Reklama

Niedziela Sandomierska

Bajtel w folklorze

W Baranowie Sandomierskim odbył się XXVIII Ogólnopolski Festiwal Folklorystycznej Twórczości Dziecięcej.

Niedziela sandomierska 27/2022, str. V

[ TEMATY ]

festiwal

folklor

Baranów Sandomierski

ks. Wojciech Kania/Niedziela

XXVIII Ogólnopolski Festiwal Folklorystycznej Twórczości Dziecięcej

XXVIII Ogólnopolski Festiwal Folklorystycznej Twórczości Dziecięcej

Cieszymy się bardzo, że wreszcie możemy się spotkać i obejrzeć występy uczestników na żywo.

W 2020 r. festiwal został odwołany, w ub.r. odbywał się w formie hybrydowej, a teraz ponownie mogliśmy gościć młodych artystów z całej Polski. Do Baranowa przyjechało ponad 350 uczestników, którzy swoje programy prezentowali na scenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury. W niedzielę na scenie plenerowej odbywały się występy folklorystyczne, a dopełnieniem festiwalu był koncert tegorocznej „gwiazdy”, czyli zespołu Turnioki, grającego muzykę, będącą połączeniem góralskiego folku z rockiem. W sobotę natomiast na stadionie lekkoatletycznym zorganizowaliśmy kino plenerowe. Wyświetlony został film animowany W głowie się nie mieści – mówił Mirosław Smykla, dyrektor MGOK w Baranowie Sandomierskim.

Jak mówią przedstawiciele komisji konkursowej, poziom artystyczny z roku na rok wzrasta, więc ciężko wyłonić tych najlepszych. – Oceniamy przede wszystkim element transmisji tradycji do współczesności, który z pewnością jest najważniejszy w sensie merytorycznym, ale naturalnie należy również dostrzec elementy estetyczne, czyli sposób i kulturę wykonania. W tym przypadku dla mnie, badacza szukającego autentyczności, którą trudno dzisiaj znaleźć, rodzi się pewien problem. W przypadku prezentacji festiwalowych mamy do czynienia z pewnym dostosowaniem do wymogów sceny. Naturalnie biorę to pod uwagę, niemniej zawsze szukam jakichś elementów autentyczności – mówił prof. Jan Adamowski. Wśród 47 zespołów i solistów, którzy zaprezentowali się w Baranowie Sandomierskim, jednymi z pierwszych były: Zespół Regionalny „Ciardasie” i „Małe Ciardasie” ze Szkoły Podstawowej nr 1 z Czarnej Góry. Młodzi artyści zaprezentowali folklor spiski odmiany jurgowskiej. Dla przedstawicieli Spisza nie był to, pierwszy występ w Baranowie, bo już kilkakrotnie opuszczali wcześniejsze festiwale z pierwszymi nagrodami. Marian Kikla, opiekun zespołów, zwrócił uwagę na specyfikę i pewne trudności w ich działalności, które jako jedyne podtrzymują i kontynuują tradycje folkloru spiskiego w odmianie jurgowskiej, bliskość Podhala powoduje bowiem, że większość zespołów ciągnie ku tamtej odmianie folkloru góralskiego. Tradycji musiała stać się zadość, bo również w tym roku Zespół Regionalny „Cardasie” zdobył pierwsze miejsce w kategorii zespołów obrzędowych. „Małe Cardasie” zdobyły trzecie miejsce. Wśród kapel pierwszą nagrodę otrzymała Kapela „Jedlicka” z Piwnicznej Zdrój, a grup śpiewaczych – Zespół Wokalny „Ożarowianeczki” z Ożarowa w powiecie wieluńskim. Pierwsze miejsca w kategorii solistów jury przyznało ex aequo Milenie Jargieło i Katarzynie Rączce z Gminnego Ośrodka Kultury w Biłgoraju, a spośród solistów instrumentalistów Przemysławowi Dyndale z Majdanu Sienawskiego.

Reklama

W tegorocznym jury zasiedli: prof. dr hab. Jan Adamowski, językoznawca, folklorysta, badacz kultury regionalnej z Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, dr Jolanta Dragan, etnografka, muzyk z Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej i dr Kinga Strycharz-Bogacz, etnomuzykolog z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Festiwal „Dziecko w folklorze” zapoczątkowała przed 30 laty Alina Szymczyk i jest to jedyne tego typu wydarzenie w Polsce.

2022-06-29 06:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Qui bene cantat bis orat

Niedziela rzeszowska 28/2014, str. 7

[ TEMATY ]

festiwal

Ks. Andrzej Widak

W dniach 13-15 czerwca br. w Rzeszowie odbył się XVIII Międzynarodowy Festiwal Pieśni Religijnej „Cantate Deo”. Organizatorem festiwalu jest Polski Związek Chórów i Orkiestr – Oddział w Rzeszowie, Diecezja Rzeszowska oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie. Przesłuchania konkursowe miały miejsce jak w roku ubiegłym w kościele farnym, dzięki życzliwości proboszcza ks. prał. Jana Szczupaka. W festiwalu w 6 kategoriach wzięło udział 20 chórów, w tym jeden ze Stropkova na Słowacji oraz jeden polsko-słowacki – „Vox Amici”. Występy chórów oceniało jury w składzie: prof. Elżbieta Wtorkowska z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (przewodnicząca), prof. Milan Pazurik z Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy oraz ks. dr Andrzej Widak z Rzeszowa. Każdy z chórów prezentował repertuar składający się z utworów religijnych a cappella. Zespoły mogły wykonać także jeden utwór z towarzyszeniem instrumentalnym. Przesłuchania konkursowe miały miejsce13 i 14 czerwca br.
15 czerwca zostały ogłoszone wyniki festiwalu.
Nagrodę Grand Prix otrzymał Sanocki Zespół Wokalny „Soul” (dyr. Monika Brewczak). W kategorii chórów dziecięcych wyróżnienie za występ otrzymał Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Leżajsku (dyr. Iwona Ćwikła). W kategorii chórów młodzieżowych do lat 25 I miejsce przyznano Chórowi „Portamento” ze Starachowic (dyr. Bożena Magdalena Mrózek), II – Chórowi II LO im. M. Kopernika w Mielcu (dyr. Antoni Stańczyk), III – Chórowi Młodzieżowemu I LO im. S. Konarskiego w Mielcu (dyr. Paweł Lis). W tej kategorii wyróżnienia za udział otrzymały również dwa zespoły prowadzone przez Wiesława Pyzię: Chór „Pryma” przy Zespole Szkół Spożywczych oraz Chór „Dominanta” III LO im. Cypriana Kamila Norwida w Rzeszowie. W kategorii chórów męskich i żeńskich I miejsce zdobył Podkarpacki Chór Męski (dyr. Grzegorz Oliwa), III – Chór Męski „Melodia” z Mielca (dyr. Antoni Stańczyk). II miejsca nie przyznano. Najliczniejsza grupa zespołów zaprezentowała się w kategorii chórów mieszanych. W tej kategorii nie zostało przyznane I miejsce, II miejsce ex aequo zajęły Chór „Harmonia” z Mikołowa (dyr. Elżbieta Krusz) oraz Chór Mieszany „Sonores” z Sanoka (dyr. Monika Brewczak), III miejsce ex aequo – Chór Mieszany „Fraza” z Kosiny (dyr. Katarzyna Sobas-Klocek) oraz Chór Nauczycielski „Akord” ZNP i SCK z Mielca (dyr. Paweł Lis). W tej kategorii wystąpiły również: Chór Kameralny „Camerata” z Soniny (dyr. Ewa Drewniak) oraz Chór Mieszany „Cantus” z Trzciany (dyr. Łukasz Adamus). W kategorii chórów akademickich wyróżnienie za występ otrzymał Chór Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie (dyr. Iwona Tylka). W kategorii chórów kameralnych I miejsce zdobył Sanocki Chór Kameralny z Sanoka (dyr. Bożena Przystasz), II miejsce – Polsko-Słowacki Chór Kameralny „Vox Amici”. Wyróżnienie za udział otrzymał Chór Kameralny „Camerata” z Soniny.
Jury festiwalu przyznało również nagrodę specjalną, którą otrzymała dr Bożena Magdalena Mrózek jako wyróżnienie za osobowość dyrygenta i wkład w rozwój chóralistyki.
Jak co roku festiwalowi towarzyszył koncert. Tym razem wzięły w nim udział cztery chóry: Chór Akademicki Politechniki Rzeszowskiej (dyr. Justyna Szela-Adamska), Chór „Vox coelestis” Wyższej Szkoły Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie (dyr. Agnieszka Tomaszek), Chór łańcuckiej Fary (dyr. Michał Horodecki) oraz Strzyżowski Chór Kameralny (dyr. Grzegorz Oliwa). W programie zostały wykonane utwory sakralne kompozytorów polskich.
Mszy św., która była centrum festiwalu a zarazem zwieńczeniem wysiłków i zmagań uczestników przewodniczył bp Kazimierz Górny.
Festiwal ma swoje ważne miejsce na mapie kulturalnej Polski i przyczynia się do propagowania i rozwoju chóralistyki. Dzieło XVIII Festiwalu Pieśni Religijnej „Cantate Deo” to trud pracy jego organizatorów a szczególnie Marii Troniny-Telichowskiej, która jest kierownikiem organizacyjnym festiwalu, oraz prof. Grzegorza Oliwy, jego dyrektora artystycznego. Instytucjami wspomagającymi i finansującymi festiwal były: Diecezja Rzeszowska, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Zarząd Miasta, Wojewódzki Dom Kultury oraz Parafia Farna pw. św. Wojciecha i Stanisława w Rzeszowie.

CZYTAJ DALEJ

Niepokalana – nasz ideał

Niedziela Ogólnopolska 49/2019, str. 20-21

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Rycerstwo Niepokalanej

Niepokalana

Francisco de Zurbaran

"Niepokalane Poczęcie", Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635

Mój przyjaciel powtarza, że Kościół co rusz popełnia błędy. Nie powinien np. ogłosić dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. „Dogmat – tłumaczy – dotyczy mojego zbawienia, a ta maryjna prawda nie ma nic wspólnego ze mną. Wiąże się tylko ze zbawieniem Maryi”.
Przyjaciel nie zna nauki Kościoła. Nie wie, że zapatrzeć się w Niepokalane Poczęcie to odkryć siłę, która pcha ku niebu, że zapragnąć być jak Niepokalana to stanąć na drodze wypełnienia największej tęsknoty, która mieszka w ludzkim sercu. Nie wie, że ten dogmat jest potrzebny do zbawienia

Być czystym i niewinnym. Mieć oczy, które widzą dobro. Serce, które nie rozumie pokus. Być całym utkanym z myśli Boga i w swej duszy nosić Jego obraz... Każdy z nas tego pragnie.

CZYTAJ DALEJ

Irak: ONZ uznał zbrodnie Państwa Islamskiego przeciw chrześcijanom

2022-12-07 20:01

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

ONZ

islam

Irak

Karol Porwich/Niedziela

Organizacja Narodów Zjednoczonych oficjalnie uznała, że chrześcijanie w Iraku padli ofiarą zbrodni wojennych ze strony Państwa Islamskiego. Takie uznanie na szczeblu międzynarodowym przywraca nam godność i stanowi przestrogę na przyszłość – komentuje chaldejski arcybiskup Irbilu.

Raport został przygotowany przez grupę śledczą ONZ. Przedstawiono go w ubiegłym tygodniu na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa. Przeprowadzone dochodzenie i zgromadzone dowody pokazują, że, kiedy Państwo Islamskie przejęło kontrolę nad Równiną Niniwy, Mosulem i innymi irackimi miastami, jego bojownicy popełnili zbrodnie przeciw ludzkości, a na ich działania były wymierzone przede wszystkim w chrześcijan. Raport wspomina o wysiedleniach, nawracaniu siłą na islam, konfiskacie mienia, burzeniu kościołów oraz innych zabytków sakralnych i wykopalisk archeologicznych. Brali w tym udział najważniejsi przywódcy Państwa Islamskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję