Reklama

Specjalnie dla „Niedzieli”

Takie pokazy zdarzają się raz na 100 lat!

2018-08-21 12:26


Niedziela Ogólnopolska 34/2018, str. 22-23

Krzysztof Tadej

W dniach 25-26 sierpnia br. w Radomiu odbędzie się XVI edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW 2018. Mają to być wyjątkowe pokazy. O przygotowaniach i kulisach tego wydarzenia opowiada „Niedzieli” radca – koordynator do spraw AIR SHOW w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych gen. bryg. Krzysztof Żabicki

Zobacz zdjęcia: Air Show Radom 2018

Krzysztof Tadej, dziennikarz TVP: – Panie Generale, na czym będzie polegała wyjątkowość pokazów lotniczych Air Show 2018? Czego mogą oczekiwać ci, którzy przyjadą do Radomia?

Gen. bryg. Krzysztof Żabicki: – Zachęcam Czytelników tygodnika „Niedziela” do udziału w pokazach, bo rzeczywiście będą one wyjątkowe i niepowtarzalne. Organizujemy pokazy w roku 100-lecia powstania lotnictwa wojskowego. W tym niezwykle ważnym wydarzeniu będą uczestniczyły zespoły akrobacyjne i piloci soliści z 22 krajów. Dwa dni to ponad 17 godzin niezwykłych wrażeń podczas pokazów dynamicznych w powietrzu. Na niebie zaprezentuje się ponad 110 statków powietrznych.
Do Polski przyjadą jedni z najlepszych pilotów świata. To właśnie takich, najlepszych z najlepszych, dobiera się do lotniczych zespołów akrobacyjnych. A tych w Radomiu nie zabraknie. W Europie mamy 12 takich zespołów. W Radomiu zobaczymy aż 11, co – biorąc pod uwagę kalendarz imprez lotniczych na świecie – jest ogromnym sukcesem organizacyjnym.

– Wśród nich będzie włoski zespół akrobacyjny Frecce Tricolori...

– To jeden z najsłynniejszych zespołów świata. Zespół był już w Radomiu w poprzednich latach, ale teraz Włosi przygotowali dla nas specjalny, nowy, 40-minutowy program. Dotrą do nas również formacje spoza Europy. Miłośnicy lotnictwa będą mogli podziwiać Royal Jordanian Falcons z Jordanii. To formacja, która w roku ubiegłym zdobyła główną nagrodę przyznawaną przez Międzynarodowy Komitet Pokazów Lotniczych w Europie za najlepszy pokaz.

– Będą również piloci z Pakistanu.

– To dla nas miła niespodzianka. Przedstawiciele sił powietrznych Pakistanu zabiegali o to, żeby uczestniczyć w pokazach. Wynika to z ich szacunku dla naszego kraju. Chcą podkreślić wkład Polski w rozwój lotnictwa w Pakistanie. Po II wojnie światowej, gdy wielu słynnych polskich pilotów znalazło się w różnych krajach, część lotników zamieszkała właśnie w Pakistanie. Na czele tej grupy był gen. Władysław Turowicz i to on tworzył pakistańskie lotnictwo. Został generałem armii pakistańskiej i zastępcą sił powietrznych tego kraju. Dlatego Pakistańczycy pojawią się w Polsce. Przylecą samolotami JF-17 i Mushack. Samolot JF-17 nigdy wcześniej nie był pokazywany w naszym kraju.

– Czy będą jeszcze inne samoloty, których nigdy nie widzieliśmy?

– Będzie wiele niespodzianek. Gratką dla fanów awiacji będzie przelot samolotu wczesnego ostrzegania i kierowania AWACS (Airborne Warning and Control System). Pojawią się też słynni piloci soliści na interesujących miłośników lotnictwa samolotach. Zobaczymy grecki Demo Team Zeus, turecki Solo Türk, brytyjski i niemiecki Eurofighter, czeskie Jas-39 C Gripen, Mi-17 oraz Mi-24/35, belgijski F-16, austriacki SAAB 105 oraz ukraiński Su-27. Przy tej okazji chcę dodać, że obserwujemy zakupy biletów na portalu: www.eBilet.pl, czyli na oficjalnym portalu internetowym, na którym bilety sprzedajemy, i już wiemy, że kupują je ludzie z całego świata. Po to, żeby zobaczyć np. wspomniany ukraiński samolot Su-27. Do Polski przyleci też wielu fanów lotnictwa z Wielkiej Brytanii, Kanady czy Stanów Zjednoczonych. Będą lecieli przez pół świata, żeby zobaczyć samolot, który jest niezwykle rzadko pokazywany.
Atrakcją pokazów będą, oczywiście, występy polskich pilotów, którzy należą do światowej elity. Myślę np. o mjr. Dominiku Dudzie, który dokonuje niesamowitych wyczynów w powietrzu na samolocie F-16. Niektórzy zastanawiają się, jak można wykonywać takie cudowne akrobacje. Do światowej czołówki należą też nasze zespoły akrobacyjne, które zobaczymy na pokazach: Biało-Czerwone Iskry, Orlik i Żelazny. Możemy być dumni, że mamy takie zespoły i takich pilotów.
Inną atrakcją będą pokazy wiatrakowców, motoparalotniarzy, skoczków spadochronowych oraz baloniarzy. Zapewniam, że będą to wyjątkowe pokazy!

– W tym roku bilety na pokazy są płatne?

– I należy spieszyć się z ich zakupem, bo na radomskie lotnisko ze względów bezpieczeństwa każdego dnia możemy wpuścić nie więcej niż 80 tys. osób. Dlatego biletów, tak jak w ubiegłym roku, może zabraknąć. Ich sprzedaż pokryje tylko część kosztów tego wyjątkowego wydarzenia. Nasze pokazy nie są nastawione na zysk. U nas normalny bilet kosztuje 40 zł na cały dzień. W Wielkiej Brytanii, skąd niedawno wróciłem, koszt biletu to 40, ale funtów! W Europie bardzo rzadko cena biletów na pokazy lotnicze jest niższa niż 100 zł. My chcemy, żeby były one dostępne dla wszystkich. Dlatego przygotowaliśmy wiele biletów ulgowych. Po raz pierwszy wprowadziliśmy bilety dla posiadaczy Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny.

– Interesujące wydarzenia będą się działy nie tylko na niebie, ale również na ziemi.

– W tym roku trudno będzie dokonać wyboru, czy spoglądać na niebo, czy na ziemię. Przygotowujemy też bowiem niezwykle interesujący pokaz sprzętu wojskowego. Widzowie AIR SHOW będą mieli okazję przyjrzeć się m.in.: czołgom, transporterom opancerzonym, armatom, zestawom przeciwlotniczym, radarom, broni osobistej żołnierzy i symulatorom szkolenia strzeleckiego. Z bliska będzie można obserwować nowoczesną technikę wojskową i indywidualne wyposażenie polskich żołnierzy, zazwyczaj niedostępne dla publiczności. Zaplanowano też pokaz sprzętu amerykańskiej armii stacjonującej w Polsce. Każdy będzie mógł podejść, dotknąć, zrobić sobie zdjęcie. Pokażemy wiele samolotów historycznych, m.in. z czasów II wojny światowej, które zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Na ziemi przygotowaliśmy również kilka stref tematycznych, np. strefę poświęconą historii Dywizjonu 303 i strefę o historii polskiego lotnictwa wojskowego. Będą specjalne strefy dla dzieci i wiele konkursów.

– Dla rodzin, które wybierają się na pokazy, np. rodzin Czytelników „Niedzieli”, najważniejsze pytanie dotyczy bezpieczeństwa. Czy gdy przyjadą z dziećmi, będą one bezpieczne?

– Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. Dotyczy to zarówno tego, co będzie się działo w powietrzu, jak i tego, co będzie się odbywać na ziemi. Nad bezpieczeństwem czuwać będzie Policja współpracująca z Żandarmerią Wojskową, Strażą Pożarną, Strażą Graniczną, Strażą Miejską, Pogotowiem Ratunkowym oraz Służbą Ochrony Państwa. Dyżury podejmą lekarze, ratownicy medyczni i pozostały personel pomocniczy służby zdrowia. Będziemy działali zgodnie z procedurami bezpieczeństwa, żeby jakiekolwiek ryzyko wyeliminować do zera.

– W czasie pokazów w minionych latach zdarzyły się dwa tragiczne wypadki lotnicze...

– Niestety, w historii lotnictwa mają miejsce tragiczne wypadki. Każda tragedia jest bardzo dokładnie analizowana i wyciągane są wnioski. Z tych dwóch katastrof również. Co roku wprowadzane są nowe zalecenia dotyczące pokazów, tak aby wyeliminować zagrożenia. Jestem dobrej myśli, bo znam lotników, którzy są ludźmi odpowiedzialnymi i przestrzegają procedur.

– Na pokazy do Radomia przyjeżdża zawsze wiele znanych osób. W ubiegłym roku uczestniczyli w nich słynny pilot Tadeusz Wrona, który w 2011 r. wylądował samolotem pasażerskim bez wysuniętego podwozia na Okęciu, a także znany aktor Lesław Żurek. Kto odwiedzi w tym roku pokazy?

– Zorganizujemy strefę FOTO-STAR, czyli strefę gwiazd, bo chcemy, żeby piloci, którzy wykonują akrobacje, spotykali się z publicznością. Każdy będzie mógł z nimi porozmawiać, dopytać o szczegóły, zrobić sobie zdjęcia. Dla fanów lotnictwa będzie to okazja, aby teoretyczną wiedzę z książek i filmów skonfrontować z wiedzą praktyków.
Zobaczymy wiele gwiazd i znanych osób. Nie zdradzę nazwisk, bo chcemy, żeby to była niespodzianka. Ponieważ jest to wywiad dla „Niedzieli”, mogę powiedzieć, że wśród gości pojawi się związany z tygodnikiem słynny watykański fotograf Grzegorz Gałązka – autor zdjęcia beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Jana Pawła II. Człowiek, który zrobił ponad milion zdjęć trzem papieżom: Janowi Pawłowi II, Benedyktowi XVI i Franciszkowi.
Oczywiście, zaszczytem będzie udział w pokazach kapłanów wojskowych. Zaproszenia honorowe, jak zawsze, otrzymali od nas: biskup polowy Wojska Polskiego Józef Guzdek, prawosławny ordynariusz wojskowy abp Jerzy Pańkowski i ewangelicki biskup polowy Mirosław Wola.

Tagi:
lotnictwo

Reklama

Gra na niebie

2019-06-04 13:08

Z Sebastianem Kawą rozmawiał Krzysztof Tadej
Niedziela Ogólnopolska 23/2019, str. 20-22

Najbardziej utytułowany pilot szybowcowy w historii Polski, 15-krotny mistrz świata. W najważniejszych zawodach zdobył aż 30 medali. To Sebastian Kawa – lekarz ginekolog, pilot szybowcowy z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego. Człowiek, który swoimi osiągnięciami zadziwia świat. Z Sebastianem Kawą rozmawia Krzysztof Tadej, dziennikarz TVP

Andrzej Pruszkowski
Sebastian Kawa. W tle – góra Annapurna

KRZYSZTOF TADEJ: – W jednym z wywiadów powiedział Pan: „Robię to, co kocham”. Co fascynującego jest w lataniu szybowcem?

SEBASTIAN KAWA: – Każdy lot jest inny, wyjątkowy, odkrywczy. Ciągle zmieniają się pogoda, siła wiatru, dlatego to, co się dzieje w powietrzu, jest niepowtarzalne. Pilot musi przewidywać i rozwiązywać zagadki. Latanie można porównać do pasjonującej gry.
Podczas lotu szybowcem można zobaczyć to, czego nie zobaczy się w inny sposób. Szybowiec nie hałasuje, nie zatruwa środowiska i dlatego możemy latać np. nad parkami narodowymi – tam, gdzie nie można polecieć śmigłowcem. Jeśli ktoś kocha góry, to w ciągu jednego dnia może podziwiać nie jeden szczyt czy zbocze, ale całe pasmo górskie.
Specyfika tego latania polega również na tym, że to przede wszystkim umiejętności pilota decydują o tym, jaki będzie lot i czy zakończy się sukcesem. W szybowcu nie ma silnika, paliwa, nie można dodać gazu, gdy spada prędkość. Sami musimy szukać prądów powietrza, żeby utrzymać wysokość.

– Modli się Pan przed lotem?

– Tak. Ale nie tylko przed lotem, również wtedy, gdy pojawią się trudne sytuacje w powietrzu.

– Jaka była najtrudniejsza sytuacja? Bał się Pan kiedyś?

– Nieraz czułem niepokój. Dzięki Bogu w trudnych chwilach jestem spokojny i z jeszcze większą precyzją niż zwykle kieruję szybowcem. Najtrudniejsza chwila? Zdarzenie sprzed trzech lat. W 2016 r. leciałem nad górami w 2-osobowym szybowcu. W pewnym momencie wlecieliśmy w chmury. Wcześniej na urządzeniu nawigacyjnym zaprogramowaliśmy odpowiednie punkty, żeby spokojnie „zejść” do lądowania. Było to bardzo ważne, bo przelatywaliśmy nad terenem, na którym nie da się wylądować.

– Kiedy pojawił się problem?

– Pilot w przedniej kabinie zauważył, że mamy słabe baterie, dlatego chciał przełączyć zasilanie, żeby korzystać z drugiego zestawu baterii. Zrobił to tak niefortunnie, że wyłączył całą nawigację.

– Nie było widać żadnych punktów orientacyjnych?

– Nic nie było widać. Byliśmy w chmurach. Całe szczęście – dość wysoko. Kiedy pilot ponownie włączył zasilanie, to stwierdził, że nawigacja nieprawidłowo działa, i znowu wszystko wyłączył!

– Niezwykła sytuacja.

– Do dzisiaj sam się dziwię, że zachowałem spokój. Ponowne włączenie trwało kilka minut, ale dla szybowca w takich warunkach to całe wieki. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło.

– Znany jest Pan w świecie z wyjątkowych wyczynów, np. z przelotu szybowcem nad najwyższymi górami świata – Himalajami. Alpiniści podczas wspinaczki zmagają się z bardzo niskimi temperaturami, wiatrem i lawinami. A Pan? Jakie musiał Pan pokonać trudności?

– W szybowcu z niską temperaturą i brakiem tlenu można łatwo sobie poradzić. Najważniejszym czynnikiem jest wiatr. Dla himalaistów silny wiatr jest przeszkodą, a dla nas czymś zbawiennym, pozytywnym zjawiskiem. Mogliśmy się wznieść nad Himalaje, gdy wiało z prędkością 200 km/h. Nigdy wcześniej nie latałem przy tak silnym wietrze blisko skał. Kolejna trudność to, oczywiście, chmury, które kryją zbocza. Całe przedgórze Himalajów jest z reguły nimi przykryte. Wzniesienie się nad szczyty, a potem powrót na lotnisko to w tym rejonie naprawdę duże wyzwanie.

– Jak długo trwał Pański najdłuższy lot?

– 14,5 godziny. Niestety, z kolegą nie pobiliśmy wówczas rekordu świata. W innym locie pobiliśmy natomiast rekord odległości przelotu – ponad 2 tys. km. Lecieliśmy również ponad 14 godzin.

– To chyba ekstremalne doświadczenie. Przecież w trakcie lotu nie może Pan wyjść z szybowca, wyprostować się, przespać...

– Sen teoretycznie jest możliwy, gdy leci dwóch pilotów, ale w tym locie nie było to możliwe. Cały czas pracowaliśmy. Jeden z nas rozmawiał z kontrolerami ruchu lotniczego, ponieważ gdy lata się na dużych wysokościach, trzeba tak koordynować lot, żeby nie przeszkadzać samolotom pasażerskim. Druga osoba sterowała szybowcem i wybierała taką drogę, żeby nie tracić wysokości. Pod koniec czuliśmy ogromne zmęczenie i rzadko kto się odzywał.

– I wtedy pojawiły się kłopoty...

– Dwie godziny przed zachodem słońca byliśmy jeszcze jakieś 600 km od pierwszego miejsca, gdzie w ogóle mogliśmy wylądować. Lecieliśmy z prędkością 300 km/h, ale niestety, pogorszyła się pogoda. Gdy już zachodziło słońce, musieliśmy lądować na nieczynnym, zapomnianym lotnisku. Po dwóch dniach deszczu trzeba było wykarczować krzaki, żeby z niego wystartować i wrócić do bazy.

– W wielu prestiżowych zawodach wygrywał Pan wszystko, co było do wygrania. Co trzeba zrobić, żeby osiągać tak wspaniałe wyniki? Co chciałby Pan doradzić młodym ludziom, którzy zaczynają swoją przygodę z lotnictwem?

– Szybownictwo to trudny sport. Jeśli ktoś potraktuje go tylko jako odskocznię od codzienności i będzie latał po to, żeby od czasu do czasu pochwalić się zdjęciem na Facebooku, to niczego nie osiągnie. Jaka jest moja rada? Potraktować szybownictwo poważnie. Tak jak w innych dziedzinach życia – liczy się odpowiednia motywacja. Kto chce wygrywać, ten na pewno znajdzie sposób, żeby pokonać problemy.
Chciałbym zwrócić uwagę na to, o czym się niewiele mówi. Wywodzę się z okresu, kiedy szkolenie szybowcowe w aeroklubach było masowe. Tak działo się w latach 60., 70. i za moich czasów – na początku lat 80. ubiegłego wieku. Niemal każdy zainteresowany mógł się szkolić, nie ponosząc kosztów, choć wymagało się od kandydata idealnego zdrowia, by potem nadawał się do innego lotnictwa, do latania komunikacyjnego czy wojskowego. Szybownictwo było początkiem drogi, piramidy szkolenia i jednocześnie selekcją kandydatów na lotników. Pamiętam, jak w mistrzostwach Polski startowało ok. 50 pilotów, z których każdy z powodzeniem mógł walczyć na mistrzostwach świata. W tej chwili ta grupa bardzo się skurczyła. W Polsce mamy może 5 pilotów na najwyższym światowym poziomie. Jeśli chcemy odnosić znaczące sukcesy, które rozsławiają nasz kraj, to musimy wrócić do masowego szkolenia młodzieży. Szkolenie pilotów w klubie sportowym jest najtańsze, bo na obozach kandydaci sami pracują i muszą sobie to latanie zorganizować. Brak finansowania dla nastolatków, którzy przecież jeszcze w tym czasie nie zarabiają, a jednocześnie ogromne utrudnienia w przepisach, konieczność certyfikowania – mocno ograniczyły im możliwości.

– Ile czasu zajmuje nauka pilota szybowca, żeby osiągnął najwyższy poziom?

– Według mnie, ok. 10 lat, przy założeniu, że zainteresowana osoba będzie intensywnie latać, ok. 100 godzin rocznie. Ten okres można nieco skrócić, ponieważ pojawiły się znakomite wyczynowe 2-osobowe szybowce. Jeśli młody człowiek, który chłonie wiedzę, będzie się uczył z doświadczonym pilotem, to cykl szkolenia zamknie i odpowiedni poziom osiągnie nieco wcześniej.

– Jakie są Pańskie plany, marzenia?

– W tym roku chciałbym latać szybowcem ponad górami Tienszan w Kazachstanie i Kirgistanie. Rozmowy w tej sprawie są już zaawansowane. Innym marzeniem jest, oczywiście, przelot nad Antarktydą. Mam nadzieję, że stanie się tak w następnych latach.

– Pańskie dzieci również są zainteresowane szybownictwem?

– Mam dwie córki, Martę i Aleksandrę. Na razie nie są tym zainteresowane, ale są też zbyt młode, żeby rozpocząć latanie. Interesują się jazdą konną i to jest ich pasja. Mam nadzieję, że może kiedyś będą kontynuowały rodzinne tradycje. Nie myślę tylko o sobie, ale również o moim tacie. Był nie tylko lekarzem, ale również znakomitym, wybitnym pilotem szybowca. Wygrywał różne zawody, ale nie miał takich możliwości jak ja, bo żyliśmy za żelazną kurtyną. To był mój pierwszy i jedyny trener w szybownictwie. Dzięki niemu osiągnąłem i osiągam tak wiele.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Bp Kaszak: Cóż złego zrobiła Wam Maryja? Za co Ją tak straszliwie obrażacie? To nas bardzo boli

2019-08-25 22:24

jc / Częstochowa (KAI)

"Niestety, z bólem i trwogą musimy stwierdzić, że Maryja, Matka Boga Najwyższego i nasza ukochana Matka, na naszej polskiej ziemi jest obrażana, i to poprzez profanację cudownego, od wieków świętego dla wielu Polaków Jej wizerunku ‒ obrazu Matki Bożej Częstochowskiej" – mówił biskup sosnowiecki Grzegorz Kaszak w homilii wygłoszonej na Jasnej Górze w przeddzień uroczystości NMP Częstochowskiej.

M. Sztajner/Niedziela

Odnosząc się do niedawnych wydarzeń biskup podkreślał, że "jesteśmy świadkami podejmowania dalszych akcji przeciwko najukochańszej osobie, jaką Jezus miał na ziemi. Są to działania wyjątkowo haniebne i groźne, niosące ze sobą bardzo konkretne konsekwencje ‒ karę Bożą".

Zobacz zdjęcia: Procesja z Obrazem Matki Bożej z Archikatedry Częstochowskiej na Jasną Górę

- W trosce o szacunek dla naszej Królowej i o dobrobyt naszej ukochanej Ojczyzny nie możemy milczeć, tylko na rożne sposoby musimy wyrażać swój sprzeciw przeciwko tym skandalicznym zachowaniom oraz podejmować czyny pokutne, by zadośćuczynić Panu Bogu za bluźnierstwa wobec Maryi i Jego osoby - podkreślał.

"Pytamy autorów i uczestników ataków na Przenajświętszą Panią: Cóż złego zrobiła Wam Maryja? Za co Ją tak straszliwie obrażacie? To nas bardzo boli. Maryja jest Matką Boga i naszą ukochaną Matką, którą bardzo szanujemy. Tymi haniebnymi czynami obrażacie także nasze uczucia religijne. Dlatego nie ma i nigdy nie będzie naszego przyzwolenia na takie niedopuszczalne zachowanie" - pytał bp Kaszak.

Nawiązując do orędzia Matki Bożej z Fatimy, wzywał do praktykowania wynagradzającego nabożeństwa pierwszych sobót miesiąca. Podkreślał, że w zaistniałej sytuacji katolikom nie wolno milczeć – muszą stanowczo przeciwstawiać się moralnie złym działaniom oraz brać w obronę tych, którzy w trosce o dobro Polski głoszą prawdę o zagrożeniach ideologii LGBT.

W tym kontekście przypomniał osobę abp. Marka Jędraszewskiego. Zachęcał też rodziców do podpisywania deklaracji sprzeciwiającej się wychowywaniu dzieci zgodnie z ideologią LGBT.

"Jasnogórska Pani, wspieraj nas, abyśmy byli w stanie naszymi modlitwami i ofiarami wynagrodzić Bogu bluźnierstwa, jakich doznaje On od ludzi. Pomóż nam uśmierzyć sprawiedliwy gniew Boży, do którego sami zmuszamy Stwórcę grzechem i nieposłuszeństwem, bo kiedy zapłonie jego ogień, nikt i nic się nie ostoi" – zakończył homilię bp Kaszak.

25 sierpnia w południe na Jasną Górę przybyło ponad tysiąc pielgrzymów z Zagłębia Dąbrowskiego. To druga część diecezjalnej pielgrzymki – 13 sierpnia do Częstochowy weszło prawie 1500 osób z regionu olkuskiego. Obu pielgrzymkom towarzyszył na trasie biskup Grzegorz Kaszak.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Bp Kaszak: Cóż złego zrobiła Wam Maryja? Za co Ją tak straszliwie obrażacie? To nas bardzo boli

2019-08-25 22:24

jc / Częstochowa (KAI)

"Niestety, z bólem i trwogą musimy stwierdzić, że Maryja, Matka Boga Najwyższego i nasza ukochana Matka, na naszej polskiej ziemi jest obrażana, i to poprzez profanację cudownego, od wieków świętego dla wielu Polaków Jej wizerunku ‒ obrazu Matki Bożej Częstochowskiej" – mówił biskup sosnowiecki Grzegorz Kaszak w homilii wygłoszonej na Jasnej Górze w przeddzień uroczystości NMP Częstochowskiej.

M. Sztajner/Niedziela

Odnosząc się do niedawnych wydarzeń biskup podkreślał, że "jesteśmy świadkami podejmowania dalszych akcji przeciwko najukochańszej osobie, jaką Jezus miał na ziemi. Są to działania wyjątkowo haniebne i groźne, niosące ze sobą bardzo konkretne konsekwencje ‒ karę Bożą".

Zobacz zdjęcia: Procesja z Obrazem Matki Bożej z Archikatedry Częstochowskiej na Jasną Górę

- W trosce o szacunek dla naszej Królowej i o dobrobyt naszej ukochanej Ojczyzny nie możemy milczeć, tylko na rożne sposoby musimy wyrażać swój sprzeciw przeciwko tym skandalicznym zachowaniom oraz podejmować czyny pokutne, by zadośćuczynić Panu Bogu za bluźnierstwa wobec Maryi i Jego osoby - podkreślał.

"Pytamy autorów i uczestników ataków na Przenajświętszą Panią: Cóż złego zrobiła Wam Maryja? Za co Ją tak straszliwie obrażacie? To nas bardzo boli. Maryja jest Matką Boga i naszą ukochaną Matką, którą bardzo szanujemy. Tymi haniebnymi czynami obrażacie także nasze uczucia religijne. Dlatego nie ma i nigdy nie będzie naszego przyzwolenia na takie niedopuszczalne zachowanie" - pytał bp Kaszak.

Nawiązując do orędzia Matki Bożej z Fatimy, wzywał do praktykowania wynagradzającego nabożeństwa pierwszych sobót miesiąca. Podkreślał, że w zaistniałej sytuacji katolikom nie wolno milczeć – muszą stanowczo przeciwstawiać się moralnie złym działaniom oraz brać w obronę tych, którzy w trosce o dobro Polski głoszą prawdę o zagrożeniach ideologii LGBT.

W tym kontekście przypomniał osobę abp. Marka Jędraszewskiego. Zachęcał też rodziców do podpisywania deklaracji sprzeciwiającej się wychowywaniu dzieci zgodnie z ideologią LGBT.

"Jasnogórska Pani, wspieraj nas, abyśmy byli w stanie naszymi modlitwami i ofiarami wynagrodzić Bogu bluźnierstwa, jakich doznaje On od ludzi. Pomóż nam uśmierzyć sprawiedliwy gniew Boży, do którego sami zmuszamy Stwórcę grzechem i nieposłuszeństwem, bo kiedy zapłonie jego ogień, nikt i nic się nie ostoi" – zakończył homilię bp Kaszak.

25 sierpnia w południe na Jasną Górę przybyło ponad tysiąc pielgrzymów z Zagłębia Dąbrowskiego. To druga część diecezjalnej pielgrzymki – 13 sierpnia do Częstochowy weszło prawie 1500 osób z regionu olkuskiego. Obu pielgrzymkom towarzyszył na trasie biskup Grzegorz Kaszak.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem