Reklama

Kościół

W ucisku cierpliwi, w modlitwie wytrwali

Każdy wie, że lepiej być cierpliwym niż niecierpliwym, wytrwałym niż niewytrwałym.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pokrewne słowa do zacytowanych wyżej to: stałość, wierność, wytrzymałość, nieugiętość, hart ducha, oczekiwanie. Trzeba wytrwać w dobru, być stałym w postanowieniach i w miłości, być cierpliwym wobec trudności i cierpień. To samo zaleca Pismo Święte: „W ucisku bądźcie cierpliwi, w modlitwie – wytrwali!” (Rz 12, 12).

Słuszne postępowanie to nie tylko pojedyncze dobre czyny, lecz także stałe postawy, utrwalone zalety. W filozofii nazywa się je „cnotami”, ale to słowo brzmi dzisiaj myląco. Chodzi właśnie o zalety moralne – o przeciwieństwo wad, przywar, złych skłonności i przyzwyczajeń. Bo i zło w człowieku to nie same pojedyncze grzechy, lecz także zakorzenione w nim wady.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dlatego do postępu moralnego należy rozwijanie zalet i pozbywanie się wad. To jest celem wychowania i celem pracy nad sobą. Zalecali to już starożytni filozofowie, a chrześcijaństwo się z nimi zgadza. Trzeba wytrwale stawać się lepszym.

I tu widać swoistość wytrwałości i cierpliwości. Każde dobro potrzebuje stałości, bez tej cechy może się okazać słabe, ułomne i nietrwałe. Mogą je udaremnić zmienność nastrojów, zniechęcenie czy zobojętnienie. Oczywiście, zdarza się także trwanie w złu czy w błędzie, co można nazwać uporem lub zaciekłością. Potrzebne jest zatem ukierunkowanie, żeby utrwalać to, co trzeba. Uprzyj się, ale przy tym, co słuszne i dobre.

Wytrwałość w Biblii

Reklama

Do cierpliwości i wytrwałości wzywa Pismo Święte: i Stary, i Nowy Testament. W Nowym Testamencie odpowiedni termin grecki to przede wszystkim rzeczownik hypomone użyty trzydzieści dwa razy, czyli sporo (czasownik proskarterein – dziesięć razy). Oznacza on w zależności od sytuacji i cierpliwość w znoszeniu trudów, i wytrwałość w działaniu.

Wytrwałością wyróżnili się przywódcy Izraela – Mojżesz, Jozue czy Dawid. Wytrwałość to ważna cecha charakteru: „Cierpliwy jest lepszy niż mocny” (por. Prz 16, 32). Wytrwałość towarzyszy pracy (por. Syr 38, 27). Brak wytrwałości naraża na karę Bożą (por. Syr 2, 13-14), choć ten, kto żałuje i wraca do Boga, dozna pociechy (por. Syr 17, 24). Cierpliwość pobożnego zostanie nagrodzona (por. Syr 16, 13). Apokryficzna Czwarta Księga Machabejska opisuje wytrwałość męczenników wobec strasznych cierpień.

Wierność Bogu i Chrystusowi prowadzi do zbawienia, gdy jest trwała. Dlatego Jezus powiedział: „Kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony” (Mt 10, 22; por. Łk 21, 19). W przypowieści ziarno, które wydało plon stokrotny, oznacza tych, którzy „wydają owoc dzięki swej wytrwałości” (Łk 8, 15). „Tym, którzy przez wytrwałość w dobrych uczynkach szukają chwały, czci i nieśmiertelności – życie wieczne” (Rz 2, 7). „Potrzebujecie bowiem wytrwałości, abyście spełniając wolę Bożą, dostąpili obietnicy” (por. Hbr 10, 36).

O wytrwałości i cierpliwości wiele razy jest mowa w listach apostolskich. Pouczenia te dotyczą znoszenia cierpień i przeciwności, wytrwałości jako cnoty moralnej i wytrwałości w wierze i życiu chrześcijańskim.

Reklama

„Okazujemy się sługami Boga przez wszystko: przez wielką cierpliwość, wśród utrapień, przeciwności i ucisków” (2 Kor 6, 4). „Chlubimy się także z ucisków, wiedząc, że ucisk wyrabia wytrwałość, a wytrwałość – wypróbowaną cnotę” (Rz 5, 3-4). „Chlubimy się wami (...) z powodu waszej cierpliwości i wiary we wszystkich waszych prześladowaniach i uciskach, które znosicie” (2 Tes 1, 4; por. 2 Kor 1, 6). „Oto wychwalamy tych, co wytrwali. Słyszeliście o wytrwałości Hioba i widzieliście końcową nagrodę za nią od Pana” (Jk 5, 11).

Wytrwałość pojawia się w wyliczeniach cech, jakimi mają się odznaczać chrześcijanie. „Podążaj za sprawiedliwością, pobożnością, wiarą, miłością, wytrwałością, łagodnością” (1 Tm 6, 11; por. 2 Tm 3, 10; Tt 2, 2). W Drugim Liście św. Piotra Apostoła w dłuższym wyliczeniu cnót wytrwałość jest wymieniona po powściągliwości (por. 1, 5-7). Dlatego „winniśmy wytrwale biec w wyznaczonych nam zawodach” (por. Hbr 12, 1), chrześcijanin to jakby „długodystansowiec”. Wytrwałość jest znamieniem Apostoła (por. 2 Kor 12, 12).

Wytrwałość i cierpliwość są wpisane w życie chrześcijańskie, wiążąc się z wiarą, nadzieją i miłością. Jak to ujął św. Paweł, pisząc do wspólnoty w Tesalonice: „Pomni przed Bogiem i Ojcem naszym na wasze dzieło wiary, na trud miłości i na wytrwałą nadzieję w Panu naszym Jezusie Chrystusie” (1 Tes 1, 3). „To zaś, co niegdyś zostało napisane, napisane zostało także dla naszego pouczenia, abyśmy dzięki cierpliwości i pociesze, jaką niosą Pisma, podtrzymywali nadzieję” (Rz 15, 4; por. Rz 8, 25). „To, co wystawia waszą wiarę na próbę, rodzi wytrwałość. Wytrwałość zaś winna być dziełem doskonałym, abyście byli doskonali i bez zarzutu, w niczym nie wykazując braków” (Jk 1, 3-4). W Apokalipsie znajdziemy pochwały wytrwałości chrześcijan (por. Ap 2, 2. 3. 19; 3, 10). Jest to „wytrwałość świętych” (por. Ap 13, 10; 14, 12).

Reklama

Te cechy są w ostatecznym rachunku dziełem łaski Bożej. „Niech moc Jego chwały w pełni was umacnia do wszelkiego rodzaju cierpliwości i stałości” (por. Kol 1, 11). Święty Paweł modli się więc: „Niechaj Pan skieruje serca wasze ku miłości Bożej i cierpliwości Chrystusowej!” (2 Tes 3, 5).

Literatura i życie

Biblijne pouczenia dotyczą przede wszystkim życia chrześcijan, ale podobne rysy ma wiele ludzkich doświadczeń. Znajdziemy to we wspomnieniach i w literaturze. Na przykład gdy czytamy o wojnach, obozach i łagrach, spotykamy ludzi, którzy przetrwali mimo strasznych cierpień i beznadziejności, a w końcu powrócili.

Cenimy wytrwałość i wierność w miłości. Są one potrzebne przy zakochaniu się, a potem w małżeństwie, gdyż miłość nieraz napotyka przeszkody, bo przecież każdy ma wady i ich znoszenie przez najbliższych bywa dla nich niemałym trudem. Trudem są też długie rozstania, np. z powodu pracy za granicą. Wielkiej cierpliwości potrzebują ojcowie, którym matki po rozwodzie blokują kontakt z dziećmi. Wspólnoty Sychar grupują porzuconych małżonków, którzy jednak wykluczają nowy związek i wytrwale czekają, dając w ten sposób drugiej stronie szansę powrotu.

O wytrwałej miłości mówi nieraz poezja. Żołnierze śpiewali: Polka mnie zrodziła, z jej piersi wyssałem: / być Ojczyźnie wiernym, a kochance/ stałym. A Konstanty Ildefons Gałczyński napisał: Ile listów, ile rozstań,/ ciężkich godzin w miastach wielu?/ I znów upór, żeby powstać/ i znów iść, i dojść do celu.

Reklama

Nastoletnia starościanka Zofia poznała Franciszka, oficera konfederacji barskiej, ale że był biedny, jej ojciec nie zgodził się na małżeństwo. Gdy chłopak się trochę dorobił, po 15 latach wzięli ślub, a potem doczekali się sześciorga dzieci. Iluż ich potomków tej wytrwałości zawdzięcza przyjście na świat... (w tym piszący te słowa).

Wytrwałości wymaga wreszcie miłość ojczyzny. W znanym wierszu Adam Asnyk napisał tak:

Miejmy odwagę!... nie tę jednodniową,

Co w rozpaczliwym przedsięwzięciu pryska,/ Lecz tę, co wiecznie z podniesioną głową

Nie da się zepchnąć z swego stanowiska.

Miejmy odwagę!... nie tę tchnącą szałem,

Która na oślep leci bez oręża,

Lecz tę, co sama niezdobytym wałem

Przeciwne losy stałością zwycięża.

2024-10-22 13:24

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festiwal Mocy 2025 – trzy dni spotkań, muzyki i modlitwy

2025-09-22 13:54

[ TEMATY ]

Festiwal Mocy

Materiał prasowy

„Golec uOrkiestra” zagrali ponad pół godziny dłużej, ksiądz Bartczak rapował z setką uczestników na scenie, a w szczytowym momencie w wydarzeniu uczestniczyło około 2,5 tys. osób – jubileuszowy, piąty Festiwal Mocy zanotował frekwencyjny sukces i obfitował w miłe niespodzianki. Wydarzenie odbywało się w dniach 19-21 września w Miejscu Piastowym.

Tegoroczny Festiwal, odbywający się pod patronatem św. Jana Pawła II, ponownie stał się przestrzenią spotkania, modlitwy i dobrej zabawy. Do Miejsca Piastowego przyjechała młodzież z całej Polski, każdego dnia w różnych aktywnościach brało udział około 1,5 tysiąca uczestników, a w szczytowym momencie – podczas koncertu „Golec uOrkiestra” – Festiwal Mocy gościł około 2,5 tysiąca ludzi. Na scenie oprócz zespołu z Milówki wystąpili również: zespoły „niemaGotu”, „Teleo”, ksiądz-raper Jakub Bartczak oraz influencerzy: Marcin Kruszewski (znany w social mediach jako „Prawo Marcina”) i ksiądz Sebastian Picur.
CZYTAJ DALEJ

Incydent z udziałem prezydenta Nawrockiego w USA. Przebieraniec chciał zakłócić Mszę św.

2025-09-22 17:30

[ TEMATY ]

Stany Zjednoczone

Karol Nawrocki

PAP/Leszek Szymański

Prezydent Karol Nawrocki wraz małżonką Martą w niedzielę uczestniczył w uroczystościach w Narodowym Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown, w stanie Pensylwania. Podczas Mszy św. doszło do incydentu.

Z Mszy św. został wyprowadzony mężczyzna przebrany w ornat, który jednak nie był księdzem. Mężczyzna nie miał przy sobie widocznych niebezpiecznych przedmiotów, nie stawiał też oporu, gdy był wyprowadzany z sanktuarium. Mężczyzna jest znany lokalnej Polonii i już wcześniej zakłócał Msze, jednak po raz pierwszy przebrał się za duchownego.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję