Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Dom modlitwy dla wszystkich narodów

Niedziela Ogólnopolska 34/2023, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejsze czytanie z Księgi Izajasza wskazuje na powszechność zbawienia darowanego ludziom przez Boga. Jego perspektywa nie ogranicza się jedynie do Izraela jako ludu wybranego, ale obejmuje także cudzoziemców, którzy stają się sługami prawdziwego Boga przez umiłowanie Jego imienia oraz zachowywanie Jego słów. Nie tyle zostają oni włączeni w szeregi wybranych Izraelitów, ile bezpośrednio „przyłączają się do Pana”. Przymierze nie jest już więc zastrzeżone dla wąskiej grupy, ale zyskuje charakter powszechny. Wyrazem tego jest dostępność świątyni – miejsca składania ofiar i czci Boga. Wszyscy słudzy Pana zyskują do niej dostęp, co więcej – ich ofiary zostają przez Niego przyjęte. Świątynia przestaje być miejscem zastrzeżonym, objętym surowymi zakazami. Staje się domem modlitwy dostępnym dla wszystkich, którzy pragną uwielbiać imię Boga.

Przyjrzyjmy się bliżej kontekstowi rozważanego dzisiaj fragmentu proroctwa Izajasza. Rozpoczyna on trzecią część księgi określaną jako Trito-Izajasz. Obejmuje ona kolekcję wyroczni prorockich anonimowego autorstwa, pochodzących ze szkoły Izajasza. Wyrocznie te odnoszą się do okresu powygnaniowego, bezpośrednio po powrocie części wygnańców z Babilonii do Palestyny. W trzeciej części Księgi Izajasza pojawiają się fundamentalne z punktu widzenia teologicznego motywy: powszechność Bożych obietnic, których adresatami są nie tylko wierni Izraelici (tzw. reszta), ale także cudzoziemcy; rola świątyni jerozolimskiej jako miejsca powszechnego kultu Boga; chwała odnowionej po wygnaniu Jerozolimy, która obrazuje dar uniwersalnego zbawienia.

Wszystkie wyżej wymienione motywy teologiczne odnajdujemy w tym fragmencie, przez co stanowi on doskonałą syntezę trzeciej części Księgi Izajasza. Zatrzymajmy się nad wersetem 7. – centralnym punktem prorockiego przesłania dotyczącego włączenia cudzoziemców w obieg przymierza i obietnice zbawienia. W dosłownym tłumaczeniu brzmi on: „Przyprowadzę ich na moją świętą górę i rozweselę ich w moim domu modlitwy. Ich dary i ofiary będą według mojego upodobania, ponieważ mój dom będzie nazwany domem modlitwy dla wszystkich narodów”. Kluczowy charakter mają dwa wyrażenia: „dom modlitwy” oraz „wszystkie narody”. Modlitwa oznacza tutaj całość relacji zachodzących między człowiekiem a Bogiem. W pierwszym rzędzie odnosi się do aspektu liturgicznego – oddawania czci prawdziwemu Panu. Oznacza także osobistą więź ze Stwórcą. Świątynia jako dom modlitwy staje się kontekstem, w którym ta relacja się urzeczywistnia i realizuje. Sformułowanie „narody” użyte jest tutaj w sensie kolektywnym i wyraża powszechność Bożego powołania. Plan zbawienia nie ogranicza się już do granic ziemi obiecanej i jednego narodu, ale zyskuje charakter uniwersalny. My także jesteśmy adresatami i uczestnikami tego hojnego planu Boga, który pragnie doprowadzić każdego człowieka do komunii z sobą, do pełni życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-14 14:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Siedem złotych świeczników

Księga Apokalipsy św. Jana kończy biblijny kanon ksiąg natchnionych. Jest to księga bardzo tajemnicza, wprost niezwykła, nasycona symbolami, które często, niestety, wymykają się naszym interpretacjom. Wcale nie dlatego, że są one aż takie trudne.

Trzeba pamiętać, że czasami jeden symbol lub wizja mogą mieć kilka rozwiązań, a niekiedy kilka symboli może odnosić się do jednej rzeczywistości. Czasem autor Apokalipsy korzysta z symboli już użytych w Starym lub Nowym Testamencie, a czasem sam te wizje szczegółowo wyjaśnia. Niektóre symbole są już dla nas mało czytelne, gdyż żyjemy w innych czasach i innych okolicznościach. I dlatego ta księga wciąż nas fascynuje i pobudza naszą wyobraźnię. Potocznie Apokalipsa jest kojarzona z zapowiedzią czasów ostatecznych, wizją kosmicznej katastrofy – ale jest to raczej odsłonięcie kotary po to, by zobaczyć rzeczy, które mają się wydarzyć. A wydarzyć się mają rzeczy wspaniałe: ludzie, którzy okazali się tego godni, dołączą do niebiańskiej liturgii i nastanie Nowe Jeruzalem. A zatem Apokalipsa to księga nadziei i pocieszenia, bo choć przyjdą trudne czasy, to jednak nadejdzie też czas zbawienia.
CZYTAJ DALEJ

Trzeba w sobie pokonywać przywiązanie do zła

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 21, 23-27.

Poniedziałek, 15 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Rusza kolejna edycja akcji „Kolędnicy Misyjni”

2025-12-16 18:05

[ TEMATY ]

kolędnicy misyjni

Sri Lanka

Vatican Media

Już od ponad 30 lat w okresie Bożego Narodzenia kolędnicy misyjni spieszą z pomocą rówieśnikom z różnych krajów. Są to grupy dzieci, młodzieży, rodziców, opiekunów i animatorów zaangażowanych w działalność Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci. Odwiedzają domy, niosąc radość z narodzenia Chrystusa, a jednocześnie pomagają najbardziej potrzebującym dzieciom świata.

„Co to znaczy kolędować? – zadaje pytanie ks. Maciej Będziński, dyrektor krajowy PDM, i wyjaśnia: – To znaczy ze śpiewem nieść radość Bożego Narodzenia. Takie kolędowanie znają nasi dziadkowie i rodzice, a my do tego dodajemy to, co najważniejsze, to znaczy Ewangelię”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję