Uroczystość Najświętszej Krwi i Ciała Chrystusa obchodzoną jako Boże Ciało ustanowił w XIII w. papież Urban IV, a zatwierdził na cały Kościół papież Jan XXIII. Od czasów
papieża Urbana VI Boże Ciało należy do głównych świąt w roku liturgicznym Kościoła. Jak pisze ks. Wincenty Zaleski w Roku kościelnym, pierwsza wzmianka o procesji - nieodłącznej
części tej uroczystości pochodzi z Kolonii z 1277 r. Od XV stulecia rozpowszechnia się zwyczaj procesji do czterech ołtarzy oraz odprawianie Mszy św. przy wystawionym Najświętszym
Sakramencie. Procesje są swego rodzaju manifestacją uczuć religijnych. Oprócz rzeszy wiernych biorą w nich udział orkiestry, dzieci komunijne, ministranci, straż. Domy i ulice stroi
się kwiatami i flagami, buduje ołtarze i przystraja je gałązkami brzózek, które po procesji wierni zabierają do domów, by chroniły od chorób i klęski nieurodzaju. Podczas
modlitwy składa się Bogu wyrazy: hołdu, dziękczynienia, przebłagania i błagania. Współczesne procesje mają nie mniej uroczysty charakter niż te opisywane we wspomnianej wyżej pozycji
ks. Zaleskiego, co widać na zamieszczonym fotoreportażu z parafii Przemienienia Pańskiego w Piątnicy, która miała miejsce tuż po Mszy św. o godz. 10.00.
Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”
Dykasteria Nauki Wiary wydała pozytywną opinię na temat objawień, jakich doznała włoska mistyczka Pierina Gilli. Zgodnie z nowymi normami ws. zjawisk nadprzyrodzonych dykasteria stwierdziła, że w treści objawień nie znaleziono żadnych elementów bezpośrednio sprzecznych z nauczaniem Kościoła.
Objawienia miały miejsce w 1947 i 1966 roku. Maryja przedstawiła się w nich jako Mistyczna Róża i Matka Kościoła. Na swych białych szatach miała trzy róże: białą, czerwoną i żółtą, symbolizujące modlitwę, pokutę i cierpienie. Podczas drugiego objawienia Maryja wskazała Pierinie źródło wody w miejscowości Fontanelle koło Brescii jako miejsce oczyszczenia i źródło łask. W latach 60-tych ówczesny biskup Brescii Gciacinto Tredici nie wierzył w nadprzyrodzony charakter objawień. Takie samo stanowisko zajmowali też jego następcy. Dopiero w 2001 r. w dziesiątą rocznicę śmierci wizjonerki biskup wyznaczył kapłana, który miał śledzić kult rozwijający się w Fontanelle. W 2019 r. ogłoszono je diecezjalnym sanktuarium.
"Niepokalane Poczęcie", Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635
Mój przyjaciel powtarza, że Kościół co rusz popełnia błędy. Nie powinien np. ogłosić dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. „Dogmat – tłumaczy – dotyczy mojego zbawienia, a ta maryjna prawda nie ma nic wspólnego ze mną. Wiąże się tylko ze zbawieniem Maryi”.
Przyjaciel nie zna nauki Kościoła. Nie wie, że zapatrzeć się w Niepokalane Poczęcie to odkryć siłę, która pcha ku niebu, że zapragnąć być jak Niepokalana to stanąć na drodze wypełnienia największej tęsknoty, która mieszka w ludzkim sercu. Nie wie, że ten dogmat jest potrzebny do zbawienia
Być czystym i niewinnym. Mieć oczy, które widzą dobro. Serce, które nie rozumie pokus. Być całym utkanym z myśli Boga i w swej duszy nosić Jego obraz... Każdy z nas tego pragnie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.