Reklama

Z zachwytu rodzi się teologia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początek roku akademickiego to wyjątkowy moment. Po wakacyjnej ciszy znów ożyły mury uczelni i pojawiło się w niej życie. Wszędzie pełno młodych ludzi. Przychodzą na uczelnię niczym do studni, aby pić wodę. Przychodzimy, bo pragnienie się wzmaga. Uniwersytet – stara studnia.

Obecnie zamiast studni mamy wodociągi, zaawansowaną technologię, dziś już nawet nie wiemy, skąd płynie woda. Pijemy ją bez głębszej refleksji, bo mamy do niej łatwy i nieograniczony dostęp. Pijemy wodę z chlorem, z ozonem i z innymi dodatkami. Wielu jednak taka woda nie wystarcza, szukają studni, źródła. Szukają początku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z takim właśnie pragnieniem wielu młodych ludzi przekracza progi uczelni. Nie tyle z ciekawości, ile właśnie z tęsknoty za źródłem. Idą do miejsca, gdzie zaczęła się nauka. A zaczęła się ona od zachwytu nad światem. I to jest właściwie początek teologii. Jeśli oprócz zachwytu ktoś poczuje w sercu odrobinę wdzięczności za piękny świat – nie wiedząc nawet wobec kogo – to właśnie w tym momencie rodzi się teologia, czyli myśl o Stwórcy.

Reklama

Teologia zatem nie jest tylko akademickim wykładem dla przyszłych kapłanów, ale zachwytem serca dla wszystkich ludzi, którzy dostrzegają, że piękno wszechświata nie jest kwestią przypadku. Może dlatego ktoś zapisał w swoim notatniku takie słowa: „Tam, gdzie szarość, zdumiewaj ludzi pięknem. Bo zdumienie jest początkiem nowego”.

Początek roku akademickiego – czas, aby zdumiewać ludzi szukających źródła.

Inauguracja nowego roku akademickiego zawsze odbywa się w pewnym kontekście. W tym roku obchodzimy 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Ponadto niedawno weszła w życie Konstytucja dla nauki reformująca uczelnie wyższe. Te dwa wydarzenia zobowiązują do refleksji nad rolą naszej uczelni i zadaniami, które przed nią stają.

Niepodległość... Po ponad 100 latach rozbiorów Polska odzyskała swoją narodową tożsamość. Ponownie zaistniała jako suwerenne państwo – dom dla Polaków. Co zawsze było w tym domu? Rodzina, wiara i patriotyzm. To są wartości, które umożliwiły narodowi egzystencję i przetrwanie.

A co z przyszłością Ojczyzny?

Kiedy bywałem za granicą, w rozmowach wielokrotnie słyszałem zdanie: chciałbym, aby nasz kraj był taki jak Polska. I mówili to głównie ludzie młodzi. Może więc warto strzec rodziny, wiary i patriotyzmu? To jest moc tożsamości. Wolność jest darem. Trzeba jej strzec, bo można być niewolnikiem w wolnym kraju. Niewolnikiem nałogów, agresji, Internetu, własnych zachcianek. Tam, gdzie nie ma jasno wytyczonych granic etycznych, wolność przeradza się w zniewolenie. A my w imię wolności chcemy znieść wszelkie granice.

Reklama

Niewolnicy w wolnym kraju. Wolni i niewolni. Nie! Nie musi tak być! I tak nie będzie! Wielu młodych ludzi tęskni za wewnętrzną niepodległością. Wolni ludzie – w wolnym kraju.

Papieska uczelnia pragnie posługiwać w odzyskiwaniu tej wewnętrznej niepodległości. Niewielka uczelnia dla wielkich spraw.

* * *

Co roku Summer Exhibition w Royal Academy of Arts w Londynie gromadzi blisko 1000 obrazów artystów z całego świata. Jest to pewnego rodzaju pokaz nowych kierunków, tendencji w sztuce. Wśród wielu obrazów jeden szczególnie przykuł moją uwagę. Przedstawiał on Stephena Hawkinga, zmarłego niedawno angielskiego naukowca, który negował istnienie Boga. Zmagający się od wielu lat z nieuleczalną chorobą mięśni fizyk siedzi na wózku inwalidzkim. Obok niego – również na wózku – siedzi staruszka, cała zniekształcona chorobą. W prawym ręku trzyma różaniec. Dwie osoby na wózkach inwalidzkich. Dwa światy: świat nauki i świat wiary.

Ale najbardziej intrygujące na tym obrazie były dwie dłonie: Hawkinga i staruszki, które zwisały z wózków, nieomal się dotykając. Symbol? Nie wiem. Ale to mnie urzekło. Przypomniałem sobie wtedy encyklikę Jana Pawła II „Rozum i wiara”. Dwa światy. Pod londyńskim obrazem widniał napis: „Science without religion is limp. Religion without science is blind” – nauka bez religii kuleje. Religia bez nauki jest ślepa.

Dwa światy, które tak bardzo potrzebują siebie nawzajem. Jeden bada to, co jest stworzone, drugi mówi o Stwórcy.

Reklama

Przyszło nam żyć w czasie, kiedy te dwie ręce – te dwa światy – się do siebie zbliżyły. W nowej Konstytucji dla nauki teologia została umieszczona w obszarze dziedzin naukowych. Powstała dziedzina nauk teologicznych. Nie byłoby to możliwe bez zrozumienia, czym teologia właściwie jest.

Drodzy Studenci, inaugurujemy dziś nowy rok akademicki. Gdyby tak zapytać was, jakie są wasze marzenia, to wielu pewnie powiedziałoby: chciałbym, aby już był czerwiec, i to po sesji egzaminacyjnej.

Spełniając takie marzenia, pozbawilibyśmy studentów wielu ważnych momentów, wielu okazji do zachwytów, do zmagań, do wzmacniania swojego serca i umysłu.

Bylibyście jak turysta, który wjechał kolejką linową na Kasprowy Wierch. Widział góry, ale tak naprawdę ich nie poznał: nie pił wody ze strumyka, nie poczuł wiatru we włosach, nie uśmiechnął się na widok stada owiec. A co najważniejsze – nie wzmocniłby swoich nóg, by zaniosły go tam, dokąd pragnie w życiu dojść. Nie wylałby kropli potu, które nauczyłyby go cierpliwości, i nie nauczyłby się przewidywać, że pogoda w każdej chwili może się zmienić – i w górach, i w życiu.

Lepiej więc niech październik nie zamienia się z czerwcem.

Fragment przemówienia inauguracyjnego na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, 4 października 2018 r.

2018-10-16 11:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słuchanie siebie i innych według św. Hildegardy

[ TEMATY ]

Hildegarda

św. Hildegarda

eSPe

Komunikacja, rozmowa, docieranie do siebie to wcale nie tak proste rzeczy, jak się wydaje. Wiele osób może to zaskakiwać, ale wiele na ten temat możemy dowiedzieć się od średniowiecznej zakonnicy św. Hildegardy. Jolanta Zajdel rozmawia o tym z Beatą Jakoniuk-Wojcieszak.

Słyszeć a słuchać
CZYTAJ DALEJ

Katolikos Ormian zaprasza Papieża do wizyty w Armenii

2025-09-16 20:08

[ TEMATY ]

Armenia

Papież Leon XIV

Katolikos Ormian

Vatican Media

Leon XIV i Karekin II w Castel Gandolfo

Leon XIV i Karekin II w Castel Gandolfo

Papież we wtorek rano przyjął na audiencji patriarchę Ormian katolikosa Karekina II. Otrzymał zaproszenie od patriarchy do odwiedzenia Armenii. Po Janie Pawle II, Benedykcie XVI oraz Francizku, Leon XIV jest czwartym papieżem, który przyjął na audiencji Karekina II. Katolikos odwiedził też bazylikę Santa Maria Maggiore i modlił się przy grobie Papieża Franciszka.

Zaproszenie do odwiedzenia Armenii
CZYTAJ DALEJ

III Wałbrzyski Marsz Pamięci Sybiru

2025-09-17 11:43

[ TEMATY ]

Wałbrzych

Sybiracy

marsz pamięci sybiru

Wacław Kwieciński

Poczty sztandarowe wałbrzyskich szkół podczas III Wałbrzyskiego Marszu Pamięci Sybiru

Poczty sztandarowe wałbrzyskich szkół podczas III Wałbrzyskiego Marszu Pamięci Sybiru

Są takie marsze, które nie są spacerem ani manifestacją polityczną. To kroki pamięci – ciężkie, bo niesione bólem historii, a jednocześnie dumne, bo stawiane w imię wolności. 16 września ulicami Wałbrzycha przeszedł po raz trzeci Marsz Pamięci Sybiru, w przeddzień Dnia Sybiraka i w 86. rocznicę sowieckiej napaści na Polskę.

To wydarzenie organizowane wspólnie przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 i parafię Niepokalanego Poczęcia NMP, stało się już stałym punktem kalendarza miasta. Rozpoczęło się w Parku Sybiraków, pod pomnikiem upamiętniającym bezimienne ofiary stalinowskich represji. Tam padły słowa modlitwy, tam rozbrzmiał wiersz Mariana Jonkajtysa „Poległym i pomordowanym na Wschodzie”, tam też zapłonęły znicze, zanim uczestnicy ruszyli w stronę kolejnego monumentu przy kościele na ul. Wyszyńskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję