Reklama

Zdrowie

Aktywność fizyczna obowiązkowa

Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu.

Często słyszymy, że ruch to zdrowie. Już w XVI wieku nadworny lekarz Stefana Batorego i Zygmunta III Wazy – Wojciech Oczko stwierdził, że ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu. Do dzisiaj słowa te nie straciły na aktualności, a ja – wykonując zawód fizjoterapeuty – przekonuję się o tym niemal codziennie.

Regularna aktywność fizyczna niesie ze sobą wiele pozytywnych skutków. Przede wszystkim zapobiega chorobom cywilizacyjnym, takim jak cukrzyca, nadciśnienie i choroba wieńcowa. Częste ćwiczenia wpływają na poprawę siły i wytrzymałości mięśniowej, a także przynoszą szereg korzyści wszystkim tkankom i układom organizmu człowieka.

Przyjrzyjmy się zatem bardziej szczegółowo efektom, które niesie aktywność fizyczna w poszczególnych układach.

Układ kostny – regularna aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie w profilaktyce osteoporozy. Dochodzi do zwiększenia masy kostnej, poprawy struktury kości, a także wzrasta synteza włókien kolagenowych w kościach i więzadłach, co ma przełożenie na ich wytrzymałość. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko złamań.

Układ mięśniowy – ćwiczenia powodują wzrost siły i masy mięśniowej. Dzięki temu osoby wytrenowane łatwiej radzą sobie z codziennymi obowiązkami.

Układ krążenia – systematyczna aktywność ruchowa sprawia, że nasz układ krążenia staje się bardziej wydolny. Zmniejszają się tętno i ciśnienie tętnicze. Dzięki zwiększonemu przepływowi krwi przez serce jest ono lepiej odżywione, co przekłada się na zmniejszenie ryzyka wystąpienia zawału serca.

Układ nerwowy – wysiłek wpływa na poprawę koncentracji, koordynacji ruchowej i równowagi, co odgrywa ogromną rolę w profilaktyce upadków i urazów u osób starszych. Ponadto dzięki przyspieszeniu przepływu krwi nasz układ nerwowy jest lepiej zaopatrzony w tlen i substancje odżywcze, co przekłada się na zmniejszenie ryzyka wystąpienia udaru mózgu.

Reklama

Układ oddechowy – aktywność fizyczna powoduje zwiększenie pojemności płuc i zmniejszenie częstotliwości oddechów, a co się z tym wiąże – łatwiejszą tolerancję na wysiłek i mniejszą męczliwość.

Układ pokarmowy – częste ćwiczenia fizyczne poprawiają ukrwienie w obszarze układu pokarmowego. Wzmacniają funkcje żołądka, wątroby, trzustki, nerek i jelit. Przyspieszają również perystaltykę i z tego powodu traktowane są jako jeden ze sposobów na profilaktykę i leczenie zaparć.

Jakie są korzyści z bycia aktywnym?

Ogromne! Przede wszystkim aktywność fizyczna ułatwia wykonywanie codziennych zajęć. Już po kilkunastu dniach od rozpoczęcia regularnych ćwiczeń zauważymy, że jesteśmy mniej zmęczeni, a rzeczy, które robiliśmy zazwyczaj, zajmują mniej czasu i nie są takie męczące. Dodatkowo wykonywane przez nas ćwiczenia wpłyną na poprawę zakresu ruchu w stawach i w kręgosłupie, co wpłynie na zmniejszenie odczuwanych przez nas dolegliwości bólowych. Ćwiczenia wpływają też na zwiększenie samodzielności osób starszych. Poza tym powodują zmniejszenie stresu i poprawę nastroju, co pomaga w leczeniu depresji.

Jaki rodzaj aktywności będzie najlepszy?

Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, dla każdego bowiem tolerancja na wysiłek będzie inna. Jeżeli jesteś osobą, która chce dopiero zacząć ćwiczyć, na początek najlepiej wybierz spacery, marsze z kijkami lub krótkie przejażdżki na rowerze. Świetnym pomysłem będą również ćwiczenia, które możesz wykonywać samodzielnie w domu z użyciem maty do ćwiczeń i prostych przyrządów, takich jak guma, elastyczna taśma czy hantle. W miarę zwiększania się wydolności możesz zwiększyć dystans lub zwiększyć intensywność treningów.

Dobrym pomysłem jest też zapisanie się na zajęcia ruchowe, na których można ćwiczyć pod okiem instruktorów, np. pilates, nordic walking, aquaaerobik i wiele innych.

Jeżeli boisz się rozpocząć ćwiczenia na własną rękę lub nie wiesz, która aktywność będzie dla ciebie odpowiednia, możesz skorzystać z pomocy fizjoterapeuty lub trenera personalnego, którzy dobiorą właściwe ćwiczenia, dostosowane do twojego stanu zdrowia. ?

2021-11-30 08:34

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier o projekcie ws. emerytur rocznika 1953

[ TEMATY ]

premier

emerytura

PAP/Radek Pietruszka

Na wtorkowej Radzie Ministrów zdecydowaliśmy się naprawić niechlujność legislacyjną z czasów rządów PO-PSL - powiedział po posiedzeniu rządu premier Mateusz Morawiecki. Chodzi o projekt ustawy ws. emerytur osób z rocznika 1953.

W nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych obowiązującej od 1 stycznia 2013 r. zapisano, że wysokość emerytury przysługującej w związku z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego powinna być pomniejszana o wypłacone dotychczas tzw. emerytury wcześniejsze. Zapis ten w odniesieniu do osób z rocznika 1953 zakwestionował w marcu ub.r. Trybunał Konstytucyjny. Problem zaniżonych świadczeń dotyczy przede wszystkim kobiet.

CZYTAJ DALEJ

Każde dziecko jest zdolne

2022-12-03 13:38

[ TEMATY ]

nauka

Słubice

Katolickie Centrum Studenckie

ks. Rafał Mocny

Warsztaty poprowadził Robert Przybylski

Warsztaty poprowadził Robert Przybylski

W Katolickim Centrum Studenckim w Słubicach odbyło się Mobilne Laboratorium, czyli warsztaty i pokazy fizyczno-chemiczne.

Warsztaty poprowadził Robert Przybylski. Zajęcia udowodniły i miały na celu pokazać, że każde dziecko jest zdolne oraz to, że dzieci potrzebują dziś większego dostępu do nowoczesnego sprzętu. Dzięki realizacji pokazu doprowadziliśmy do wspierania talentów i rozwoju nowych pasji przez naukę i zabawę. W programie odbyły się takie doświadczenia jak: lewitacja planety, tłocznia paliwa do rakiet, magnetyczna ziemia, koktajl chemiczny, efekt szklarniowy – smok, efekt wyziewów, erupcja wulkanów, lądowanie meteoru, walka kolorów, płonące tornado z Australii ponadto była część zatytułowana Laboratorium Elektryka, w którym znalazły się: magia elektrostatyki, bhp przy prądzie, solary, ledy, eko-prąd użyteczność i prądu, samodzielne eksperymenty z obwodami elektrycznymi.

CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: w Kościele potrzebna jest ekologiczna praca u podstaw

Jest wielka potrzeba pogłębiania świadomości ekologicznej w parafiach, zaktywizowania ich i działalności blisko ludzi – mówił bp Damian Muskus OFM w Krakowie podczas konferencji „Creatio Continua. Czas przełomu”. Krakowski biskup podkreślał, że nauczanie papieża Franciszka nie przekłada się na zaangażowanie Kościoła „w terenie”.

Organizatorami międzynarodowego wydarzenia są Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie oraz Światowy Ruch Katolików na Rzecz Środowiska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję