Reklama

Wiara

Radość wszelkiego stworzenia

Ile z dawnych polskich tradycji bożonarodzeniowych pozostało jeszcze w naszych domach? A może do niektórych warto wrócić?

Niedziela Ogólnopolska 52/2022, str. 12-14

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Ze zbiorów prywatnych Kolacja wigilijna. Osyp Kuryłas, lata 1920-1930

Wieczerza wigilijna w szlacheckim dworku...

Wieczerza wigilijna w szlacheckim dworku...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Polsce, po chrzcie, Boże Narodzenie skupiało i nadal skupia najwięcej praktyk religijnych, obrzędów i zwyczajów. Wywodzą się one z różnych źródeł, wiele z nich ma dość wyraźne korzenie prasłowiańskie czy grecko-rzymskie, niektóre zachowały się jedynie szczątkowo, a ich pochodzenie i sens znane są jedynie historykom kultury. Etnograf i socjolog Jan Stanisław Bystroń o Bożym Narodzeniu napisał: „Święto to największe, najuroczystsze, o bardzo silnej tradycji, przez wiele dni odbywa się tu wiele rozmaitych czynności obrzędowych i zwyczajowych, mamy tutaj – poza formą chrześcijańską i szeregiem praktyk kościelnego pochodzenia – przeżytki odwiecznych pogańskich obrzędów, a również sporo elementów tradycyjnego folkloru klasycznego, który przed wiekami przyjął się na ziemiach polskich i splótł się z rodzimymi zwyczajami w całości”.

Wieczór przed...

Reklama

Święta Bożego Narodzenia rozpoczyna Wigilia. Uznaje się, że geneza wieczerzy wigilijnej związana jest z wielogodzinnymi chrześcijańskimi obrzędami religijnymi, na które wierni przynosili jedzenie i napoje. Również dzielenie się opłatkiem wywodzi się najprawdopodobniej z prastarego zwyczaju eulogiów, z pierwszych wieków chrześcijaństwa. Zwyczaj ten polegał na obdarowywaniu się chlebami nieofiarnymi i łamaniu się nimi; był powszechny na południu Europy i choć tam został zapomniany, to dotarł do Polski, zakorzenił się tu i przetrwał do naszych czasów. Samą wieczerzę wigilijną można uznać za przypomnienie agape – uczty pierwszych chrześcijan na pamiątkę Wieczerzy Pańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wieczór wigilijny jest w polskiej tradycji najbardziej uroczystym i najbardziej wzruszającym wieczorem w roku. To czas zbliżania się ludzi, integracji rodzin, wzajemnego odpuszczania win, czas zadumy i refleksji. Odbywa się – o czym mało kto wie – w okresie dawnego słowiańskiego święta zmarłych. Święta te obchodzono cztery razy do roku w czasie przesileń i równonocy. Był to czas, gdy świat ziemski łączył się z pozaziemskim. Wspomnieniem tego były liczne wierzenia, których echa zachowały się do dziś. Wierzono m.in., że w tym czasie ziemię odwiedzają dusze zmarłych, aby ogrzać się ciepłem ogniska domowego, że otwiera się ziemia, by ukazać skarby, że woda w rzekach i studniach zamienia się w wino i miód, a nawet w płynne złoto, i dzieje się wiele innych zadziwiających rzeczy. Kościół walczył z tymi wierzeniami, zwłaszcza z przekonaniem, że dusze zmarłych w postaci ptaków i innych zwierząt, a czasem ludzi, np. żebraków, odwiedzają domy i że nie wolno im odmawiać gościny ani jałmużny. Echem tych wierzeń są wolne krzesło i dodatkowy talerz dla zbłąkanego gościa. Pod wpływem chrześcijaństwa dusze zmarłych zastąpione zostały w wierzeniach ludu innymi gośćmi z zaświatów – niewidzialnymi uczestnikami wieczerzy wigilijnej stali się Matka Boża, święci Pańscy i aniołowie niebiescy.

Noc czuwania

Reklama

Nieprzypadkowo kolacja wigilijna, która od wieków rozpoczyna się „z pierwszą gwiazdką”, składa się z potraw postnych (ich podstawą były i są: fasola, groch, bób, kasza, jabłka, orzechy, zboża, jarzyny, owoce i in.). Według wierzeń ludu polskiego, są to ulubione dania pojawiających się dusz zmarłych. To dało Wigilii staropolską nazwę „postnik” lub „pośnik”. Także pierwotne nazwy: „kolęda” i „Pańska wieczerza” zastąpione zostały z czasem nazwą „wigilia”, pochodzącą od łacińskiego wyrazu vigilo – czuwać; stąd vigilia – czuwanie. W Kościele katolickim wigilią nazywa się każdy dzień poprzedzający większe święto i jest to zawsze dzień postny. Trzeba tu dodać, że jedynymi regionami w Polsce, gdzie w Wigilię jadano mięso, były Warmia i Mazury.

Wieczerza wigilijna rozpoczynała się zawsze wspólną modlitwą rodziny i łamaniem się opłatkami. Składano sobie przy tym życzenia pomyślności, zdrowia, długich lat życia oraz łask Bożych. Wigilia do końca miała charakter poważny i uroczysty. Ba! Dawniej zważano na to, aby nikt poza gospodynią nie wstawał od stołu i nikt poza gospodarzem nie podnosił głosu, a w ogóle to należało mówić mało, co miało zapewnić, że w nadchodzącym roku nie będzie kłótni w domu. Do tradycji wigilijnej należało dopilnowanie, aby do wieczerzy zasiadała parzysta liczba osób; nieparzysta wróżyła rychłą śmierć jednego z uczestników wieczerzy. Najbardziej obawiano się liczby 13 – uważano ją za feralną, gdyż do Ostatniej Wieczerzy Chrystus zasiadł z dwunastoma Apostołami. Gdy zasiadających do wieczerzy było nie do pary, starym zwyczajem, obowiązującym w zamożnych domach szlacheckich, zapraszano do stołu kogoś ze służby lub czeladzi, z kolei w domach mieszczańskich i chłopskich chałupach zasiadał zaproszony żebrak – na pamiątkę tego, że Chrystus jadał z ubogimi.

Znaczenia liczb

Reklama

O ile pożądana była parzysta liczba uczestników wieczerzy, o tyle konieczna była nieparzysta liczba podawanych potraw, najczęściej 5 lub 7 u chłopów, 9 – u szlachty, u arystokracji zaś 11 lub 13. Tłumaczono to dość niejasno: otóż 7 to liczba dni w tygodniu, 9 – na pamiątkę dziewięciu chórów anielskich; inne liczby natomiast nie mają wyjaśnienia. Hanna Szymanderska, znawczyni polskiej kuchni, podaje, że w najzamożniejszych domach staropolskich istniał zwyczaj przyrządzania na kolację wigilijną – obok innych potraw – dwanaście dań rybnych, na pamiątkę dwunastu Apostołów. „Podawano więc – pisze – smażone dzwonka ryb, karpie, szczupaki, karasie, i to w ten sposób, że ten sam gatunek ryb był podawany w rozmaitej formie. Był więc karp smażony i karp po polsku – w szarym sosie z rodzynkami i migdałami, karaś smażony i karaś w śmietanie, lin z grzybami i lin w kapuście, szczupak po żydowsku i szczupak w sosie chrzanowym, sandacz z jajkami i sandacz w jarzynach itd.”.

Nieparzysta liczba potraw miała charakter magiczny, zapewniała urodzaj w nadchodzącym roku. Potrawy wigilijne powinny się składać ze wszystkich płodów pola, ogrodu, lasu i wody. Gdyby o to nie zadbano, trzeba by było się liczyć z nieurodzajem. Nakaz spożycia każdej potrawy, choćby w niewielkiej ilości, również miał zapewnić urodzaj. W wielu regionach Polski w pomieszczeniu, w którym miała się odbywać wieczerza wigilijna, umieszczano snopy z czterech zbóż, aby w ten sposób zapewnić sobie dobre plony. Istniejący do dziś zwyczaj rozkładania pod obrusem siana symbolizuje żłobek wyścielony sianem, miejsce narodzenia Chrystusa. Nowszy zwyczaj nakazuje mieć przy sobie podczas wieczerzy pieniądze, co daje szansę, że będą się one nas trzymały w nadchodzącym roku.

Własne i zapożyczone

Jedną z najmłodszych tradycji wigilijnych jest stojąca i bogato przystrojona choinka. Zwyczaj ten pojawił się w Polsce najprawdopodobniej dopiero pod koniec XVIII wieku, dotarł z Niemiec i z trudem zdobywał popularność. Wcześniej niemal w całej Polsce wieszano u powały, nad stołem wigilijnym, podłaźniczki, zielone jodełki zdobione „światami” wykonanymi z opłatków, jabłek i orzechów.

Reklama

Ważnym nakazem wigilijnym było podzielenie się ze zwierzętami domowymi resztkami ze stołu wigilijnego oraz opłatkiem, co miało im zapewnić zdrowie potrzebne do wypełniania obowiązków. Resztki wigilijne dostawały przede wszystkim koń, krowy, cielęta, drób, koty, rzadziej psy – te pomijano za karę, gdyż miały ponoć szczekać na Chrystusa.

Po wigilii udawano się na Pasterkę, uroczystą nocną Mszę św. Uczestniczyły w niej rzesze wiernych. „W przeszłości – pisze Barbara Ogrodowska – sąsiedzi starali się wyprzedzić jeden drugiego w drodze na nabożeństwo. Powszechnie wierzono, że temu gospodarzowi, który pierwszy przeszedł próg kościoła, najszybciej wzejdzie i dojrzeje zboże i będzie przodował we wszystkich pracach polnych”. Po powrocie z Pasterki i w pierwszy dzień świąt można już było posilać się zgromadzonym na święta sutym pokarmem mięsnym, śpiewać kolędy i przyjmować kolędników. Mieszkańcy miast i ziemianie spędzali czas albo z rodziną w domu, albo na wizytach u krewnych i znajomych. Włościanie przebywali zwykle w tym dniu w domu i nie wykonywali żadnych prac poza przygotowywaniem pożywienia i obrządzaniem zwierząt gospodarczych. Tego dnia nie wolno było nawet zamiatać izby! Ale i spać nie należało, gdyż obawiano się, że może to doprowadzić do zjedzenia zboża przez polne myszy lub do jego „wylegnięcia”, czyli powalenia niedojrzałego zboża przez wichurę, grad lub ulewę, co oznaczało stratę plonów i głód.

Na św. Szczepana

Reklama

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, dzień wspomnienia pierwszego męczennika – św. Szczepana, święcono w kościołach głównie owies, a w wielu regionach także inne zboża. Obrzucano się ziarnami w czasie Mszy św. – póki Kościół tego nie zakazał – na pamiątkę, jak wierzył lud, ukamienowania tego świętego. Był to zwyczaj o bardzo starym, przedchrześcijańskim pochodzeniu, jeden z wielu przejawów magii płodności. Zwyczaj ten z czasem przeniesiono na place przed kościołami i nadano mu charakter w pełni chrześcijański: święcono zboża i modlono się o urodzaj. Poświęcone zboże przechowywano do zasiewów, mieszano je ze zbożem przeznaczonym na siew. Miało to odstraszać od pól złe duchy, ochraniać plony od gradów, płoszyć żarłoczne ptactwo oraz ratować uprawy przed chwastami. Święcone zboże dodawano koniom do paszy, by strzegło je przed chorobami.

Święta Bożego Narodzenia to czas radości z narodzin Boga, a także czas spotkań rodzinnych i towarzyskich przy suto zastawionym stole, czas kolędowania i refleksji nad bogactwem naszego dziedzictwa kulturowego, które należy nie tylko szanować, ale także dbać o jego trwanie.

Święto Bożego Narodzenia obchodzone jest w Kościele od IV stulecia, najstarsza informacja o tym pochodzi z 354 r. Początkowo było to święto ruchome – wszak nie jest znana dokładna data narodzin Chrystusa – obchodzone w styczniu, marcu, kwietniu, a nawet w maju. Po długich dyskusjach na początku V wieku kościół Wschodu i Zachodu przyjął wspólną datę – datę przesilenia zimowego, w którym to okresie miał miejsce zanikający już wtedy cykl świąt rzymskich i greckich, m.in. ważne święto Dies Natalis Solis Invicti (Święto Narodzin Niezwyciężonego Słońca). Data ta obowiązuje do dziś, choć chrześcijański Wschód korzysta wciąż z kalendarza juliańskiego, czym różni się od Zachodu, który świętuje narodziny Boga według kalendarza gregoriańskiego. Niezależnie od tej różnicy chrześcijanie na całym świecie wielbią Boga, który przyszedł na świat, aby zbawić ludzi. Boże Narodzenie to czas radości wszelkiego stworzenia!

Autor jest etnologiem i historykiem kultury, profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorem kilkunastu książek i kilkuset artykułów.

Śródtytuły i lead pochodzą od redakcji.

2022-12-19 16:48

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tradycje świąt Bożego Narodzenia

Niedziela świdnicka 51/2007

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

MUZEUM MIEJSKIE WROCŁAWIA

Religijne treści i obrzędowość świąt Bożego Narodzenia ukazują w kontekście całorocznej liturgii i w tle szeregu zwyczajów kulturowych swą niepowtarzalność i wyjątkowość. Na trwałe wpisane w kalendarz określają rytm życia ludzi, stanowiąc corocznie u schyłku mijającego roku ważny przełom, dający nadzieję na przyszłe lata.

Bogactwo i różnorodność bożonarodzeniowej tematyki, utrwalonej jako narodowa tradycja w literaturze i tekstach kompozycji kolędowych, przekazywanej jako odległe wzorce w sztuce, zachowanej w pokoleniowej tradycji domu rodzinnego, odgrywanej w przedstawieniach teatralnych, prezentowanej w wystawianych szopkach, pozwala w przybliżeniu określić i przywołać niektóre te znane, a czasem zapomniane już obyczaje i ich znaczenia. Wyróżniamy pośród nich te bezpośrednio związane z liturgią narodzin Chrystusa Pana i te, które często z regionalnych obyczajów, często z odległych krajów trafiły pod „nasze strzechy i znalazły już swe stałe miejsce się w kulturowych zwyczajach okresu Bożego Narodzenia. By przybliżyć cześć z nich - oczywiście, dokonując wyboru ze względu na nieprzebraność tej skarbnicy, jakim jest wiara i budująca na niej swe obyczaje tradycja - musimy cofnąć się do czasów początku, kiedy to niejako na bieżąco świętowano i czczono ów doniosły fakt będący podstawą dzisiejszych świąt. Jezus Chrystus narodził się w Betlejem Judzkim - miejscu szczególnym w którym namaszczono m.in. na króla Izraela Dawida - wymienianym już w Starym Testamencie i dokumentach apokryficznych. Według świadectwa z wieku II (św. Justyn), Pan Jezus narodził się w grocie skalnej. Tam też w pobliżu Groty Narodzenia założył klasztor i zamieszkał św. Hieronim, zaś cesarzowa św. Helena w 326 r. nad Grotą Narodzenia Pana Jezusa wystawiła bazylikę. Po spaleniu się świątyni, odbudował ją cesarz Justynian, zaś obecna w znanej nam obecnie formie jest wynikiem zmian przeprowadzonej przez krzyżowców. We wnętrzu groty są dwa ołtarze: jeden jest na miejscu narodzenia, pod którym widnieje gwiazda z napisem łacińskim: „Hic de Maria Virgine Christus natus est” (Tu z Maryi Panny narodził się Chrystus), drugi wzniesiono w miejscu żłóbka przeniesiony później do Bazyliki Matki Bożej Większej w Rzymie. Początkowo - w pierwszym tysiącleciu naszej ery - owe fakty relacjonowały nam Ewangelie, za pośrednictwem których dane nam było poznać wydarzenia, m.in. Zwiastowania (Łk 1, 26-28; Mt 1, 18-24), Nawiedzenia św. Elżbiety (Łk 1, 39-56), Narodzin (Łk 2, 1-7) i pierwszych lat z życia Jezusa (Mt 2, 13-23). Jednak żadna z owych Ewangelii nie podaje dokładnej daty narodzin Chrystusa, daty która jest tak ważna dla wszystkich wierzących. Pierwszej kodyfikacji i ustaleń często ustnej tradycji dokonano po soborze nicejskim w 325 r. Wiązało się to przede wszystkim z rozbieżnościami - nawet pośród doktorów Kościoła - co do czasu narodzin Mesjasza. Jeszcze w początkach III wieku Klemens Aleksandryjski jako dzień narodzin Jezusa wskazywał 19 kwietnia. W początkach IV stulecia - w wyniku studiów i badań - przyjęto dzień 25 grudnia za dzień narodzin Chrystusa określanego jako „Światłem i Życiem człowieka”. Tego ujednolicenia i dookreślania owego doniosłego wydarzenia z polecenia papieża Gelazego I dokonał Dionizy Mały w roku 533. Obrzędowość Bożego Narodzenia wywodzi swój początek z Jerozolimy. Zwyczajowo patriarcha udawał się z Jerozolimy w procesji do oddalonego ok. 10 km Betlejem, by w Grocie Narodzenia odprawić Mszę św. Celebrację narodzin Chrystusa połączono z zimowym przesileniem dnia z nocą celem podkreślenia symboliki przyjścia na świat Chrystusa-Światłości nazywanego także Sol Verus - „Słońce Prawdziwe, które rozjaśniło mroki życia ludzkiego”. Dzień ten przyjęto oficjalnie na dworze cesarza Konstantyna Wielkiego jako najważniejsze święto w kalendarzu, co spowodowało szybkie rozpowszechnienie się w całej domenie chrześcijańskiej. Z tego okresu zachowały się już pisma osób duchownych, m.in. homilia papieża św. Liberiusza (366 r.) przygotowana specjalnie na Boże Narodzenie i nieco późniejsze kazanie św. Jana Chryzostoma. W swej mowie oznajmia wiernym z radością, że po raz pierwszy będzie w katedrze w Antiochii obchodzone to święto. Także świeccy kronikarze odnotowują to wydarzenie: m.in. kronikarz rzymski Filokales w Diariuszu z 25 grudnia pod rokiem 354 zanotował: „Natus Christus in Betleem Judeć” (Narodził się Chrystus w Betlejem Judzkim). Od tego czasu święto Bożego Narodzenia poprzedza okres przygotowawczy zwany Adwentem, łącząc w sobie post i Wigilię. Same obchody w kościołach koncentrowano wokół symbolicznie ustawianych grot nawiedzenia i żłóbków, które stały się najważniejszymi elementami owego wydarzenia. Dopiero pod wpływem św. Franciszka z Asyżu (XIII wieku) jako miejsce narodzin pojawiła się szopka. (...) Czas narodzin Chrystusa i okres Jego dzieciństwa - będący w liturgii podstawą świąt Bożego Narodzenia - jest obok Cyklu Pasyjnego, nieprzebraną skarbnicą, w której odnajdujemy różnorakie motywy ikonograficzne, towarzyszące nam niejako już naturalnie od wielu wieków. Główne wątki najchętniej przedstawiane w sztuce - poprzedzone Zwiastowaniem i Nawiedzeniem w liturgii adwentowej - to Boże Narodzenie wraz z Pokłonem Pasterzy i Mędrców, Obrzezanie i Ofiarowanie w Świątyni oraz czas pierwszych lat akcentowany Rzezią Niewiniątek, Ucieczką do Egiptu i Dysputą 12-letniego Chrystusa z Mędrcami. Wiadomości zawarte w Ewangeliach, wzbogacone harmonijnie poetyckimi wątkami w apokryfach, wykrystalizowały już w IV wieku trwały fundament ikonograficzny, na którym powstał kanon w sztukach plastycznych dopełniające wydarzenie Bożego Narodzenia. Artyści prócz Dzieciątka leżącego w żłóbku umieszczali w grocie lub stajence zwierzęta - szczególnie woła i osła - na które wskazywały najwcześniejsze teksty. Często też w ujęciu leżącej na łożu Maryi z Dzieciątkiem ukazywano postacie św. Józefa, aniołów, Trzech Mędrców i niewiasty uczestniczące w owym zdarzeniu. Historyczność Bożego Narodzenia uwiarygodniają fragmenty architektury miasta Betlejem i sceny rodzajowe tworzące swoisty sztafaż i wnosząc ów niepowtarzalny koloryt tego miejsca. Najistotniejsze zmiany w przedstawieniu Narodzin wprowadzono w okresie wczesnego średniowiecza. Inspiracją były wizje św. Franciszka, który stworzył specyficzną „Biblię ubogich”. Święta Bożego Narodzenia to także obyczajowość, atrybuty, symboliczne zachowania, a nawet specyficzne potrawy, które wydawać by się mogły niejako już naturalnie goszczą w każdym domostwie w tym wyjątkowym czasie. Wiele z nich dołączano w kolejnych wiekach, dopełniając te radosne dni, z których powstała obecna tradycja. Takim najpełniejszym wyrazem „weselnego szczęścia” zdaje się być muzyka, która pod postacią kolęd obecna jest „od zawsze” w naszych domach. Początki owego muzykowania sięgają czasów rzymskich, kiedy to najbliżsi w czasie odwiedzin i wzajemnym obdarowywaniu się prezentami wspólnie intonowali pieśni zwane calendae. Z czasem owe uroczyste śpiewy nabrały charakteru religijnego, czerpiąc także inspiracje z Ewangelii i twórczości ludowej tworząc obecne już kolędy i pastorałki. Największą radość dzieci w czasie świąt wzbudza stojąca choinka, która prócz szczególnego ustrojenia skrywa pod swymi rozłożystymi gałęziami niekiedy nawet najdrobniejsze prezenty. Jodła, świerk, sosna, modrzew, ostokrzew czy nawet jemioła zanim stały się drzewkami „spełniającym życzenia najmłodszych” były jedynie swoistymi symbolami rajskiego drzewa, których owoce stały się osiągalne dla ludzi z chwilą przyjścia Chrystusa. Ów zwyczaj pojawił się w średniowieczu w niemieckiej Nadrenii i był także w ustrojeniu przypomnieniem tego drzewa, z którego Ewa zerwała jabłko. Także inne dekoracje, w które „ubierano” drzewka miały swoje semantyczne odniesienia: w papierowych łańcuchach widziano okowy zniewolenia przez grzech, zaś płonące świeczki były „Chrystusowym światłem oświecającym pogan”. Dziś obecność drzewka - a nawet wiązanki z kilku gałązek - w pomieszczeniu, w którym świętujemy Wigilię symbolizuje przede wszystkim odkupienie grzechu pierworodnego i powrotu symbolu odstępstwa. (...) Na koniec należy wspomnieć o potrawach postnego stołu wigilijnego pośród których tym najmniejszym, ale i najważniejszym jest chleb - opłatek służący, by przełamać się z uczestnikami świętującymi Wigilię Bożego Narodzenia. Kiedy wybaczamy wzajemne urazy i życzymy sobie pomyślności, krusząc delikatną biel symbolicznego chleba przed właściwą wieczerzą, nawiązujemy do wczesnochrześcijańskiej tradycji Najświętszej Ofiary zwanej „łamaniem chleba”, będącej zapowiedzią Tajemnicy Eucharystycznej. W tym geście zawarta jest także polska obyczajowość nawiązująca do zasady „gościnnego chleba”, którym należy przełamać się „z wędrowcem przybywającym do naszego domu i biednym łaknącym dobrego słowa, pociechy i odrobiny strawy”. (...) Dziś, gdy nastaje czas Bożego Narodzenia, pamiętajmy nie tylko o tych uroczystych chwilach, ale zastanówmy się przede wszystkim nad sensem tego wydarzenia. „Tak Bóg umiłował świat, że Syna swojego dał, aby każdy, to w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne” - te słowa Jezusa zapisał św. Jan Apostoł (J 3, 16). Bóg wypełnił obietnicę. Narodził się Jezus Chrystus i stał się „Bogiem bliskim”, by człowiek słaby i grzeszny stał się w pełni dzieckiem Bożym.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Aktywiści klimatyczni pomazali kościół Sagrada Familia w Barcelonie

2025-09-01 12:55

[ TEMATY ]

Barcelona

Sagrada Família

x.com zrzut ekranu

Dwóch aktywistów klimatycznych pomazało w niedzielę barwnikiem fasadę słynnego kościoła Sagrada Familia w Barcelonie. Według aktywistów, akcja miała na celu zwrócenie uwagi na problem pożarów lasów w Hiszpanii.

„Chcemy zaprotestować przeciwko współudziałowi różnych rządów w pożarach, które spustoszyły Półwysep Iberyjski tego lata” – napisała na platformie X organizacja Futuro Vegetal, odpowiedzialna za te haniebne czyny.
CZYTAJ DALEJ

Watykan po raz pierwszy otrzymał "monetowego Oskara"

2025-09-02 15:48

[ TEMATY ]

papież Franciszek

monetowy Oskar

wojna i pokój

Adobe Stock

Moneta Watykańska. Zdjęcie poglądowe

Moneta Watykańska. Zdjęcie poglądowe

Nagrodzona moneta pochodzi z okresu pontyfikatu papieża Franciszka. Jak poinformował Gubernatorat Państwa Miasta Watykańskiego, pomimo dużej konkurencji i dzięki motywowi typowemu dla Franciszka, Watykan pierwszy raz sięgnął po „monetowego Oscara”.

W międzynarodowym prestiżowym konkursie na „Monetę Roku” (COTY) zwyciężyła moneta o nominale 50 euro z motywem „Wojna i pokój”. Została wyemitowana w ubiegłym roku przez Gubernatorat Państwa Miasta Watykańskiego. Motyw to dzieło Chiary Principe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję