaściwy ubiór uniemożliwia wejście do świątyni. Coraz więcej ludzi jest zdania, że te reguły powinny zacząć obowiązywać także u nas.

Zdaniem specjalisty
Tatiana Szczęch – stylistka, doradca wizerunkowy z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi wykłady i szkoli w zakresie autoprezentacji, psychologii kolorów i zasad kodu ubioru (dress code). Ekspert HR Polska ds. wizerunku. Współzałożycielka portalu Spell Your Shape.
– Co Pani sądzi o strojach, które mają na sobie latem osoby wchodzące do kościoła?
– Coraz więcej w nas swobody. To dobrze, bo kiedy ubranie staje się naszą drugą skórą, sami czujemy się lepiej i pewniej. Jest jednak pewna granica, której nie wypada przekroczyć – granica dobrego smaku. Mam na myśli, oczywiście, bycie zbyt wyzywającym, bo lato sprzyja odkrywaniu ciała. Problem w tym, że u każdego z nas ta granica przebiega w różnych miejscach. To kwestia wychowania i edukacji – tak, także edukacji. Zasady ubioru są częścią etykiety i powinny być nam znane tak dobrze, jak zasady zachowania przy stole. Bywa jednak różnie.
– Czy coraz częściej zauważane na ulicach, a nieraz także w kościołach, „skąpe” stroje to już norma?
– Owszem, w stylu miejskim zaczynamy stosować modę plażową. Nie, nie jest to norma i nie sądzę, by kiedykolwiek się to zmieniło. Po prostu taki ubiór nie jest w dobrym tonie.
Rozmawiała Magda Nowak

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Nowe kierunki studiów na UJD w Częstochowie

2019-07-19 17:09

AKW

W ramach dodatkowej rekrutacji studentów, która będzie trwać na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie od 22 lipca do 18 września 2019 r. uczelnia proponuje nowe kierunki studiów.

Anna Wyszyńska

Kilka dni temu częstochowski uniwersytet otrzymał zgodę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na uruchomienie 3 kierunków studiów na Wydziale Pedagogicznym. Są to: pedagogika międzykulturowa z mediacją (studia I stopnia), pedagogika specjalna (studia jednolite magisterskie) oraz pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (studia jednolite magisterskie).

W czasie konferencji prasowej 19 lipca br. prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska poinformowała o zaakceptowaniu kolejnych wniosków uczelni dotyczących uruchomienia już w najbliższym roku akademickim kierunków: ekonomii (studia I stopnia), kosmetologii (studia II stopnia) oraz turystyki i rekreacji (studia II stopnia).

Więcej informacji: Zobacz . Obecnie UJD oferuje ponad 40 kierunków studiów w dziedzinach nauk humanistycznych, medycznych, inżynieryjno-technicznych, prawnych i przyrodniczych. Wśród cieszących się największą popularnością są: fizjoterapia, filologia angielska i kosmetologia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem