Reklama

Niedziela Wrocławska

Premiera Teatru na Ostrowie

Teatr na Ostrowie przygotował nowy spektakl dla dzieci, którego premiera odbędzie się 2 października 2017. „Edi z Bombaju” jest kontynuacją oferty spektakli edukacyjnych, z których Teatr na Ostrowie słynie

Niedziela wrocławska 39/2017, str. 5

[ TEMATY ]

teatr

Materiały prasowe

Scena z przedstawienia

Scena z przedstawienia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Autor scenariusza, Stefan Brzozowski, zawarł w treści spektaklu osobiste doświadczenia z okresu szkolnego. Jako dziecko artystów wciąż podróżował i uczęszczał do szkół w wielu miastach Polski. Różnie reagowano na nowego ucznia w klasie. Powodem była inność, budząca z jednej strony zaciekawienie, a z drugiej niechęć i wrogość. Rodzące się emocje powodowały niesnaski w grupach uczniów. – O tych właśnie emocjach mówimy w naszym spektaklu. Próbujemy podpowiedzieć młodym widzom, jak można zbudować dobre relacje z osobą pochodzącą z innej szkoły, z innego miasta czy innej kultury, nie tracąc przy tym własnej tożsamości – tłumaczy Stefan Brzozowski, dyrektor Teatru na Ostrowie.

Spektakl powstał w wyniku uważnego słuchania potrzeb nauczycieli, jako narzędzie wypełniające założenia edukacji włączającej, pamiętając, że mamy w polskim systemie edukacji ponad dwadzieścia tysięcy dzieci innej narodowości. Wyraźne są też inspiracje książkami o losach polskich dzieci w okresie II wojny światowej, tułających się po świecie w tych tragicznych latach dla Polski, i znajdujących schronienie w tak odległych krajach jak Indie, Meksyk czy Nowa Zelandia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Kończymy tym spektaklem cykl o innościach („Pączkowe drzewo”, „Nowy i inni”) i w kolejnych premierach zaproponujemy klasykę literatury polskiej. Będzie to „Paweł i Gaweł” Aleksandra Fredry, z premierą 2 października 2018 r. oraz spektakl dla młodzieży „Klik i robisz co chcesz”, w którym przestrzegamy przed zagrożeniami płynącymi z Internetu – zaprasza Stefan Brzozowski.

Tytułowy „Edi z Bombaju” to mały chłopiec z Indii, który z rodzicami, absolwentami wrocławskiej Akademii Medycznej, przyjeżdża do Polski. W jego rodzinie żywe są wspomnienia polskich dzieci, które znalazły schronienie w Indiach podczas II wojny światowej. Jednym z opiekunów dzieci był dziadek Ediego. Marzenie dziadka, by zobaczyć Polskę, spełnia Edi. Zanim chłopiec odnajdzie swoje miejsce w nowym kraju, musi pokonać niechęć szkolnych kolegów, spowodowaną jego pochodzeniem i odmiennym kolorem skóry. W klasie, gdzie relacje są od dawna ułożone, pojawienie się nowego kolegi z innej kultury wywołuje burzę emocji. Koledzy albo okazują mu wrogość, albo traktują jak swego rodzaju osobliwość. Dorośli zaś nadmiernie się starają, by poczuł się dobrze, co przynosi wręcz odwrotny skutek. Historia Ediego kończy się dobrze, ale spektakl nie daje gotowej recepty, jednak delikatnie i z humorem obnaża ludzkie przywary.

Reżyser spektaklu – Marta Kwiek to artystka o dużym doświadczeniu reżyserskim. Z rozmachem zaplanowała dynamikę przedstawienia, którą tworzą zmiany planów, charakterystycznych dla Teatru na Ostrowie – od aktorskiego, przez lalkowy, aż po plastyczno-świetlny. Dopełnieniem jest atrakcyjna scenografia i wspaniała, niemalże filmowa muzyka, którą przygotowała Elżbieta Sokołowska.

2017-09-21 09:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teatr nie zwija żagli

W powietrzu unosi się niezdrowa cisza. Brakuje trzeszczących dźwięków używanej sceny i tupotu nóg na drewnianych belkach. Pozostał tylko zapach kurzu i dębiny. Nie ma jednak kto go poczuć. Zamknięty teatr przypomina obrazek z wizji postapokaliptycznych. Jak radzi on sobie z pandemią?

Kultura jest jedną z najdotkliwiej porażonych pandemicznym krachem gałęzi gospodarki i życia społecznego. Muzycy, aktorzy, reżyserzy i inni twórcy znaleźli się znienacka w rzeczywistości, w której wydaje się, że kultura została zepchnięta do otchłani artystycznego recyklingu – bez premier, bez wystaw, bez katharsis, w której, zamiast żywego doświadczenia artystycznego, suflujemy sobie maratony z platformami streamingowymi, toniemy w nostalgii do klasyków kina czy odkurzamy dyskografie dawnych idoli. Dreszcz ciekawości przeszywający ciało, gdy kurtyna gładko wznosi się na firmament, jest nie do podrobienia. Za substytut musi służyć dziś szum projektora lub komputerowego wiatraka.
CZYTAJ DALEJ

Czy zmarli nas widzą i słyszą?

2025-09-03 19:54

[ TEMATY ]

śmierć

Agata Kowalska

Kościół uczy, że istnieje pewna forma łączności pomiędzy światem żyjących a światem tych, którzy odeszli. Jest to kontakt realny. Możemy sobie wzajemnie pomagać.

W wyznaniu wiary wypowiadamy słowa: „Wierzę w świętych obcowanie”. To krótkie zdanie zawiera w sobie jedną z najpiękniejszych tajemnic naszej wiary – prawdę o duchowej jedności wszystkich członków Kościoła: zarówno tych, którzy żyją na ziemi, jak i tych, którzy już przeszli do wieczności. Obcowanie świętych to nie poetycka metafora ani pobożne wspomnienie o zmarłych, ale rzeczywista więź, która łączy nas w jednym Ciele Chrystusa, niezależnie od czasu i przestrzeni.
CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie na uroczystości Maryjne i na zakończenie III Synodu Archidiecezji Lubelskiej

2025-09-03 19:54

Archidiecezja Lubelska

Trwający w Kościele Rok Jubileuszowy zachęca nas, abyśmy byli Pielgrzymami nadziei.

Około tysiąca wiernych uczestniczyło w 47. Pieszej Pielgrzymce Lubelskiej na Jasną Górę. Kilkaset młodych z naszej Archidiecezji wybrało się do Rzymu, aby wziąć udział w jubileuszowym spotkaniu z Papieżem Leonem. Do stolicy chrześcijaństwa pielgrzymują grupy parafialne i rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję