Reklama

Niedziela Kielecka

SacroExpo 2019

Ok. 280 wystawców z 11 krajów, tysiące gości, sztuka wysoka i mniej wysoka – taki był bilans XX jubileuszowej edycji Międzynarodowej Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO. Targi odbywały się od 10 do 12 czerwca. Jak co roku można było poznać najnowsze trendy w dziedzinie sztuki sakralnej, wyposażenia kościołów, budownictwa, ruchu pielgrzymkowego, działalności medialnej i wydawniczej

Niedziela kielecka 26/2019, str. 1, 6

[ TEMATY ]

SacroExpo

TD

Inauguracja SacroExpo 2019

Inauguracja SacroExpo 2019

Inauguracja wydarzenia targowego miała miejsce z udziałem bp. Michała Janochy z Warszawy – przewodniczącego Rady KEP ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, księży biskupów kieleckich, bp. Jana Piotrowskiego, bp. Mariana Florczyka i wielu oficjalnych gości.

– Przez sztukę i jej dzieła otrzymujemy tak wiele satysfakcji, bo to w sztuce jest prawda, miłość, nadzieja – mówił bp Jan Piotrowski. W rozmowie z „Niedzielą” Ksiądz Biskup podkreślił, że przestrzeń sztuki sakralnej jest wyjątkowa. – Sztuka i jej oddziaływanie to także obszar prawdy, przekaz prawdy. Człowiek pragnie piękna. SacroExpo jest fantastyczną okazją nie tylko dla duchownych, ale dla wszystkich zainteresowanych sztuką sakralną, aby odkrywali, że te obszary sztuki są tak bogate, że wciąż przynoszą nam nowe treści – podkreślił bp Piotrowski.

Bp Janocha: kultura rodzi się z kultu

Reklama

– Kultura rodzi się z kultu. Kultura bez kultu umiera. SacroExpo stanowi przegląd tego, co dzieje się w sztuce sakralnej, od najwyższej półki, po najniższą, która niestety istnieje. Trzeba samemu rozejrzeć się, wybrać… Papież Benedykt XVI powiedział, że przyszłość Kościoła realizuje się w liturgii, w Eucharystii – mówił pomocniczy biskup warszawski Michał Janocha, wskazując ważny jego zdaniem trend, w którym powinna podążać sztuka sakralna. Zauważył zarazem, że trudno oczekiwać od wystawy SacroExpo, by kształtowała gusty. Biskup jest przeciwnikiem „rozrzutności” w sztuce sakralnej. – Życzę odnalezienia tego jednego obiektu, jednego dzieła, które pozwoli zachwycić się, zatrzymać. Potrzeba nam pewnej ascezy, żyjemy w czasach nagromadzenia elementów i nadmiaru. Na zasadzie kontrapunktu – za „Małym Księciem” Antoine Saint Exupery’ego, powiem: „najważniejsze jest niewidzialne” – mówił podczas otwarcia bp Janocha.

– Czy wystawa jest w stanie eliminować nie najlepsze trendy zdobnicze w niektórych kościołach, parafiach? – z tym pytaniem zwracam się do ks. bp. prof. Janochy. – Nie sądzę. Nie jest. To jest wydarzenie masowe, które raczej nie służy sztuce wysokiej – odpowiada gość z Warszawy.

Wystawa o randze światowej

Wspólnie z prezesem targów Kielce, Andrzejem Mochoniem, bp Janocha uhonorował statuetkami firmy, które są wierne targowemu wydarzeniu od 20 lat.

Reklama

A. Mochoń przypomniał, że wydarzenie posiada tytuł drugiej największej wystawy, poświęconej sztuce sakralnej i potrzebom Kościoła, wymienił wiele osób inspirujących organizatorów w kolejnych edycjach, w tym laureatów Per Artem ad Deum: Ennio Morriconego, Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Zanussiego, Wincentego Kućmę, Leszka Mądzika. Podkreślił także aspekt ekumeniczny wydarzenia.

Po raz pierwszy wydarzenie relacjonowała największa na świecie telewizja katolicka dostępna w ponad 150. krajach – polski oddział Telewizji EWTN. Jej dyrektor ks. Piotr Wiśniewski zauważył, że choć polska edycja ma zaledwie 7 miesięcy, to trzeba pamiętać o jej globalności. – Są z nami nasi partnerzy zza granicy, z Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Węgier – wymieniał.

SacroExpo to jedyne w swoim rodzaju wydarzenie z pogranicza kultury i komercji, nawiązujące zarówno do tradycji, jak również do sztuki nowoczesnej. Dla wielu księży to doskonała okazja do rozpatrzenia się w nowościach w zakresie wyposażenia świątyń i ich zmodernizowania, uzupełnienia zbiorów o nowe pozycje biblioteczne, różańce, czy modlitewniki. Ekspozycja miała najnowszą ofertę wydawnictw katolickich (m.in. kieleckiej Jedności) i jak co roku była szansa na spotkanie z autorami najnowszych pozycji książkowych. Na stoiskach oglądano organy, witraże i kielichy, wybierano stuły, ornaty i odzież zaprojektowaną na potrzeby księży i zakonników. Hale ozdobiły ikony, witraże i figury świętych – z pogranicza sztuki wysokiej, i tej niższej…

Imprezie targowej towarzyszyły konferencje, m.in. z zakresu duchowości i muzealnictwa, wręczenie Medalu Per Artem ad Deum, wystawy, warsztaty, np. Szkoły Pisania Ikon.

Trendy i nowinki

Niektóre eksponaty były bardzo oryginalne, jak… Biblia do żucia.

– To sposób na nietypowe przybliżanie wiary – mówi Dorota Majer-Gawron z Dayenu Design, krakowskiej firmy tworzącej nietypowe gadżety chrześcijańskie.

Biblia do żucia to 30 wersów do codziennego „przeżuwania”, czyli przemyślenia i przeżycia. Każdy wers można rozważać zaproponowaną na odwrocie metodą lectio divina. Z kolei „kostki kazaniowe” to drewniane kostki, na których wyryte zostały symbole biblijne, np. ryba, chmury burzowe, Alfa i Omega, anioł, sieć. Te symbole pomagają układać historie biblijne, być może zainspirują księży do tworzenia homilii. Wiedzę religijną można poszerzać np. grając w edukacyjne gry planszowe i karciane. Taką ofertę przygotowała firma Docebo.

Zwiedzający wystawę zobaczyli, jak co roku gotowe ołtarze, rzeźby, ikony, bogato zdobione baldachimy i kapy, ornaty, pojawiły się instrumenty imitujące organy.

Per Artem ad Deum

Ważnym punktem w programie SacroExpo jest doroczna uroczystość przyznania prestiżowego medalu Papieskiej Rady ds. Kultury „Per Artem ad Deum” – tak dzieje się podczas SacroExpo od 15 lat. Tegorocznymi laureatami zostali: śpiewak muzyki dawnej Marcin Bornus-Szczyciński, malarz, krytyk sztuki i filozof – Tadeusz Boruta oraz wybitny mozaista Alexander Kornoukhov. – Wyróżnienie przyznawane jest przez Stolicę Apostolską. Wybrano ludzi tworzących sztukę opartą na wartościach, prowadzącą do piękna. Jeżeli zaś sztuka prowadzi do piękna to kierunkuje ona na Boga. Definicji piękna jest wiele, ale jedna z nich mówi, że prowadzi ono do piękna samego Stwórcy – zauważył bp Florczyk.

Rosyjski artysta wyraźnie wzruszony podkreślał, jak ważna to dla niego i nobilitująca nagroda. Medal kapituła przyznała mu za „zespalanie nauki i tradycji w natchnionych formach sztuki”. Artysta, uznawany na najwybitniejszego współczesnego mozaistę, jest otwarty na inne wyznania i kultury, o czym świadczą realizacje w kościołach różnych wyznań. Jego pracownie znajdują się w Moskwie, Gruzji, Rawennie i Rzymie. Laureat wielu prestiżowych, światowych konkursów, jest autorem mozaiki w watykańskiej kaplicy „Nowe Jeruzalem” ze 100 milionów elementów. Ten projekt określany jest mianem jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć artystycznych XX wieku.

Artyści uczestniczyli w konferencji „Dialogi o sztuce”. Odbyła się także debata „Dialogi o religii – Religia (nie)prześladowana”, którą poprowadził ks. Rafał Dudała, a zakończył spektakl Chrześcijańskiego Teatru Tańca, widowiskiem „W imię…”.

Podczas gali wręczenia medalu Per Artem ad Deum przyznane zostały także medale polskich biskupów dla wystawców targów SacroExpo.

Nagrodę Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka otrzymała pracownia snycerska Andrzej Burkot za zestaw płaskorzeźb w drewnie lipowym „Stacje Drogi Krzyżowej”. Z kolei medal honorowy Prymasa seniora kardynała Józefa Glempa trafił do Fundacji św. Siostry Faustyny za tkany obraz Jezusa Miłosiernego. Natomiast medal honorowy biskupa kieleckiego Jana Piotrowskiego otrzymała Pracownia Rzeźby Sakralnej „Artmad” za Drogę Krzyżową dla ojców Michalitów Warszawa-Bemowo.

2019-06-25 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

SacroExpo w czasach pandemii

Niedziela kielecka 42/2020, str. I

[ TEMATY ]

SacroExpo

COVID‑19

pandemia

T.D.

Stoisko na czas pandemii, czyli jak zadbać o czystość

Stoisko na czas pandemii, czyli jak zadbać o czystość

Mniej gości i wystawców – w innych niż zwykle warunkach i terminie, bo od 28 do 30 września odbywała się XXI Międzynarodowa Wystawa Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SacroExpo.

Wydarzenie pozwala odkrywać piękno sztuki sakralnej i od lat cieszy się dużym zainteresowaniem w Polsce i za granicą – mówił w Kielcach nuncjusz apostolski Salvatore Pennacchio, inaugurując wystawę.

Duszpasterze zyskują warsztat

Bp Jan Piotrowski podkreślił aspekt czasu. – Nie tylko dzisiaj, ale i tam, gdzie nie zabrakło odwagi, odpowiada się na potrzeby naszego ducha, na oczekiwania naszych społeczności w wymiarze religijnym i społecznym – mówił biskup kielecki. Zauważył, że SacroExpo stara się spełnić te oczekiwania. Doświadczenia wynikające z wydarzenia targowego służą także diecezji. – Przekłada się to na pewne propozycje praktyczne, ale też na budowanie wewnętrznej dojrzałości w odkrywaniu sztuki sakralnej i właściwego jej wykorzystania zarówno w nowych, jak i zabytkowych obiektach sakralnych. Nasi duszpasterze zyskują warsztat praktyczny tego, co można zrobić nie tylko w wymiarze duchowym, ale i praktycznym, by dbać o świątynie – wyjaśnia w rozmowie z Niedzielą.

Wydarzenie zgromadziło 128 firm z siedmiu krajów: Polski, Włoch, Słowenii, Ukrainy, Chorwacji, Czech i USA.

Z kolei wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz podkreślił renomę wydarzenia, które jest „próbą zdefiniowania, jak my pojmujemy Boga”.

Per Artem ad Deum

W minionym piętnastoleciu medal „Per Artem ad Deum” otrzymało ponad 25 artystów. Wśród laureatów nagrody są m.in. Ennio Morricone, Antonina Krzysztoń, Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Mario Botta, Leszek Mądzik, czy Krzysztof Zanussi.

W tym roku Kapituła zdecydowała o przyznaniu medali: Pawłowi Łukaszewskiemu, Leszkowi Sosnowskiemu i pośmiertnie – Jerzemu Skąpskiemu. Pierwszy z nich to wybitny kompozytor, przedstawiciel sakralnego nurtu muzyki współczesnej, drugi to dziennikarz i twórca wydawnictwa Biały Kruk, a trzeci – jeden z najwybitniejszych na świecie witrażystów. Ich dzieła i sylwetki zaprezentowano na specjalnej wystawie poświęconej twórczości nagrodzonych.

W minionym piętnastoleciu medal „Per Artem ad Deum” otrzymało ponad 25 artystów.

A ponadto…

Dzwony, lśnienie ikon i naczyń liturgicznych, ruch przy stoisku Jedności, ale i wokół firm oferujących chemię i sprzęty, niezbędne w czasach pandemii. Sporym zainteresowaniem cieszyły się fotowoltaika i …męskie obuwie oraz ekspresy do kawy. Atrakcje? Może witraż wg projektu Stanisława Wyspiańskiego, wykonany po raz pierwszy w historii przez Krakowski Zakład Witrażów S.G. Żeleński, czy raczej „Dzwony Nadziei” (Rduch Bells&Clocks z Pracownią Ludwisarską Jana Felczyńskiego) – jako „sposób okazania solidarności z innymi narodami w czasach pandemii”, a może matryce do wypieku opłatków lub różańce z kryształków Swarovskiego...? Jak to na targach, z gustami nie dyskutujemy.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Kościół istnieje dla ołtarza, a nie ołtarz dla kościoła

2020-11-23 09:56

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich /Niedziela

– Ołtarz stanowi centralny punkt każdego chrześcijańskiego kościoła. Kościół istnieje dla ołtarza, a nie ołtarz dla kościoła. Kościół stanowi szkatułę, w której znajduje się najwspanialszy klejnot – ołtarz – mówił abp Marek Jędraszewski, który w sobotę konsekrował nowy ołtarz w kościele Bożego Ciała na krakowskim Kazimierzu.

Chcemy Bogu dziękować za dar tej świątyni i jej tytuł – Bożego Ciała – mówił ks. Przemysław Soboń CRL przypominając, że w tym roku mija 700 lat od wprowadzenia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej w Krakowie. – Dziś, jako dar wdzięczności za tę uroczystość, pragniemy Bogu ofiarować ołtarz. Niech on będzie wyrazem wdzięczności Panu Bogu za to, co daje nam każdego dnia w tej świątyni przez sprawowane sakramenty i modlitwy – mówił proboszcz parafii Bożego Ciała na krakowskim Kazimierzu.

W czasie uroczystości abp Marek Jędraszewski dokonał konsekracji nowej mensy ołtarzowej w bazylice Bożego Ciała a także poświęcił odrestaurowane w ostatnim czasie ołtarze boczne.

Na początku homilii arcybiskup przywołał historię Jozuego, który dopełnił dzieła Mojżesza wprowadzając lud izraelski do Ziemi Obiecanej. Jako wyraz dziękczynienia Bogu Jozue wybudował ołtarz (z 12 nieociosanych kamieni symbolizujących 12 pokoleń Izraela), na którym złożono ofiarę, a także nakazał odczytanie wszystkich słów Prawa Mojżeszowego. Metropolita zwrócił uwagę, że to zapowiedź podstawowej struktury Mszy świętej: czytanie Bożego słowa i złożenie ofiary eucharystycznej.

Odwołując się do Listu do Hebrajczyków a także do V Prefacji wielkanocnej arcybiskup podkreślał, że Chrystus jest Kapłanem, Ołtarzem i Barankiem ofiarnym. – Ołtarz stanowi centralny punkt każdego chrześcijańskiego kościoła. Kościół istnieje dla ołtarza, a nie ołtarz dla kościoła. Kościół stanowi szkatułę, w której znajduje się najwspanialszy klejnot – ołtarz – mówił arcybiskup zwracając uwagę, że ołtarz wykonany jest z kamienia, bo wskazuje na Chrystusa, który jest opoką i skałą. – To Chrystus, jako duchowy fundament kościoła zapewnia całemu kościołowi niezniszczalność i trwałość. On jest Żywym kamieniem, odrzuconym wprawdzie przez niektórych, ale „u Boga – jak pisze św. Piotr – jest kamieniem wybranym i drogocennym” – mówił abp Jędraszewski zaznaczając, że ołtarz wyniesiony jest ponad poziom kościoła, bo wskazuje na wzgórze, na którym umarł Chrystus oddając swoje życie za zbawienie świata.

Nawiązując do słów Jezusa do Samarytanki metropolita zaznaczył, że czciciele Boga powinni oddawać Mu cześć „w Duchu i prawdzie”. – Człowiek wierzący, który chce oddawać cześć Bogu w Duchu wznosi się ponad materialny świat i łączy się z życiem duchowym, które jest nam dane w Chrystusie i przez Chrystusa – mówił arcybiskup. W kulcie odzwierciedla się całe Boże objawienie – to, co Bóg powiedział o sobie przez Swojego jednorodzonego syna Jezusa Chrystusa. Metropolita zwrócił uwagę, że oddając Bogu cześć w prawdzie, to wejść w tę cześć, jaką Bogu Ojcu oddaje Jezus Chrystus. – Syn oddaje chwałę Ojcu przez wypełnienie Jego woli aż do końca. Ojciec oddaje chwałę Synowi, którą był otoczony od momentu zrodzenia przez Ojca. My w tę wymianę czci wchodzimy wtedy, kiedy poznajemy Boga i wierzymy w Jezusa Chrystusa i kiedy przyjmujemy z całą powagą to, co o sobie powiedział – „ja jestem Prawdą, ja jestem Drogą, ja jestem Życiem” – mówił abp Jędraszewski.

Kończąc homilię arcybiskup przywołał słowa hymnu św. Tomasza z Akwinu „Sław języku tajemnicę”. Zwrócił uwagę, że na konsekrowanym ołtarzu widnieje wizerunek Bożego Baranka – symbol Chrystusa składającego na krzyżu ofiarę z siebie. Z przebitego boku Jezusa wypłynęły sakramenty Kościoła – chrztu i Eucharystii. – Na tym ołtarzu będzie dokonywał się ten eucharystyczny cud przemiany chleba w Ciało Chrystusa i wina w Jego przenajświętszą Krew, abyśmy mogli składać Bogu z Chrystusem, przez Chrystusa i w Chrystusie najwyższą cześć i chwałę, i abyśmy mogli karmić się tym Przenajświętszym Pokarmem, abyśmy życie mieli i abyśmy mogli padać na twarz przed Tym, Który jest, Który był i będzie zawsze taki sam na wieki – zakończył metropolita.

Kościół Bożego Ciała pełnił rolę kościoła farnego w mieście ulokowanym pod Krakowem w 1335 r., które król Kazimierz Wielki nazwał swoim imieniem. Pierwsze zapisy na temat parafii Bożego Ciała pojawiają się w dokumentach Stolicy Apostolskiej już w 1343 r. Od XV w. opiekę nad świątynię sprawują kapłani z Zakonu Kanoników Regularnych Laterańskich. Jednym z nich był św. Stanisław Kazimierczyk – kaznodzieja i spowiednik w kościele Bożego Ciała, a także profesor filozofii, mistrz nowicjatu oraz podprzeor tutejszego klasztoru. To jego relikwie umieszczono w mensie konsekrowanego dziś ołtarza.

CZYTAJ DALEJ

Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść

2020-11-24 09:22

Renata Biała

Po raz kolejny członkowie krakowskich wspólnot wyruszyli na pomoc kuchni dla ubogich, którą w Krakowie od 30. lat prowadziły siostry Teresa i Marta Sawickie w Krakowie.

Siostry Teresa i Marta Sawickie w ciągu 30. lat pomogły tysiącom ubogim ludziom, gotując dla nich w maleńkim mieszkaniu codzienny ciepły posiłek przy ul. Odrowąża. Tutaj ewangeliczna postawa miłości bliźniego w dosłowny sposób jest wprowadzana w czyn: głodnych nakarmić, spragnionych napoić, przybyszów przyjąć, nagich przyodziać, chorych odwiedzić. Po śmierci p. Teresy w 2010 r., pani Marta przejęła całą „szkołę miłości” na swoje barki i już od 10 lat prowadzi kuchnię sama. Siostry całkowicie poświeciły się dziełu, do którego powołał je Bóg, nie założyły własnych rodzin, jednakże stały się duchowymi matkami wielu ubogich serc.

Pani Marta jest osobą niezwykle pokorną, z sercem otwartym na każdą potrzebę człowieka, kto zapuka do jej drzwi. Opatrzność Boża nieustająco czuwała nad dziełem sióstr nawet w trudnych latach komunistycznych. Na przestrzeni lat do wsparcia dzieła włączały się rodziny, osoby prywatne, wolontariusze. Ojcowie dominikanie z Krakowa stale wspierają kuchnię, organizując regularne kwesty i zbiórki żywności długoterminowej na jej rzecz. Udostępniają również numer rachunku bankowego, na który można wpłacać darowizny na potrzeby kuchni. Od prawie roku w pomoc włączyła się także wspólnota Ogród Maryi, która w swoim charyzmacie m.in. otacza troską godność osób z marginesu społecznego.

Kolejną kwestę przy parafii Pana Jezusa Dobrego Pasterza wsparli również swą pomocą wolontariusze z Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia. Wspólnie z członkami wspólnoty Ogród Maryi 22 listopada poświęcili cały dzień, aby prosić osoby przed i po Mszy świętej wsparcie kuchni. – Jako stypendyści udzielamy się w mieście i nie tylko. Otrzymujemy stypendia, które umożliwiają nam podjęcie studiów. Przez ten dar, chcemy się także odwdzięczyć innym za tą pomoc, którą otrzymujemy – wyznaje Ewelina, stypendystka Fundacji Dzieła Nowego Tysiąclecia i zachęca innych do pomocy: – Warto dzielić się dobrem z innymi. Usłyszałam historię p. Marty, która jest bardzo inspirująca! Taka pomoc nie jest trudna, jak może się wydawać. Trzeba po prostu poświęcić trochę własnego czasu, pomyśleć o innych. Współpraca z wolontariuszami Fundacji Dzieła Nowego Tysiąclecia była dla wspólnoty Ogród Maryi niezwykłym doświadczeniem: – Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona, a wręcz onieśmielona ich gorliwością, świetnym zorganizowaniem i entuzjazmem. Im rzeczywiście chce się pomagać! – dzieli się Joasia z Ogrodu Maryi, główna inicjatorka pomocy dla kuchni z ramienia wspólnoty.

Radość z poświęconego czasu na pomoc dla p. Marty była wielka. Troska o bliźniego kruszy serca i staje się jednocześnie wyzwaniem i zadaniem miłości, jaką należy podjąć. Członkowie wspólnot są jednocześnie zaniepokojeni ogromnym zapotrzebowaniem prowadzenia tego dzieła: – Potrzeby kuchni są ogromne - w czasie pandemii jej finansowanie stanęło pod znakiem zapytania. Wiele kwest zostało odwołanych, udaje się zebrać mniej środków niż zazwyczaj. Każdy dzień to prawdziwa szkoła zaufania. Pani Marta modli się szczególnie do św. Józefa, prosząc, by nikt nie odszedł spod jej drzwi głodny – wyznaje Joasia.

Pani Marta żywi nieustającą nadzieję w Boże Miłosierdzie, które pierwsze troszczy się o tych wszystkich ubogich synów Chrystusa. I cicho w sercu czeka, aż kolejni ludzie razem z nią nakarmią, napoją, przyodzieją Chrystusa w ubogich.

Do pomocy dla dzieła można zgłaszać się do wspólnoty Ogród Maryi (https://www.facebook.com/OgrodMaryiKrakow) lub przesłać ofiarę na nr konta Ojców Dominikanów z Krakowa z dopiskiem: „na kuchnię p. Marty Sawickiej”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję