Reklama

Świąteczne przygotowania

Może nie zawsze szybko przejmujemy wzorce z Zachodu, ale sprawę komercjalizacji Świąt chyba opanowaliśmy. Gdybyśmy tak szybko wcielali w życie inne wzory ekonomiczne naszych zachodnich sąsiadów, dziś bylibyśmy potęgą gospodarczą.
Nieważne, że był początek listopada i dopiero co przeżywaliśmy Wszystkich Świętych. Znicze szybko zastąpiły kolorowe lampki, ozdoby choinkowe i oczywiście Mikołaje. Wszak biznes jest biznes.

Niedziela kielecka 50/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adwent - czy to już Święta?

Jeśli przyjrzymy się witrynom sklepowym, reklamom w telewizji, billboardom, bez trudu stwierdzimy - właśnie rozpoczęły się Święta, albo „świąteczne zbiory”. Handlowcy zacierają ręce. Ich obroty w ciągu tych kilku tygodni są równe obrotom uzyskanym z półrocznej sprzedaży. Już w listopadowych wydaniach magazynów kobiecych znalazła się tematyka iście świąteczna: „Jak ubrać się na Wigilię?”, „Dwanaście dobrych porad. Co kupić na prezent gwiazdkowy chłopakowi?”.

Tak, warto już dziś poczuć Święta...

W telewizji kolędom nie ma końca, najczęściej w reklamach coca-coli (nota bene ulubionego napoju na polskich świątecznych stołach) kawy, czy margaryny - taka nowa tradycja.
Choć czas peerelowskich pustek i szarzyzny na półkach dawno już minął, wszyscy w okresie przedświątecznym zdają się o tym zapominać. Kupują absolutnie wszystko, tak, jakby po Świętach towar miał zniknąć. Tłumy przemierzają długie korytarze pomiędzy półkami, wybierając najatrakcyjniejsze oferty. Na kuszące ceny towarów, niekoniecznie niezbędnych do przeżycia i zorganizowania Świąt, mało kto jest odporny. I o to chodzi - handlowcy i specjaliści od marketingu pracują nad tym długie miesiące. Doskonale wiedzą, jak manipulować klientami, jak zaatakować nasze gusta. Z kolorowych, ruchomych billboardów krzyczą do nas promocje. Polskie domy handlowe, nauczone od swoich zachodnich partnerów, wydają fortunę na dekorację świąteczną. Są aniołki, gwiazdki, bombki, choinki i tysiące świateł. W 2002 r. prawie 150 tys. światełek wisiało wewnątrz i na zewnątrz Galerii Mokotów. Świąteczna dekoracja w Wola Parku kosztowała zaś 300 tys. euro. W całej tej „oprawie świątecznej” wszystko wydaje się nam takie atrakcyjne i potrzebne, wręcz niezbędne. Więc kupujemy - kolejny komplet lampek, bombek, 3 kawy w cenie jednej, 5 zgrzewek coli „po niewiarygodnie niskiej cenie”. Jednym słowem wszyscy tracimy głowę. I jak tu się dziwić dzieciom?
A handlowcy robią wszystko, by spełnić ich nawet najbardziej wygórowane marzenia gwiazdkowe. Same ekspozycje świąteczne w dziele zabawek układane są przez specjalistów przynajmniej przez dwa tygodnie.
Potrzeba przynajmniej kilka godzin, aby wybrać coś dla siebie. Mimo to - już przesądzone - każdy coś znajdzie, a ekipa zadba o to, abyśmy wyszli zadowoleni i z chudszym portfelem. W okresie przedświątecznym personel w centrach handlowych zostaje zwiększony nawet o 40 procent. Każdy dział ma przynajmniej kilku pracowników więcej, również dział reklamacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Załatw to przez internet

Tempo życia człowieka XXI wieku jest zbyt szybkie, aby znaleźć jeszcze czas na chodzenie do sklepów. Ale prezenty przecież są obowiązkowe! I na to handlowcy znaleźli szybko rozwiązanie. W Internecie zakupowy szał. Na takie zakupy decyduje się już coraz więcej ludzi. W wirtualnej rzeczywistości towar można zobaczyć z każdej strony. Może nie przymierzymy, ale za to unikniemy kolejek, tłoku i całego tego bałaganu.

E-kartki i sms-owy szał

Jeśli mowa o świątecznych przygotowaniach, to nie sposób nie wspomnieć o sprawie bardzo istotnej - pocztówki czy kartki świąteczne. Wysyłamy ich dużo, bo jak nie wysłać życzeń świątecznych. Choć od paru lat, od kiedy pojawiły się sms-y i e-kartki, Poczta Polska straciła nieco na obrotach, wielu jest jednak takich, którzy nie wyobrażają sobie Świąt bez tradycyjnej kartki.
W sms-ach gotowe, „głębokie” rymowanki w stylu: „śniegu całą kupę..., baraniego skoku do Nowego Roku”, „załatwiają” całą świąteczną wyliczankę. Nie obrazimy nikogo, bo nic od siebie tam nie ma, ale i życzenia są tak naprawdę dla wszystkich - czyli dla nikogo...
„Świąteczne przygotowania” trwają często 3 tygodnie. A kiedy ich czas dobiega końca i kiedy zasiadamy wreszcie po morderczym zabieganiu do suto zastawionego wigilijnego stołu, z zakręconymi jeszcze zakupowym szaleństwem umysłami, kto świadom jest, po co w zasadzie tu siedzimy? Dlaczego to taki szczególny wieczór?
Tymczasem gdzieś tam daleko, nocą w ubogiej betlejemskiej stajence rodzi się Dziecię - bez pompy i reklamy. Przychodzi sam Bóg, który tak bardzo ukochał człowieka, że przyoblókł jego ciało. Zza góry prezentów, cicho, cierpliwie czeka na swoją kolej. Wciąż czeka, kiedy otworzymy mu swoje serce i kiedy będzie mógł się w końcu narodzić w nas.
Gdybyśmy ten czas „świątecznych przygotowań” zamienili w porę na czas oczekiwania na Jego przyjście, pewnie będzie miał szansę...

Według Danuty Przedzińskiej - rzecznika prasowego Rejonowego Urzędu Poczty w Kielcach, zwiększony ruch przesyłek przed świętami Bożego Narodzenia rozpoczyna się około 10 grudnia i trwa do Nowego Roku. Ilość przesyłek zwiększa się wówczas 6-7-krotnie w stosunku do normalnego ruchu. Ze 110 skrzynek nadawczych na terenie miasta normalnie wyjmuje się 8000 do 9000 listów. W okresie przedświątecznym liczba ta kształtuje się w granicach 56-65 tys. W celu terminowego doręczenia zwiększonej ilości przesyłek uruchamia się dodatkowe stanowiska pracy oraz zatrudnia od 30 do 40% więcej załogi.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Klinikę Budzik dla dorosłych opuszcza dwoje pacjentów!

2024-04-18 14:19

[ TEMATY ]

klinika

PAP/Albert Zawada

Dyrektor Kliniki Budzik dla dorosłych prof. Wojciech Maksymowicz przekazał w czwartek, że dwoje chorych, po ponad rocznym leczeniu i rehabilitacji, opuszcza klinikę. 18 kwietnia w Polsce obchodzony jest Narodowy Dzień Pacjenta w Śpiączce.

Narodowy Dzień Pacjenta w Śpiączce ma na celu lepsze zrozumienie problemów pacjentów w stanie śpiączki, a także pomoc w stworzeniu systemu, pozwalającego na wybudzanie pacjentów ze śpiączki w każdym możliwym przypadku. Ponadto obchody Dnia Pacjenta w Śpiączce mają przyczynić się do zwiększenia społecznej świadomości istnienia problemu pacjentów znajdujących się w tym stanie.

CZYTAJ DALEJ

„Od Mokrej do Monte Cassino” – wernisaż nowej historycznej wystawy na Jasnej Górze

2024-04-18 20:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wernisaż

Monte Cassino

BPJG

„Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich” - to temat najnowszej wystawy przygotowanej na Jasnej Górze, której wernisaż odbędzie się już jutro, 19 kwietnia. Na wystawie znajdą się także szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 pochodzące ze zbiorów Jasnej Góry, które dotąd nie były prezentowane. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha.

Uroczystość otwarcia wystawy rozpocznie Msza św. sprawowana w Kaplicy Matki Bożej o godz. 11.00, po niej w południe odbędzie się wernisaż.

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - Niedziela Dobrego Pasterza

2024-04-19 13:26

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję