Reklama

Aspekty

Dowód zaufania

Z nowym dyrektorem Wydziału Ekonomicznego Kurii Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej ks. kan. prof. UZ Tadeuszem Stanisławskim rozmawia Kamil Krasowski.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 21/2020, str. II

[ TEMATY ]

diecezja zielonogórsko ‑ gorzowska

Kuria Diecezjalna

Archiwum ks. Tadeusza Stanisławskiego

Ks. kan. dr hab. Tadeusz Stanisławski – sędzia Sądu Biskupiego w Gorzowie, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Ks. kan. dr hab. Tadeusz Stanisławski – sędzia Sądu Biskupiego w Gorzowie, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kamil Krasowski: Jak przyjął Ksiądz wiadomość o nominacji na funkcję nowego dyrektora wydziału ekonomicznego?

Ks. kan. dr hab. Tadeusz Stanisławski: Z jednej strony jest to dla mnie dowód zaufania bp. Tadeusza Lityńskiego, który zechciał powierzyć mi tak odpowiedzialne stanowisko, a z drugiej, współpracując od pewnego czasu z poprzednim ekonomem ks. kan. Wojciechem Jurkiem, zdawałem sobie sprawę – przynajmniej w ogólnych zarysach – jakiego rodzaju zadania mnie czekają.

Czym dotychczas zajmował się Ksiądz w naszej diecezji?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oprócz wielu funkcji z zakresu prawa kanonicznego, cały czas pozostaję m.in. sędzią Sądu Biskupiego w Gorzowie oraz członkiem komisji synodalnych. Dotychczas kierowałem biurem, które z jednej strony pomagało w konstrukcji, opracowywaniu i przekazywaniu różnych dokumentów do odpowiednich organów państwowych, a z drugiej pomagało księżom, gdy znaleźli się w sytuacjach problemowych z zakresu prawa. Oprócz tego pracuję na uniwersytecie. Jestem profesorem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego, a także zastępcą dyrektora Instytutu Nauk Prawnych do spraw Kształcenia. To jest druga gałąź zagadnień, którymi się zajmuję.

Co odtąd będzie należało do Księdza zadań i obowiązków?

Ekonom diecezjalny, najogólniej mówiąc, w imieniu biskupa diecezjalnego administruje, zarządza majątkiem diecezji. Jak w każdym budżecie, troszczy się z jednej strony o dochody, a z drugiej o wydatki i co najmniej równowagę między nimi. Oprócz tego, w imieniu biskupa, również nadzoruje prowadzone przez diecezję inwestycje. Inwestycje, które w dużej mierze polegają teraz na konstruowaniu i realizowaniu projektów zewnętrznych, unijnych czy ministerialnych. Przypomnę tylko, że takie dwa ogromne, kilkunastomilionowe projekty są obecnie realizowane – jeden w Gorzowie i okolicach, a drugi w Żaganiu. Oprócz tego do zadań ekonoma diecezjalnego należy troska o bieżące funkcjonowanie diecezji, poczynając od zatrudniania pracowników, funkcjonowania instytucji diecezjalnych, po sprawy zupełnie bieżące, jak kontakty z parafiami czy wszystkimi instytucjami, które biorą udział w obiegu prawnym i finansowym, czyli – najogólniej mówiąc – jest to wszystko, co dotyczy finansów diecezji. Oczywiście nie jestem jednoosobowym organem zarządzającym. Oprócz mnie to cały Wydział Ekonomiczny Kurii i dwóch moich najbliższych współpracowników, którymi są ks. Rafał Tur i ks. Piotr Kamiński. Każdy z nich zajmuje się swoim zakresem obowiązków, a ja staram się to koordynować, inspirować, zarządzać i sprawiać, żeby wszystko było zrobione na czas, zwłaszcza gdy chodzi o kontakty z podmiotami zewnętrznymi, instytucjami państwowymi czy samorządowymi, które w jakiś sposób są włączone w działalność Kościoła.

Czego Księdzu życzyć na nowym stanowisku?

Przede wszystkim czasu i dobrych ludzi na mojej drodze, z którymi będę współpracował. Bo moją rolą jest przede wszystkim łączenie tych wszystkich elementów i sprawianie, żeby one ze sobą współgrały. A to zależy, oprócz opieki Najwyższego, oczywiście w największym stopniu od życzliwości i zaangażowania ludzi, z którymi będę pracował.

Ks. kan. dr hab. Tadeusz Stanisławski – sędzia Sądu Biskupiego w Gorzowie, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego.

2020-05-20 11:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezjalny challenge

Niedziela zamojsko-lubaczowska 25/2020, str. I

[ TEMATY ]

Kuria Diecezjalna

#Hot16Challenge2

diecezja zamojsko‑lubaczowska

Archiwum Kurii Diecezjalnej

Wśród rapujących znaleźli się pracownicy zamojskiej kurii

Wśród rapujących znaleźli się pracownicy zamojskiej kurii

Czy muzyka może pomóc w walce z pandemią? Okazuje się, że tak. #Hot16Challenge to akcja, w której poszczególne grupy i osoby rapują, zachęcając tym samym do wpłacania pieniędzy dla fundacji siepomaga.pl.

Zebrana kwota zostanie przekazana na wsparcie polskiej służby zdrowia w czasie walki z epidemią COVID-19. Utwór należy nagrać i opublikować w sieci, by dotarł do jak największej grupy osób. Do akcji przyłączyła się diecezja zamojsko-lubaczowska. Nominowana przez siostry franciszkanki z Łabuń kuria diecezjalna z radością przyjęła wyzwanie.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Konkurs biblijny dla szkół podstawowych [Zaproszenie]

2024-04-19 17:46

Karol Porwich/Niedziela

Szkoła Podstawowa nr 158 im Jana Kilińskiego w Warszawie zaprasza do udziału w VII Międzyszkolnym Konkursie Biblijnym pod tytułem „Z Biblią na co dzień”. Konkurs ma zasięg ogólnopolski i dotyczy treści związanych z czterema Ewangeliami. W ubiegłym roku wzięło w nim udział ok 150 uczestników z 27 szkół.

Tegoroczna edycja Konkursu obejmuje przypowieści Pana Jezusa zawarte w Ewangelii św. Mateusza i nosi tytuł: “Opowiesz mi historię życia Pana Jezusa?”. Zadaniem konkursowym jest przedstawienie w formie plastycznej jeden z cudów Pana Jezusa, zaś multimedialnej i literackiej wybranego przez ucznia klas 4-8 szkoły podstawowej rozdziału Ewangelii św. Mateusza - wskazują organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję