Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Co znaczy doświadczyć Boga żywego?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika: Co znaczy: doświadczyć Boga żywego?

Pytanie jest ciekawe, bo rodzi wiele dodatkowych pytań. Czy w ogóle Boga można doświadczyć? Jak to zrobić? Skąd wiemy, że dane doświadczenie jest prawdziwym spotkaniem Najwyższego, a nie jedynie wytworem czyjegoś umysłu? Czy doświadczenie Boga zawsze jest czymś nadzwyczajnym, czy raczej dokonuje się w zwykłej codzienności?Gdy chcemy powiedzieć coś prawdziwego o Bogu, najlepiej sięgnąć do Pisma Świętego. Słowo Boże jest ciągłym opisem tego, jak Pan Bóg objawia się człowiekowi. Dobrze pamiętamy Abrahama, Mojżesza, Hioba, proroków, a także Maryję, Apostołów... Można by wymienić setki bohaterów Pisma Świętego, którzy doświadczyli Boga. Często były to spotkania wręcz namacalne. Uwierzmy zatem Pismu Świętemu, że Boga można realnie doświadczyć. Z kart Biblii wynika też jasno, że to Bóg jako pierwszy wychodzi nam na spotkanie. Nie jest On Bogiem dalekim, ale bliskim – do tego stopnia, że staje się człowiekiem. Mimo to chyba każdy z nas się zgodzi, że trudno jest się otworzyć na doświadczenie Boga. Częściej Go nie czujemy, nie widzimy i nie słyszymy, niż doświadczamy Jego obecności. Szczególnie przychodzą mi tu na myśl słowa z Księgi Izajasza: „Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym, Boże Izraela, Zbawco!” (45, 15). Boga trzeba zatem też szukać. Warto być w tym pokornym i cierpliwym. Bóg zawsze różni się od naszych wyobrażeń o Nim. On nas nieskończenie przerasta. Przychodzi w inny sposób, niż byśmy się tego spodziewali. Ale co ważne: zawsze zaskakuje nas ogromem swojej miłości. Jest lepszy, niż myślimy. Jak Go zatem spotkać?Pan Bóg przychodzi do nas na różne sposoby. Ilu ludzi, tyle różnych doświadczeń Najwyższego. Niektórzy mają łaskę spotkania Boga w sposób nadzwyczajny. Mówimy wówczas m.in. o charyzmatach. Są to dary darmo dane, aby służyć Kościołowi. Wielu świętych miało np. dar czynienia cudów albo dar proroctwa, czyli łaskę przekazu wiadomości od Boga. Niektóre osoby doświadczają łaski objawień prywatnych albo tzw. dotknięć Bożych, czyli szczególnego odczucia Boga. Myślę, że częściej jednak doświadczamy Boga w sposób bardziej zwyczajny. Znakomicie ujął to Karl Rahner: „W każdym głębokim doświadczeniu radości i piękna, strachu i winy, tęsknoty i nadziei, pokoju i spokoju człowiek ostatecznie natrafi na Boga jako na ostateczną przyczynę tych doświadczeń”. Boga można znaleźć we wszystkim, co przeżywamy. Ważne, aby być „tu i teraz”. Nasz Pan przychodzi zawsze do nas takich, jakimi jesteśmy. Jeśli uciekamy od życia, od problemów, trudności, to rozminiemy się z Bogiem. On działa zawsze w prawdziwym życiu, nie w jego idealnych wyobrażeniach. Boga ostatecznie spotkamy w sobie samych. Święty Augustyn powiedział: „Późno Cię umiłowałem, Piękności tak dawna, a tak nowa, późno Cię umiłowałem. W głębi duszy byłaś, a ja się po świecie błąkałem i tam szukałem Ciebie, bezładnie chwytając rzeczy piękne, które stworzyłaś. Ze mną byłaś, a ja nie byłem z Tobą”. Aby doświadczyć Boga, trzeba koniecznie wyzbyć się pośpiechu i hałasu. Potrzeba nam spokojnej, cichej modlitwy. Ona wystarczy, aby spotkać Boga żywego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-01-03 12:52

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak rozpoznać łaskę?

Niedziela Ogólnopolska 38/2025, str. 18

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

W piosence religijnej, której słowa zaczerpnięte są z Listu św. Pawła Apostoła do Galatów, śpiewamy: „Łaską jesteśmy zbawieni, z łaski możemy tu stać, łaską usprawiedliwieni...”. Z ambony też możemy usłyszeć, że potrzebna jest łaska. Dla wielu osób słowo to brzmi archaicznie, tymczasem jest ono kluczem do zrozumienia sensu życia. Dlatego warto się zastanowić, jak rozpoznać łaskę.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję