Pytanie czytelnika: Dlaczego tak różne są okresy przygotowania do bierzmowania w różnych diecezjach, a nawet w parafiach?
Odpowiedź eksperta
Diecezje w Polsce różnią się przepisami dotyczącymi nie tylko czasu przygotowania, ale także wieku kandydatów do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Skąd taka praktyka?
Z punktu widzenia prawa kanonicznego istotne są przepisy obowiązujące cały Kościół, a więc należy spojrzeć, co na ten temat mówi Kodeks prawa kanonicznego, a później ewentualnie odnieść się do szczegółowych rozwiązań Konferencji Episkopatu i poszczególnych diecezji. Kodeks tradycji łacińskiej daje odpowiedź, jaki powinien być minimalny wiek do przyjęcia sakramentu bierzmowania, gdy pisze o kandydacie do tego sakramentu jako „mającym używanie rozumu”. W innym kanonie znajdujemy odpowiedź, że domniemywa się używanie rozumu, gdy osoba ukończy 7. rok życia. Nie oznacza to jednak automatycznie, że dziecko w takim wieku jest zdolne do przyjęcia sakramentu bierzmowania, gdyż musi być ponadto odpowiednio pouczone i właściwie dysponowane. Norma kodeksowa zobowiązuje wiernych do przyjęcia tego sakramentu w pobliżu wieku rozeznania, nie precyzując jednak, ile konkretnie kandydat ma mieć lat. Kodeks nie określa również czasu przygotowania, zwraca jedynie uwagę, że wierni mają być właściwie przygotowani.
W 2017 r. Konferencja Episkopatu Polski wydała dokument dotyczący przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Określiła w nim czas formacji przygotowania bliższego i bezpośredniego na okres 3 lat. Zaznacza również, że do bierzmowania powinna przystępować młodzież, która odznacza się dojrzałością intelektualną, emocjonalną i religijną. Dokument odwołuje się jednak do praw biskupów diecezjalnych, a więc stanowi pewną pomoc, ale to poszczególni biskupi ustalają program i czas przygotowania do bierzmowania.
Czasami należy podejść do tej kwestii w sposób indywidualny, bo nie można mylić dojrzałego wieku wiary z dojrzałym wiekiem rozwoju naturalnego, dlatego sam szafarz może zdecydować o innym wieku kandydata do przyjęcia bierzmowania niż wskazano w rozwiązaniach diecezjalnych.
Bardzo konkretnym i widzialnym znakiem sakramentu bierzmowania jest namaszczenie olejem krzyżma świętego. Jest to najważniejszy ze znaków udzielanego sakramentu. Towarzyszą temu słowa wypowiadane przez biskupa: „Przyjmij znamię Ducha Świętego”. W ten sposób bierzmowani mają uczestnictwo w Jezusowym posłannictwie, o którym On sam mówił w Nazarecie: „Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie” (Łk 4,18). Pocieszyciel zostaje dany po to, aby opromieniał i wzmacniał wierzącego, upodabniał go coraz pełniej do Mistrza. W znaku krzyża, czynionym na czole, to podobieństwo do Pana staje się bardzo wymowne. Bierzmowany powinien uświadamiać sobie wtedy, że z Chrystusem został ukrzyżowany i On w nim żyje (por. Gal 2,20). Jest to zarazem dla niego wezwanie do tego, aby nie wstydził się krzyża, ani też samego Jezusa. Biblia ukazuje nam, że olejem namaszczano króla, proroka i kapłana: był to znak szczególnego wybrania i przeznaczenia do realizacji zleconej misji. Bóg wie, że człowiek jest słaby i dlatego potrzebuje mocy Ducha do owocnego spełnienia posłannictwa. Chrześcijanin tę moc otrzymuje poprzez bierzmowanie i jest posyłany przez Chrystusa z zadaniem budowania Jego Królestwa. Olej krzyżma wydziela bardzo przyjemny zapach, który przypomina nam o zadaniu wyznaczonym przez św. Pawła. Mamy „roznosić po wszystkich miejscach woń poznania Chrystusa..., być miłą Bogu wonnością” (2 Kor 2,14-15). Nie zapominajmy o tej misji i w mocy Ducha pełnijmy ją z radością.
22 października będziemy wspominać w Kościele postać wielkiego Polaka - świętego papieża Jana Pawła II. Zapraszamy do odmawiania razem z nami nowenny przed wspomnieniem św. Jana Pawła II.
- Tutaj, w tej katedrze, przyjąłem święcenia kapłańskie, a przed sześcioma laty sakrę biskupią. Czuję się więc tutaj jak u siebie - mówił bp Wojciech Skibicki podczas ingresu do katedry św. Mikołaja w Elblągu. Uroczystość odbyła się w sobotę, 18 października, we wspomnienie św. Łukasza Ewangelisty, patrona m.in. lekarzy i ewangelizatorów.
Na początku liturgii odczytano bullę papieża Leona XIV ustanawiającą nowego biskupa elbląskiego. Następnie bp Skibicki przyjął z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce, abp. Antonio Guido Filipazziego, oraz swego poprzednika, bp. Jacka Jezierskiego, pastorał - znak władzy pasterskiej - i zajął miejsce na katedrze biskupów elbląskich, skąd przewodniczył Eucharystii. W uroczystości uczestniczyli m.in. członkowie najbliższej rodziny, w tym mama biskupa, przedstawiciel prezydenta RP, reprezentanci władz państwowych i samorządowych, służb mundurowych, świata nauki, duchowieństwa, osób konsekrowanych, wspólnot oraz licznie zgromadzeni wierni.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.