Reklama

Pod patronatem „Niedzieli”

Powrócić z dalekiej podróży

Niedziela Ogólnopolska 37/2019, str. 53

Na melomanów czeka niezwykły spektakl. Bo czy można dźwiękiem opisać ciszę – zwłaszcza tę, która odcina człowieka od świata w wyniku utraty zmysłu słuchu? Jak ukazać radość wyjścia z ciszy do świata dźwięków?

Jak widać, wiele jest pytań i piękna odpowiedź. Musical to forma artystycznego wyrazu będąca konglomeratem słowa i muzyki. W nim równowaga między warstwą literacką a tym, co skrzętnie zapisano w nutach, jest niezbędna. A skoro „Przerwana cisza” to rzecz o wychodzeniu ze świata, w którym nie ma dźwięku, nie słychać mowy – ot, ze świata ludzi niesłyszących do krainy wszechotaczającego nas dźwięku, to czy można sobie wyobrazić autora bardziej predysponowanego do stworzenia libretta niż prof. Henryk Skarżyński? To właśnie on – otolaryngolog, audiolog i foniatra, prawdziwy wizjoner, twórca innowacyjnych metod operacyjnych, ktoś, kto ludziom przez wszczepienie implantu ślimakowego przywraca słuch – stworzył opowieść, która ze świata ciszy wprowadza do zaczarowanego świata muzyki. Prawda, że brzmi to tyle samo pięknie, ile bajecznie? Tak! Pozytywny przekaz, siła płynąca z nadziei i determinacji to bezspornie recepty w naszych czasach zagonienia i technologicznego zagubienia. Humanizm w swej najczystszej postaci.

A co z reżyserią i clou musicalu – muzyką? Kiedy do pracy zabiera się wspólnie tak znakomity tandem, jak Krzesimir Dębski i Michał Znaniecki, możemy być pewni, że czeka nas wydarzenie nieprzeciętne. Tym razem artyści przedstawiają nam nowe, całkowicie premierowe dzieło, co już teraz elektryzuje melomanów. Krzesimir Dębski, wybitny kompozytor i aranżer, zjawiskowy skrzypek i bandleader, od dekad ma swoje miejsce w elicie polskiej sceny muzycznej. Czy to nastrojowa piosenka, jazz w odsłonie fusion czy też klasyczne kompozycje dedykowane filmowi bądź typowej symfonicznej orkiestrze klasycznej, Dębski w każdej konwencji wypada zjawiskowo. Muzykalność, łatwość tworzenia wpadających w ucho fraz, a nade wszystko swoboda w operowaniu formą i konwencją – to wszystko czyni z niego absolutnie czołową postać polskiej kompozycji przełomu XX i XXI wieku. – Tworząc tę muzykę, musiałem cały czas pamiętać, aby miała stricte musicalowy idiom – powiedział specjalnie dla „Niedzieli”. – Mam nadzieję, że wpisałem się w tę konwencję należycie. To jest mój szósty musical, ale radykalnie inny od poprzednich. Wykonawczo oparty jest na profesjonalistach, w wielu przypadkach artystach – przyjaciołach prof. Skarżyńskiego, ale na scenie będą też – czy może raczej: przede wszystkim – ci, których fabuła bezpośrednio dotyczy. Osoby, które po wszczepieniu implantu odzyskały słuch. Umożliwiło im to spełnienie marzeń, realizację pasji – niejako zmianę życia o 180 stopni, czyli ze świata pozbawionego dźwięku weszli do krainy, gdzie dźwięk w swej najbardziej uporządkowanej formie – muzyce jest istotą artystycznego działania. I to wydaje mi się fenomenalne – mówi nasz kompozytor wirtuoz.

Reklama

Reżyserem musicalu jest związany z Warszawską Operą Kameralną światowej sławy reżyser Michał Znaniecki, wielokrotny laureat Nagrody Teatralnej „Złota Maska” za spektakle musicalowe. Jego wystawienie „Idomeneo” zarówno krytycy, jak i melomani okrzyknęli jednym z najważniejszych wydarzeń operowych 2018 r. Genialne operowanie zróżnicowanymi środkami wyrazu, łączenie scenicznej tradycji z wyzwaniami na miarę XXI wieku, wizjonerstwo i niesztampowość to znaki rozpoznawcze jego sztuki.

Musical „Przerwana cisza” jest oparty na multimediach (Karolina Jacewicz), a za jego scenografię odpowiada Luigi Scoglio – ten sam artysta, który stworzył dla nas balansujący między realnością a nierealnością świat wspomnianego mozartowskiego „Idomeneo”. Całość dopełnią kostiumy Anny Zwiefki.

– Wchodzimy do niezwykłego świata ludzkiej wrażliwości, ale i intymności, bo opowiedzieć o cudzie odzyskania słuchu na pewno nie jest łatwo – mówi Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor WOK. – Sądzę, że dla tych, którzy nie doświadczyli tego przejścia, będzie to wyprawa do innego świata. To również pochwała ludzkiej pasji, która w połączeniu z talentem i wiedzą daje ludziom szczęście. Mówię tutaj o dziele prof. Henryka Skarżyńskiego, ale i o muzycznej pasji tych, którzy za sprawą jego naukowych dokonań mogą się realizować – podkreśla.

Światowa prapremiera musicalu, nad którą patronat medialny sprawuje m.in. tygodnik „Niedziela”, zainauguruje sezon artystyczny 2019/2020 na scenie Basenu Artystycznego – nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.

2019-09-10 12:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Lenga otrzymał zakaz publicznego sprawowania liturgii i głoszenia kazań

2020-02-20 15:43

[ TEMATY ]

biskup

Kościół

youtube.com

Abp Jan Paweł Lenga, decyzją biskupa włocławskiego Wiesława Meringa, ma powstrzymać się od głoszenia kazań i publicznego przewodniczenia liturgii. Ten sam zakaz dotyczy wypowiedzi dla mediów - poinformował KAI kanclerz włocławskiej Kurii ks. dr Artur Niemira.

Abp Jan Paweł Lenga, emerytowany biskup Karagandy w Kazachstanie, od 2011 roku przebywa w klasztorze księży marianów w Licheniu Starym na terenie diecezji włocławskiej – miejscu wskazanym przez Stolicę Apostolską.

Decyzje podjęte przez bp. Wiesława Meringa obowiązują do czasu ewentualnych rozstrzygnięć podjętych przez Stolicę Apostolską. „Do podjęcia kroków dyscyplinarnych, które mogłyby zapobiec szerzeniu się skandalu wśród wiernych, miejscowego biskupa diecezjalnego upoważnia prawo kanoniczne, zwłaszcza kanon 392 i 763 Kodeksu Prawa Kanonicznego” - tłumaczy kanclerz Kurii ks. Artur Niemira. Abp Jan Paweł Lenga głosi kontrowersyjne tezy podważające autorytet obecnie urzędującego papieża Franciszka, nie wymienia też jego imienia podczas sprawowania Mszy świętej.

Ostatnio kontrowersje wzbudziły wypowiedzi abp. Lengi w programie telewizyjnym Jana Pospieszalskiego „Warto rozmawiać”. Po jego emisji rzecznik Konferencji Episkopatu Polski wyraził ubolewanie, że „abp Lenga występuje w środkach społecznego przekazu i wprowadza wiernych w błąd”. Ks. Paweł Rytel-Andrianik dodał również, że abp Lenga „nie reprezentuje Kościoła katolickiego w Polsce”.

CZYTAJ DALEJ

Papież nie jest liberalny, ale radykalny – uważa kard. Kasper

2020-02-22 17:29

[ TEMATY ]

diakonat

adhortacja

celibat

papież Franciszek

Querida Amazonia

źródło: vaticannews.va

kard. Walter Kasper

„W adhortacji «Querida Amazonia» papież pozostał całkowicie wierny sobie. Ci, którzy naprawdę go słuchali, zamiast tylko projektować na niego swoje pobożne życzenia, już dawno mogli to zauważyć” – stwierdził na łamach niemieckiego dziennika Frankfurter Allgemeine Zeitung kard. Walter Kasper. Skrytykował on przebieg reform w Niemczech i dodał, że papież „jest reformatorem, ale nie liberalnym, lecz radykalnym; jest radykalnie ewangelicznym papieżem w pierwotnym tego słowa znaczeniu”.

Były przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan napisał, że w „Niemczech zrobiono wszystko, co możliwe, aby wzbudzić podejrzenie, że papież chce znieść celibat. Wywłaszczając ubogich amazońskich chrześcijan, przekształcono synod amazoński w przedbiegi do własnej drogi synodalnej, zgodnie z przekonaniem, że «niemieckość uzdrowi świat». Ktoś się jeszcze dziwi – pyta kardynał – że w Rzymie biją na alarm?”.

„Katolicki Związek Kobiet strzelił sobie w kolano, wymuszając odpowiedź Rzymu poprzez ogłoszenie diakonatu kobiet jako podgrzewacza dla ich przyszłych święceń kapłańskich i biskupich” – powiedział kard. Kasper i przestrzegł, że kto w niedoskonałym świecie i Kościele chce wszystko albo nic, ten zazwyczaj dostaje nic.

„Kapłaństwo kobiet spadło z wokandy, na której w istocie nigdy nie było” – dodał

i zauważył, że również diakonat kobiet okazał się w dwóch komisjach eksperckich skomplikowany i kontrowersyjny i mało prawdopodobne, by trzecia komisja to zmieniła. „Ale «Querida Amazonia» jest czarująca i wyraźnie pokazuje, że w przyszłości będzie i musi być o wiele więcej różnego rodzaju stanowisk kierowniczych dla kobiet” – zauważył purpurat.

Od celibatu, zdaniem kardynała, nie zależy przetrwanie Kościoła. „papież Franciszek wychodzi z założenia, że skoro od tysiąca lat się o nim dyskutuje, to może tak być dalej w trzecim tysiącleciu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję