Bogaty i różnorodny repertuarowo i wykonawczo był cykl koncertów, jakie w ramach XXXIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej odbyły się w lipcu
w kamieńskiej katedrze. Muzykę organową prezentowali artyści z trzech krajów, utwory różnych, bardziej lub mniej znanych kompozytorów z wieków XVI - XVIII grał niemiecki
organista Gerard Gnann z Uniwersytetu Gutenberga w Moguncji. Szczególnie zachwycił on słuchaczy opracowanym przez siebie Koncertem h-moll Antonia Vivaldiego oraz Triem G-dur Johanna
Sebastiana Bacha, kończąc swój występ słynną Toccatą d-mol tegoż twórcy. Polski organista Bartosz Jakubczak działający aktualnie w Royal Academy of Music w Londynie przedstawił utwory
pochodzące z kraju swego obecnego pobytu, stworzone przez kompozytorów angielskich epoki baroku, a także utwory Bacha i współczesnego twórcy Lionela Rogga. Słowacki organista
z Bratysławy Jan Vladimir Michalko w swoim półrecitalu skoncentrował się na chorale protestanckim w opracowaniu różnych kompozytorów ostatnich trzech stuleci oraz wykonał
utwór swego krajana Lubomira Rajtera - Preludio per organo in memoriam F. Schmidt. Jednakże prawdziwe apogeum lipcowych koncertów festiwalowych nastąpiło 18 lipca, gdy przy kontuarze kamieńskich organów
zasiadł Julian GembaIski, jedna z najznakomitszych indywidualności polskiej sztuki organowej, niekwestionowany mistrz improwizacji, profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, będący
zarazem Archidiecezjalnym Wizytatorem Organów i Organistów oraz Przewodniczącym Sekcji Budowy Organów Komisji do spraw Muzyki Sakralnej w Katowicach, odznaczony przez Papieża Jana
Pawła II medalem "Pro Ecclesia et Pontifice". Ze wspaniałym wyczuciem stylu zagrał on niezwykle trudne wykonawczo Preludium i fugę e-moll Bacha, poprzedzając je zróżnicowanymi fakturalnie
pięcioma utworami Johanna Pachelbela w 350. rocznicę urodzin tego przedstawiciela tzw. południowoniemieckiej szkoły organowej. Zwieńczenie występu artysty stanowiły Trzy medytacje będące pomysłowymi
improwizacjami na temat pieśni O Panie, Ty nam dajesz, Zbliżam się w pokorze i Twoja cześć, chwała.
Interesująco przedstawiały się także pozaorganowe części lipcowych koncertów, wystąpiły dwa zespoły kameralne. Trio instrumentalne w składzie: Jadwiga Sokołowska - flet, Tomasz Strahl -
wiolonczela, Jolanta Jamiołowska - klawesyn zagrało Sonatę G-dur Georga Friedricha Haendla oraz w duecie - bez wiolonczeli - Sonatę C-dur Carla Philippa Emanuela Bacha. Natomiast wiolonczelista
zafascynował wirtuozowską interpretacją dwóch części solowej Sonaty Zoltana Kodaly´a. Drugim zespołem kameralnym był szczeciński kwartet smyczkowy "Sedina" złożony z młodych absolwentów wyższych
uczelni muzycznych kilku miast. Wystąpił on w składzie: Jakub Rabizo - I skrzypce, Karolina Kuźniak - II skrzypce, Ewelina Drozdowska - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela. W wykonaniu
zespołu zabrzmiał szeroko rozbudowany II Kwartet smyczkowy A-dur Dymitra Szostakowicza. Inny rodzaj muzyki zaprezentował 6-osobowy męski zespół wokalny "Affabre concinui" specjalizujący się w wykonywaniu
dawnej muzyki w dawnej manierze - m.in. z udziałem, wysokich głosów męskich - kontratenorów. W programie występu zespołu, którego członkowie wywodzą się z poznańskich
chórów chłopięco-męskich, znalazły się pieśni religijne Wacława z Szamotuł oraz wykonane z dużą kulturą utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta (słynny motet Ave verum corpus), Aloysa
Kolbego i Antoniego Chlondowskiego. Niewątpliwą atrakcję stanowił występ Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej złożonej z młodych adeptów muzyki z Polski
i Niemiec doskonalących swe umiejętności podczas letnich Warsztatów Artystycznych w Szczecinie. Pod dyrekcją znakomitego dyrygenta Jana Miłosza Zarzyckiego orkiestra zagrała z pasją
i zapałem (przy drobnych usterkach technicznych) V Symfonię c-moll Ludwiga van Beethovena uzupełnioną Tańcami góralskimi z opery Halka Stanisława Moniuszki.
Omówione powyżej lipcowe muzykowanie w kamieńskiej katedrze zostało poprzedzone (27 czerwca br.) koncertem Jan Szyrocki in memoriam, w którym oprócz organisty Sławomira Kamińskiego
- grającego utwory Jeana Adama Guilaina, Dietricha Buxtcehudego, Gottfrieda Augusta Homiliusa i Johanna Sebastiana Bacha - wziął udział Chór Kameralny Uniwersytetu Południowej Florydy (USA).
Zespołem kunsztownie śpiewającym sakralne kompozycje polskie i amerykańskie dyrygował Richard Zieliński, który swego czasu był uczestnikiem kursu dyrygenckiego prowadzonego przez Jana Szyrockiego
podczas pobytu tegoż w Stanach Zjednoczonych. Występując w koncercie in miemoriam, oddał on hołd pamięci zmarłego w kwietniu tego roku wspaniałego szczecińskiego chórmistrza,
niestrudzonego krzewiciela polskiej kultury muzycznej w świecie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu