W okresie Wielkiego Postu tysiączne rzesze od najmłodszych do najstarszych parafian uczestniczą w rekolekcjach. W Łodzi wielkopostne rekolekcje dla dzieci odbyły się w terminach 17-19 marca (klasy IV-VI), 20-22 marca (klasy I-III) - w parafiach północnej części Łodzi, natomiast 24-26 marca klasy IV-VI i w dniach 27-29 marca klasy I-III - w południowej części Łodzi. Natomiast młodzież szkół ponadgimnazjalnych uczestniczyła w rekolekcjach od 31 marca do 2 kwietnia. Młodzież szkół gimnazjalnych brała udział w rekolekcjach od 31 marca do 2 kwietnia oraz w dniach 2-4 kwietnia. W "akademickich" kościołach odbywają się rekolekcje dla studentów i inteligencji. Także świat służby zdrowia, nauczycieli, twórców kultury ma możność uczestniczenia w swoich "specjalistycznych" rekolekcjach. Wszystkie te niecodzienne formy duchowej mobilizacji charakteryzują się masowym udziałem uczestników i przemijają bez większych trudności. Jednak rekolekcje dla młodzieży w szczególny sposób wywołują "ciarki" na skórze wszystkich katechetów i duszpasterzy pracujących na co dzień z młodzieżą. Rekolekcje dla młodzieży stają się w jakiś sposób sprawdzianem wyników katechetycznej pracy. Katecheza odbywa się bowiem w kontekście współczesnych procesów społecznych przemian powodujących dezintegrację dotychczasowych norm i systemów wartości, a także zakłócających proces religijnego wychowania. Po normalizacji, którą stało się wprowadzenie religii do szkół, odczuwa się mniejszą frekwencję młodzieży na nabożeństwach. Nic dziwnego, że temat rekolekcji szkolnych staje się przedmiotem obrad specjalistów i praktyków katechezy. Takie spotkanie odbyło się 22 lutego 2003 r. w Salezjańskim Wyższym Seminarium Duchownym jako VII Forum Rekolekcyjne. W ramach spotkania o. prof. Wiesław Przyczyna, dyrektor Studium Homiletycznego w Krakowie, przedstawił teoretyczne aspekty rekolekcji. Ks. prof. Józef Michalski z Zabrza postulował maksymalizację wysiłków osób prowadzących rekolekcje. W panelu dyskusyjnym Aleksandra Bałoniak z redakcji pisma Katecheta wskazała na integrującą środowisko szkolne funkcję rekolekcji. Proponowała zmniejszenie rozmiaru grup rekolekcyjnych. Paulina Nowosielska z Przeglądu, powołując się na rozmowy z młodzieżą, wskazała na konieczność uwzględnienia takich tematów jak aborcja, antykoncepcja, pornografia. Wskazywano na rolę osobowości prowadzących rekolekcje, konieczność solidnego przygotowania oraz uszanowania wolności słuchaczy. Bardzo ważna jest także sprawa komunikacji, a więc właściwego języka. Po panelu łódzcy aktorzy Mirosława Marcheluk i Ryszard Mróz poprowadzili warsztaty pt. "Żywe słowo, trema, kontakt ze słuchaczem". W ramach wniosków z "Forum" podkreślano rolę grupy wspomagającej kapłana, rolę kapłanów, rodziców, nauczycieli. Pojawiła się także propozycja trzydniowych spotkań opartych na nowo opracowanych tajemnicach różańcowych, zwłaszcza tajemnicach światła.
Pomóż w rozwoju naszego portalu