Reklama

Podróż do Ziemi Świętej (3)

Śladami Chrystusa

Niedziela legnicka 33/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy piątek stycznia. Pada deszcz, wszak to pora deszczowa. O świtaniu z minaretów rozlega się nawoływanie muezinów do modlitwy, którą muzułmanie rozpoczynają o godzinie piątej, a my biegniemy do Bazyliki Grobu Bożego, by o godz. 5.30 uczestniczyć we Mszy św. na Golgocie przy ołtarzu Matki Bożej Bolesnej. Zamieszki w Betlejem wystraszyły turystów i pielgrzymów, więc my, trzy Polki bez żadnych ograniczeń trwamy przy Grobie Pańskim, uczestniczymy w Adoracji, rozważamy mękę i śmierć Zbawiciela, rozkrzyżowanymi ramionami obejmujemy miejsce, gdzie spełniła się Ofiara. Mam wrażenie, że czas się cofa, a ja stoję obok strażników, ogrodników, Palestyńczyków, Ormian. Izraelitów, Syryjczyków. Szukam Zmartwychwstałego. Modlę się, bym potrafiła dostrzec Jezusa w każdym człowieku...
Przychodzi pora na wyjazd do Betanii. O godz. 8.30 wyruszamy z o. Kazimierzem Frankiewiczem szarutą, czyli taksówką. Docieramy do granicy i tu nasz pojazd zatrzymuje się na dobre. Kontrola paszportów, a potem dalej pieszo. Skracamy drogę, jak Palestyńczycy, przeciskając się pomiędzy kolczastym drutem i przełażąc przez wyrwę w murze. Ojciec wyciąga różaniec, modlimy się o pojednanie zwaśnionych narodów.
Jesteśmy na miejscu. W kościele św. Łazarza czytamy fragmenty Ewangelii św. Jana 11, 1-47 i św. Łukasza 10, 38-42, a Ojciec komentarzem do tych fragmentów wprowadza nas do kontemplacji wydarzeń przedstawionych w Ewangelii i do pedagogiki działalności Jezusa.
Jest piątek 3 stycznia. W Betanii, w kościele św. Łazarza kard. Martini z Mediolanu odprawia Mszę św. Jej owoce ofiarujemy za pokój w Ziemi Świętej. Kardynał wygłasza dla nas, siedmiorga uczestników liturgii, homilię w języku włoskim. Ukazuje wrażliwość Jezusa na los przyjaciół, rozważając człowieczeństwo Chrystusa. Gdy człowiek zrywa przyjaźń z Jezusem, przestaje być człowiekiem. Marta i Maria to wzór przyjaźni z Jezusem. Jego kontemplacja wywołuje pragnienie służby dla bliźniego. Musi być jednak zachowana równowaga, gdyż może się pojawić nadmierna aktywność, budująca naszą pychę lub dewocja, niszcząca naszą wiarę, nie mająca nic wspólnego z nauczaniem Ewangelii. Podczas Mszy św. przyjmujemy z rąk Kardynała Komunię św. pod dwoma postaciami.
Po dziękczynieniu Ojciec kustosz oprowadza nas po sanktuarium i przyległych budynkach, objaśniając: "Tu najprawdopodobniej była sala biesiadna, a tu Łazarz gościł Jezusa z uczniami, tu gromadzili się oni po ukrzyżowaniu Mistrza". Jeszcze chwila modlitwy i udajemy się do grobu św. Łazarza, kilkadziesiąt metrów od posiadłości brata Marty i Marii. Dziś grobem opiekują się muzułmanie, więc musimy kupić bilety. Stromymi, wykutymi w skale schodkami spuszczamy się kilka metrów w dół. Przypomina mi się ewangeliczny opis wskrzeszenia Łazarza: "Łazarzu, wyjdź na zewnątrz. I wyszedł zmarły, mając nogi i ręce powiązane opaskami, a twarz jego była zawinięta chustą. Rzekł do nich Jezus: «Rozwiążcie go i pozwólcie mu chodzić»". (J 11, 43-44). Modlę się, abym i ja wyszła z grobu mojego egoizmu i otworzyła bardziej serce na potrzeby bliźnich.
Wracamy z Betanii do Jerozolimy pieszo, przez Górę Oliwną. Wstępujemy do kościoła św. Piotra "In Gallicanta". Tu św. Piotr miał trzykrotnie zaprzeć się Jezusa. Deszcz i zimny wiatr przyśpieszają nasze zejście do Jerozolimy, tym bardziej, że trwa siesta i nie możemy dostać się do innych miejsc świętych na Górze Oliwnej.
O godz. 15.00 wraz z włoskimi pielgrzymami odprawiamy Drogę Krzyżową, zaczynając ją od pałacu Piłata. Po drodze zaczepiają nas sprzedawcy, oferując pamiątki słodycze i inne towary. Nie zwracamy na nich uwagi, wszak idziemy drogą, którą podążał Jezus z krzyżem na ramionach.
Zbliża się wieczór. To pierwszy piątek miesiąca. Chcemy zbliżającą się noc spędzić na czuwaniu. Tym razem jesteśmy tylko we trzy. Do godz. 23.00 medytujemy i rozważamy, w oparciu o Ewangelię, tajemnice bolesne i chwalebne Różańca Świętego. Czuwamy przy Pańskim Grobie i na Kalwarii. Potem do godziny 1.00 w nocy wraz z ojcami franciszkanami modlimy się psalmami. Od godz. 23.00 drzwi Bazyliki są otwarte dla braci prawosławnych. Czas od 1.00 do 2.00 w nocy spędzamy w kaplic św. Heleny na rozważaniu Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Modlimy się o Maryjną ufność i pokorę. Tak zaczyna się I sobota miesiąca. Uwielbiamy Boga za to, że wybrał Maryję na Matkę swojego Syna.
O godz. 5.30 uczestniczymy we Mszy św. wynagradzającej za zniewagi, jakich doznaje Niepokalane Serce Maryi. To, że tę Eucharystię przeżywamy w Grobie Pańskim, uważam za wyjątkową łaskę i czułość Matki Bożej.
Tego dnia mamy w planie zwiedzenie Synaju. Choć to jest dzień szabatu, Wieczernik zastajemy otwarty. Zjawiamy się tam o godz. 14.00. Miejsce to jest własnością Żydów, więc musimy u starszego pana uiścić opłatę. Kiedy dowiaduje się, że jesteśmy chrześcijankami, bierze nas za ręce i oznajmia, że jest naszym bratem w wierze, po czym zaprasza do modlitwy o pokój na świecie i w Ziemi Świętej. On modli się po hebrajsku, my odmawiamy po polsku Ojcze nasz i Zdrowaś Maryio. Potem ze wzruszeniem patrzymy na piękną, zwieńczoną smukłymi łukami salę, w której Pan ustanowił Świętą Eucharystię, a w siedem tygodni później Duch Święty zstąpił na Maryję i Apostołów w dzień pięćdziesiątnicy. Czytamy fragment Ewangelii św. Łukasza (22, 7-20) i odmawiamy bolesne tajemnice Różańca. Przed wyjściem znowu spotykamy tego chrześcijanina, który pobrał od nas opłatę, a teraz wyciąga rękę po datek na utrzymanie Wieczernika. Na taki cel nie szczędzimy ofiary.
Idziemy w milczeniu do świątyni Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny. Świadomość przebywania w miejscu, gdzie Jezus odprawił pierwszą Eucharystię jest tak silna, że adorację Pana przeżywamy w głębokiej ciszy. W dolnym kościele tej świątyni dziękujemy Bogu za wniebowzięcie z ciałem i duszą Matki Bożej, a potem chwilę modlimy się przy figurze śpiącej Maryi. Wnet przychodzi grupa turystów z Italii. Kustosz, widząc nasze rozmodlenie otwiera kaplicę z Najświętszym Sakramentem i pozostawia nas przed Panem. Zaczyna się właśnie Godzina Miłosierdzia, więc odmawiamy Koronkę do Miłosiernego Chrystusa. Na koniec przed ołtarzem Matki Bożej Częstochowskiej składamy wszystkie trudne sprawy naszego narodu, powierzamy Maryi cały Episkopat, kapłanów oraz wszystkie męskie i żeńskie zakony.
Opuszczamy święte miejsca. Dzielnica żydowska jest czysta i spokojna. Dziś szabat. Pod Ścianą Płaczu dużo modlących się ludzi. Podchodzimy i my, opieramy głowy o kamienie, które pamiętają nauczanie Jezusa i cichutko oddajemy cały izraelski naród Bożemu Miłosierdziu. Zwracamy uwagę na to, że wszystkie kobiety i dziewczęta po odprawieniu modłów cofają się tyłem z tego miejsca, cały czas mając twarze zwrócone do Ściany Płaczu i czyniąc wielokrotne pokłony. Naśladujemy i my ten wyraz pokory, ale nasycamy go inną treścią - cichym uwielbieniem Trójcy Przenajświętszej. Buduje mnie widok sporej liczby rozmodlonych Żydówek. Wznosimy prośby do Boga, aby te młode dziewczęta nie musiały nikogo zabijać i aby same nie stały się ofiarą cudzej agresji.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: dziękuję strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej

2024-05-04 15:06

[ TEMATY ]

prezydent

Karol Porwich/Niedziela

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda podziękował w sobotę strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej. Podczas centralnych obchodów Dnia Strażaka przypomniał, że tylko w 2023 r. strażacy podjęli pół miliona interwencji, podczas których udzielali wszechstronnej pomocy.

Prezydent wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą wzięli w sobotę udział w Centralnych Obchodach Dnia Strażaka, które odbyły się na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie. W uroczystości uczestniczyli również m.in. marszałek Sejmu Szymon Hołownia oraz szef MSWiA Marcin Kierwiński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję